Vad i hela friden gör vi? Del XVIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Önskar dig ett långt lyckligt liv utan sjukdomar och sorger

Adjö// Anneli

Det är lite sent, jag har många stor sorger och livslånga sjukdomar. Det gör inte att jag inte kan stå för mina åsikter. Det gör mig till den jag är idag.

Du vet ingenting om mig, men tar dig ändå rätten att vara öppet otrevlig. Många här på forumet vet vad jag gått igenom se senaste 20 åren, men skillnaden är väl att jag inte känner behov av att vända det som motivering när jag får svar på ett diskussionsforum. Jag är den jag är bl a genom det jag gått igen.

Jag är totalallergisk mot bidragsfusk och folk som utnyttjar ett system som är till för de svaga. Genom att göra det sparkar man direkt och hårt på de som faktiskt behöver stödet för att överleva. Jag ser på oerhört nära håll hur fusket slår mot de som inte har varken mat eller husrum, svårt handikappade som utsätts för vanvård och ibland regelrätta övergrepp.

Det blir då magstarkt att läsa om rätten att ta planerad ledighet, betald genom bidrag, när andra får sin livskvalité sänkt genom att det inte finns pengar till bidrag så personen kan få duscha en gång/vecka.

Mot den bakgrunden tror jag de flesta hade reagerat på rättigheterna att vara ledig. Som andra redan skrivit (även jag), inte ens som anställd kan du räkna med att så tidigt kunna planera din sommarledighet och våga boka resa. Är du anställd och går ut med inställningen att jag kommer sjukskriva mig om jag inte får semester som jag planerat, är det underlag för omgående uppsägning. D v s du förlorar rätten till arbete och den försörjning du haft.

Det känns bättre för mig att reagera på något jag tycker är fel, oavsett vem det kommer från. Hellre än att svälja vad som sägs, för att inte riskera att stryka mothårs, jag jämför här i t ex diskussionen i parallell tråd gällande rasism inom nära familjen. Sitter jag vid fikabordet kan jag heller inte bara jamsa med när kollegor berättar om hur de tycker det är OK att lägga på lite grejor när de anmäler bilinbrottet, för att det ska täcka självrisken. Det är inte OK för mig, och det spelar ingen roll om det är en vän eller en ytlig bekant eller en okänd förmåga som slår sig ner bredvid mig i baren. Och jag berättar det.

Jag vet att det är ofint att "förstöra" en tråd med obekväma åsikter som går stick i stäv med vad någon som anses "utsatt" anser. Det är upp till var och en att tycka att jag är ett rövhål.

För mig handlar det om att faktiskt säga ifrån, och jag tycker ingenstans (varken av mig eller andra i tråden) att det handlat om att racka ner på ainosoja. Det har varit åsiktsutbyte och faktiskt ner till detaljförklaringar för att inte missförstås.

Jag har märkt detta tidigare i forumet, och jag säger det igen. Det är ofta den som anser att den blir utsatt för något, som sedan går till riktigt angrepp. Att försöka tysta någons åsikt på ett diskussionsforum ("ge dig", "lägg ner" etc) är för mig att rätt grovt påhopp.

Nej, mina åsikter är inte alltid bekväma. Och nej, jag anser inte att samhälle/omgivning ska svälja åsikter för att inte riskera att trampa på tårna. Jag anser att ALLA har lika stor skyldighet att inte slentrianmässigt dra till med åsikter (sjukskriva sig då man inte får ledigt etc) som sedan "inte var menat så". För mig är det att inte stå för sina åsikter när det blir obekvämt.

Jag tror att alla någon gång dragit till med något som inte riktigt var menat som det kom ut. För mig verkar det vettigt att då dra tillbaka ("oj, det var dumt uttryckt, jag menade inte så") hellre än att gå till attack ("det fattar du väl att jag inte menade, lägg ner"). I det senare fallet får man heller inte ställa en följdfråga ("hur menade du då?") utan att det blir förföljelse och trakasserier.

Varför är det OK för vissa i somliga ämnen att presentera åsikter som inte är samhällsenligt rumsrena (det är OK att sjukskriva sig och få bidrag om man inte får ledigt som man vill) medan det är ramaskri och uteslutning av familjen om en nära familjemedlem uttrycker rasistiska åsikter? I bägge fallen handlar det om att reagera på åsikter jag inte tycker får stå oemotsagda.

Men det är rätt. Det är skillnad på folk och folk.
Läs mitt inlägg igen, skrev jag att du hade fel åsikt eller du inte fick framför dina åsikter? Nej Jag skrev att jag höll med om din åsikt men ditt sätt att gång på gång trycka samma sak i ansiktet på @ainasoja trots att hon hade gett dig rätt känns som om du försöker trycka till henne lite extra bara för att du kan. Och nu försöker du göra exakt samma sak mot mig med ett drag av offerkofta "jag får visst aldrig säga vad jag tycker" trots att jag inte har skrivit det överhuvudtaget, jag skrev att du bör tänka på hur du uttrycker dig, eftersom jag upplever det väldigt aggressivt och att du fick flera personer att reagera på hur du skrev. Återigen, @tanten förde fram exakt samma åsikt men trots det så är det hur du skriver som jag upplever blir väldigt otrevligt, man kan framföra sina åsikter och stå upp för sina värderingar utan att behöva trycka ner folk så mycket man kan.

Nej, det är ingen offerkofta, och har jag fått det att framstå så har jag formulerat mig oerhört klumpigt.

Jag har fortsatt diskutera utifrån ny input. Jag är inte tanten, och jag har mitt eget uttryckssätt. Jag kan inte skriva som någon annan, jag är den jag är.

Jag trycker inte ner, jag ifrågasätter och förklarar. Och framför såklart min åsikt. Ibland behöver den tydligen fördjupas och då gör jag det.

Självklart reagerar fler personer, eftersom fler personer tycker att min åsikt är fel. Det är de i sin fulla rätt att göra. De har också helt rätt i att ha åsikter om vem jag är.

Nej, det är ingen offerkofta, och har jag fått det att framstå så har jag formulerat mig oerhört klumpigt.

Jag har fortsatt diskutera utifrån ny input. Jag är inte tanten, och jag har mitt eget uttryckssätt. Jag kan inte skriva som någon annan, jag är den jag är.

Jag trycker inte ner, jag ifrågasätter och förklarar. Och framför såklart min åsikt. Ibland behöver den tydligen fördjupas och då gör jag det.

Självklart reagerar fler personer, eftersom fler personer tycker att min åsikt är fel. Det är de i sin fulla rätt att göra. De har också helt rätt i att ha åsikter om vem jag är.
Du kanske inte upplever att du trycker ner, men helt klart upplever andra att du faktiskt gör just det. Som sagt så tycker jag inte att din åsikt är fel, däremot sättet du framför den på och jag tycker att man bör kunna diskutera vettigt utan att få den andra parten att bryta ihop och gråta för då har man haft ett allt för hårt tryck.
Många gånger upplever jag att trots att din "motståndare" skriver att du har rätt så drar du fram ytterligare 25 argument för att visa att du verkligen har rätt och det blir väldigt mycket ett slag i ansiktet på den som redan har fått erkänna sig fel.

Det är helt uppenbart att det inte finns mer för mig att säga i varken tråden eller ämnet, så jag lämnar bägge. I trygg förvissning att min ståndpunkt inte är okänd.

Är stolt över mig själv för att jag sa nej till övertid imorgon. Är helt slut av allt nytt jag har lärt/lär mig och mer blir det. Jag är ledig imorgon och sen ska jag jobba åtta dagar i rad, kände att jag verkligen behöver en sovmorgon och lite ta-igen-mig-tid imorgon :)

Det blir då magstarkt att läsa om rätten att ta planerad ledighet, betald genom bidrag, när andra får sin livskvalité sänkt genom att det inte finns pengar till bidrag så personen kan få duscha en gång/vecka.
Fast det skrev hon i ett inlägg och backade sen på det. Flera gånger fick hon ju skriva att hon inte menade det på allvar, att hon inte tänkte göra så. Trots det så hamrar du på i post efter post.

Jag tycker att du varit väldigt svår på ainasoja i den här tråden. Trots att jag själv initialt reagerade precis som du på det hon skrev.

@Marita73 Helt rätt att vara stolt över dig själv, ibland måste man våga säga nej till saker.
Ska du dessutom arbeta så intensivt så behöver man ledigt för att orka, göra ett bra arbete och hålla i längden.

Borde säkert låta bli, men måste nog faktiskt svara på detta.

Sedan NÄR blev det inte bara OK utan dessutom hedervärt att lufta sina funderingar på bidragsbedrägeri? Vi har en helt bisarr världssituation och det går inte en dag utan att det finns fog för att fundera över hur bra vi faktiskt har det som kan vara både sjuka och arbetslösa utan att behöva svälta och bli hemlösa (som många andra i Europa just nu).

När någon (bl a jag) sedan tycker detta är "inte så hedervärt" och tar diskussonen är det över oss bilan faller. Vi trycker ner och mobbar?

Nej, det är inte OK att anse sig ha rätt att sjukskriva sig för att ha "semester". För att man har planer som ska bekostas av andra trots att reglerna säger att man då får gå utan ersättning. Det är inte så att man är TVINGAD att avstyra ev. planer. Det år så att man inte kan uppbära BIDRAG under den tiden. Möjligen förlorar man också rätten till fortsatt bidrag, beroende på situation (om man under tiden t ex missar sysselsättning, utbildning etc). Tycker man då att planerna är så oerhört viktiga och medför sådan livskvalité är det väl självklart att det är en liten förlust att mista bidraget, jämförelsevis. För det handlar väl inte om att vilja ha kakan och äta den?

Hela situationen är helt absurd. Det är synd om den som offentligt och helt utan eftertanke vädrar en plan på regelrätt brott, medan den som ifrågasätter ska schavottera och skämmas.

Hade motsvarande stycke publicerats på löpsedel hade nog åsikterna sett annorlunda ut. Då hade nog majoriteten tyckt det var överjävligt att utnyttja ett generöst system.
@Snurrfian har redan skrivit så bra men ...

Men hur kan du dra så stora växlar på något som uppenbart bara är ledsenhet och besvikelse från någon i en svår livssituation? Du trycker ner "världssituationen" i halsen på @ainasoja när det hon skrev var Jag tror att jag kommer att ha magsjuka eller ryggskott i juli, har fått indikationer på det från andarna idag vid 12 tiden. Dom brukar ha rätt på sådana saker :angel:

Hur kan du kalla det planer på "bidragsbedrägeri" och "regelrätt brott"? Tänk ett steg till - vilken läkare tror du hon skulle kunna lura sig till ett treveckorsintyg om magsjuka eller ryggskott av? I synnerhet som hon redan pratat med FK om sin planerade resa vore det väl synnerligen ostrategiskt att insjukna just under samma tidsperiod.

Om någon skriver "nu har min jävla granne festat hela natten, jag drar snart något hårt i skallen på honom" - då tror jag att de flesta förstår att hen inte planerar varken mordförsök eller grov misshandel, eller att peta på grannen överhuvudtaget.

Sonen och jag tar förmiddagsfika i var sin solstol. Njuter av fågelkvitter, kaffe/saft och gårdagens munkar. Vi har plockat ihop en hög med vet och tänkte göra kolbullar till lunch :)
Inte en hög vet....vi har plockat ihop VED.
Fasiken så dåligt man ser på mobilen i solen

Har precis matat minste sonen. Men innan han kom på att han var hungrig så fortsatte vi att rensa bort gammalt skräp på betongplattan som finns på baksidan av garaget.. Äldsta sonen ska få betongplattan som basketplan eftersom basketkorgen går att fästa i garaget :up:

Nu har någon hoppat framför ett tåg straxt utanför Alvesta. Lider med föraren och muttrar lite över hur det ställer till för oss andra. Jag vet att jag låter empatilös men man lessnar rätt kraftigt på alla självmördare till slut.

Jag förstår det. En vän är lokförare och hans värsta fasa är att köra över någon. Det är givetvis enormt synd om de som känner att de vill begå självmord och deras familjer men jag känner också att blanda in in någon annan i det hela är för jävligt (jämför med suicide by cop).

En blåljusbekant har gått längs med ett järnvägsspår och plockat delar. Den personen överlevde, svårt handikappad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 061
Senast: Majjijann
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 323
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
36 941
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
861
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur