Mina kära damer och herrar! Välkommen till en fältuppdatering som förhoppningsvis aldrig behöver ges igen. Helt ärligt hade jag förväntat att lära mig mycket under min doktorand, men vissa grejer var inte riktigt vad jag hade förväntat mig.
@athena_arabians, eftersom du är i fält ofta och även har hand om fältpersonal tror jag att du tyvärr har viss igenkänningsfaktor i en del grejer.
Jag har i en månad haft två killar från England stationerade på min fältplats för fältarbete. Habitat inventeringar och inventeringar av amfibier. Vi kan kalla dem F och K, F är i 20 års åldern och K i 40 års åldern. Båda tog sin kandidat för ett eller två år sedan i Zoologi (vid mitt eget kandidat universitet) och gör ofta inventeringar av amfibier i England. Verkade ha bra rekommendationer från universitetet och verkade helt ok när jag träffade dem ett par gånger irl. De har noll erfarenhet från tropisk regnskog eller längre fulltids fältarbete, så för dem som precis tagit kandidaten ser fält stationeringen hos oss väldigt bra ut på CV'n.
Vi diskuterade då ett akustik projekt, involverandes mini-datorer lämnade i skogen som samlar data (lättare programmering involverade med andra ord).
Fältplatsen är i tropisk regnskog med delar i cloud forest. Därmed oerhört tuff fysiskt då det är brant och många av platserna vi inventerar måste du ta dig till till fots. Ett av våra områden involverar en 4 dags expedition varje gång de sju platserna ska inventeras och tält osv måste bäras in tillsammans med fältutrustning. Det finns risks för jordskred och flash floods. Våra säkerhets och etiska protokoll är därmed väldigt detaljerade och strikta, parken har också sina egna föreskrifter. Innan F och K ens anlände var de informerade om att de behövde motionera regelbundet innan för att bygga upp styrka och uthållighet och de första veckorna är det krav på att fältpersonalen håller sig runt HQ (9 inventerings platser) eftersom det ej behövs packning, de är lättare att nå osv, för att ytterligare bygga upp styrka och uthållighet. Informationen gavs genom email, K svarade som vanligt inte (informationen har definitivt gått fram då en annan elev involverad i dessa konversationer lite smart så där frågade mer detaljerat hur hen kunde bygga upp konditionen och de minimi krav som det vore smart att uppnå).
Innan de ens tog sig hit har organisationen varit en mardröm från båda dessa killar, speciellt K. Vårat forskningstillstånd blev fördröjda med två månader för att K ej gav oss en kopia på sitt pass (bad om det två månader innan jag behövde det och påminde varje vecka), därmed kunde min masters elev ej genomföra sitt master projekt och all den habitat data som hen skulle samla in måste nu in när F och K kommer över. Jag fick låna pengar till dem för flygbiljetterna hit för att de liksom höll på att förstöra fältsäsongen med att aldrig boka tills det kom fram till att de inte hade råd, varför man då säger att man sa komma i säkert sex månaders tid är för mig en gåta för i slutändan hade jag inte val än att boka själv då mitt schema blivit fullpackat med andra jobb relaterade saker. Pappers arbete för att få de godkända på våra säkerhets protokoll har varit en mardröm då K aldrig svarar på meddelanden och det måste tas genom F och det tar veckor till månader innan de har lyckats att genomföra kurser och skicka in nödvändiga dokument. Vid ett tillfälle skickade jag ett väldigt långt meddelande som detaljerade precis hur mycket de höll upp och förstörde för alla andra (just då väntade jag, tre olika universitets kontor och min handledare på dokument från dem).
F och K har varit "ansvariga" för att sätta ihop våra stationer och programmering av dem (läs: F har gjort det). I budgeten som F gav mig från början och vi fick anslag för har det glömts ett flertal viktiga och dyra punkter (t.ex. batterier, som helt plötsligt behövdes för 300SGD var. Totalt 15 000SGD

). När jag kollade närmare på en del punkter på budgeten när jag skulle börja beställa alla delar (vilket har varit en mardröm i sig själv då det har behövts delar från hela världen

) visar det sig att kvalitén är totalt undermålig på t.ex. mikrofoner. Beslut har tagits om det och punkter inom programmeringen där jag som ansvarig för projektet och data analys faktist behöver konsulteras. De verkar därmed ha noll koll på vad som faktist pågår inom akustik fältet, de ville ta fram en station som är billig som fasiken (men kommer gå sönder efter en vecka här (klimatet ställer oerhört krav på utrustningen vilket de har blivit informerade om ett ett antal gånger) och leverera data som ej går att använda). De var informerade om att internet är väldigt undermåligt vid fältstationen och allting som behöver internet måste vara klart innan de åker dit, speciellt programmeringen, de gavs även tillgång till 1TB dropbox konto där de kunde ladda upp vad de ville och blev tillsagda att syncing måste göras innan de lämnade Singapore.
Efter en månad kommer jag i veckan ut till fältplatsen och levererar all utrustning. Programmeringen är ej klar, och det klagas över internet

Jag har ett flertal gånger erbjudit hjälp med programmeringen som ej har mottagits (jag programmerar närmast dagligen, det är liksom en vecka eller två av jobb för mig inkluderat att lära mig det nya programmerings språket). Organisationen är närmast obefintlig, de hade ingen aning om vad de redan hade gjort och vad som var kvar att göras. När de ombads göra ett schema över vad som var kvar spenderade K en över en timma med att skriva tre meningar på ett papper

Vid det laget tog jag över och listade på fem minuter upp våra platser i en kolumn och arbetet som behövde göras som headers i de andra. Slutsatsen var att de lyckats med typ två kvällars jobb och gjort noll habitat inventeringar

På en månad, men tydligen var det helt ok för en dag spenderade de faktist hela 8 timmar med att gå till en inventerings plats och markera 500m, den dagen var de för trötta för att inventera grodor på kvällen

Det påpekade om och om igen om dessa 8 timmar till denna inventerings plats, till slut fick jag starkt påpeka att jag vet precis hur jobbigt det är att ta sig dit då jag faktist varit där förut (det tar 1.5 timma dit

med tid fram och tillbaka med extra påslag för att de är långsamma och för markering av transect så ska det egentligen enbart ta 4 timmar där). Argumentation uppstod också då jag påpekade att de faktist inte var tillåtna till den här platsen då den just nu har stängts av från inventering pga hög jordskred risk, de var informerade om detta verbalt minst en gång (men egentligen flera) när vi hade våran säkerhets briefing i Singapore. Det stod också i deras folder att den är "suspended" och kartan de fick över området har ingen information för inventeringen görs utan det står enbart att platsen är avstängd. Trots att dokumentationen i pärmen de haft med sig hela tiden igår uppslagen framför K argumenteras det att det är första gången han har hört detta, och att han inte läst informationen eller har missat den trots att det står i klartext framför honom. Det går inte att få igenom att de har gjort en oerhört stor säkerhets övertramp och att det är deras fel (därmed gäller inte försäkringen om något händer, våra säkerhets protokoll har de också med sig och har blivit tillsagda att läsa allt material i pärmen noggrant).
Efter detta fortsätter flera dagar där det inte spelar någon roll vad jag säger, K argumenterar emot eller säger något snappy om de mest konstiga grejer. Tänk er en ton som en grinig tonåring. T.ex. när jag frågar varför han tar med sig hela fyra snake hooks, sägs det att de används för att flytta runt på buskar och blad så att de kan kolla efter grodor. Jag påpekar att han frågade om det var ok när vi gick igenom våra inventerings protokoll i Singapore och att jag sa att det överhuvudtaget ej var tillåtet (det förstör våran data då det bryter mot hur alla andra inventeringar har genomförts och då kan vi inte jämföra datan från olika perioder), då sägs det argt tillbaka att det inte är mycket av ett "Active Search" och inte är standardiserats

Problemet är att termen Active Search Time som vi använder har att göra med aktivt sök i en inventering, med det menar vi att tiden som du håller på och tar data from grodorna ej räknas in (Du söker alltså konstant under den tiden och handlings tiden med grodorna ska ej räknas med). Så han gör därmed tvärtemot vad jag sagt att han får göra, har missförstått en av våra termer totalt (trots verbal briefing och att det står nedskrivet i pärmen) och påstår att jag förstör deras standardisering

När det är jag som har bestämt och utvecklat den i samråd med mina handledare och har använt den i flera månader i början av året. Dessa försök till underminering av min auktoritet fortsätter i flera dagar, jag försöker svara tillbaka lugnt.
Det är problem med deras effektivitet i fält då det av någon anledning tar ett flertal mer timmar att göra en inventering för dem än det borde göra vilket medför att de spenderar alldeles för mycket tid i fält och blir trötta trots att vi inte får in någon data.
De har inte gjort någon stream inventering eftersom vattnet är högt och de vill inte bli blöta. Jag förväntade mig en meters höjning av vattnet eller något sådant sjukt, men nivån var normal hög överallt . Ska du inventera en stream måste du självklart gå in i den och bli blöt

Deras kit list specificerade till och med att de behövde skaffa gummi skor (de säljs överallt här) för stream arbetet.
I fredags klättrade vi upp för berget och skulle spendera två nätter i personal boendet halvvägs upp. K har av någon anledning ingen hiking ryggsäck utan bär två små ryggsäckar. En på ryggen och en på magen med allt han behöver

Ok på summit trail, icke ok i området där det krävs fyra dagars expedition.