Vad i helsefyr gör man med...

blizz

Trådstartare
..en sambo som aldrig städar?! Och då menar jag "aldrig". Enda gången det händer är väl ungefär när jag har sagt "nu går jag ut med hunden. Vi är ute ca en timme, och när vi kommer hem vill jag kunna se hallgolvet." Vad gör man? Jag känner att jag blir lite galen på människan snart.
 
Hade det varit mitt förhållande så hade jag inte blivit sambo med människan ens från början... Jag tänker inte vara någon annans städtant.

Jag hade visserligen kunnat komma fram till att jag städar golv och liknande (men inte städa upp efter sambon, bara sådant som vi gemensamt smutsat ner) om sambon ständigt såg till att laga mat åt mig, för mitt matlagningsintresse är obefintligt... Men då ska det vara en uttalad, trevlig överenskommelse och inte "Nu får du f*n fixa mat för jag städar efter dig!!!".
 
..en sambo som aldrig städar?! Och då menar jag "aldrig". Enda gången det händer är väl ungefär när jag har sagt "nu går jag ut med hunden. Vi är ute ca en timme, och när vi kommer hem vill jag kunna se hallgolvet." Vad gör man? Jag känner att jag blir lite galen på människan snart.

Man gör en deal. När är städdag o vad ska städas då samt också vem gör vad.
 
Jag lyckades träna ex-maken till nivån att han slutade bete sig som en trulig arg tonårig när man sa att vi behöver städa (precis "vi", det gjordes tillsammans). Känns hemskt att ens känna att jag skulle behöva träna en annan person, det får mig faktist lite spyfärdig.

Han är en ex-make tyvärr pga att han var så förbannat lat med precis allt. Det funkade helt enkelt inte längre när karln var 10 gånger värre än ett barn att ha att göra med.

En del av förslagen som redan getts kanske hjälper dock? Men då måste han inse allvaret i att du mår dåligt (det gjorde aldrig exet, för honom var det som en blixt från klar himmel att jag ville ha skilsmässa för allt var ju så bra trots att jag mådde apdåligt och hade påpekat varför under en väldigt lång tid).

För mig funkade det inte att vara särbo heller, han lämnade liksom all skit i huset tills jag kom dit. Mitt ex är dock extrem, till nivån att alla runtomkring honom som avskyr att städa osv häpnar.
 
Min är också förbaskat slö med allt som han inte tycker är prioriterat. Dvs jag får absolut inte låta en bok ligga kvar på soffbordet där han vill kunna sitta och äta men om det är disk i hela köket, katthår över hela golvet eller tvättkorgen svämmar över struntar han totalt i.
Jag har börjat strejka när det blir för stökigt och han inte gör någonting åt det. Dvs jag plockar undan mina egna saker. Hans föser jag ihop i en hög. Lika så med tvätten. Har han inte tvättat på länge så börjar jag tvätta bara mina egna saker, då måste han tvätta förr eller senare. Köpte även en robotdammsugare, den heter Sugo och är min bästa vän!
 
Vi har också problem när det kommer till städningen, fast på ett annat sätt. Vi har väldigt olika syn på städning. Jag klarar av att leva på en nivå 5 ganska konstant, alltså inte fläckfritt, men lite skit i hörnen. Jag vill då hålla denna nivå, gärna renare, men det är inte direkt prioriterat. Min sambo vill gärna i teorin ha en nivå 10, men har inte orken det, vilket innebär att det istället blir nivå 1 konstant, det blir helt enkelt övermäktigt för honom att komma till nivå 10 från 1. Jag försöker få det till att om han hjälper mig hålla en standardnivå 5, så hjälper jag honom att nå nivå 10, men vi har svårt att få ihop det.

Vi hade en period då det höll på att ta över förhållandet, vi grälade konstant om städning. Då löste vi det genom att anlita städhjälp.
 
Vi städar en gång i veckan. Övrig tid kliver jag över högarna i hallen och han äter bredvid mina kursböcker i köket.
 
Bestäm en dag i veckan då båda städar ihop
Dela upp vem som ska göra vad
Min sambo dammsuger och plockar (mest hundleksaker) jag torkar och tar toaletterna. Han tvättar bilarna och jag tar tvätten

Hur svårt ska det va :confused:
 
Min uppfattning är att kvinnor dräller med sina kläder, väskor, skor överallt och vi män städar inte om vi inte hotas med en vass kniv.
Många kompisar har anlitat städhjälp och det underlättar.
/Hopplös
 
Jag har en väninna, vars sambo hatar att städa och de har olika acceptabel nivå. De delade upp det så att de städade varannan gång, och på hans städdagar anlitade han städhjälp för sina egna pengar. Båda nöjda! Detta var några år sedan, nu har de flyttat till ett stort hus på landet och har inte städhjälp längre så jag måste nog fråga hur de löser saken numer.
 
Min uppfattning är att kvinnor dräller med sina kläder, väskor, skor överallt och vi män städar inte om vi inte hotas med en vass kniv.
Många kompisar har anlitat städhjälp och det underlättar.
/Hopplös

Intressant, här är det min (manliga) särbo som dräller kläder, väskor och skor. Han är också den som ofta tar initiativ till att städa även om vi hjälps åt.

Är jag ihop med en kvinna egentligen?! :nailbiting:

Stereotyper är så... stereotypa :grin: och behöver inte ha något med verkligheten att göra :meh:
 
..en sambo som aldrig städar?! Och då menar jag "aldrig". Enda gången det händer är väl ungefär när jag har sagt "nu går jag ut med hunden. Vi är ute ca en timme, och när vi kommer hem vill jag kunna se hallgolvet." Vad gör man? Jag känner att jag blir lite galen på människan snart.

Nog för att man kan ha olika nivå när det kommer till städning (hur ofta, hur noga, osv), men hade jag haft en sambo som aldrig någonsin städade så hade jag (om scenariot att flytta isär hade varit otänkbart) sagt till vederbörande att jag skiter i hur det blir gjort, bara att hen drar sitt strå till stacken och ser till att det blir rent med hyfsad regelbundenhet. Sedan om det innebär att hen lejer ut arbetet till någon annan är oväsentligt.
 
Både min man och jag tycker det är obota trist att städa, han är dock betydligt bättre på att plocka undan saker än vad jag är.
Vi har löst det genom att ha ett städschema som blir ett minimum och vi brukar städa samtidigt. Nu är det ju inte alltid som schemat funkar heller, men det finns där i grunden.
Vecka 1: Badrum, kök, sovrum
Vecka 2: Badrum, kök, vardagsrum
Vecka 3: Badrum, kök, hall, källartrapp
Vecka 4: Badrum, kök, bibliotek (ja vi har en ganska stor mängd böcker...)

och nej, vi dammsuger inte hela huset en gång i veckan, men växer dammråttorna i hörnen så är det klart att någon av oss tar fram dammsugaren eller sopen.
 
Man skiter i det och städar själv.

Jag slutade tjata på min för över sex år sedan. Istället för att jag ska vara sur och tjata och irritera mig så ser jag det som min uppgift att hålla städat och så får han göra andra saker i hushållet istället. Rent hus, glad sambo och glad jag. Jag räknar inte vems strumpor som ligger på golvet eller vem som stökar ner vad, jag städar bara upp det och så är det bra med det. Tycker inte heller städning är sådär jättekul, men jag gillar att ha rent och prydligt så jag fixar mig det, är rätt effektiv på att städa.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
373
Senast: Pilot
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 762
Senast: Mabuse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 267
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 669
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp