Vad i helsefyr gör man med...

Min uppfattning är att kvinnor dräller med sina kläder, väskor, skor överallt och vi män städar inte om vi inte hotas med en vass kniv.
Många kompisar har anlitat städhjälp och det underlättar.
/Hopplös

Då har du inte varit hemma hos oss. Mannen har sina kläder överallt, men har inga problem att dra igång en städning om det behövs.
Lustigt uppfattning du har.
 
..en sambo som aldrig städar?! Och då menar jag "aldrig". Enda gången det händer är väl ungefär när jag har sagt "nu går jag ut med hunden. Vi är ute ca en timme, och när vi kommer hem vill jag kunna se hallgolvet." Vad gör man? Jag känner att jag blir lite galen på människan snart.
jag gjorde slut faktiskt, var ihop med en kille i två omgångar , tre år sammanlagt, men jag stod inte ut längre, han lämnade allt framme allt, odiskade kastruller, tallrikar, glas överallt, chipspåsar slängde han på golvet, papper överallt,, nu tappade jag känslorna av andra anledningar också men den främsta orsaken var just att han var så ohygenisk.
Jag vill ha det fint, mår dåligt av snusk, kläder kan jag slänga omkring mig, men disk o städ det tar man direkt !
 
Jag skulle antingen göra en deal att jag städar och han gör något som jag inte vill göra som är i samma omfattning, typ så hatar jag att handla mat så det och något mer hade han fått göra. Eller så anlitar man städhjälp. Det mest troliga scenariot är nog att bli särbo eller göra slut (jag tänker mig att någon som är notorisk dålig på att hålla ordning och inte kunna städa har nog en del andra personliga egenskaper jag inte uppskattar). Jag är dock inte någon superrenlig och ordningssam person själv, men gillar att ha ett städat och fint hem. Jag ska nog vara tacksam att samtliga pojkvänner har varit renligare och/eller ordentligare än mig.
 
Blärk. OM jag får välja så blir det aldrig mer en karl som inte förstår att städa, det gör man bara.
Mitt ex var totalt värdelös på detta, man fick tjata och tjata. Det var som att ha en odräglig tonåring i hushållet.
En period slutade jag plocka undan och städa, bara för att han skulle se hur mycket det blev av det. Visst reagerade han på att det blev smutsigt/stökigt hemma, men det hjälpte inte.
Det gick så långt att vi fick ha olika tvättkorgar, för jag hade ingen som helst lust att tvätta och vika hans tvätta var eviga gång.
Olika badrum, hans såg ut som kom och hjälp mig dö.
De få gånger något väl hände, då var det bara för mig att göra om igen.
Detta var ett stort irritationsmoment i vård förhållande.
 
Man skiter i det och städar själv.

Jag slutade tjata på min för över sex år sedan. Istället för att jag ska vara sur och tjata och irritera mig så ser jag det som min uppgift att hålla städat och så får han göra andra saker i hushållet istället. Rent hus, glad sambo och glad jag. Jag räknar inte vems strumpor som ligger på golvet eller vem som stökar ner vad, jag städar bara upp det och så är det bra med det. Tycker inte heller städning är sådär jättekul, men jag gillar att ha rent och prydligt så jag fixar mig det, är rätt effektiv på att städa.
Problemet är ju om man själv inte vill ha det som sin uppgift.
Samt att då är ju förutsättningen att han tar på sig andra uppgifter. Det är ju inte säkert att han gör det.
Själv orkar jag inte vara mamma till en vuxen man. Han får ta lite initiativ också dvs om han hatar att städa får han komma med förslag på vilka sysslor han kan göra
 
Min sambo är inte dålig på att städa men vi har olika toleransnivå och jag hatar att städa mest av allt och känner sån otrolig stress bara av att tänka tanken på att behöva städa, är dessutom kass på att städa för blir aldrig klar utan hittar nåt roligare att göra. Sambon bryr sig inte så mycket hur det ser ut men när han väl städar är han supereffektiv.

Vi har löst det med städhjälp. Det räcker alldeles gott och väl för oss att hålla hyfsat undanplockat hemma.
 
Jag löser det genom att ta fram en jättekniv såklart. Städa eller dö, det är mitt motto.


Jag anser att det handlar om basal hygien och viss respekt mot den man bor med.
Nej, det är inte kul, men kan man inte betala städhjälp (och nästan all städhjälp kräver att det först är undanplockat) så får man städa. Eller hitta nån som bryr sig lika lite.
Jag är noggrannare än min partner, men vi hjälps åt. Ingen tycker det är kul. Men vi gör det.
 
Jag gjorde slut faktiskt. Vi var tillsammans i över tre år och han städade på eget initiativ 2 gånger. Ibland fulade jag lite och sket i att plocka in i diskmaskinen och tvättade bara mina kläder för att se hur lång tid det tog för honom att göra det. Då fick jag alltid en utskällning om att jag aldrig hjälpte till. Fanns väl andra orsaker också till att mina känslor svalna men sån lathet är verkligen oattraktivt tycker jag.

I mitt nuvarande förhållande så städar jag och sambon lagar mat, tvätta gör vi tillsammans.
 
Jag gjorde slut efter tio år delvis av den anledningen. Står inte ut med oordning och hade inte energi att alltid städa själv.
 
Jag har provat alla varianter av sambostädning tror jag. Själv tycker jag det är helt ok att städa men prioriterar oftast bort det. Jag lägger ofta saker på "bra ställen" men röjer lika ofta undan.
Min första sambo städade aldrig, aldrig någonsin, jag tvättade också och fixade mat o handlande. Vårt hem var stökigt o skitigt, jag gjorde väl ett ryck någon gång i månaden och brydde mig inte nämnvärt. Det som störde mig var att han inte var rädd om någonting alls. Men han var jättesnäll och trevlig och vi hade det bra. Inga bråk om hushållssysslor.
Nästa var fenomenal i hushållet. Han städade långt innan jag ens tänkt tanken på att det var stökigt. Lagade mat, tvättade, polerade min bil.... Han skulle aldrig ha tänkt tanken på att kräva av mig att jag skulle städa osv. Vi gjorde det som behövdes. Trevligt upplägg.
Nuvarande är en slarver på så sätt att han lägger allt överallt på "bra ställen". Byter dessutom sina "ställen" så han hittar aldrig något vilket jag har kul åt. Vi har delat upp sysslorna för att få det gjort och jag säger oftast till om vi ska röjstäda ordentligt så han kan planera sin dag. Han dammsuger mycket oftare än vad jag gör. Vi tjatar inte om sysslorna. Det enda jag verkligen retar mig på är att han i princip slarvat bort varenda verktyg vi äger. Några hittar vi igen men alla mina försök att organisera verktyg lyckas han totalt förstöra.
Min kommentar är; vill man stanna i förhållandet oavsett hur man har det så får man komma överens. Inte gnälla på sociala medier. Hjälper föga.
 
@Luff separata verktygslådor för de viktigaste är bra! :p min partner är betydligt bättre än mig på att hålla ordning på verktygen :p
 
Mina hundar förväntar jag mig behöva lära till rumsrenhet och hur de ska bete sig i ett hem. Att betrakta en människa som något som ska tränas till att kunna sköta ett hem känns absurt. Såvida du inte överdriver massor tycker jag det låter som att han behöver vara ensamboende ett tag för att lära sig hushållningsrutiner utan att det bli på bekostnad av ditt välmående.
 
Ibland är det svårt att förstå. Om man rakt upp och ner, lugnt, säger till sin partner:
-Jag vill inte ta ansvar för all städning./ Jag vill inte ha det så./ Jag trivs inte./ Jag känner mig utnyttjad./ Jag... osv.

Händer det inget då?
 
Ibland är det svårt att förstå. Om man rakt upp och ner, lugnt, säger till sin partner:
-Jag vill inte ta ansvar för all städning./ Jag vill inte ha det så./ Jag trivs inte./ Jag känner mig utnyttjad./ Jag... osv.

Händer det inget då?
Nej. det gjorde det inte.
Exet hävdade att jag borde städa mer. för han städade massor ...jo tjena...

Men jag är rätt övertygad om att han faktiskt trodde att han städade och att det faktiskt räcker med tio minuter var tredje vecka.
 
Nej. det gjorde det inte.
Exet hävdade att jag borde städa mer. för han städade massor ...jo tjena...

Men jag är rätt övertygad om att han faktiskt trodde att han städade och att det faktiskt räcker med tio minuter var tredje vecka.
Hm... Jag tror dig. Men jag har svårt att förstå.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
373
Senast: Pilot
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 762
Senast: Mabuse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 273
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 669
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp