Vad i helsefyr gör man med...

..en sambo som aldrig städar?! Och då menar jag "aldrig". Enda gången det händer är väl ungefär när jag har sagt "nu går jag ut med hunden. Vi är ute ca en timme, och när vi kommer hem vill jag kunna se hallgolvet." Vad gör man? Jag känner att jag blir lite galen på människan snart.

Har ni haft ett ordentligt snack om det? Förstår han vad du gör som han inte gör, och att du irriterar dig?

Min sambo gillar att ha det städat men är sjukt "drällig". Det blir stökigt på noll och inga sekunder. Han typ sprider sina grejer omkring sig som en gödselspridare, och när han brett en macka i köket ser det ut som en soptipp där. Nej inte riktigt, men lagar han mat så är det skvätt på köksluckor, smulor på golvet och tomma förpackningar på bänkarna... Detdär småplocket och torkandet är liksom inte programmerat i hans hjärna :D. Jag kan vara sjukt stökig i perioder men jämfört med honom är jag typ pedant. Jag städar oftare än honom eftersom jag ser behovet innan han gör det, men övar på att inte göra det själv utan säga att "nu kan vi väl städa upp lite du och jag", för då knorrar han aldrig. Han vill göra lika mkt, men det kommer inte alltid automatiskt. När han tänker på att jag gör mer tycker han att det är hemskt, och vill ändra på det. Det är ju bra iaf ;). Finns inget attraktivt med att städa undan efter en annan vuxen person...

Sen kanske man får inse att man kan ha olika toleransgrad eller behov av renhet, och är man väldigt pedant kanske man själv får tänka att vi hjälps åt med en duglig trivselnivå så får jag ta det där extra själv om det är viktigt för mig.

För mig är städning typ en liten kärlekshandling, speciellt när det kommer från min partner som inte bryr sig överdrivet mkt för sin egen skull, för när han tar tag i disken direkt efter maten eller bäddar sängen så vet jag att han gjort det lite för min skull, hade jag inte bott med honom hade han inte brytt sig. Eller när han vikt min tvätt i små prydliga högar :D.

Man kan ju försöka komma överens om lite rutiner för att det ska bli enkelt, typ den som inte lagat maten diskar, eller en dag i veckan då man gemensamt går över bostaden. Det allra viktigaste är nog (som med allt annat) att man lyssnar på varandra och vill hitta en lösning där båda trivs...
 
Min karl är inte heller speciellt bra på att ta initiativet till att städa, däremot städar han mer än gärna när jag säger till " nä nu behöver vi en genomkörare här hemma!". Han är inte lat, men har en högre toleranströskel för stök än jag har, och behöver därför en liten knuff ibland för att få upp ögonen för vad som behöver göras.
Men ofta kör vi med att han lagar mat och jag kör tvätten, eller liknande. Så vi delar upp sysslorna.

Däremot är det 9 av 10 gånger jag som dammsuger, men den sysslan har jag tagit på mig då det är jag som vill ha hundar, och det är dem som står för 99 % av dammet :angel:
 
Hur fungerar det här med " att vi städar tillsammans"?
Få saker irriterar mig så mycket som folk som inte kan ta egna initiativ till saker utan väntar på att jag ska göra det samtidigt. Dvs tycker jag att det är smutsigt så städar jag själv, jag behöver ingen hjälp då. Lika så förväntar jag mig att den jag bor med ska kunna göra saker utan att jag är med och coachar. Tycker båda att det är stökigt samtidigt, ja då är det klart vi kan städa tillsammans men inte väntar jag på att den andra då kommer hem för att jag ska börja städa.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
373
Senast: Pilot
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 762
Senast: Mabuse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 265
Senast: Whoever
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 613
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp