Bukefalos 28 år!

Vad ingår i hyran av en hästbox....

G

Gun

... är det helt klart att man som häst ägare som hyr ett stall ska kunna kräva att vägen alltid är skottad på vintern!
Att gårdsägarna ska förstå att man inte kan åka nära med traktorn
för att man kan störa hästarna. vad kan en hyresgäst tycka att det ingår i hyran??
Är det orimligt att man svåra vinterdagar får gå en bit, och inte kan få fram transporten?
Måste gårdsägarna förutse vad som kan hända hästarna, ska inte hästägarna göra det???....... kom med dina synpunkter :confused:
 
Sv: Vad ingår i hyran av en hästbox....

Svara för hur det är hos oss.

I min hyra ingår fodring och in och utsläpp i veckor och varannan helg. Givetvis så ställer jag upp i veckorna om de strular till sig för dem. Fodret får jag ställa iordning själv så de bara kan stjälpa in det till hästen. Varannan helg har jag in och utsläpp samt morgon och kvällsfodring. Om de är hemma sköter de lunchfodringen.

Vintertid skottar de stallbacken. Vägen fram till stallbacken är allmän och därför inte deras ansvar. Skulle transporten vara insnöad är det upp till den som ska ha den att skotta fram den.

Vet stallägaren om att hästen (som min) är ljudkänslig tycker jag att de kan ta lite hänsyn. Med tanke på händelsen i stallet förra helgen som jag skrev om så är det utrett till allas belåtenhet.

Givetvis är det upp till hästägaren att kunna förutse i vissa lägen vad som ska kunna händ men samtidigt så tycker jag personligen att stallägaren måste vara lyhörd på alla hästar och inte bara sina egna.

Trots allt har man som stallägaren faktiskt tagit på sig lite av ett ansvar när man tar emot inhyrningar. SEdan tycker jag att det är viktigt att man kan prata med varandra om man tycker något är knasigt vilket vi tyvärr har svårt för i vårt stall. :crazy:
 
Sv: Vad ingår i hyran av en hästbox....

jag har hyrt ut 3 st boxplatser till 3 hästar för 1200 kr / mån
Vi ska inte göra någonting. inga in och utsläpp m.m

men de blev sura när min 300 metet infart inte var plogad i tid i vintras. Det var en svår vinter med driv snö. inte lättplogat för oss.

Dderas nya föl råkade vi skrämma i dag, inte kul. men jag tycker att hon kunde stänga av vägen inte lätt för oss att veta att fölet och stoet skulle bli så rädd....
hon har massor av belysning och torkar hästäcken med kupefläkten.
Vi tycker att hon kunde vara lite mindre slösaktig med elen.
Vi har inga egna hästar!!
 
Sv: Vad ingår i hyran av en hästbox....

I min hyra ingår fodring och utsläpp på vardagar. Kvällar och helger sköter vi själva. Foder köper vi själva.(hö och kraft) De sköter plogning, hagar, spånhämtning mm. På vintern kör de in nya bollar i hagen med traktorn när man ber dem. De är helt super att ha och göra med! Man kan alltid be om hjälp om något krisar som tex en kvällsfodring. Jag är jätte nöjd med servicen i mitt stall....
 
Sv: Vad ingår i hyran av en hästbox....

Det är väldigt olika hur mycket "ansvar" stallägaren tar vid boxuthyrning. Det beror väl till viss del på hur mycket som ingår i boxhyran och hur många hästägare som hyr boxar (=hur stort stallet är). Men både boxuthyraren och boxhyraren bör ju kunna kommunicera och komma överens om saker som snöskottning och så...
 
Sv: Vad ingår i hyran av en hästbox....

I vårt stall ingår in- och utsläpp, fodring och mockning. Stallbacken är plogad vintertid och är transporten insnöad får man hjälpas åt att skotta fram den (vi och en som hyr av oss äger en transport tillsammans).
Vi kör med traktor i närheten av hästarna och det måste vi göra. Men ingen av hästarna reagerar.
 
Sv: Vad ingår i hyran av en hästbox....

Jag har min häst på lösdrift och då ingår hösilage, skottning av väg och plats att ha utrustning på.
När man har box i mitt stall ingår in och utsläpp, täckesbyte och sedan samma saker som lösdriftshästarna får.

Vi hjälps åt att helgfodringar och vardagsluncher.
Mocknings-schema finns också till dem 2 ligghallarna.
 
Sv: Vad ingår i hyran av en hästbox....

I min hyra ingår utsläpp på morgonen,vi delar upp veckorna + helgerna mellan oss.

Vatten till hästarna och el ingår i övrigt betalar vi allt själva,hö,spån,krafft,halm,elstängsel.och själva boxarna har vi fått bygga själva + färg till boxar,krubbor,grepar osv...
 
Sv: Vad ingår i hyran av en hästbox....

Där var jag har min häst på lösdrift ingår mockning av hagen varje dag, att de kollar genom hästarna morgon och kväll efter sår och sånt, två ligghallar, elstängsel, fri tillgång till hö på 4-5 ställen i hagen, sadelkammare med plats för sina saker, boxarna får användas, likaså ridbana och rundcorall, utrustning man får låna för t.ex. parelli, litet bibliotek med hästböcker och filmer man får låna.. osv.. :) 1800 kr/månad, heeelt perfekt :)
 
Sv: Vad ingår i hyran av en hästbox....

I min stallhyra ingår endast el till stallet + till hagarna och det är STORA hagar. Vattnet kommer från egen brunn. Jag har stallet som om det var mitt eget. Jag har byggt boxarna och målat. Jag får i princip göra vad jag vill bara det inte kostar ägaren något. All skötsel av hästarna ( 2 st ) med fodring in och utsläpp, inköp av foder och strö står jag med själv. Skötsel av hagar med stängsel och stolpar får jag också fixa och bekosta själv.
Ägaren visar hänsyn om hästarna står inne och han ska jobba på logen. Han är snickare så det kan väsnas en hel del med elsågar och slipmaskiner. Dörren är alltid öppen ut till logen. Men han säger att de inte brys sig. Och jag tror honom.

De få stackars flingor som snöat här de sista åren regnar bort inom ett par dagar så det problemet har jag inte. De vintrar som det kommer varaktig snö ( en, max två veckor) plogar en granne gården.

Jag har haft det så i 10 år nu och jag kan inte ha det bättre. Det enda jag önskar är att jag ägde stallet själv. Då hade jag kännt mer för att fixa och dona. Dränera hagar och göra paddock. Men det får vara en dröm.
 
Sv: Vad ingår i hyran av en hästbox....

Det allra bästa vore om de betalar för elen separat, dvs de får betala för det som förbrukas i stalldelen. Inhyrda har ibland en tendens att slösa lite extra på saker och ting som ingår i en fast hyra. Det enda språk de förstår är "hål" i den egna plånboken vid slarv och slöseri, tyvärr.

Ang skottning så är det väl brukligt att man kommer överens om vad som ska gälla - kanske idé att skriva in i kontraktet till nästa vinter?

Om hästarna blir skrämda av er traktor, på eran gård, så kanske de inte ska hyra in sig på en gård där det finns sådana. Så länge det handlar om normalt körande förbi stall o hagar och inte "bus"körning i hagen där hästarna går så ser jag inte det som ngt giltigt skäl att gnälla. Vänj hästarna vid lite liv o rörelse för tusan, det är väl ingen skyddad verkstad sen när man ska ut i olika miljöer heller?

Slutligen - prata så mycket som möjligt med varandra, var tydlig med vad som gäller för alla inblandade.
 
Sv: Vad ingår i hyran av en hästbox....

Jag hyr ett stall, då ingår el o vatten o hagar. Jag kan inte räkna med att vägen är plogad (sköts av vägförening) när jag kommer kl 7 på morgonen. Ofta är vägen inte ens plogad när jag kommer på kvällen:crazy:. Gårdsplanen skottas av grannen så jag ställer inga krav på att sånt ska vara gjort när jag kommer. Har dock aldrig blivit stående, men när det varit rejält moddigt har det ibland varit svårt att ta sig fram.
Har jag hästarna i hagen vid vägen så kör dom ju nära med traktorn, inget jag kan göra nått åt, utan får då ha hästarna i en annan hage om jag anser att hästarna är lättskrämda
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 420
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 332
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 540
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 435

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp