Vad ingår i kallhyr?

T

tim

Vill bara kolla vad som ingår om man hyr en box och betalar kallhyra?
Vem skall fixa saker som min häst tar sönder ? Tex stacket osv

Sv: Vad ingår i kallhyr?

När jag tar in en hyresgäst mot kalhyra så ingår bóxplats samt tillgång till hage. Hyresgästen står då själv för strö och foder. Stallinventarier och ex vis staket står naturligtvis jag som stallägare för, kallhyra ska ju liksom täcka slitaget på anläggningen. Det är ju också upp till mig att ha rejäla staket.
Om du däremot står i ett kollektivstall och betalar kallhyra kan jag tänka mig att upplägget kan vara ett annat.

Det beror helt och hållet på hur reglerna är just i det stallet. Det kan variera helt olika.

Det är helt upp till stallägaren och vad denne väljer att skriva in i kontraktet. Läs igenom kontraktet noga och fråga om t ex såna saker som du har frågat här, kanske t o m be att få det inskrivet i kontraktet vem som står för vad om något går sönder etc.

Själv har jag skrivit in att normalt slitage av box betalar och underhåller jag, stallägaren, men vid upprepad åverkan av ex vis kraftiga sparkar, om krubba eller vattenkopp slås sönder samt om boxdörr sparkas sönder så ska hästägare antingen återställa genom reparation eller köpa nytt. Slitage på staket står jag för.
Kallhyra hos oss det är endast hyra av box, plus ut och insläpp.

Jag har sagt till de som velat hyra att läs igenom både kontrakt o stallregler, tänk igenom om detta passar er innan ni tar platsen. Detta för att jag inte vill ha diskussioner i efterhand om hur saker o ting ska skötas.

När jag tar in en hyresgäst mot kalhyra så ingår bóxplats samt tillgång till hage. Hyresgästen står då själv för strö och foder. Stallinventarier och ex vis staket står naturligtvis jag som stallägare för, kallhyra ska ju liksom täcka slitaget på anläggningen. Det är ju också upp till mig att ha rejäla staket.
Om du däremot står i ett kollektivstall och betalar kallhyra kan jag tänka mig att upplägget kan vara ett annat.

hur skulle du hantera om en häst typ åt upp dörren på boxen å gnagt på plankor i boxen...

1) om bara just den hästen gör så
2) om hela stallet mer eller mindre gnager sönder sina boxar

Vill bara kolla vad som ingår om man hyr en box och betalar kallhyra?
Vem skall fixa saker som min häst tar sönder ? Tex stacket osv
Ansvar för staket är ett kul och sedan urminnes tider lagstiftat område! Det är inte ens säkert att stallägaren själv står för hela kostnaden, det kan vara villaägaren eller bonden som bor granne! En favorit bland gamla svenska lagar som forfarande gäller är denna:

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19330269.HTM

Fantastisk läsning för en som inte är jurist. Notera att hästen är ett större hemdjur!

Lite fler fråger om kallhyra. Om min häst springer igenom stacketet och fördärvar en 20 stolpar. Vem ska sätta upp stacketet igen? Jag som hästägare eller stallägaren när jag betalar kallhyra??

Har hästarna ute så pass mycket att de inte blir understimulerade och måste bita på väggarna....
Ge dem grenar att gnaga på, gärna asp som ger ett bra vitamintillskott!!

Som någon skrev så kan det variera, så kontakta den aktuella stallägaren. det är ju också bra att skriva kontrakt som reglerar dessa frågor...

Har hästarna ute så pass mycket att de inte blir understimulerade och måste bita på väggarna....
Ge dem grenar att gnaga på, gärna asp som ger ett bra vitamintillskott!!

min går ute 11-12h/dag med kompisar, motioneras dagligen, fri tillgång på hö/hösilage i boxen och en mindre skog uppsatt längs ena väggen...
gissa vad hon väljer :cool:

undrade mest hur stallägare ställer sig till "problemet" om en resp alla hästar uppför sig som de gör inomhus på inredningen...

Plåt på väggarna:devil: :devil: :devil:
Skämt åsido, jag har aldrig haft problem med hästar som gnager så jag kanske inte ska uttala mig....

Nu blandar jag mig in i leken...Jag reducerar kallhyran då hästarna går på bete.....då betalar de bara hälften, hur gör ni? Sedan en sak till, ni som tar hyra inkl hö mm, betalar de en annan hyra på sommaren eller är den samma året runt??

det reagerade jag på i mitt stall....
jag har hört att det e samma pris året runt.. MEN de som har sina hästar ute dygnet runt silpper stallpass, de får de som har sina hästar kvar inne dela på... utsläpp å frukost/lunchfodring ingår..

men.. varför ska jag betala samma när jag isf måste ha fler pass?
jag kan förstå att vi måste dela på passen, vi som är kvar inne, men då borde hyran reduceras, för i kontraktet står ETT stallpass/vecka...

sen hajjar jag inte varför man ska betala fullt när de går ute...
isf ska vattning å sånt skötas av stallägaren (vilket den kanske gör, så jag ska inte bli aggro redan ;))

Nu har jag en lösdrift så upplägget är lite annorlunda. I kallhyran ingår tillgång till plats, box och stall. Det är lite svårt att ha det annorlunda då det är fri tillgång på hö och alla hästar går tillsammans. Svårt att säga på rak arm vem som skulle betala om materiella saker går sönder under rådande kallhyra då... hmm... får fundera på det.

Sommartid har jag en specialare - om de väljer att stå kvar på betalar dom en speciell beteshyra, om de väljer att flytta till annat bete betalar de ingen hyra alls till mig men har inte tillgång till sin plats förrens till ett avtalat datum på hösten.
Det är för att jag har arrenderad mark och behöver få in ett visst antal hästar för att det ska gå runt ekonomiskt. Skulle inte funka om nån "vintergäst" kom tillbaka mitt i sommaren för sin plats om jag redan har fullt i hagen med andra beteshästar.

det reagerade jag på i mitt stall....
jag har hört att det e samma pris året runt.. MEN de som har sina hästar ute dygnet runt silpper stallpass, de får de som har sina hästar kvar inne dela på... utsläpp å frukost/lunchfodring ingår..

men.. varför ska jag betala samma när jag isf måste ha fler pass?
jag kan förstå att vi måste dela på passen, vi som är kvar inne, men då borde hyran reduceras, för i kontraktet står ETT stallpass/vecka...

sen hajjar jag inte varför man ska betala fullt när de går ute...
isf ska vattning å sånt skötas av stallägaren (vilket den kanske gör, så jag ska inte bli aggro redan ;))

Det kanske är så att stallägaren har slagit ut se kostnader som är på stallet på 12 månader och då reduceras inte hyran på sommaren för någon. Alternativet blir annars blir en högre stallhyra än idag under september - maj då hästarna står inne och en reducering under betesmånaderna. Att fodringen slås ut på de som har hästarna inne är väl inget konstigt. Tycker du att de som har sina på betet ska komma och fodra de som står inne? Om det nu står ett foderpass/vecka så kanske stallägaren ska skriva till att du får en högre hyra under sommarmånaderna så fodrar han/hon din häst fler gånger! Bete är inte heller gratis. Hagstaket och skötsel av betet kostar för markägaren.

jag trodde att man hade billigare på sommaren...

nä jag tycker inte att de som har sina hästar ute ska ha stallpass... men de som är kvar inne åker ju på mer jobb = hade inte räknat med det då det står 1pass/vecka i kontraktet... jag jobbar urdumma tider, så för mig är det en rätt viktig del i stallval...

hade det varit billigare på sommaren så hade jag nämligen flyttat min häst till ett ställe där hon står inne på dagarna å ute på nätterna (hon springer som en dåre för insekterna)...

just det där att vi inte har kallhyra... i hyran ingår box, hage, mrg+lunchfodring, in å utsläpp, MEN man har ETT pass...

jaja... man ska inte ropa hej... jag har ju faktiskt inte stått där någon sommar, så det löser sig säkert! :)

Det får du se till att det står i kontraktet. Kallhyra är ju egentligen definitionen på att man hyr en plats utan el och ingenting mer än platsen. MEN de flesta låter mer ingå.

där jag står uppstallad så har vi endast kallhyra under sommarmånaderna, hälften av hyran MAn kan alltså inte välja att ha det året runt.
resten av året betalas boxhyra där det ingår in/ut släpp
fodringar och då har vi hyresgäster helgjourer och nattninga.

Jag tar ut lägre avgift (-28%) under betestid. När första balen kommer ut gäller vintertaxa.
Anäggningen står jag som stallägare för, det är som hyreslägenheter, du ringer värden när en kran droppar ;)
Nu har vi lösdrift och det innebär ett ökat arbete med att mocka rent runt foderplatsen vintertid; vilket inte behövs på sommaren, då de rör sig över hela hagen. Vi har inte heller problem med understimulerade pållar som har olater eftersom de har sällskap och aktivitet dygnet runt och slipper stå i liten bur ett antal timmar per dygn ;)

Rolle på Solbacken

Om du hyr på kallhyra utan service, är ju priset oförändrat oavsett månad på året. Att jämföra med om du reser bort, nog betalar du hyra för lägenheten ändå, även om mat- och elkostnaderna kanske går ner under perioden du är borta.

Jag vet inget ställe som INTE tar ut kallhyra när hästen är borta längre period (bete t ex). Även de serviceställen (där man har viss service och mat som ingår) tar ju kallhyra så länge man inte har sagt upp boxen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 355
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 176
Hästmänniskan Hej, jag är 13 år och älskar hästar. Och jag vill Så gärna ha en egen ponny. Men jag vet inte om jag är redo för en egen ponny. Jag har...
Svar
9
· Visningar
1 264
Senast: Freazer
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris... 4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 297
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10