T
tim
Vill bara kolla vad som ingår om man hyr en box och betalar kallhyra?
Vem skall fixa saker som min häst tar sönder ? Tex stacket osv
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När jag tar in en hyresgäst mot kalhyra så ingår bóxplats samt tillgång till hage. Hyresgästen står då själv för strö och foder. Stallinventarier och ex vis staket står naturligtvis jag som stallägare för, kallhyra ska ju liksom täcka slitaget på anläggningen. Det är ju också upp till mig att ha rejäla staket.
Om du däremot står i ett kollektivstall och betalar kallhyra kan jag tänka mig att upplägget kan vara ett annat.
Ansvar för staket är ett kul och sedan urminnes tider lagstiftat område! Det är inte ens säkert att stallägaren själv står för hela kostnaden, det kan vara villaägaren eller bonden som bor granne! En favorit bland gamla svenska lagar som forfarande gäller är denna:Vill bara kolla vad som ingår om man hyr en box och betalar kallhyra?
Har hästarna ute så pass mycket att de inte blir understimulerade och måste bita på väggarna....
Ge dem grenar att gnaga på, gärna asp som ger ett bra vitamintillskott!!
det reagerade jag på i mitt stall....
jag har hört att det e samma pris året runt.. MEN de som har sina hästar ute dygnet runt silpper stallpass, de får de som har sina hästar kvar inne dela på... utsläpp å frukost/lunchfodring ingår..
men.. varför ska jag betala samma när jag isf måste ha fler pass?
jag kan förstå att vi måste dela på passen, vi som är kvar inne, men då borde hyran reduceras, för i kontraktet står ETT stallpass/vecka...
sen hajjar jag inte varför man ska betala fullt när de går ute...
isf ska vattning å sånt skötas av stallägaren (vilket den kanske gör, så jag ska inte bli aggro redan)