Bukefalos 28 år!

Vad innebär A2 försäkring i Agria???

caradan

Trådstartare
Min foder häst är A2 försäkrad i Agria och jag kom att tänka på att det kanske inte ersätter samma som A1?? Hur är det med självrisk mm??
 
Livförsäkring utan ersättning för anvaändbarhet.

En A2 försäkring innebär att du får ersättning om hästen är så svårt skadad att den måste avlivas.
Du kan alltså inte "triangelmärka" den och få ut en del av försäkringsbeloppet. A2 innebär vidare att du inte kan få ersättning för förslitningsskador.
SOm förslitningsskador räknas alltid hältor och ryggproblem som inte har något olycksfall bakom.
I A2 försäkringen ingår oftast en begränsad veterinärvårdsförsäkring.

Egentligen spelar det inte så stor roll för dig som fodervärd vilken livförsäkring hästen har. Det är ju ägaren som förlorar ekonomiskt om den dör.

Jag tycker däremot att du skall kolla upp om hästen har veterinärvårdsförsäkring och kolla att den även gäller dig som fodervärd. Om inte bör du teckna en separat.

Detta för att det kan bli oerhört dyrt med veterinärvårdskostnader annars.
Såg ett exempel häromdagen ett varmblod med buköppning pga lägesförändrad tarm på jourtid för 70.000 kr.

Lycka till!!

/Frasse
 
Re: Livförsäkring utan ersättning för anvaändbarhet.

Han är veterinärvårsföräkrad upp tom 25000kr men den gäller allktså bara skador och inget annat??
 
Re: Livförsäkring utan ersättning för anvaändbarhet.

Veterinärvården har inga begränsningar för vad det gäller, däremot livdelen gäller bara "plötslig död" eller att man akut måste avliva. Påbörjar man behandling och sen avlivar får man alltså inte ut något.
 
Re: Livförsäkring utan ersättning för anvaändbarhet.

Veterinärvården gäller för just veterinärvård, det har inte något med livvärdet att göra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
964
Senast: ameo
·
Övr. Hund Oskar var försäkrad i Agria när han kom, så jag fortsatte med dem. Billigt med rabatt första året. Snart är det förfallodag och förra...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
8 729
Senast: Lyan
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 248
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 773
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp