Vad innebär kallhyra för er ???

S

Skritt

För vissa innebär kallhyra endast box, för andra innebär kallhyra även att elen och gödselhantering ingår....

Om ni ska hyra in er nånstans och frågar efter pris och personen nämner ex antal kronor i kallhyra, vad tror ni att ni får för pengarna ??
 
Sv: Vad innebär kallhyra för er ???

Kallhyra för mig är "anläggningshyra", dvs box, vatten, el & mark till hage. Inget mer. Gödselhantering är ett stort plus men inget jag tar för givet.
 
Sv: Vad innebär kallhyra för er ???

jag tar alltid för givet att box, vatten, el och hage ingår om inget annat anges.

i vissa fall har även (viss) vardagsservice såsom in/utsläpp eller fodringar, och gödselhantering ingått när jag betalat kallhyra.
som nu, min "kallhyra" (som jag då kallar det) inbegriper utöver det på första raden, även morgonfodring och tömning av gödselstack.

sånt jag absolut inte tänker ska ingå i kallhyra är mockning, strö och foder.
 
Sv: Vad innebär kallhyra för er ???

Som jag ser det är kallhyra box, vatten, el, hage samt gödselhantering.
Där jag står nu ingår allt ovan och dessutom strö (halm) och foder (silage, hö, havre och kornkross). Detta ger oss en ganska hög "kallhyra", men alla fodermedel och ströet produceras på gården av gårdens bonde. Jag tycker nog att det är mer stallhyra än kallhyra, men i det här ingår inga tjänster.
 
Sv: Vad innebär kallhyra för er ???

Kallhyra är hyra där driftkostnaden inte är inräknad. Drift = el, värme, vatten osv osv. Vad den enskilde personen menar med kallhyra är ju lite olika, men kallhyra i rätta bemärkelsen är vad jag skrivit ovan.
 
Sv: Vad innebär kallhyra för er ???

För min del är kallhyra box, hage och all hantering av gödsel, vatten, utrustning för stallet (skottkärra grepar osv) men inte el.
 
Sv: Vad innebär kallhyra för er ???

I vårt stall betalar vi kallhyra på sommaren då vi är på bete.Vi betalar 700 sek/månad. Och då används våra boxar, hagar etc av andra. Dvs vi får inget för pengarna egentligen.
Då vi är uppstallade (kallstall) betalar vi 2000sek och då ingår det begränsat med strö, 12 kg silage/hö, box, hage, el och gödselhantering.
Om man av någon orsak, man ska på resa med häst längre tid, hästen åker till trapalanda, säljs etc har man under en begränsad tid möjlighet mot kallhyran på 700 sek att behålla boxen och "fundera" på hur man vill...
 
Sv: Vad innebär kallhyra för er ???

Jag tar inget för givet när jag pratar kallhyra!

Just som det framkommer i tråden så kan det variera väldigt mycket vad man anser ingår, och jag vill inte stå där och känna mig lurad. Fråga vad som ingår i detalj, så vet man säkert. :laugh:
 
Sv: Vad innebär kallhyra för er ???

För vissa innebär kallhyra endast box, för andra innebär kallhyra även att elen och gödselhantering ingår....

Om ni ska hyra in er nånstans och frågar efter pris och personen nämner ex antal kronor i kallhyra, vad tror ni att ni får för pengarna ??

Jag tror sällan något, jag frågar vad som ingår i kallhyran eftersom det kan vara olika från anläggning till anläggning.
 
Sv: Vad innebär kallhyra för er ???

Vatten, el och box samt hagar. Gödselhanteringen verkar variera, på en del ställen jag hyrt har jag betalt för det själv, senaste stallet inkl nya betalar stallägaren för det
 
Sv: Vad innebär kallhyra för er ???

Vi står för kallhyra och det är endast tillgång till box, utrymmen, hagar och vatten. Gödselhantering samt viss hjälp med klippning av hagar.

Elen betalar vi utöver.
 
Sv: Vad innebär kallhyra för er ???

Man kan ju tycka att det alltid ska benämnas stallhyra. För vem hyr bara box? Elen finns ju alltid där, hage måste man ha, gödslet tar man ju inte med sig hem...
 
Sv: Vad innebär kallhyra för er ???

I vår kall hyra ingår box,vatten ,el ,paddock,gödsel stack och 1 halm bal per dag. Vi har skrivit kontrakt och allt är jätte bra men jag kommer aldrig mer skriva under 1 halm bal eftersom en bal lika väl kan väga 3kg som 10kg.Så jag kommer se till att det som ska ingå ska stå i exakta kg hädanefter...
 
Sv: Vad innebär kallhyra för er ???

JAg tror inget utan FRÅGAR vad som ingår.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
627
Senast: valy
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 980
Senast: kattan1974
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 835
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp