vad innebär detta..???

zazza girl

Trådstartare
vad innebär det när det stå Inavelskoefficient (Blodbanken ) och sen siffrorna 9.402 % ??
jag fattar inte redigt det . är det mycket eller lite inavel..???:confused::confused:

Sv: vad innebär detta..???

Det är väl rätt normalt? Mina ligger tre st. på ca 4% en på 5%, en på 8% och en på 10%.

Det har med att göra hur många ggr samma häst/ar förekommer i de närmaste generationerna.

Ettåringen som har Stars Pride 3 ggr i 5:e led har en kofficient på 4%, tvååringen som har linjeavel på sto plus hingst i 4:e led har 8%.

Det finns olika uppfattningar om vad som är en acceptabel nivå på inaveslkoefficienten. För att få en uppfattning om vad som är normalt förslår jag att du jämför med ett antal andra hästar.

Man brukar väl ofta titta på hur många gånger en individ förekommer i stamtavlans tre första led mer än på inavelskoefficienten om den inte är väldigt hög. (Över 15 %)

så om jag vill betäcka stoet och det bli dom siffrorna så e det inte så farligt .. ??

HAHAHA! Jag var just inne bland dina bilder på Pixbox. Herregud vad rolig hästen ser ut som hänger över hösilagebalen.

:rofl:

jag ska ha min egna hingst som är efter WSB..
och stoet e efter Napoletano...

ja den bilden e fin... hehe

Fölet lär ju bli "fint" :crazy:

Nej, men ärligt.. Tänk på fölets framtid. Och tänk även på vilka risker det är att avla på en oprövad hingst som är felställd i benen..

Tycker "folk" borde fattat vid det här laget att det är dömt att misslyckas :angel:

Vad hade du egentligen tänkt ha fölet till?

Ny Alfa Romeo? ;) Vet dock inte om dennes fadern hade fel på benen, men sonen var mycket skör i alla fall :crazy:

Trodde att du ändrat tankarna om att betäcka med honom.
Nu har jag med sett bilderna på bennen.
Som dom andra säger, det där är nog ärftligt o ja hade inte vågat att göra de...
Har du nån bild på hur hästen ser ut nu??

tyvärr ha jag ingen bild på hur han se ut nu .. men kan fixa det...
och fölet i sig ska bara gå som ridhäst och inte på banan..
både min hovslagare och vet ha godkänt betäckning om jag vill. bägge säger att det inte är någon fara efter som det är så liten grad och att han ha blivit mycket bättre....
som sagt finns godkända halvblods hingstar som ha det också som folk andvänder i avel ...

sen är det ju upp till var och en vad dom vill göra med sin häst, så länge inte dom lider och det kommer verken fölet eller stoet att göra...

Du bör vara medveten om att det är en enorm skillnad på hingst som har betäckt och hingst som inte har det. Snäll NU, men han har ju hett blod bakom sig. Inget för avelsnoviser att ge sig på.

Personligen skulle jag skära en sån där för att garantera att ingen avlar på honom.

bägge säger att det inte är någon fara efter som det är så liten grad och att han ha blivit mycket bättre...

Jo, visst. Men ändå är det ärftligt. Och även om din hingst är bättre nu (men inte bra tydligen), så är ju risken överhängande att avkomman blir likadan eller värre (speciellt eftersom det är många efter WSB som är rejält skeva och han nedärver det i hög utsträckning).

som sagt finns godkända halvblods hingstar som ha det också som folk andvänder i avel ...

Ja, men vem har sagt att det är BRA att göra det? Tyvärr visar väl bara det att det finns fler som du som tänker att det inte gör något att avelsmaterialet de använder är defekt. Eller också är de så blinda att de inte ens ser det och då skulle de inte hålla på med avel överhuvudtaget. Varför avla vidare på fel när det finns så många bra hingstar som inte har grava exteriöra defekter?? Det är osund avel.

sen är det ju upp till var och en vad dom vill göra med sin häst, så länge inte dom lider och det kommer verken fölet eller stoet att göra...

Nej, det är inte upp till var och en vad de vill göra med sin häst. Det finns något som heter djurskydd också. Och hur ska du kunna garantera att varken föl eller sto kommer lida? Om fölungen är så skev att den inte går att behålla när den kommer ut så kommer stoet lida hårt över att förlora sin fölunge och fölungen ska vi inte tala om.

Personligen blir jag riktigt förbannad när jag läser om folk som avlar på vad som helst bara för att de råkar ha en hingst hemma och som är så "gullig" och "snäll" och vill ha en avkomma efter den. Försök se aveln i ett större perspektiv istället och lite mer långsiktigt.

Sen kan jag bara hålla med Ghost. Din (treåriga - inte ens vuxna) hingst är gullig och snäll nu, men vänta bara och se när han har betäckt en gång. Då kan du nog inte ha honom i en hage bredvid ston utan ström på trådarna...

han ha redan betäckt ett sto i vår . och ha inte varit några problem med det.
som sagt han ha inte sin fars humör alls .

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
512
Senast: Unafraid
·
Hemmet Jag håller på att "flytta hemifrån" och funderar på hur jag ska tänka med placering av TVn. Dvs vilken höjd man vill ha den. Min nya...
Svar
14
· Visningar
652
Senast: pepp
·
Utrustning Vilka här har provat Taurs nyare sadlar, alltså de släppta typ senaste 3 åren? Jag provade Gaiter version 1 och sålde den nästan...
Svar
10
· Visningar
748
Hästmänniskan Min dotter har en foderhäst. En varmblodstravare,7 årigt sto. Hon har inte haft föl,är inte inkörd. Hon kan alla gångarter men inget... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka