Vad jag missat poängen med

ALTANER

Herrejösses - alla ska ha en altan. Numera gärna inglasad. Till vad?

Förr hade man bersåer. Numera altaner. Modet växlar.
Jag har lättare att begripa vitsen med en syrenberså än med en altan.
 
ALTANER

Herrejösses - alla ska ha en altan. Numera gärna inglasad. Till vad?

Förr hade man bersåer. Numera altaner. Modet växlar.
Jag har lättare att begripa vitsen med en syrenberså än med en altan.
Till olivträdet och citrusträdet såklart! BTW de inglasade altanerna är väll för vår och höst på sommaren får man öppna upp eller sitta ute. Jag tror vi försöker förlänga uteperioden därmed allt som är inglasat.
 
ALTANER

Herrejösses - alla ska ha en altan. Numera gärna inglasad. Till vad?

Förr hade man bersåer. Numera altaner. Modet växlar.
Jag har lättare att begripa vitsen med en syrenberså än med en altan.

Jag antar att man kan sitta ute längre på säsongen? Sen gillar jg personeligen inte inglasad altan heller men det är ju en annan smaksak.
 
ALTANER

Herrejösses - alla ska ha en altan. Numera gärna inglasad. Till vad?

Förr hade man bersåer. Numera altaner. Modet växlar.
Jag har lättare att begripa vitsen med en syrenberså än med en altan.

Altaner gillar jag! Däremot inte pensionärskuvöser, alltså inglasade altaner och balkonger. Hela grejen med balkong är ju att man ska komma ut! Inte sitta i en glasad bur som blir rena växthuset i solen.
 
ALTANER

Herrejösses - alla ska ha en altan. Numera gärna inglasad. Till vad?

Förr hade man bersåer. Numera altaner. Modet växlar.
Jag har lättare att begripa vitsen med en syrenberså än med en altan.

Den är suverän att hänga tvätt i, man behöver inte kuta ut när det kommer en regnskur. Den är bra för förvaring av diverse saker också plus att katterna tycker det är gosigt att ligga där när det regnar.
 
Altaner gillar jag! Däremot inte pensionärskuvöser, alltså inglasade altaner och balkonger. Hela grejen med balkong är ju att man ska komma ut! Inte sitta i en glasad bur som blir rena växthuset i solen.
Som mina föräldrar har är det skitbra. En del av balkongen inglasad, då det blåser mycket där, så dels skydd och för att kunna sitta ute även när vädret inte är topp (i och med vinden krävs det ju en del värme). Men den inglasade delen har enbart morgonsol, så det blir aldrig sådär brutalt varmt ändå. :) Sen går det att öppna upp hela övre delen också, om man skulle vilja.

Altaner gillar jag också. Bord och stolar står liksom stadigare där än på en gräsmatta och så slipper man ta på sig skor för att kliva ut på dem då man kan hålla golvet ganska rent.
 
Altaner gillar jag! Däremot inte pensionärskuvöser, alltså inglasade altaner och balkonger. Hela grejen med balkong är ju att man ska komma ut! Inte sitta i en glasad bur som blir rena växthuset i solen.
Jag byggde en 25 kvm altan med far och svärfar när jag hade villa. Den var helt inglasad. Den kunde man sitta i när vårsolen kom fram i mars. Den kunde man sitta i fina novemberdagar - precis som om det vore inomhus, men ändå ute.

På sommaren kunde man skjuta bort alla glas, så att endast 2x1.20cm fortfarande var inglasat. Helt genialiskt att utöka husytan med ett extrarum, som samtidigt var en del av trädgården. Två olika syrenbuskar var mycket trevligt inkorporerade i bygget. Jädrar vad gott det luktade därinne, när de blommade, den ena när den andra just blommat ut.
 
men... hur ofta sitter man vid ett bord ute på gräsmattan? :confused:

*våga vägra äta ute*

Nu har vi iof en altan under tak, vilket i vårt fall är helt suveränt eftersom båda ogillar sol och värme, så där har vi till och med kunnat ställa en soffa, som man kan slöa i (alldeles i skuggan) när det är varmt. Men sedan käkar vi ute typ jämt så länge det inte är vinter - eftersom att det är helt under tak regnar det inte in, och vi har en rätt mysig infravärmare över bordet ifall någon gäst skulle frysa. Där ute finns det plats för väldigt mycket fler människor än inne vid vårt matbord, så det är väl mest därför det är fint med altan för vår del.
 
men... hur ofta sitter man vid ett bord ute på gräsmattan? :confused:

*våga vägra äta ute*
Inte så ofta, därför man har altan. ;) Jag tycker det är jättemysigt att äta ute när det är fint väder. :) Speciellt om man är många, underlättar för att få plats.
 
Inte så ofta, därför man har altan. ;) Jag tycker det är jättemysigt att äta ute när det är fint väder. :) Speciellt om man är många, underlättar för att få plats.
Hrm...
Kanske där det ligger? Jag äter nästan alltid ensam. Och har nästan alltid gjort.
Hade inte sett uteätandet som en sällskapsaktivitet....
 
Jag sitter gärna ute med min tekopp, några kakor och handarbetet (Monster=tant :) ) och gräver med tårna i mossmattan!
 
Tyvärr så är det rätt att köra 85 på 100-väg, precis som 95, 70 och 100 också är det. Och 55.
100 är en maxgräns, inte den hastighet alla måste hålla.

Nja enligt Trafikförordningens 2 kapitel;
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
 
ALTANER

Herrejösses - alla ska ha en altan. Numera gärna inglasad. Till vad?

Förr hade man bersåer. Numera altaner. Modet växlar.
Jag har lättare att begripa vitsen med en syrenberså än med en altan.
Jag tyckte likadant, men var tvungen att ge mig för knotthelvetesjävlarna :( Med inglasat blir det iaf nästan ute.
 
Jag har en altan utanför stallet. Den är uppsittnings"pall" som blev stoooor.

Bästa stället på gården att sitta på, det fläktar nästan alltid där :)

Vi har en syrenberså också, varför välja :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp