Vad jag missat poängen med

@niphredil Har frågat hur ofta min turkiske kollega pratade väder i sitt hemland. Inte ofta alls. Knappt någonsin. Det var ju ändå alltid sol.
Det är typ samma här, i Spanien, under sommaren. Min sambo tittar med fascination på min Facebook-feed där folk rapporterar temperaturer därifrån de är och skrattade gott när en vän till mig kommenterade från Turkiet med gradantal i både luft och vatten :D (dessutom, som alltid, med förtydligandet att det faktiskt är "i skuggan!!").
 
Det förklarar ju varför man tycks vara besatt av vädret i Skottland. Där regnar alltid, men folk pratar om att drt snart slutar, eller om att det inte kommer att regna imorgon etc.

I Spanien borde man ju snarare förhoppningsfullt prata om att det kanske kommer lite regn imorgon ändå. Det vore ju bättre med lite mer nederbörd sommartid där än det är.
 
Vad jag missat poängen med: en av mina kollegor. Den där sista pusselbiten jag känt fattades i förståelsen av den här personen landade ordentligt den här veckan.

Fast det är nog jag som
behöver semester från alla ;)
 
Jag har missat poängen med en del bilisters jämna bilkörning. Att köra i 85 km/h på 100-väg (2+1 väg så man inte kommer om) för att sedan köra 85 km/h när det sedan blir 70 för att sedan forsätta i 85 när det blir 100 igen. Jag fattar inte poängen med det. De gör ju genomgående fel!
Och det är ett vanligt fenomen också!
 
Jag fattar inte poängen med gamla amerikanska bilar.

De är extremt FULA. De är fruktansvärda miljöbovar och de körs oftast i max 60-70 så de skapar kilometerköer bakom sig. Här har vi 2+1-vägar och de blir köer och sedan vansinnesruscher när alla ska om. För att inte tala om när de kör i sällskap så man måste om 10-15 stycken som luskör.

Nu på sommaren vimlar det av dem och jag blir lika irriterad varje gång.
Kör runt på smågatorna runt hemmet för i helsike!:rage: Ge er inte ut på vägar där resten av trafiken håller hastighetsbegränsningen.
 
Jag fattar inte poängen med gamla amerikanska bilar.

De är extremt FULA. De är fruktansvärda miljöbovar och de körs oftast i max 60-70 så de skapar kilometerköer bakom sig. Här har vi 2+1-vägar och de blir köer och sedan vansinnesruscher när alla ska om. För att inte tala om när de kör i sällskap så man måste om 10-15 stycken som luskör.
De är mycket mindre miljöbovar när de luskör, så egentligen ska du vara glad att de inte kör lika fort som du..! :)
 
Jag har missat poängen med en del bilisters jämna bilkörning. Att köra i 85 km/h på 100-väg (2+1 väg så man inte kommer om) för att sedan köra 85 km/h när det sedan blir 70 för att sedan forsätta i 85 när det blir 100 igen. Jag fattar inte poängen med det. De gör ju genomgående fel!
Och det är ett vanligt fenomen också!
Gissningsvis har de funnit farthållaren i bilen.
Och det är inte fel att köra långsammare än fartbegränsningen.
Möjligvis är det retande om man är bakom, men det är ju mest ens eget problem.
 
@Jeffery; Naturligtvis får man köra lite långsammare än högsta hastighetsbegränsningen men att köra femton kilometer för fort är ju inte rätt. Att köra "fel" där det är hög hastighet och verkligen köra fel där hastigheten är sänkt kan bero på farthållare eller allmän lathet och ignorans inför regler.
 
@Jeffery; Naturligtvis får man köra lite långsammare än högsta hastighetsbegränsningen men att köra femton kilometer för fort är ju inte rätt. Att köra "fel" där det är hög hastighet och verkligen köra fel där hastigheten är sänkt kan bero på farthållare eller allmän lathet och ignorans inför regler.
Tyvärr så är det rätt att köra 85 på 100-väg, precis som 95, 70 och 100 också är det. Och 55.
100 är en maxgräns, inte den hastighet alla måste hålla.
 
Och det är inte fel att köra långsammare än fartbegränsningen.
Möjligvis är det retande om man är bakom, men det är ju mest ens eget problem.
Jag har gått i körskola med jämna mellanrum i livet, eftersom jag byggt på mitt körkort med fler fordon, men också varit handledare och övningskört med andra. Det finns ingen körskolelärare som håller med dig kan jag säga.

Alla säger att så länge man kan så ska man köra så fort som hastighetsbegränsningen och väglaget tillåter. Kör man för sakta skapar det aggressioner. Och det är absolut ditt problem som alla andras i trafiken. Kör man E20 mellan Göteborg och mot Stockholm så ser man folk göra de sjukaste sakerna när de är frustrerade över andra människors saktfärdighet. Vägen är inte gjord för den mängden trafik som finns och för att minimera antalet dödsolyckor har man löst problemet med att sänka hastigheten och sätta upp fartkameror. Jag har sett så galna saker på den vägen och det finns en anledning till att den kallas för "Dödens väg". I en utopi kan man köra för sakta, men i dagens realitet och stressade samhälle är det ingen bra idé att göra bara för att man kan.

Det är inget lagbrott att köra saktare, men det kan absolut skapa massor med problem man inte vill vara med om.
 
@Jeffery; Därav stod mitt fel som "fel". Det är fenomenet att fortsätta i samma hastighet på en vägsträcka med sänkt hastighet så att ingen som vill hålla en högre hastighet än 85 kommer förbi när det är 2+1 väg som jag är förundrad över.
 
Jag grundar mitt tyckande i denna tråd enbart på vad som "rätt" och "fel" enligt lagtexten.
Att man för enkelhetens skull bör inlemma sig i hur alla andra kör är en helt annan sak. Och inte blir det "rätt" när alla andra omkring en kör 10km för fort, och jag också gör samma sak för att inte reta omgivningen.
 
Vidare är 2+1-vägar ofta rena jävulspåfundet.

Anledningen till det är att 2+1-vägar är en slags fattigmans motorvägar, dvs sträckor med bitvis mycket trafik som normalt sett borde rendera i en motorvägs kapacitet - men pengarna inte räckt till till det.

Följden blir då att det blir väldigt ryckig och irriterande trafik av sig självt, när antalet bilar per minut överstiger en kritisk massa. Det är alltså inte gubbar i hatt, och deras bröder, som skapar ryckigheten vid högtrafik - även om man förleds att tro det.
 
Då utgår jag från att hela familjen har flightradar24-appen? Identifierar flygplan du ser där uppe, och även de som går så högt att du inte ser dem. Så jäkla användbart :)

Jag gillar hemsidan och gå in och titta på flygplanen där. Så stor nytta av den har jag dock inte, är maniskt flygrädd och skulle hellre dö än att sätta mig i ett flygplan frivilligt (det är ju samma sak). Så ja, jag har väl lite missat poängen med varför jag är inte på den hemsidan och tittar :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp