Jag tror att utomståendes bild av mitt yrke är väldigt färgat av film och tv, att det är väldigt tufft och våldsamt, att jag måste vara både stor och stark. Som att vi skulle slåss med folk var och varannan dag. Tvärtom, skulle jag nästan säga att det är i verkligheten. Jag har haft oändligt många fler fina och givande samtal med ofta ganska trasiga människor, än jag har legat på golvet och brottats. Dock behövs ju de där fysiska bitarna också när det väl gäller, även om det är extremt sällan. Jag kommer mycket längre i arbetet med hjälp av munnen än musklerna. Det är ett mycket roligt och omväxlande arbete varvat med halvtrist vardagslunk, ingen dag är riktigt den andra lik och jag vet aldrig vad som väntar när jag drar på mig uniformen på morgonen.
Det bästa med mitt yrke är som sagt att den ena dagen inte är den andra lik, sammanhållningen med kollegorna, att jag får träffa otroligt många olika människor och kan få känna att jag ibland gör skillnad för någon (ibland är dock denne någon inte en enskild person, utan kan också vara samhället i stort). Och jag behöver aldrig fundera på morgonen vad jag ska ha på mig på jobbet.
Det sämsta är att lönen inte är så bra som en skulle kunna önska, det kan vara påfrestande både fysiskt och psykiskt, att vi ofta ser mänsklighetens och samhällets baksida med allt vad det innebär och att jag nästan aldrig kan veta om jag kommer få sluta i tid eller inte.
Kunskaper jag kan ha med mig i andra yrken... Till skillnad från läkare jobbar vi ganska brett. Jag tycker själv att jag är bra på att både prata med och lyssna på människor, jag är stresstålig och flexibel och inte särskilt konflikträdd. Sedan tänker jag att allt det inrutade och säkerhetstänket kan komma att bli lite handikappande, åtminstone till en början, den dagen jag byter bana.
Jag visste inte riktigt att jag ville jobba inom det här yrket, jag halkade in på ett bananskal tack vare en kompis som rekommenderade mig. Jag tror inte att det är något jag vill arbeta med resten av livet, men jag trivs fruktansvärt bra med det just nu.
Vad jag jobbar som? Kriminalvårdare