Jag jobbar som HR-administratör, helt utan HR-bakgrund, på ett systerbolag till Volvo Cars. Halkade in på ett bananskal när företaget behövde någon som hjälpte till med lite backloggad administration samt att lösa av i receptionen för semester i sex veckor för två år sedan. Jag blev kvar

Och det är jag väldigt glad för, jag trivs verkligen med att jobba med människor och det är fantastiskt att vara med när ett företag byggs upp "från grunden" - det var 100 anställda ungefär när jag började, nu är vi 800 anställda och ett 1000-tal konsulter och leverantörer. Helt otroligt att få se det från insidan!
Jag jobbar i vårt Global Mobility-team, vilket innebär att jag pysslar mycket med anställda från utlandet - både sådana som flyttar hit för att bli lokalanställda och som "vem som helst", och de som kommer på utbyten från moderbolaget i Kina. Det är alltifrån att ordna med arbetstillstånd, betala ut relocationbidrag och förbereda inför deras ankomst, ha kontakt med externa konsulter som hjälper oss med sådant där de har "gräddfil" och bättre kontakter såsom för boende i vissa fall, bankkontakt, registrering på Skatteverket och så vidare, och sedan allmän hålla hand-hjälp när de väl kommit
Utöver mitt jobb i Mobility-teamet jobbar jag med all möjlig HR-administration. Jag sköter vårt resesystem, beställer visitkort, hjälper lönekontoret vid behov, korrekturläser och översätter texter och presentationer, har hand om vår gigantiska personallista till företagshälsovården, fixar med allmän HR-support, uppdaterar intranätet och pekar folk rätt i största allmänhet.
Eftersom jag har en så väldigt bred roll och de flesta vet vem jag är så tror de flesta på företaget att det är jag som gör
allt - så det blir en hel del peka-rätt-service också. Jag kan oftast svara på det mesta, men frågor om lön, tjänstebilar, föräldraledighet, ersättning för reseutlägg och sånt är inte mitt gebit. Men jag har full förståelse för att alla tror det eftersom mitt namn står över halva intranätet och dessutom är jag en sådan som alltid svarar på mail och frågor fort så det är tacksamt att vända sig till mig

Det är roligt faktiskt, jag har kontakt med så oerhört mycket människor varenda dag och det är härligt.