Vad jobbar du med?

Jag jobbar inom Stockholms vanligaste yrke: systemutvecklare/programmerare.
Jag tror folk i allmänhet inte vet vad programmeing faktiskt är och de har en bild av att man måste vara kille och nörd.
Många är just det också (kille och nörd) men det är inte särskilt svårt att bli en medelmåttlig programmerare.
Det sämsta med yrket är att det är så otroligt frustrerande att stöta på problem för hur saker ska lösas dagarna i ända. Det bästa är känslan när man löser problemen! Sen är jobbet flexibelt och med hög lön.
Som systemutvecklare kan jag lätt bli testare eller projektledare om jag önskar att byta bana.
Jag halkade in på utbildningen utan tidigare intresse men har aldrig ångrat mig!

Jag tror att tv och filmer spelar in att fördomen är att man är kille och nörd. Hur utbildar man sig till systemutvecklare/programmerare? Behöver man ha kunskap på papper, tänker att det finns säkert en del personer som lär sig programmering på egen hand.

Hur vanligt är det med kvinnor inom branschen? Är det svårt att få jobb?

Jag jobbar som HR-administratör, helt utan HR-bakgrund, på ett systerbolag till Volvo Cars. Halkade in på ett bananskal när företaget behövde någon som hjälpte till med lite backloggad administration samt att lösa av i receptionen för semester i sex veckor för två år sedan. Jag blev kvar ;) Och det är jag väldigt glad för, jag trivs verkligen med att jobba med människor och det är fantastiskt att vara med när ett företag byggs upp "från grunden" - det var 100 anställda ungefär när jag började, nu är vi 800 anställda och ett 1000-tal konsulter och leverantörer. Helt otroligt att få se det från insidan!

Jag jobbar i vårt Global Mobility-team, vilket innebär att jag pysslar mycket med anställda från utlandet - både sådana som flyttar hit för att bli lokalanställda och som "vem som helst", och de som kommer på utbyten från moderbolaget i Kina. Det är alltifrån att ordna med arbetstillstånd, betala ut relocationbidrag och förbereda inför deras ankomst, ha kontakt med externa konsulter som hjälper oss med sådant där de har "gräddfil" och bättre kontakter såsom för boende i vissa fall, bankkontakt, registrering på Skatteverket och så vidare, och sedan allmän hålla hand-hjälp när de väl kommit :)

Utöver mitt jobb i Mobility-teamet jobbar jag med all möjlig HR-administration. Jag sköter vårt resesystem, beställer visitkort, hjälper lönekontoret vid behov, korrekturläser och översätter texter och presentationer, har hand om vår gigantiska personallista till företagshälsovården, fixar med allmän HR-support, uppdaterar intranätet och pekar folk rätt i största allmänhet.

Eftersom jag har en så väldigt bred roll och de flesta vet vem jag är så tror de flesta på företaget att det är jag som gör allt - så det blir en hel del peka-rätt-service också. Jag kan oftast svara på det mesta, men frågor om lön, tjänstebilar, föräldraledighet, ersättning för reseutlägg och sånt är inte mitt gebit. Men jag har full förståelse för att alla tror det eftersom mitt namn står över halva intranätet och dessutom är jag en sådan som alltid svarar på mail och frågor fort så det är tacksamt att vända sig till mig ;) Det är roligt faktiskt, jag har kontakt med så oerhört mycket människor varenda dag och det är härligt.

Hur halkar man in på ett bananskal och får ett jobb som ditt? Vilken utbildning kan vara bra att ha? Eller handlar det om egenskaper och kompetenser mer än vilken utbildning man har på papper? Det verkar som ett kul jobb där man är ”en spindel i nätet”.

Jag jobbar i bokhandel (butik i en kedja) och känner igen mycket av det @Ces beskriver i jobbet som biblioteksassistent. :)

Många tror nog att vi läser böcker på arbetstid, och att vi fritt får läsa och låna hem av böckerna som är till försäljning, och så är det inte. Däremot har vi möjlighet att önska s.k. läsex av förlagen till butiken. Tid att läsa får man ordna själv. ;)

Vad gör vi, vi packar upp varor (som beställs av en central orderavdelning eller ett datasystem) och ställer i hyllor och skyltar enligt centralt bestämd ordning. Jag tycker som Ces att det är som julafton att öppna boklådor! Vi har rätt små möjligheter till "fria händer", men tack vare att vi råkar ha en rätt stor lokal samt långt till huvudkontoret och nästa butik i kedjan ;) så händer det att vi skyltar upp med böcker som vi själva vill visa... Jag kollar även igenom fakturor och är exponeringsansvarig (inget som ger mer betalt).

Sedan är det förstås mest "sälj". Förut hette mitt jobb bokhandelsmedhjälpare, nu är jag säljare. Detta är jag rätt sur över. :laugh:

Positivt är att jag får klappa böcker hela dagarna, och alla bokmöten både med kollegor och kunder. Det är roligt att lösa gåtor som "jag vet inte vad boken heter eller vem som har skrivit den, men..." Negativt är att jag känner mig väldigt styrd i varje flytt av bokhög och även replik och rutin gentemot kund, och att det i vår lilla butik inte finns möjlighet till utveckling (därtill en chef som är lite... ointresserad) och därmed inte heller någon löneutveckling i sikte.

Jag visste/vet inte vad jag ville/vill bli, har jobbat i butik och på kontor, läst lite svenska, litteraturvetenskap, religion och en halv lärarutbildning. :p Ingen examen. Hade en dröm om att jobba i bokhandel. Nu drömmer jag kanske om att jobba i privat bokhandel eller på förlag eller på bibliotek. Eller något helt annat. Vet inte om någon skulle bli imponerad av mina uppnådda skills från jobbet i bokhandeln och anställa mig därför. :cautious:

Har du utbildning för det eller har du halkat in på ett bananskal? Vad tycker du är viktigt om man söker ett jobb som ditt? Har du administrativ utbildning?

Jag jobbar för närvarande deltid som personlig assistent (främst åt en brukare men även som behovare hos några andra) med samordningsansvar vilket inte alls var vad jag hade tänkt mig från början. Pluggade miljö- och hälsoskydd, hoppade av, halkade in på ekonomi och jobbade med det några år innan jag brakade in i väggen med en långtidssjukskrivning som följd.

Men ja, jag trivs i det stora hela bra. Det absolut bästa med mitt jobb är glädjen hos min primära brukare och hens vänner/bekanta. Det händer så mycket kul inom fritidsberksamheterna och min brukare är väldigt aktiv så det finns en stor frihet till att hitta på grejer ihop. Jag har även lärt mig otroligt mycket om mig själv, andra människor och om kommunikation/arbetssätt beroende på funktionsvariation. Jag älskar också att jag har möjlighet att planera och styra upp vissa grejer som ex utflykter där jag sen får ta del av resultatet och ser hur uppskattat det är. Även kontakten med vården är nästan bara positiv, det är så fantastiskt fint att se när allt jobb vi assistenter lägger ner på ex träning ger märkbara resultat även hos sjukvården.

De stora nackdelarna med mitt jobb är att det kan vara otroligt tungt fysiskt (ibland saknas liftar, det är trångt och vi jobbar i dåliga arbetsställningar) och psykiskt (vissa dagar är kaos och ibland är tålamodet inte på topp, samt att vissa brukare liksom kryper under skinnet på en med sin negativa inställning och miserabla tillvaro). Det är också svårt att få till förändringar som skulle göra tillvaron enklare för alla vilket ibland får mig att känna att jag bara bankar huvudet in i en vägg konstant.

Beroende på vem jag pratar med så finns det väldigt olika bild av vad jag gör på jobbet, men de flesta i min närhet vet ju att vi går på konserter, hänger i stallet och badar så jag tror att det kan uppfattas rätt så soft. (Om jag inte gnäller på att det är tungt då). Min far som av olika orsaker ser mig när jag jobbar har nog ändå bäst förståelse för jobbet utav de utomstående. Men ja, annars möts jag ofta av inställningen att jag typ är som en barnvakt som mest slappar och fikar på jobbet :grin:

Rent generellt tror jag att mitt jobb är bra på så vis att lågaffeltivt bemötande är vettigt i många fler situationer. Och jag har mycket enklare för att hantera människor nu gentemot tidigare. Men annars skulle jag nog mest säga att min personlighet lämpar sig rätt bra för assistentrollen när den är så fri som den är för mig, betydligt bättre än för många andra yrken :D

Jag har fått för mig att jobbar man som personlig assistent är det svårt att få heltidsjobb samt att det är svårt att få tillsvidaretjänster, stämmer det? Jag har fått uppfattningen att företag anställer med kort uppsägningstid från deras sida, så hamnar brukaren på t.ex. sjukhus eller avlider så har man plötsligt inget jobb.

Hur tror folk att ditt arbete är och hur är det egentligen?
De flesta verkar tro att det är tungt mentalt och att jag möter mycket trauma och sorg. Det stämmer inte alls. Det är roligt roligt roligt och ibland ganska busigt. Visst träffar jag människor som gått igenom sådant man inte ens kan föreställa sig men det är inget de går runt och smetar ut över omgivningen. De om några har insett att man behöver vara i nuet och att se vad som är gott och bra.

Vad är det bästa och sämsta med ditt yrke?
Det bästa är alla fantastiska människor som jag möter. All värme och gemenskap jag får av både kollegor och våra deltagare. det sämsta .- vet inte om det finns något?

Vilka kunskaper och färdigheter kan du dra nytta av om du söker jobb inom ett helt annat yrke tror du?
Jag vet verkligen inte?
Jag har ju ett långt arbetsliv bakom mig och har inte vetat vad jag skulle bli när jag blev stor och vet det fortfarande inte. Däremot har det utkristalliserat sig att jag funkar bäst i team och att jag är bra på information och utbildning. Kanske skulle jag kunna jobba med just information? Jag har väldigt många år levt på min mun. Dvs min förmåga att uttrycka mig verbalt.

Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter?
Har aldrig vetat vad jag ville bli. Kanske journalist? men jag hamnade på kulturvetarlinjen på universitetet. Den akademiska tiden avslutades abrupt av att mina föräldrar skilde sig och skrev över gården på mig. Sedan fick jag inte några studielån mer. 7 hektar åker ansågs vara för stor förmögenhet för att beviljas lån. Sedan rekryterades jag till ombudsman i Centerns Ungdomsförbund och sedan har det rullat på. Jag har bytt jobb efter några få år genom hela livet.

Jag utbildar invandrare i svenska språket och svenska samhället med sikte på arbete.Arbetar i ett privat bolag med verksamhet över hela landet. På min ort har vi 100-150 deltagare som arbetsförmedlingen köper utbildning åt av oss. Avtalen med AF löper i ett par år i taget, sedan blir det ny upphandling. Behovet kommer att kvarstå så jag hoppas kunna hålla mig kvar i den här branschen tills jag går i pension eller dör - vilket nu inträffar först.

Har du pedagogisk utbildning eller har du lärt dig efter hand med fortbildningar? Det verkar som du har ett väldigt givande jobb som behövs i dagens samhälle.

Folk tror att vi sitter som stora bromsklossar och hindrar dem från att göra bra affärer. I verkligheten är det precis tvärtom (om man nu inte råkar ut för någon som är komplett inkompetent). Vi ser till att offentliga verksamheter får in rätt produkter i rätt tid till rätt pris. :)
(Och med bra avtal som inte löper på av sig själva)

Det bästa är att jag får friheten att ordna riktigt bra avtal åt min beställare; att jag lär mig nya saker varje dag, även om jag inte behöver ha beställarkompetens så behöver jag förstå beställarens behov för att kunna lösa dem; det är oerhört flexibelt och ingen dag är den andra lik. Det här är yrket för någon som tröttnar extremt fort. :up:

Det sämsta är att många beställare har kass framförhållning och att det dels blir oerhört stressigt då men att det även blir sämre affärer. Jag är perfektionist så det är B. Likadant om beställaren är inkompetent, i slutänden är det trots allt de som ska veta vad de behöver och kan/vill de inte ställa rätt krav så blir affären lidande.

Vilka kunskaper och färdigheter kan du dra nytta av om du söker jobb inom ett helt annat yrke tror du?
För att citera en klyscha: min förmåga att hålla många bollar i luften, att driva möten, driva projekt, ha kontakt med interna och externa kunder, lösa problem, sitta med excel, kunskap inom entreprenadjuridik skulle inte vara till nackdel tror jag.

Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter?
Att det var detta jag ville bli hade jag ingen aning om. :p Som liten ville jag bli polis, sedan åklagare och landade till slut på jurist. Är affärsjurist med inriktning på avtalsrätt. Tyckte inte att jag fick utrymme till att göra riktigt bra avtal (jobbade inom försäkringsbranschen med deras avtal) utan skolade om mig under mammaledigheten.

Mitt yrke? Offentlig Upphandlare :D

Jag har sett hur produkter som är offentligt upphandlade kan ha rejält bättre priser, så ni måste vara bra förhandlare inom ditt jobb, man blir imponerad. Men jag är lite nyfiken, vem är det som bestämmer vad som ska upphandlas. Försöker i mitt yrke handla enligt avtal, men ibland känns det bakvänt. För riktlinjerna uppifrån är att materialet som skall köpas in ska ha ett fokus, de produkter som vi har avtal på är tvärtemot fokusen vi skall ha vid inköp. Eller att vi har avtal på en produkt med x funktioner, men behovet vi har är y funktioner och vi har inte det minsta nytta av produkten med x funktioner. Då funderar man på vem det är som bestämmer vad som skall handlas upp.

Innan jag bytte bana jobbade jag i 15 år som högstadielärare i en av Stockholms socialt allra mest utsatta förorter. Folk förstod nog att det var tungt men inte hur tungt det i själva verket var. Dessutom tror och tycker många en massa saker om hur det är att leva i de här områdena. Trots att de aldrig har varit ens i närheten. Kanske susat förbi på väg för lite helgshopping på ikea. Och läst Aftonbladet.
Det bästa är att undervisa och vara tillsammans med ungdomarna. Att lyckas få fjortonåringar att intressera sig för första världskriget. Ordna skolval, debattera dödsstraff, att bli stannad i korridoren för att två elever vill veta om Alexander den store var grek eller makedon. Att lyssna till dem och vara en liten del av deras värld berikar mitt liv.
Det sämsta är betygssystemet, att tiden med eleverna blir allt kortare, pappersarbete, meningslösa konferenser och fortbildningar, det fria skolvalet, att utsatta elever inte får tillräcklig hjälp. Som samhället ser ut i dag ökar man skillanderna mellan människor. Skolan utjämnar inte längre. Jag vill inte vara en del av det.
Jag jobbar inte som lärare längre utan skriver på frilans och vikarierar på biblioteket. Jag kommer alltid ha stor glädje av alla olika människor jag har fått möta och lära känna. Kanske kan jag dra nytta av min entusiasm och att jag är tydlig och strukturerad. Och min allmänbildning.
Jag vet inte riktigt om jag visste. Det bara blev så. Jag ville göra något viktigt och jag var inte intresserad av att göra karriär. Friheten lockade mig och kreativiteten.

Förstår att du bytte bana trots jobbet som högstadielärare i socioekonomisk utsatt miljö även hade bra sidor och inte bara tunga och tuffa sidor. Läser man tidningarna så är det många lärare som lämnar yrket. Vad tror du behöver ske för att få lärare att orka stanna kvar i yrket?

Jag är psykolog. Det är ju ett oerhört brett professionsområde och kan innebära väldigt olika saker beroende på vart man jobbar. Själv är jag på en ätstörningsenhet och jobbar dels med bedömning och behandling men också väldigt mycket med olika typer av utvärderings- och förbättringsarbete.

Bästa med att vara psykolog är nog bredden. Jag vill känna att det är roligt att gå till jobbet och att jag hela tiden lär mig nya saker. Om jag tröttnar på nuvarande jobb kan jag utan några som helst problem byta till annan arbetsplats eller annat område totalt. Det känns betryggande för framtiden, jag har många år kvar i yrkeslivet och är trygg med att jag aldrig kommer behöva stagnera i min utveckling.

Det finns många andra yrken som jag skulle kunna utföra på ett bra sätt tack vare min psykologkompetens. På rak arm tänker jag på chefsbefattningar och olika typer av utvecklingsarbeten.

Jag vet inte riktigt vad folk tror. Ibland verkar folk på allvar tro att jag typ kan läsa tankar eller nåt, men antar att många tänker att jag jobbar mest med terapi. Det stämmer bara delvis på min nuvarande arbetsplats.

Jag hade siktet inställt på att jobba med hästar under större delen av gymnasietiden. Ändrade mig någon gång mot slutet och ganska snart tog jag sikte på just psykologyrket. Men helt säker blev jag först efter att jag påbörjat en annan utbildning (kom inte in på psykologprogrammet först), då hoppade jag av och började läsa upp mina betyg.
Sen har det känts helt rätt genom hela utbildningen och under de år jag jobbat hittills.

Jag hade inte koll på att området är så brett, trots jag blev nyfiken på det när jag läste universitetens kataloger för flera år sedan, när jag började fundera på vad jag ville bli i livet. Tänkte att det är nog för tufft jobb för att jag skulle passa för det. Har under senaste tiden funderat på om jag skulle må bättre psykiskt av kontakt med någon i din profession. Har en del i bagaget som vore bra att bearbetas för att jag skall må bättre. Jag vet bara inte var jag ska börja. Har fått uppfattningen att kontakt genom vårdcentral tar evigheter och privat är svindyrt. Så jag har inte kommit mig för att ta tag i det.

Förskollärare och många tror vi bara leker med barnen tyvärr. Tror dock att fler och fler inser att det är ett rätt tufft arbete med tanke på dagens stora barngrupper osv.

Det bästa! Ingen annan dag är den andra lik, vi är ute mycket, alla härliga barn och kommentarer. Och vilket annat arbete får du en massa kramar?

Det sämsta! Mycket stress och mycket ljud, ofta saknas någon personal, många outbildade, man får vara glad om man får vikarie. Idag går jag med vetskapen till arbetet att det saknas 9 vikarier i kommunen där jag arbetar alltså är det många kollegor som kommer få jobba häcken av sig för det är intensivt när alla barn är på plats.

Hur visste jag? Ja, jag hade skrattat om någon hade sagt för 15 år sedan att jag skulle bli förskollärare. Jag gled in på ett bananskal som timvikarie för det var brist och sen var jag fast och sökte in till utbildningen.

Hur kan en dag se ut på ditt arbete? Vad ingår i arbetet? Har förstått av tidningsartiklar att det inte är bara arbete med barnen utan också en massa pappersarbete. Vad är det som gör att arbetet är stressigt? För lite personal? För många uppgifter? Har man hand om många barn själv?

Jag jobbar som digital kommunikatör med inriktning sociala medier på en reklambyrå, för närvarande på mindre ort.
Jag jobbade tidigare i Stockholm och tycker att branschen var enklare där, idag jobbar jag mycket med industrier och B2B, vilket är utmanande och himla roligt :)
Jag är på en liten byrå vilket innebär att man får hugga i med det som behövs för stunden, även om det egentligen ligger utanför ens kompetensområde. Utöver sociala medier skriver jag en del copy, projektleder, gör produktfotograferingar, sätter ihop kataloger eller koordinerar projekt med många aktörer. Ibland är jag ansvarig för stora projekt hos företag som omsätter en halv miljard, ibland packar jag goodiebags och giveaways eller levererar ut roll-ups typ :D Det är ett väldigt varierande jobb och jag lär mig otroligt mycket! Vi är ett superhärligt team där alla får möjlighet att vara kreativa, delaktiga och utvecklas inom nya områden.

Det sämsta med mitt yrke är att det inte är helt enkelt att få jobb på mindre orter, men allt eftersom företag tar in kommunikationen inhouse även här, så blir det enklare.

Jag ville först bli journalist, men halkade sedan in på webbkommunikatör/sociala medier. Jag avskyr jobb där jag kan förutsäga hur hela veckan ska se ut och ville ha ett yrke som hela tiden utvecklas. Det känns som att jag träffat helrätt :)

Låter kul att arbeta som digital kommunikatör med inriktning på sociala medier. Behöver man inte ha lite konstnärligt tänk t.ex. vid produktfotograferingar. Arbetar du något grafiskt? Vad har du för utbildning?

Har du pedagogisk utbildning eller har du lärt dig efter hand med fortbildningar? Det verkar som du har ett väldigt givande jobb som behövs i dagens samhälle.
Nej tyvärr ingen akademisk skolning alls. Studielånen gick ju som sagt all världens väg och sedan har jag inte haft ork att ta tag i något.

Däremot har jag gått ett antal ledarutbildningar och kursledarutbildningar inom mitt ideella liv. Jag har dessutom under en mängd år arbetat extra som konstguide. Jag har ett brinnande intresse (kan man säga så utan att låta pretentiös?) för att förmedla information så att folk minns och tar med sig den hem. Brukar säga att mina guidningar har ett mål - att något från guidningen ska fastna i huvudet på folk ungefär som en refräng man inte blir av med. Försöker hela tiden hitta sätt att säga saker på som gör att det fastnar. Tror också starkt på glädje som inlärningsmetod. :)

Så - kort sagt är jag helt okvalificerad. Men erfaren.

Låter kul att arbeta som digital kommunikatör med inriktning på sociala medier. Behöver man inte ha lite konstnärligt tänk t.ex. vid produktfotograferingar. Arbetar du något grafiskt? Vad har du för utbildning?

Det är superkul! :)
Lite konstnärligt och kreativt tänk behöver man, men när jag fotar är det mest rena produktbilder till katalog (som jag frilägger sedan), och då klarar man sig långt bara man kan ställa in kameran. Jag assisterar våra fotografer en del på imagefotograferingar och liknande dock, det är otroligt lärorikt :) Ett långsiktigt mål är att köra den typen av fotograferingar och mer avancerade studiofotograferingar själv så småningom.
Jag arbetar nästan inget med grafisk formgivning, det lämnar jag åt proffsen vi har på byrån.

Jag har läst Webbkommunikatör inriktning sociala medier, en tvåårig YH-utbildning :)

Känner man aldrig att man behöver ha väldigt bred kompetens om mycket när man är distriktsläkare och inte annan specialist? Eller skickar man ofta patienter vidare? Tänker att det måste vara svårt att ha koll på hur allt behandlas på bästa sätt. Det är ju skillnad på fysiska och psykiska åkommor. Träffar man inte på många skilda människoöden i yrket? Är det inte stressigt med lite tid per patient? Jag har fått den uppfattningen genom medier (har bara besökt läkare ett fåtal gånger i vuxen ålder).

Jo, man behöver ha en bred och djup kompetens för ett sådant jobb. Väldigt mycket "färdigbehandlas" på vårdcentralen. Visst remitterar man till andra specialiteter, men det är ju inte varje dag som en remiss skickas till annan instans.
Jo, många intressanta liv man får ta del av.
Jättedålig struktur med för lite tid avsatt för komplex problematik eller med psykiska besvär. Man får många gånger hasta igenom saker och ting och patienterna har andra förväntningar än man kan uppfylla.

Folk tror att allt är så himla high tech nu för tiden men sanningen är att det är sjukt mycket papper :) gamla system och fax används frekvent. Sen tror folk att jag ska ge dem aktietips som gör dem rika så de slipper jobba.
Mitt arbete är ganska stressigt och det här med att hålla många bollar i luften är inget skämt här. Man måste vara otroligt rapp och snabbtänkt och ha ett sjukt bra minne.

Det bästa är att det går snabbt och att man tjänar bra.
Det sämsta är att det är så himla manuellt.

Just det här men att man är otroligt stresstålig och snabb. Sen är man ju ganska snabb på att räkna i huvudet, snabb i excel och ett gäng andra system

Skulle bara jobba lite efter studenten men blev kvar i branschen. Skulle blivit läkare eller veterinär eller professionell dressyrryttare :p

Är team leader på Clearing & Settlement på den största nätmäklaren i Sverige

Får erkänna spontant tänkte jag på att en logoped jobbar med barn och tal. Intressant att läsa att det är ett brett yrke. Vad kan det finnas för kommunikationsproblem? Jobbar ni även med teckenspråk och bildkartor? Alltså inte bara det ”ljudliga” språket?

Vad fint av dig att du faktiskt går in och svarar var och en även i en sådan här megatråd :up:

Det är ju en fördom med viss sanning bakom sig, de flesta av oss jobbar just med barn och deras språkutveckling. Dock är mindre direkt talträning utan det är oftast en bredare språklig problematik (grammatik, ordförråd, social förmåga samt läs- och skrivsvårigheter). Sen finns det givetvis patienter med rena motoriska svårigheter men de är färre till antalet.

Utöver det är vi, som du är inne på, mycket inom habiliteringen med (återigen) främst barn med olika typer av funktionsnedsättning (utvecklingsstörning, autism, fysiska funktionshinder, hörselnedsättningar etc) där just alternativ kommunikation kommer in med tecken och bildkartor i olika varianter. Vi sysslar även en del med neuropatienter, oftast vuxna som fått en stroke eller annat trauma i hjärnan och fått någon form av afasi. Vi träffar också människor i alla åldrar som har problem med rösten (heshet, knottror, cancer etc) och talflyt (stamning och skenande tal). Lite oväntat så får vi även patienter med ät- och sväljproblematik, och ytterst sällan så får vi även hjälpa patienter som förlorat luktsinnet.

Jag brukar säga att vi är experter på området mellan diafragman och näsroten :D

Jag har sett hur produkter som är offentligt upphandlade kan ha rejält bättre priser, så ni måste vara bra förhandlare inom ditt jobb, man blir imponerad. Men jag är lite nyfiken, vem är det som bestämmer vad som ska upphandlas. Försöker i mitt yrke handla enligt avtal, men ibland känns det bakvänt. För riktlinjerna uppifrån är att materialet som skall köpas in ska ha ett fokus, de produkter som vi har avtal på är tvärtemot fokusen vi skall ha vid inköp. Eller att vi har avtal på en produkt med x funktioner, men behovet vi har är y funktioner och vi har inte det minsta nytta av produkten med x funktioner. Då funderar man på vem det är som bestämmer vad som skall handlas upp.
Det är beställarnas chef eller högre upp i kedjan som det bestäms om en upphandling ska göras eller inte. Dock själva kravspecifikationen är det beställaren som ska sätta. Ibland går det jättebra. Vi gör oerhört mycket entreprenadupphandlingar och då är det kunniga projektledare som beställer. Men vi kan även ha upphandlingar där det är svårt att få en kunnig och intresserad beställare och då blir det oftast inte rätt produkter man avtalar på.

Om vissa avtal är viktiga för dig så meddela upphandlarna att kravspecen behöver ses över till nästa upphandling och erbjud dina kunskaper när nästa drar igång. Du kommer tas emot med öppna armar tro mig.

Hur halkar man in på ett bananskal och får ett jobb som ditt? Vilken utbildning kan vara bra att ha? Eller handlar det om egenskaper och kompetenser mer än vilken utbildning man har på papper? Det verkar som ett kul jobb där man är ”en spindel i nätet”.

I mitt fall var det bra timing, först och främst. Företaget behövde någon mitt i sommaren - jag var tillgänglig för intervju nästa dag och start omgående. Det är inte alla som är i början av juli, inte ens arbetslösa ;)

Sedan var jag rätt person på rätt plats också. De behövde någon med mycket goda kunskaper i Officepaketet som pratade flytande engelska och var allmänt självgående. Sedan tror jag att personligheten var viktig också och jag klickade direkt med båda cheferna som intervjuade mig. Hade det inte varit för dessa saker och att jag visade framfötterna på en gång och tog mig an alla möjliga uppgifter och hjälpte till lite överallt hade jag garanterat inte blivit kvar, det skapades ju en ny tjänst för mig egentligen när jag blev fastanställd.

Så i mitt fall spelar utbildningen mindre roll, även om det absolut inte skadar att jag har en utbildning just inom språkområdet då jag jobbar mycket med översättning, korrektur och formulering av texter. Men på andra HR-positioner behövs ju annan bakgrund och utbildning - jag skulle ju inte kunna gå in och jobba som HR Business Partner till exempel, där man jobbar med rehabilitering, arbetsrätt, rekrytering, förhandlingar och liknande.

Jag har fått för mig att jobbar man som personlig assistent är det svårt att få heltidsjobb samt att det är svårt att få tillsvidaretjänster, stämmer det? Jag har fått uppfattningen att företag anställer med kort uppsägningstid från deras sida, så hamnar brukaren på t.ex. sjukhus eller avlider så har man plötsligt inget jobb.
Både ja och nej.
Jag skulle inte ha några problem med att få och fylla en heltid hos en jag vikarierar hos pga stort personalbehov. Men hos min primära brukare orkar ingen en heltid, så därför har vi bara ca 60% som mest på en schemarad för att assistenter ska orka och för att brukaren ska få så bra assistans som möjligt. Så hos hen har de flesta två eller fler brukare beroende på hur mycket en vill jobba (men oftast inom samma företag eftersom schemaläggningen blir enklare då). Några av oss har även garanterade timmar varje månad som vi får betalt fär (inte jag) men skulle det bli för få timmar hos en kund kan en bli inbeordrad hos en annan.

Angående anställningsform så har de flesta formen "så länge uppdraget varar" (iaf privata bolag) eftersom det är upp till brukaren att välja sina assistenter. Så byter hen bolag eller dylikt har vi en månads uppsägningstid. Men inom de större bolagen brukar de ofta vilja ha kvar bra assistenter så de brukar försöka hitta andra tjänster istället för att låta en bra assistent sluta helt. (Samma vid dödsfall).

Vid sjukhusvistelse är det väldigt olika. Det beror dels på företag men också på beslutet som brukaren har ang assistans. Hos någon blir en uppsagd om brukaren hamnar på sjukhus mer än två veckor, men med möjlighet till återanställning om hen kommer hem igen. Hos någon annan kan assistenterna få jobba även på sjukhuset men kanske ändrade timmar osv, så det är rätt individanpassat.

Så ja, hur det är att vara anställd varierar väldigt beroende på företag och kund - vilket givetvis har sins för- och nackdelar :)

Det behöver de inte vara beror lite på vem du är anställd av, tex har oftast kommunen riktiga tillsvidare anställningar som personlig assistent då man oftare ser över en omplacering om det av ngn anledning inte fungerar där man är eller arbetsplatsen upphör

Det har ju varit en del skriverier senaste åren att folk kör som dårar när man håller på med vägarbete, är det något du upplevt att ditt arbete blivit farligare, för bilister och andra inte tänker på er vägarbetares säkerhet. Eller är det något du inte tänkt på? Är det inte ett tungt jobb fysiskt? Låter som du trivts bra som varit kvar inom samma arbete i 34 år.
Jag jobbar mest efter skogsvägar men folk kör inte med insidan av huvudet många gånger .Var och sprängde åt svevia för några år sedan efter rv 66 och lastbilar körde omkull skyltarna ,avspärrningarna och en tant åkte in i skyltvagnen så den flög ner i diket och en stannade och gav mig en riktig utskällning för att vi inte skyltat ordentligt och bakom bilen var det en skog av avspärrningar och 70 50 skyltar .Han såg ingen av dom så han borde inte kört bil ..Jobbade över en dag med sprängningen och en trode nog att vi åkt hem för han höll över 100 in i området men det tråkiga för honom var att grävmaskinen höll på att flytta sprängmattorna efter en salva och han bromsade så bilen stannade tvärs över vägen för att undvika att krocka med grävmaskinen.Har även tinat trummor på rv 66 och folk saktade inte ner alls då dom passerade .Så jag är faktiskt rädd och tittar mig om hela tiden då man har maskiner som väsnas och man inte hör när det kommer bilar Folk verkar uppfatta oss vägarbetare som parasiter som bara vill jävlas med dom då vi är ute på arbete .Låter kanske lite negativt men när man tar körkort skulle det ingå två veckors praktik på ett vägarbete så kanske folk skulle tänka till lite innan dom fräser på förbi på några dm från arbetarna .När man jobbar har man fokus på arbetet och kanske tar ett felsteg och i värsta fall kan det bli ens död .Tror inte någon annan yrkesgrupp skulle vilja arbeta med dom riskerna!

Tungt är det inte då jag kör mest maskin eller lastbil det enda som är tungt är trummtiningen då det kan vara mycket snö att skotta och slangen är tungarbetad när man ska mata in den .Borrningen vid sprängning är tungt men som tur är har vi skaffat en bättre utrustning mot den luftdrivna vi hade förut .När man borrat en dag så var känseln i händer och armar borta och fingrarna stod åt alla håll av vibrationerna och man fick i sig en ansenlig mängd av stendamm Jag trivs i jobbet men tyvärr sliter det på kroppen att köra maskin och jag är byggd som en smurf och har alldrig kunnat ha luft i stolen utan suttit stumt utan fjädring för att överhuvudtaget nå pedalerna så min rygg har sagt upp sig och jag ska få lättare arbetsuppgifter .Fördelen med mitt jobb är att det är ganska fritt och jag planerar det mesta själv och vet vad jag ska göra dag från dag Hoppas jag har rätat ut några frågetecken!
Skerper

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 222
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
791
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag tror att jag kan upplevas som smart. Jag läser mycket, har en akademisk utbildning och är bra på mitt jobb. Men jag har också läst... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 158
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 204
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Bärväska för liten hund
  • Uppdateringstråd 31