Vad jobbar ni med?

Det måste väl vara vissa raser som man inte får ha i hundgård året om i alla fall? T.ex så har boxer ju ingen underull. Eller går det att ordna så att de har ett tillräckligt varmt hundhus de kan gå in i?

Har själv turen att jobba hemifrån med eget företag, enda nackdelen är att man ibland tar sig för lite mycket med hunden när man borde jobba...
Du får ha alla raser i hundgård året om men hundgården ska vara anpassad så att hunden kan söka skydd från sol, vind, regn, snö, kyla osv, hundhuset måste vara isolerat. De elementen vi har i hundhusen värmer upp till 15 grader och startar automatiskt när temperaturen når 10 grader. Har man en hund med tunnare päls kan man behöva ett kraftigare element eller täcke på hunden. Det finns inga regler för hur varmt det måste vara i ett hundhus vad jag kunnat se däremot så jag vågar nog gissa att även om man uppfyller de krav som JBV listar kan man nog åka på anmärkning från länsstyrelsen om man tex. håller en nakenhund utan täcke i hundgård på vintern där hundhuset inte är varmt nog för att den inte ska frysa, med hänvisning till stycket om att hunden ska kunna söka skydd från kyla. Det är ju såklart rätt individuellt, även mellan olika individer av samma ras.
 
Just nu pluggar jag på distans, så jag är alltid hemma förutom praktiken. Hade 2 veckor i våras, och då var inte hundgården klar, så hundarna skulle få vara hos mamma. Men jag fick gå halvtid så då fick de vara hemma :)
Tidigare jobbade jag ständig natt. Tog ofta med hundarna på jobbet men de fick tyvärr inte komma in på jobbet utan ligga i bilen. Jag kunde dock gå ut och rasta dom i princip när jag ville :)
Och jobbet före det så passade mamma hundarna.
Men numera bor vi på landet och har byggt hundgård så nästa praktik är planen att de ska vara där och nu är de i hundgården lite nu och då, när de inte kan följa med.
 
Jag jobbar hemma på gården, alternativt hela helger borta (undervisar). Har stor rastgård som sitter ihop med huset, så hundarna går ut och in som de vill när de inte kan vara med mig, när jag håller kurs har jag hundarna med mig.
 
Jobbar i djursjukvården men på ett ställe där det känns krångligt att ha med hund. Har därför haft daghusse åt honom.
Nu är jag hemma med bebis så nu är hunden såklart hemma.
Kommer troligen kunna ha med hunden på jobbet när jag byter arbetsplats sen.
 
Jag jobbar som förskollärare och sambon är läkare, men vi båda har gått ner i tid för att kunna ha två hundar, så vi har en dag ledig i veckan var och sen går vi lite omlott de andra dagarna så de inte behöver vara själva för länge. De dagar när vi båda jobbar kommer en tjej och tar ut dem en timme över lunchen :)
 
Jag jobbar heltid på kontor inom möbelbranschen och kan ta med mig hundarna i nödfall, t ex om de är skadade eller om jag ska iväg på något direkt efter jobbet och inte hinner hämta dem. Vanligtvis är de dock i hundgård på dagtid :)
Vi har precis byggt nytt hundhus (förlängt garaget) med golvvärme och stora boxar, så det går ingen nöd på dem där ute. De är inne med oss efter jobbet och på nätterna.
 
Jobbar som personlig assistent och oftast pass som sträcker sig över natten. Hos en del brukare har jag kunnat ta med hundarna även om jag föredrar att låta bli. Som regel är mina hundar i hundgård eller lösa i den inhägnade trädgården. De verkar trivas med det men föredrar nog trädgården. Har bara en hundgård så vid löp är hanen i trädgården och tiken i hundgården. Kommer behöva bygga ut med en hundgård till om det blir valp. Vill ha möjlighet att hålla de särade vid behov.
 
Jag tror visst det är rasrelaterat. De få hundar jag tror trivs på riktigt i hundgård är nog riktiga utehundar och slädhundar som trivs i sin hundflock. Resten tror jag mycket hellre hade varit med sina människor. Kan absolut inte tänka mig att en Griffon får ut något av att sitta i en hundgård.

Det har också mycket med uppfostran och vana att göra.
Vår nya tik har bott i hundgård hos förra ägaren. Hon var 2,5 år när hon kom. Vi har henne inne en stund varje dag men hon kommer inte till ro på samma sätt inne. Hon älskar sin hundgård. Hon tycker det är supermysigt att ligga ute och höra ljud, känna dofter, se fåglar osv.
 
Både jag och mannen jobbar med skog på något sätt så ofta är hundarna med om vi är i fält. Är jag på kontoret så finns det hundgårdar där att vara i, valpar är ok att ha inne på kontoret. Jag jobbar oftast 1-2 dagar i veckan hemifrån och mannen har kontor hemma så de dagarna är hundarna inne. Övrig tid är de i hundgårdarna här hemma, kvällar och nätter sover de inne. Gråhundarna vill mer än gärna vara ute, så får de välja så skulle de vara inne ett par timmar på kvällen bara. Vi har ganska mycket vilt som rör sig på gärdena runt huset och bästa stället att höra och känna dom är i hundgården. (Förutom att vara lösa då) De ligger gärna på sina pallar i hundgården och kikar på omgivningarna.
 
Både mannen och jag har "kontorsjobb" där vi inte kan ha med hundarna men vi har flextid vilket är väldigt tacksamt och kan ibland jobba hemifrån. Jag är livsmedelsinspektör och han VVS-ingenjör. Normalt är hundarna hos sin daghusse när vi jobbar. Kan inte han ha dem och vi inte kan/vill jobba hemifrån så är de i hundgården, där har de har en isolerad koja med värme och har täcke på sig vid kyligt väder. Oftast blir det bara halvdagar i hundgården med heldagar förekommer.

Ena hunden älskar verkligen hundgården och går ofta och lägger sig om han kan där även om någon är hemma och sitter inne och jobbar. Den andra är helst lite närmare oss men finner sig i hundgården utan större problem.
 
Jag städar på ett äldreboende och jobbar 06-12. Sambon jobbar affärstider heltid och börjar oftast 9 eller 10 och alltid en vardag varje vecka ledig, så hunden är själv hemma 4 dagar i veckan dom få timmarna. Ibland är hunden med mig på jobbet.
 
Jag jobbar heltid som brevbärare. Hundarna är hemma hos min mor på dagarna. Min mor kan inte rasta dem, men kan iaf sitta i soffan ibland och hålla dem sällskap (hon är pensionär och hemma nästan hela dagarna för det mesta). Jag har väldigt nära till jobbet från morsan och kan rasta hundarna på lunchen.
 
Jag jobbar med att tillverka/packa mediciner. Jobbar skift, men kör mest eftermiddag/natt. Sambon har varit hemma och pluggat men börjar jobba nästa vecka, men vi går om varandra. Annars kan mina föräldrar komma förbi och rasta hundarna på vid behov.
 
Jag jobbar som lokalvårdare på hotell, typ 75%. Börjar halv tio och slutar mellan halv fyra-fyra som senast. Mina hundar är ensamma hemma i lägenheten under den tiden och det fungerar bra för oss. Jag hade gärna jobbat heltid och har gjort tidigare när jag kunnat ta med dem, men som det är nu tycker jag att jag har gott om tid på morgonen och gott om tid på eftermiddagen och med en maxtid på sex timmar per dag fungerar det himla fint ändå! De känns mer tillfreds nu än när jag gjorde 45 timmar eller mer i stallet trots att de kunde följa med. Då var jag helt knäckt medan de var pigga. :)
Att ha hunddagis eller hundpassare fungerar inte med mina individer - men jag önskar verkligen att jag kunde ha hundgård!
 
Sitter här och funderar på nattkröken vad hundägare här inne jobbar med? Hur har ni löst det praktiskt med jobb och hundägande?

Själv har jag ett kontrollrumsarbete inom energibranschen. Jobbar skift och rullar på 6-veckorsschema. Jag kan ha hunden med på jobbet. Är ensam utom på kontorstid.
Nu när hunden är valp har jag henne med alla dagar jag jobbar, men min plan är att ordna med nån form av hundvakt/hunddagis då jag jobbar dagtidspassen. Det är var 6e vecka några dagar. Morgonskiften börjar för tidigt för att kunna ta henne till hunddagiset, det är totalt 5 tillfällen utspritt på olika veckor. Som vuxen tänker jag att hon kan sitta i bilen och rastas ofta de tillfällen jag inte har någon hundpassning. Kvällar, nätter och helger kommer hon vara med mig på jobbet alltid.

Med gamla hunden var jag hemma under valptiden. Sedan pluggade jag på deltid. När jag började jobba tog jag enbart nattskift och då var hon vuxen och kunde vara hemma, jobbade inte heltid så var mer ledig än på jobbet. Hade även sambo en period och då var hon aldrig ensam.
När jag sedan separerade läste jag återigen på distans i några år. Började sedan jobba i nuvarande yrke med skiftgång. Löste det med en hundrastare som gick hem till mig och tog ut henne under dagarna jag var på jobbet. Nu har jag en annan arbetsgivare och här får vi ha hund på jobbet, därför tog jag chansen att skaffa hund igen nu efter några år utan :heart

Inser hur lycklig lottad jag varit som kunnat lösa det smidigt med hund. En period när det inte löste sig fick gamla hunden bo hos mina föräldrar. Hon blev 13 år och var egentligen aldrig ensam mer än 4-5 timmar per dag som mest. Jag hoppas mitt nya hundägande blir liknande :)
Jag har förvisso valt inriktning i min yrkesbana just med tanke på att kunna ha hund och häst, och att få ut maximalt av det. Men det är ju inte alltid så att man kan styra allting och tiden får se hur det utvecklar sig. Men jag har god tro om att jag alltid kommer välja riktning efter det som blir bäst (eller minst dåligt) för ett liv med djur...

Jobbar som lokalvårdare, lille hund kunde vara med från valp tills han var ca 5 år.
Sen hade jag en sambo som pluggade, då var han hemma med honom :) alternativt att jag for hem på lunchen.

Nu bor han hos mina föräldrar på veckorna :( jag försöker ha honom de allra flesta helger.
 
Är psykolog och sambon civ.ing. Båda jobbar kontorstider men har hittat annat sällis åt Skrället dagtid. Hoppas flytta till villa om nåt år och fixa hundgård men det är nog inget för honom. Våran lilla latmask trivs i soffa och ska helst ha kroppskontakt ca 21 av dygnets timmar. Möjligtvis att han skulle trivas i gård med sällis av annan hund att ha kroppskontakt med, en ska ju aldrig säga aldrig, men det är öht inte aktuellt nu så.
 
Jag jobbar i djurbutik, och hundarna får vara med på jobbet när det inte funkar att lämna dem hemma.
Då ligger de på kontoret medans jag jobbar ute i butiken, vilket inte är särskilt stimulerande för dem, så det känns som att de har det bättre hemma.
Sambon pluggar och jobbar en del extra, men brukar inte vara borta mer än 4-5 timmar. Är det risk att han är borta längre, så får de följa med till mitt jobb.

Planen är att bygga hundgård när vi köper hus om några år och sambon också har heltidsjobb.
Hundarna hade fullkomligt älskat att vara i hundgården på dagarna när vi är borta.
 
Jag pluggar och min man har precis börjat jobba natt, så är i princip alltid någon hemma. :) Innan han bytte var det ett väldigt pusslande de dagar jag var i skolan, vilket är skönt att slippa!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 443
Senast: Blyger
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 186
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp