Vad kallar ni @?

Bukefalos 30 år!

@?

• Snabel-a

Röster: 75 36,4%
  • At

Röster: 128 62,1%
  • Annat

Röster: 3 1,5%

• Antal omröstningsdeltagare
    206
Jag registrerar folks medlemskap i butikskedjan där jag jobbar och får skriva in mejladresser åt dem. Det är väldigt blandat om folk säger at eller snabel-a.

Men en spinoff på frågan:
Säger ni gmail med hårt G ("typ på svenska" [Ge-mejl]) eller säger ni det på engelska [ji-mejl]?

Jag registrerar folks medlemskap i butikskedjan där jag jobbar och får skriva in mejladresser åt dem. Det är väldigt blandat om folk säger at eller snabel-a.

Säger ni gmail med hårt G ("typ på svenska" [Ge-mejl]) eller säger ni det på engelska [ji-mejl]?
Med hårt g om jag pratar svenska. Och snabel-a.

Jag säger ji-mejl. Min mamma (80+) säger Ge-mejl.

Jag säger snabel-a men samtidigt säger jag dot.com
Jamen precis! Dot gmail (t.ex.) säger väl de flesta? Eller? Jag har nog aldrig hört någon säga "punkt com eller punkt gmail.

Jag säger at eller snabel-a beroende på vem jag pratar med. Och gee-mail. Beror nog mycket på att vi pratar engelska hemma pga min man som benhårt håller fast vid engelskan...

Jag är väl medelålders numera och åt yngre säger jag "at gmail" och åt äldre snabel-a och G-mejl.

Säger det nästan uteslutande i jobbet (när jag ska rabbla min egen mejladress till någon som ringer) och då säger jag nästan alltid at. Om det är en gammal människa som uppenbart inte fattar säger jag snabel-a, men då efter att personen inte fattade vad jag menade. En hel del som jag har kontakt med i jobbet är pensionärer så andelen äldre är rätt stor.

Säger g-mejl med j och punkt se, inte dot se.

At har jag hört många gånger, men använder snabel-a själv alternativt att jag när jag säger min mail bara hoppar över det eftersom det är ett självklart tecken i en mail.

Hårt G!
Jamen precis! Dot gmail (t.ex.) säger väl de flesta? Eller? Jag har nog aldrig hört någon säga "punkt com eller punkt gmail.
Jag säger alltid punkt gmail. Kan inte minnas att folk brukar säga dot om man i övrigt pratar svenska.. Ovanligt!

Skönt att så många ändå säger snabel-a! Jag har fått för mig att det är ses sååå löjligt att säga det när man rabblar sin mejladress :confused: Så jag brukar mest säga adress+ " en gmail" / "gmail.com" och då utelämnade ordet. Inte för att jag egentligen bryr mig och det är inte ofta jag rabblar den. Märkligt!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka