Vad kallar ni @?

Bukefalos 30 år!

@?

• Snabel-a

Röster: 75 36,4%
  • At

Röster: 128 62,1%
  • Annat

Röster: 3 1,5%

• Antal omröstningsdeltagare
    206
Snabel-a, såvida jag inte pratar engelska då blir det at men endast då. 😅
Jag är förtappad och säger alltid at eftersom det beskriver exakt vad som avses i en e-postadress.
Snabel-a är möjligtvis ett bra ord om man ska isolera tecknet i ett annat sammanhang, men i en e-postadress vill man veta var/vilken serveradress användarnamnet tillhör.

Jag tror inte det finns någon svensk motsvarighet som ger samma exakta betydelse?

Jag tycker det var lite synd att ett tredje alternativ inte riktigt fick lyfta där i den initiala diskussionen; det poetiska namnet apsvans (tänk Pippi Långstrump) var min favorit.
Jag fick lov att kolla upp tecknet på engelska wikipedia,
https://en.wikipedia.org/wiki/At_sign

...och stöter då på att apsvans faktiskt används i andra språk;

In Afrikaans, it is called aapstert, meaning 'monkey tail', similarly to the Dutch use of the word (aap in apenstaart, is the word for 'monkey' or 'ape' in Dutch, stert comes from the Dutch staart).

In Bulgarian, it is called кльомба (klyomba – 'a badly written letter'), маймунско а (maymunsko a – 'monkey A'), маймунка (maimunka – 'little monkey'), or баница (banitsa – a pastry roll often made in a shape similar to the character)

In German, it has sometimes been referred to as Klammeraffe (meaning 'spider monkey') or Affenschwanz (meaning 'monkey tail'). Klammeraffe and Affenschwanz refer to the similarity of @ to the tail of a monkey.
More recently, it is commonly referred to as at, as in English.
In Indonesian, it is usually et. Variations exist – especially if verbal communication is very noisy – such as a bundar and a bulat (both meaning 'circled A'), a keong ('snail A'), and (most rarely) a monyet ('monkey A').

In Luxembourgish it used to be called Afeschwanz ('monkey tail'), but due to widespread use, it is now called at, as in English.

In Macedonian, it is called мајмунче (majmunče, [ˈmajmuntʃɛ], 'little monkey').

In Polish, it is commonly called małpa ('monkey'). Rarely, the English word at is used.

In Romanian, it is most commonly called at, but also colloquially called coadă de maimuță ('monkey tail') or a-rond. The latter is commonly used, and it comes from the word round (from its shape), but that is nothing like the mathematical symbol A-rond (rounded A). Others call it aron, or la (Romanian word for 'at').

In Serbian, it is called лудо А (ludo A – 'crazy A'), мајмунче (majmunče – 'little monkey'), or мајмун (majmun – 'monkey').

In Slovenian, it is called afna (an informal word for 'monkey').

Jag registrerar folks medlemskap i butikskedjan där jag jobbar och får skriva in mejladresser åt dem. Det är väldigt blandat om folk säger at eller snabel-a.

Men en spinoff på frågan:
Säger ni gmail med hårt G ("typ på svenska" [Ge-mejl]) eller säger ni det på engelska [ji-mejl]?
Jag säger gmail på engelska.

Jag kan nog inte komma ihåg sist jag uttalade min mailadress högt och särskilt inte på svenska, så det blir nog at för mig. Snabel-a är så långt och avigt. Om någon sa kanelbulle skulle jag också gissa att det var en del i själva adressen, inte ett särskilt tecken. :D Ji-mail tror jag, men igen är det inte termer/ord jag känner att jag använder.
Jag har för övrigt fortfarande en hotmailadress och det tycker jag är coolt, sådär som en passus. :angel:
Jag har också en gammal hotmailadress + min gmailadress.

Jag har också kvar mitt gamla hotmail-konto (eller live-konto om vi ska vara petiga, men det var ju hotmail som hade även live-adresserna). Ser ingen anledning att byta. Ändrade till ett förnamn.efternamn när jag gått ut gymnasiet och skulle börja söka jobb, hade kanske inte velat ha kvar den gamla a la tufftjej89snabelahotmail.com. :p

Jag är hysteriskt inkonsekvent och blandar hej vilt. Beror nog på sammanhang vad jag använder. Som många andra skrivit så säger jag oftast "at" när man rabblar en mejladress, men kallar tecknet för snabel-a. Svenskt och engelskt uttal på gmail blandas också hej vilt.

Men dot.com säger jag aldrig om jag pratar svenska. Alltid punkt.com.

Aldrig tänkt på hur det låter med svenskt uttal. 😅

:D

Fast det är ju lite det som är grejen. Jag skulle ju påstå att det inte finns något "svenskt uttal" av hotmail, det är ju ett engelskt namn. Sen att svenskar uttalar det med svensk brytning är ju en sak och helt begripligt eftersom det är ett annat språk. Men att påstå att det på svenska heter hot(som i jag hotar dig)mejl håller jag inte med om. Då är det väl isf mer korrekt att kalla det hettbrev.com :D

Jag använder nog mest snabel-a för att jag behöver förtydliga att jag slutat bokstavera "användarnamnet", framförallt via telefon i jobb. Har faktiskt varit med att folk skriver "A, T" när jag sagt "at", så därför har snabel-a hängt med. Så: bokstavering av användarnamn - snabel-a - servernamn på engelska - punkt - se/com

Tänkte på den här tråden nu när jag ringt runt till olika ställen och även sagt min mailadress några gånger. Jag säger strikt snabel-a och punkt och när andra sagt min mail för att dubbelkolla har de också sagt snabel-a och punkt, inga at och dot. Kan iofs vara för att jag började men isåfall förstod de iallafall.

snabel-a
Men egentligen säger jag det nästan aldrig.
Jag talar långsamt och tydligt om vad som ska stå före (så det bl.a ska höras att det är a (inte e) på slutet och att det är namn med punkt emellan) sedan har jag en paus så det ska finnas utrymme för att bekräfta eller fråga så det uppfattats korrekt. Efter det rabblar jag som en sammanhängande klump "hotmailpunktcom". Eventuellt med något förtydligande "och sedan" e.dyl. men oftast är det underförstått att adressen ska ha ett snabel-a och självklart var det ska in.
Och över lag sällan jag lämnar adressen muntligt numera.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka