Vad kan det bli för färg på avkomman?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Om hblmamman är fux utan tecken, hennes pappa fbl-fux och hennes mamma vet jag inte, och betäcker med Fredriksbergs dizney som ju är isabell, en ovanlig färg hos nf. Kan det bli isabell överhuvudtaget eller blir det en fux?
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Det där var rörigt...

Men... om jag förstod det rätt så är den tilltänkta mamman till fölet fux och den tilltänka pappan isabell.

Enligt mina beräkningar bli då fölet fux eller isabell och chansen för det ena eller andra är hälften/hälften.

Eftersom:
En isabell är en fux med ett gulanlag (vilket gör den att den får färgen isabell) och två fuxar ger alltid ett fux föl.

Detta vackra gulanlag är vad man kallar ofullständigt dominant, i enkel uppsättning ger den färgen isabell om hästen i grund och botten är en fux, och det hade jag ju redan kommit fram till att fölet skulle bli i grund och botten. Det är då 50% chans att fölet får pappans gulanlag och blir isabell.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

det är en ren slump att det dyker upp så ja
din pålles helsyskon är levande bevis på att fuxanlaget kan vandra dolt i hur många generationer som helst.

man kan väl misstänka att ditt sto skulle kunna ha ett fuxanlag, även om det är fulltmöjligt att hon inte har det.
OM hon har ett fuxanlag så är det 50% chans att det blir fux med fuxhingst.

Tack för svaret :bow:

Det här är ju hur intressant som helst!
Så konstigt, inte en fux på 80 år och så plötsligt ploppar det fram fyra rödingar på raken :D

Helt OT, men jag kom på att jag faktiskt själv är ett exempel på samma sak! Har två mörkhåriga föräldrar, med blonda och brunhåriga förfäder. Så kom brorsan och jag, båda illrödhåriga! De fick gå tillbaka 4-5 generationer för att hitta 'fuxgenen' i släktträdet :p
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

alla tre fölen hon fått innan har blivit fuxar...och jag vill ju inte ha fux :) Det bästa sättet att inte få fux är alltså med isabellhingst? Eller finns det andra färger på hingsten som kan ge annat än fux. Oddsen är liksom emot mig känner jag.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

alla tre fölen hon fått innan har blivit fuxar...och jag vill ju inte ha fux :) Det bästa sättet att inte få fux är alltså med isabellhingst? Eller finns det andra färger på hingsten som kan ge annat än fux. Oddsen är liksom emot mig känner jag.

Nej, det bästa är att betäcka med en gulvit (cremello). Då blir det garanterat en isabell, medan avkomman till en fux och en isabell blir antingen fux eller isabell. Om du absolut inte vill ha fux, ska du betäcka med en hingst som saknar fuxanlag. Fast då kan du aldrig få en isabell heller...
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Håller med föregående talade och tillägger att en avblekbar skimmel alltid ger minst 50% skimmelföl med en fux. (om hingsten är så pass ovanlig att han är homozygot ger han enbart skimmlar, men det brukar då ägarna veta om) Med en konstantskimmel blir det alltid 50% skimmlar med en fux (pga att de homozygota fölen inte överlever när man korsar två konstantskimmlar)

Med bruna och svarta finns viss chans till annan färg och som föregående sa om. Med gulbruna och gulsvarta hästar kan du också få både isabell och andra fäger beroende på hur hästens genuppsättning ser ut.

Egentligen är det bara fux + fux som alltid ger fux, men sen kan man ju mar eller mindre otur. Har en bekant som gärna ville ha skimmelföl (en nyck, både han och jag vet det... :D) och av två föl till med skimmelpappa och mörkbrun mor blev bägge fölen skimmlar dvs. 100%, det blir ju alltid en skev bild av antalet för när man har få föl...

Du kan ju se det såhär i ditt val av hingst. Om du redan fått 3 fuxföl är ju chansen att du får ett isabellföl större för varje år...
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Håller med föregående talade och tillägger att en avblekbar skimmel alltid ger minst 50% skimmelföl med en fux. (om hingsten är så pass ovanlig att han är homozygot ger han enbart skimmlar, men det brukar då ägarna veta om) Med en konstantskimmel blir det alltid 50% skimmlar med en fux (pga att de homozygota fölen inte överlever när man korsar två konstantskimmlar)

Med bruna och svarta finns viss chans till annan färg och som föregående sa om. Med gulbruna och gulsvarta hästar kan du också få både isabell och andra fäger beroende på hur hästens genuppsättning ser ut.

Egentligen är det bara fux + fux som alltid ger fux, men sen kan man ju mar eller mindre otur. Har en bekant som gärna ville ha skimmelföl (en nyck, både han och jag vet det... :D) och av två föl till med skimmelpappa och mörkbrun mor blev bägge fölen skimmlar dvs. 100%, det blir ju alltid en skev bild av antalet för när man har få föl...

Du kan ju se det såhär i ditt val av hingst. Om du redan fått 3 fuxföl är ju chansen att du får ett isabellföl större för varje år...

Chansen att få ett isabellföl ökar inte om man tidigare fått bara fuxföl. Chansen är 50 % vid varje betäckning, sen gäller det att ha tur med slumpen...
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Chansen att få ett isabellföl ökar inte om man tidigare fått bara fuxföl. Chansen är 50 % vid varje betäckning, sen gäller det att ha tur med slumpen...

Alltså, dels var det sagt med glimten i ögat, och det beror ju även på hur man ser det. Visst är chansen 50% varje gång. Men det betyder att i slutändan är 50% av alla föl isabellfärgade, rent krasst alltså, och utslaget på mängder av hästar. Sen kan man ju ha "otur" att få bara fuxar även om man tar 10 föl efter samma hästar. Men teoretiskt så "borde" de nästkommande tre fölen bli isabeller och blir det ytterligagre en fux "borde" de nästkommande fyra fölen bli isabeller... men genetiken slår ju olika. Så vi har båda rätt, det beror på hur man ser det. och det är ju ändå ett stort lotteri...
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

alla tre fölen hon fått innan har blivit fuxar...och jag vill ju inte ha fux :) Det bästa sättet att inte få fux är alltså med isabellhingst? Eller finns det andra färger på hingsten som kan ge annat än fux. Oddsen är liksom emot mig känner jag.
Vill du slippa en fux så kan du betäcka med en homozygot brun eller svart hingst.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

hej
ja dom flesta av "putte" avkommorna är gulbruna, men jag har en avkomma som är skimmel. ovanligt sägs det när vi tävlar, kommentaren brukar bli att hon inte alls liknar en Poetic Justice avkomma. nä kanske inte ser ut som honom MEN hon hoppar lika bra som hans andra avkommer=)
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

kl

Jag har noll koll på färg nedärvning och orkar inte läsa hela den jätte långa tråden.. :angel:

Mitt ena sto är brun med brun mamma och fux pappa, hon är betäckt med en brun hingst, så jag antar att det är 100% chans att avkomman blir brun?
Om hon istället betäcks med en fux hingst, hur blir oddsen för fux då? nedärvs alltid fuxanlaget dolt?

Mitt andra sto är skimmel med skimmel mamma och brun pappa, betäckt med brun hingst, är det 50/50 att får brun eller skimmel då? För både brunt och skimmel är väl dominanta anlag?

/Quickstar med noll koll på det här.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

det är inte alls säkert att avkomman blir brun, har även hingsten ett dolt fuxanlag så är det 25% chans att det blir fux

fuxhingst till ditt sto ger 50% chans för fux sen kan det eventuellt kanske bli svart också (i bägge fallen, 25% chans).

*svar på din fråga finns nog i mångdubbel upplaga om du skummar igenom tråden, jag orkar inte utveckla mer just nu...*

tillägg:
vad gäller skimmeln har du rätt i att det är 50% chans för skimmel, men sen är det återigen inte alls säkert att det blir brunt som grundfärg, det beror på övriga anlag bakom. skimmel är ju bara ett mönster uppepå en annan förg
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Skimmel-Stoet var ganska så brun/svart som åring men är mer svart/grå nu som 5åring. Hon ser mer stickelhårig svart ut nu med lite tecken.

Intressant med fuxanlagen, ska forskas i. Tack för snabb-info!
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Får två avblekbara skimlar alltid avblekbart föl? :confused: eller kan det bli något annat av det?
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Är båda föräldrarna heterozygota är det 75% chans på skimmel och 25% på helfärgad

Är någon homozygot (den kan vara homozygot om båda dens föräldrarna i sin tur också är skimmlar) så är det alltid 100% skimmel, oavsett färg på den andra föräldern.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Ok, tack...
Pappan är Lipizzaner och mamman welsh om det är till någon vägledning...?
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Hmm.. båda två är raser där skimmel är mkt vanligt, så mkt möjligt att ngn är homozygot.. vet du om föräldrarna till hingsten o stoet är skimlar?
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Nej, tyvärr inte... mamman är import, men pappans föräldrar tror jag att jag kan söka upp i Österike... gör det skillnad?
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Nej, tyvärr inte... mamman är import, men pappans föräldrar tror jag att jag kan söka upp i Österike... gör det skillnad?

Men din lilla kan väl inte bli annat än skimmel som han ser ut? Ursöt och tydligt avskimlad redan.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

oki...
skulle så gärna vilja ha lite färg kvar på honom bara *önsketänkande* :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Det här är en fråga till er som är 20-25 (vart tog ÄU-forumet vägen?). Jag postade det på Senior men det kanske platsar bättre här...
Svar
3
· Visningar
1 101
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Som ni kanske sett i annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1196566 är det inte så muntert hemma just nu. Den jobbiga...
Svar
8
· Visningar
1 416
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Hej alla!! Jag har tidigare postat en fråga här, om huruvida vi är lämpliga kattägare, och fått massor av jättebra svar! TACK alla...
Svar
6
· Visningar
2 097
Senast: Spi
·
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 561
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp