Vad kan det bli för färg på avkomman?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Hej alla Bukare!

Här kommer en färgfråga angående mitt föl som kommer den 10 April.

(Vet inte var jag skulle placera denna tråd så helt okej att flytta den om detta är fel forum)

Detta är en bild på mitt sto, jag är så otroligt dålig på färgenetik så jag tänkte ta hjälp av ert kunnande. Jag vet att det kan vara svårt att veta vilken färg och tecken det blivande fölet kommer att ha men jag tycker att det är så roligt att spåna lite i det ändå=)



http://s44.photobucket.com/albums/f2...t=PICT0535.jpg

Som ni ser har hon en vitare underläpp och vita tecken på benen i varierande höjd. Hennes tecken i ansiktet benämns som genomgående stjärnbläs, vit underläpp och vita stickelhår över korset och flanken fast de syns ej på bilderna dock blir det mer och mer för varje år.

Här är en bild på hennes pappa som heter Elmegårdens Fight. Hans färg och tecken syns ju på bilden.
http://s44.photobucket.com/albums/f2...densFight2.jpg
Hade visst en bild till på hennes pappa (Elmegårdens Fight) där man ser han framifrån:http://s44.photobucket.com/albums/f2...rdensFight.gif


Tyvärr har jag ej någon bild på hennes mamma men tror att hon var mörkbrun med lite tecken på benen.

Och till sist är hon betäckt med Bocelli 1044 och här följer en bild på han:http://www.gransbostuteri.com/bilder/BOCHELLI1.jpg


Min stora fråga är har mitt sto sabinoanlag eller har hon bara mycket vita tecken. Ska kanske nämnas att Bocellis pappa är fux med hyfsat stora vita tecken. (Don Schufro)

Och vad kan fölet tänkas få för färg. Med tanke på att det är mycket fux inblandat så kanske jag har turen på min sida och det kommer ut en bäbis som är fux med vita tecken

Så skriv era tankar och funderingar! Allt vad ni kan komma på!!

Tack för att ni orkat läsa min roman
/p
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Jag fyller på här med en färgfråga och hoppas någon kan hjälpa mig.
Är min häst homozogyt/dominant brun?
Har läst att en del bruna hästar alltid får föl med brun som grund färg, som Robin Z ex.

ee. bay
e. bay
eu. grey
bay
ue. bay
u. bay
uu. brown

Fem generationer bak finns en fux, men det spelar nog inte in.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Jag fyller på här med en färgfråga och hoppas någon kan hjälpa mig.
Är min häst homozogyt/dominant brun?
Har läst att en del bruna hästar alltid får föl med brun som grund färg, som Robin Z ex.

ee. bay
e. bay
eu. grey
bay
ue. bay
u. bay
uu. brown

Fem generationer bak finns en fux, men det spelar nog inte in.

Eftersom det FINNS fux längre bak så finns det en risk/chans att anlaget hängt med. Och vad har skimmeln för födelsefärg?

En bekant fick ett fuxföl där närmsta fux fanns EN gång i 5e led...
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Jag vet inte vilken födelsefärg farmodern har. Men det är hennes morfar som är fux.
Kanske det är svårt då att få reda på ifall min häst är homozogytbrun?

Men oavsett vilket så finns det väl 50% chans att fölet blir skimmel om hon betäcks med en skimmel? Om den bruna är homozogyt, så blir den evetuella skimmels grundfärg brun. Stämmer det?

Vad händer om man betäcker homozgyt brun med homozogyt svart?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Jag fyller på här med en färgfråga och hoppas någon kan hjälpa mig.
Är min häst homozogyt/dominant brun?
Har läst att en del bruna hästar alltid får föl med brun som grund färg, som Robin Z ex.

ee. bay
e. bay
eu. grey
bay
ue. bay
u. bay
uu. brown

Fem generationer bak finns en fux, men det spelar nog inte in.

Recessiva anlag syns endast i dubbel upplaga, så att sia om din häst har fuxanlag eller ej är fullständigt omöjligt. Hur många generationer längre bak det ligger en fux spelar ingen roll. Har det följt med så har det. Enda sättet att få veta att testa hästen för E-lokus. Vilket kan göras på SLU.

Förutsättningen för att en häst ska bli fux är att båda föräldrarna bär på fuxanlaget. Det är därför det inte blir några fuxar tex efter Robin Z. En häst med en fuxfärgad förälder får däremot alltid ett fuxanlag. Det är den enda gången som du, utan Red Factor-test, säkert kan säga att hästen bär på fuxanlaget...
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Jag vet inte vilken födelsefärg farmodern har. Men det är hennes morfar som är fux.
Kanske det är svårt då att få reda på ifall min häst är homozogytbrun??

Om fadern har lämnat fuxfärgad avkomma vet du iallafall så mycket som att HAN har ett fuxanlag. Närmare än så kan du inte komma utan Red Factor test.

Men oavsett vilket så finns det väl 50% chans att fölet blir skimmel om hon betäcks med en skimmel? Om den bruna är homozogyt, så blir den evetuella skimmels grundfärg brun. Stämmer det??

Om hingsten är heterozygot skimmel är det 50% chans. Grundfärgen beror på vilka andra anlag de bär på. Om båda har ett anlag för utbredning av svart färg (A-locus), kan fölet också bli svart.

Vad händer om man betäcker homozgyt brun med homozogyt svart?

En häst som saknar fuxanlag, och som har ett eller två anlag för inskränkning av svart färg (Aa eller AA) blir brun. En svart häst saknar dessa inskränkningsgener. De har istället två gener för utbredning av svart färg (aa). Det svarta färgen orsakas också av ett recessivt anlag (a), så det fungerar exakt likadant som fuxanlaget. Om ditt sto saknar anlaget kan hon inte få svart avkomma, även om hingsten är svart. Om man nu utgår ifrån att hennes genotyp är AA EE, blir alla avkommor bruna. Oavsett om hingsten är brun, svart eller fux...
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Vad händer om man betäcker homozgyt brun med homozogyt svart?

Alla svarta hästar är homozygota kan man säga - de saknar nämligen det anlag (A) som gör att den svarta färgen begränsar sig till man, svans och ben - d.v.s. det som gör den svarta hästen brun.

En brun häst har på A-locus genuppsättning AA eller Aa. En svart häst har aa.

Ännu ett anlag är inblandat, nämligen det som tillåter det svarta pigmentet att sprida sig i pälsen över huvud taget - E. En häst som saknar detta är ee och har således inget svart pigment i pälsen - den är fux.

Fuxar har också A-locus, men man ser ju inte på hästen om den är AA ("brun"), Aa ("brun") eller aa ("svart"). Men det kan synas på avkommorna om E tillförs från den andra föräldern.

Om du med en homozygot brun häst menar en häst som är AA och som paras med en homozygot svart aa (vilket alltså alla svarta är - annars skulle de vara bruna) innebär det att samtliga avkommor kommer att bli bruna eftersom A är dominant och det räcker med ett sådant för att det skall synas. MEN samtliga kommer att bära anlag för svart, eftersom den svarte föräldern lämnar ett a - den har ju inget A att ge!

Genuppsättningen hos samtliga avkommor blir Aa - men beroende på hur föräldrarna ser ut på E-locus kan avkommorna även bli fuxar. Alla de som har ett E blir dock bruna.

Menar du med homozygot svart resp. homozygot brun att föräldrarna även är homozygota för E - EEAA resp. EEaa - så kommer samtliga avkommor att bli bruna. Alla har anlag för svart, men ingen kan lämna fux.

Blev det klarare? I annat fall - säg till så försöker jag förklara vidare...
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Knapplån

Vad kan jag få för färg på mitt fuxsto e. Lotus Pool?

Nu är hon betäckt med HipHop (brun)?
Kan fölet bli brunt eller mörkbrunt?

Kan jag få en skimmelavkomma från mitt fuxsto om jag betäcker med skimmel?

Kan jag få gul/gulbrun eller isabell från mitt fuxsto?

*Jag kan inget om färger*
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?


...Om du med en homozygot brun häst menar en häst som är AA och som paras med en homozygot svart aa (vilket alltså alla svarta är - annars skulle de vara bruna) innebär det att samtliga avkommor kommer att bli bruna eftersom A är dominant och det räcker med ett sådant för att det skall synas. MEN samtliga kommer att bära anlag för svart, eftersom den svarte föräldern lämnar ett a - den har ju inget A att ge!...


Det var precis så jag menade!

Tack för hjälpen
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

KL*

Jo tänkte höra, jag har en ponny som är fux med ljus man och svans, men får Fuxar ha svart i man och svans?
Hon har vit man, grå svans med kolsvart innuti.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Eftersom det FINNS fux längre bak så finns det en risk/chans att anlaget hängt med. Och vad har skimmeln för födelsefärg?

En bekant fick ett fuxföl där närmsta fux fanns EN gång i 5e led...
ghost här på buke trodde att hennes gamla sto var homozygot för brunt och att det skulle bli en brun avkomma tillsammans med en fuxhingst. Fast det blev en fux... Vid noggrann kontroll så hittades en fux i stammen som var förr 1937 - det anlaget hade vandrat dolt i MÅNGA generationer...

Knapplån

Vad kan jag få för färg på mitt fuxsto e. Lotus Pool?

Nu är hon betäckt med HipHop (brun)?
Kan fölet bli brunt eller mörkbrunt?

Kan jag få en skimmelavkomma från mitt fuxsto om jag betäcker med skimmel?

Kan jag få gul/gulbrun eller isabell från mitt fuxsto?

*Jag kan inget om färger*
fux+brun kan ge brunt ja, skulle även kunna ge svart eller fux, beroende på vad det finns för andra anlag bakom.

fux + skimmel = 50% chans för skimmel

fux + isabell = 50% chans att gulanlaget nedärvs så att det blir isabell.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

KL*

Jo tänkte höra, jag har en ponny som är fux med ljus man och svans, men får Fuxar ha svart i man och svans?
Hon har vit man, grå svans med kolsvart innuti.
det är inte kolsvart, utan sannolikt bara väldigt koncentrerat med "röd" färg. Det är inte alls ovanligt med fuxar som har väldigt mörkt tagel.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Tack för svaret. Jag hade fått för mig att fux var väldigt dominant.

Det finns mycket brunt och mörkbrunt i stammen på både mor och fars sida, så det är nog stor chans att det blir en brunis.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Tack för svaret. Jag hade fått för mig att fux var väldigt dominant.

Det finns mycket brunt och mörkbrunt i stammen på både mor och fars sida, så det är nog stor chans att det blir en brunis.

Tvärtom är fux recenssivt. Men det betyder också att två fuxar bara kan få fux.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Hip Hop råkar jag veta har fuxanlag, så du har 50% chans/risk till fux på det fölet.

Vårt mörkbruna lånesto med bara en liten stjärn fick förra året ett fuxföl med stor bläs och höga strumpor med Hip Hop :love: Tyvärr dog fölet, och vi har väl inte så stor chans på en likadan i år igen...

Att där finns mycket brunt bakom sitt fuxssto spelar ingen roll i frågan om det blir fux eller brun, dock minskar det nog chansen på en liten svarting.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

*kl*

Hoppar in med en fuxfråga!
Mitt sto är mörkbrunt, och har vid en första anblick enbart brunt och svart i stamtavlan så långt man kan skåda (travare, så det är lätt att kolla via stc)
Dock är hennes fyra helsyskon samtliga fuxar, så det måste ju finnas något fuxanlag långt tillbaka. Hittade till sist en på vardera faderns och moderns sida, från 1914 resp 1910 :eek:
Ni som kan det här, är det en ren slump att fuxanlaget plötsligt dyker upp så 'koncentrerat', dvs fyra avkommor på raken?
Och vilka är chanserna att min märr får en fux om hon betäcks med en fux?
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

det är en ren slump att det dyker upp så ja
din pålles helsyskon är levande bevis på att fuxanlaget kan vandra dolt i hur många generationer som helst.

man kan väl misstänka att ditt sto skulle kunna ha ett fuxanlag, även om det är fulltmöjligt att hon inte har det.
OM hon har ett fuxanlag så är det 50% chans att det blir fux med fuxhingst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Det här är en fråga till er som är 20-25 (vart tog ÄU-forumet vägen?). Jag postade det på Senior men det kanske platsar bättre här...
Svar
3
· Visningar
1 101
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Som ni kanske sett i annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1196566 är det inte så muntert hemma just nu. Den jobbiga...
Svar
8
· Visningar
1 416
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Hej alla!! Jag har tidigare postat en fråga här, om huruvida vi är lämpliga kattägare, och fått massor av jättebra svar! TACK alla...
Svar
6
· Visningar
2 098
Senast: Spi
·
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 561
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp