Vad kan det vara för fel på denna häst? (långt men jag behöver hjälp)

Sv: Vad kan det vara för fel på denna häst? (långt men jag behöver hjälp)

Det finns folk till allt!! Ibland måste man bara "live and let live" för att inte gå under totalt. Synd att de inte fattar poängen med vad du försöker säga bara, men det är ju för att de är såpass okunniga som de är. Tur att inte alla människor är sådana!!
 
Sv: Vad kan det vara för fel på denna häst? (långt men jag behöver hjälp)

Ja verkligen tur att alla inte är så. :)
Fast idag hade jag en liten "lektion" för henne. Och det tyckte hon var jättekul, fast ansträngande. (typ tio minuter dressyr och sen lite hopp)
Kanske kan man tända en liten gnista så hon vill lära sej mer. Det får vara mitt mission (impossible hihi)
 
Sv: Vad kan det vara för fel på denna häst? (långt men jag behöver hjälp)

jag måste bara tillägga att ca 80% av alla hästar har snett bäcken av olika orsaker.vissa kan ha haft det sen de var föl.

det där med att han är känslig för skänkeln, det är min häst med. men då låter jag bli att använda skänkeln!

prova på Akademisk eller centrerad ridning kanske? finns en massa NH övningar som ökar ledarrollen och vänskapen. ett exempel är vänskapsleken, där man kelar med hästen. man klappar med en jämn och fin takt längs hela hästens kropp. tips är kanske att gå en sådan NH kurs?! öka förtroendet.

sen hur gammal var hästen? fick för mig att hästen var ung, och då ska man inte ha brottom! man ska inte ha brottom med någon häst men speciellt inte med unga! som sagt det är vi människor som ska lära sig av hästar, inte tvärtom. att liksom lära en häst tex galoppombyten på några veckor är som gjort för att det ska bli katastrof! inte att den inte kan! för kan kan den, de kan göra galoppombyten i varje steg i hagen om de skule vilja. grejjen är att genom att sitta upp förstör man deras naturliga balans och det är vi människor som ska rida på hästen som ska lära oss återfinna den där naturliga balansen. man lär inte en häst att gå i form, VI lär oss att HITTA formen och den naturliga balansen.

kanske inte ett svar på din fråga, men det jag vill ha sagt är att- ha inte brottom, det kommer tids nog. gör inte FÖR komplicerade övningar på en gång! det kan bli för psykiskt jobbigt. tänk dig själv om du var häst och någon satt upp på dig och skulle lära dig öppna, sluta OCH skänkelvikning på en timma. jag skulle iaf känna mig väldigt förvirrad och stänga av helt och hållet eller göra revolt (dvs typ bli arg och säga ifrån)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad kan det vara för fel på denna häst? (långt men jag behöver hjälp)

Mitt sto visade samma symtom på skänkel o var "rusig" in i högre gångarter ..
Det visade sej vara flera små magsår och sand inpackningar i magen .
Mitt råd är att åka in o kolla det på röntgen och sen gå in med kamera i magen o kika.

Nu har min häst börjat visa samma skänkelkänslighet igen o då vet jag att det är sanden hon äter som bildar magsår ..
Hon hade antaglkigen gått hela livet med detta innan jag köpte henne.

Jag upplever oxå att hon "försvinner" under mej ibland när hon mår dåligt ..
 
Sv: Vad kan det vara för fel på denna häst? (långt men jag behöver hjälp)

Jag skulle rida på ett side pull i några veckor och se vart det ledde till. Ofta så om dom har fel i munnen så sppänner dom sig och så drabbar det ryggen. mm mm
 
Sv: Vad kan det vara för fel på denna häst? (långt men jag behöver hjälp)

Skadar det inte dem da med snett backen? Han star ALLTID och vilar pa ett ben. Aven om de springer i hagen och sen stannar sa ar det ett ben som vilar. Inte alltid samma ben heller.


Jag ar valdigt forsiktig med skankeln och anvander den sa pass lite att han bara precis reagerar... Oftast racker det med vikt. Detta i sej hade inte stort mej om han bara jobbat pa ratt satt...

Fran marken ar det aldrig nagra problem. Vi klipper honom utan problem, rycker man osv. Iofs tycker han inte alls om att bli ryktad..

Han ar 6 nu. Inriden som 4aring, sen vilat tills jag borjade rida honom. Jag har absolut INTE haft brattom. Men pa drygt ett ar tycker jag hasten i alla fall ska kunna galoppera. Och ga i en trevlig lag form i alla gangarter.

Jag tycker jag testat alla metoder.. Och ibland gar det bra, sen gar det inte alls. Men nu sa har jag som sagt inte ridit honom pa ca 2 manader och agaren tror att han ska ut pa jakt nu snart. (inte med mej, utan dottern)
 
Sv: Vad kan det vara för fel på denna häst? (långt men jag behöver hjälp)

Mitt sto visade samma symtom på skänkel o var "rusig" in i högre gångarter ..
Det visade sej vara flera små magsår och sand inpackningar i magen .
Mitt råd är att åka in o kolla det på röntgen och sen gå in med kamera i magen o kika.

Nu har min häst börjat visa samma skänkelkänslighet igen o då vet jag att det är sanden hon äter som bildar magsår ..
Hon hade antaglkigen gått hela livet med detta innan jag köpte henne.

Jag upplever oxå att hon "försvinner" under mej ibland när hon mår dåligt ..

Hade det varit min hast hade jag helt klart kollat honom. Jag tror definitivt att dar ar nat fel. Men agaren tycker inte likadant och vill inte lyssna pa mej. Darfor rider jag inte honom langre.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mois
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 588
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 492
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp