Vad kan det vara för fel?

A

alittledream

Vet inte om denna ska postas under ridning, flytta iså fall.

Obs, långt! Skulle verkligen uppskatta om ni orkar läsa igenom detta :)

I december förra året så köpte jag en varmblodsvalack på 6år. Han är aldrig startad utan såldes som ridhäst vid fyra års ålder. Hur som helst, han var lite igångsatt då så jag började sakta men säkert sätta igång honom jag också. I februari, två månader efter köpet, blev han halt och jag åkte till klinik. Det visade sig att han hade kotledsinflammation på tre ben så vi behandlade och åkte hem. Två veckor senare var det dags för återbesök och då var han bra igen. Det var ännu en gång dags för igångsättning och denna gång var jag mer försiktig. Allting var bra med honom, han verkade frisk och kry. Sedan började sommaren och det var dags för bete. I och med att betet var på annan ort så blev det inte mycket ridning utan mest vila för hans del. I slutet av betestiden började jag sätta igång honom inför hösten igen och det var då jag upptäckte en ny sida hos honom. Vid uteritterna, främst när jag red själv, så började han krångla. Han stannade, backade, snurrade runt, stegrade sig, försökte galoppera iväg. Jag förstod aldrig riktigt varför. Var han rädd, testade han mig? Jag "löste problemet" med att inte rida ut själv, för då funkade det 99% av gångerna. Sedan tog sommaren slut och vi skulle åka hem igen, till ett nytt stall. Jag upptäckte dagen efter hemkomsten att hans ena bakben var svullet. Ringde vet. som sa att jag skulle avvakta i en vecka och kyla det varje dag. Till slut gick svullnaden ner men jag var ändå orolig för han verkade lite ojämn i skritten bl.a. Åkte då in till klinik och böjde igenom honom, kände även att jag ville vara på det säkra inför nästa igångsättning. och han var bra då också. Började då sätta igång honom igen med skritturer i skogen vilket inte gick alltför bra då sommarens problem kom tillbaka. Hade det inte varit för att han alltid börjar krångla på fel platser så hade jag lätt kunnat gå på honom men jag är ju rädd om honom och vill inte att han ska skada sig genom att trampa ner i ett dike exempelvis. Kan ju tillägga om det inte framgått att han innan sommaren aldrig uppträtt såhär. Har aldrig haft problem med att rida ut på honom. I alla fall, jag började rida lite mer i ridhus istället och det gick bra till en början men för några veckor sedan började han skvätta till och få ryck. Han är en väldigt lugn och snäll häst så detta beteende kändes också märkligt. Vissa dagar var han som vanligt och vissa dagar var han lite spändare. Förra veckan gick det jättebra med honom i tre dagar, han var då jättelugnt och jobbade jättefint. Sedan lät jag honom stå en dag, brukar ha en vilodag i veckan, och när jag sen skulle rida dagen efter så var han jättespänd och ville inte samarbeta alls. Han bet sig fast i bettet och drog, slog med huvudet och hoppade till för minsta lilla. Detta var för tre dagar sedan och när jag skulle rida igår så var det ännu värre. Det började ganska bra, han kändes hyfsat lugn. Han lyssnade bra på mina förhållningar och gjorde halt utan problem. Sedan var det som att det bara knäppte till och han blev en helt annan häst. Han tog inte förhållningarna alls, ville inte göra halt, bara bet sig fast när jag försökte samla honom och ökade farten. Började galoppera iväg samtidigt som han stegrade sig smått och snurrade runt, varje gång jag skulle fram i trav. Efter det blev han jättetrippig och bara trippade runt i ridhuset, det tog flera varv innan jag fick stopp på honom och när jag väl fick det så hoppade jag av för jag orkade inte med mer. Har aldrig någonsin sett honom såhär förut. det var en helt annan häst. Förstår inte vad det är för fel. Har han ont eller vad är det frågan om? Han får bara hö och äter just nu 11kg om dagen så det känns konstigt ifall det skulle vara överskottsenergi. Han har heller aldrig uppträtt såhär förut vid mina tidigare igångsättningar så om detta skulle vara överskottsenergi så borde han ju uppträtt så då också.. Snälla, ni som orkat läsa. Jag behöver all hjälp och råd jag kan få. Vad får ni för känsla när ni läser detta? Vad tror ni det kan vara?

Är något oklart så är det bara att fråga!
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

Finns det något gemensamt med de gånger det funkar respektive inte funkar? Om du t.ex. har en viss sadel (behöver ju kanske inte vara nåt så uppenbart).

Passar utrustningen ordentligt?

Får han mycket utevistelse i hage? Hästkompisar?

(och ett litet tips i fortsättningen är att dela upp långa texter i stycken så blir det lättare att läsa :) )
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

Tack för svaret :)

Nej, det finns ingenting speciellt med de gångerna han har krånglat så därför är det så svårt att veta.

Sadeln är inte utprovad så det skulle ju såklart kunna vara något där. Tror dock inte det men man vet ju inte.

Han är ute 6 timmar per dag i egen hage.

Kan det kanske vara något med ryggen tro?
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

Det är ju alls inte omöjligt att det sitter något i ryggen. Mitt råd är nog att ta kontakt med veterinär om du har en misstanke om det kan vara smärta som är orsaken till beteendet.
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

blir du väldigt osäker när han brallar runt/stegrar/backar osv så kanske han har snappat upp att det funkar och slipper göra diverse saker.
jag tänker på det du skrev,att du löser problemen med att rida ut m sällskap i stället för själv när han "krånglat".

om det är överskottenergi så är det inte så konstigt om han är ute i endast 6tim per dag och står i egen hage.låter ganska tråkigt:(

kolla upp så han inte har ont någonstans (förutom benen) och gå vidare därifrån.

jag har själv haft duster med min egen häst när han var yngre,gav jag vika minsta lilla så vart han bara sju resor värre nästa gång,har märkt liknande med andra ryttare som ridit honoma,om han tex vägrar gå vid ett visst ställe och ryttaren vänder hem pga osäkerhet.så får dom ett helvete nästa gång.
Har en häst som är trygg i sig själv och cool i det mesta,men har bestämda åsikter om saker och ting,och han läser av ryttaren väldigt väl.

Mvh Arabizar
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

Prova att släppa hästen i en hage med andra hästar och låt han gå ute lite längre.

Om man har problem innan så blir problemen 1000 ggr värre vid den här tiden på året när hästarna börjar stå inne mer, och det blir kyligare i luften. Inte alls ovanligt.

Och sadeln är ju viktigt att du kollar upp. Hästen ändrar sig ju mkt och det är ju inte säkert den passar över ryggraden.
Blir hästen stressad av att du samlar den, eller böjer den, gör mkt förhållningar (även om det inte är varje gång) så kan det mkt väl vara något problem i ryggen!

Vad har du för bett?

Sen är ju frågan hur du gör när hästen blir stressig och springig?
Om du blir spänd och stark i handen så blir ju hästen automatiskt ännu mer spänd.
Det är viktigt att slappna av och få hästen att slappna av innan man börjar öka hastigheten eller samla den mer.
Börjar hästen stressa upp sig, slappna av och bara rid på lugnt framåt tills ni hittat ett bra tempo.
Att träna halter på en stressad häst brukar bara göra den mer stressad. När man känner den och kan alla knappar kan man åtgärda det, men innan det är det bättre att strunta i det.

Hur man lugnar hästen får man känna efter, det är ju olika från häst till häst.
Men att ge upp bara för att hästen blir springig och stressig, gör den ju inte mindre spänd.
Då är det bättre att ge hästen långa tyglar och skritta den lugn, och sen avsluta.
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

Nej, blir inte osäker när han håller på. Vid uteritter dock är det obehagligt då han alltid krånglar på olämpliga ställen som bilvägar, parkeringar, djupa diken, kalhyggen med vassa högar av grenar, och då vågar jag inte gå på honom eftersom han nästan alltid svarar med att backa i ilfart. Vill inte att han backar in i grejer men i ex. ridhuset finns inget förutom sargen att backa in i så där vågar jag mer.
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

Han står uppstallad på en ridskola så kan varken ha honom ute längre eller ihop med en annan häst. Skulle dock kunnat ta in honom senare själv varje dag om det inte hade varit för att han flippar ur när han är själv ute (måste tas in först av alla).

Ska kolla upp ryggen och sadeln så det inte är något med det. Börjar tro mer och mer att det är något med ryggen.

Jag varierar mellan ett två-delat och ett rakt fast inget av dem funkar. Håller på och forskar lite i detta med vad han ska ha för bett. Fast dessa bett har han alltid haft, i alla fall det två-delade så det borde inte bero på dem.

Jag upplever att han blir något bättre när jag själv lugnar ner mig, fast han är fortfarande trippig, går med huvudet högt och tittar på allt.
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

Vad gör han om du sitter av när han börjar stressa upp sig och promenerar en bit för att sedan sitta upp när han är lugn igen?

jag tycker det är ett bra alternativ,då hästen inte fått sin vilja igenom och får vända hem vid minsta utbrott,utan kan få lite tryggt stöd av ryttaren från marken förbi "läskiga" saker (eller osynliga spöken;) ).



Mvh Arabizar
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

Jagskulle byra stall så han kan gå ute mer i en syor hage med hästkompisar.
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

Nu lägger jag mig i lite här men. Jag är kompis till trådskaparen och rider denna häst några gånger i veckan.

Det som gör att vi har börjat oroa oss, är att hans beteende har förändrats. Tidigare var han en lugn och trygg häst. Men nu är han som förbytt, spänd, och kan när som helst skvätta till för saker och ting. Så det är just förändringen i beteendet som gör oss bekymrade. Jag tycker att de tecken som han påvisar är typiska för överskottsenergi.
Men jag har svårt att tro att det är det, med tanke på mängden mat han får.
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

Många hästar blir mer stressade under pälssättnings perioden.. det är många myror i kroppen då och livet kan vara allmänt jobbigt under den perioden..

Det där med att han ballar ur när ni rider ut, låter som att han har kommit på att det funkar, för hade han haft ont så skulle det ju ha märkts när ni rider ut med andra också.

Han låter som en uttråkad häst med för mycket energi.. och 6 timmars ute vistelse är inte mycket, och lägg då till att han går själv. Kan också tänka mig att eftersom att han står på ridskola så är hagen minimal och det finns inget spännande i den alls.

Och får han nästan bara gå i ridhuset så kan jag tänka mig att han brallar för att få lite spänning i tillvaron ;)
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

Många hästar blir mer stressade under pälssättnings perioden.. det är många myror i kroppen då och livet kan vara allmänt jobbigt under den perioden..

Det där med att han ballar ur när ni rider ut, låter som att han har kommit på att det funkar, för hade han haft ont så skulle det ju ha märkts när ni rider ut med andra också.

Han låter som en uttråkad häst med för mycket energi.. och 6 timmars ute vistelse är inte mycket, och lägg då till att han går själv. Kan också tänka mig att eftersom att han står på ridskola så är hagen minimal och det finns inget spännande i den alls.

Och får han nästan bara gå i ridhuset så kan jag tänka mig att han brallar för att få lite spänning i tillvaron ;)

Ja jag håller med du här.

Och att det är en travare i grund o botten, oavsett om han gått på travet eller ej. De är av naturen "arbetande" hästar.

Till TS: jag tycker grovfoder mängden inte är speciellt stor, 11 kg. Det äter min tränande travare om nätterna... Totalt får han i sig 18 kg hösilage/dygnet plus krafft foder.

Och som andra sagt, byt stall så utevistelsen blir längre o så han får hagpolare..

Är han genom kollad i kroppen mer än veterinärt?
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

Jag tror ändå inte på överskottsenergin med tanke på att det är en förändring i hans beteendet som har skett. Hans miljö har ju inte förändrats han har stått i denna hage hela tiden, utan dessa problem vid ridningen. Så varför skulle han få överskotts energi nu när han inte har haft det tidigare, då han till och med gick på kraftfoder?

Sen så har vi även börjat tömköra honom på morgonen och rider på kvällen. Men fortfarande samma beteende, borde han då inte gjort sig av med en del av energin?
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

Du för framförallt kolla om han har ont i ryggen. hästar som biter sig fast i bettet kan ha ryggproblem. Min häst som hade det höll på som din i mångt o mycket. Sen hade hon även problem med andra smärtor i kroppen, det kanske din också har vem vet. Många hästar gör så gott de kan och går och döljer problemen. Man tycker att de jobbar bra ett par dar och sen går det inte längre. Kolla sen upp sadeln och se verkligen till att den passar. Anlita en veterinär som är bra på ryggar och en sadelmakare som verkligen är utbildad.
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

Jag tror den här hästen gör för lite. Hästars mentala gräns går dessutom ganska mycket upp och ner beroende på vad de utsätts för. Han är ute 6 timmar om dagen, ensam och utöver det skrittas han eller arbetas i ridhus. Det är jättelite stimulans för en travare och det har pågått ganska länge. Hans värld krymper och han kommer att bli känsligare och känsligare för mindre och mindre och du är inne i en ond spiral.
Jag tror du måste strunta lite i hans ryck och våga rida på. Rid ut, rid mycket och rid som om hästen under dig var världens tryggaste.
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

Arabizar: Han börjar krångla så fort jag satt upp igen så det funkar tyvärr inte. Har testat den metoden en del.:(

Fisan: Mycket möjligt att det är som du säger. Hagen är inte särskilt stor heller tyvärr..

Bitterass: Ska se över höanalysen och ringa foderrådgivare så han kan få rätt mängd. Han är annars lagom i hullet, lite rundare än han brukar vara, och dessutom jätteblank och fin i pälsen så jag tror fodret och mängden funkar bra.

Nej, det är han inte. Funderar på att ta ut en Equiterapeut som kan kolla igenom honom.

Persika: Ja, ska göra det. Får dock hoppas på att det handlar om understimulering, vore inte alltför kul om han börjat få problem med ryggen också.

_Elle_: Låter rimligt. Det är ju tyvärr svårt att sysselsätta honom mer när han är under igångsättning, tar det så lugnt som möjligt för att undvika överansträngning. Vågar inte rida ut nu heller när det är älgjakt, därför är det väl extra tråkigt för honom men så fort den är slut ska jag börja rida ut några gånger i veckan som omväxling.
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

Har inte läst alla svar så någon kanske har påtalat det här redan.

Ni tycker överskottsenergi stämmer in på beteendet men inte mängden mat. Men har ni analys på höet?
Det kan ju vara så att det är jättehögt energivärde på höet.

Mitt hö har inte spec högt energivärde men jag måste ändå fodra med halm för att inte få en raket. Kan endast ge 6 kg hö/dag. Måste stödfodra med lucerne och halm för att få tuggbehovet åt honom. Men ändå bor det en bäver i honom.

Visst var det ett varmblod?
Min ena är ett sånt som heller aldrig gått på trav men är en raket pga årstiden. Det går inte att trötta ut honom. Han vill gärna visa att han kan stå på två ben, hoppa och skutta för han är lycklig.
Vet fler vbl som reagerar så under höst/vinter.

Min har inte ont någonstans och har en väl uträknad foderstat.
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

ja okej! Kanske ska tillägga att han väldig snubblig och stel.
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

Din häst rör sig på tok för lite.Vissa hästar accepterar att stå i hage ensam 6 timmar om dagen,och vissa flippar.Ingen häst mår bra av att vara ute så lite,och väldigt få hästar mår bra av att gå ensamma.Så länge du inte byter miljö för hästen får du nog hållas med dina problem.Sen snappar hästar upp en hel del.Om du har visat rädsla en gång vid uteridning eller gett upp så märker hästen det och krånglar mer nästa gång.Om du är osäker så hur ska hästen kunna lita på dig? Hästar är flockdjur som blir uppätna om dom inte följer sina instinkter.Alltså måste du bli en värdig medlem av flocken som hästen kan lita på för att du ska få ta beslut.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Sirap
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 916
Senast: iNHALE
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
786
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 168
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp