Vad kan det vara för fel?

Sv: Vad kan det vara för fel?

Jag kom också att tänka på energivärdet i höet, skulle absolut göra en analys.

Sen blev våran ponny stressad och och nervig och det visade sig vara ett sadelproblem, hon hade gått upp i vikt under betet och sadeln blev för smal. Hon hade ont i både rygg, bogar fruktansvärt stel i halsen:( Nu går hon under behandling av Et och på bara 2 veckor och en ny sadel så är det enorm skillnad.

Sen är nog behovet av större hage och längre utevistelse stort.

Berätta gärna hur det går:)
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

Jag tror ändå inte på överskottsenergin med tanke på att det är en förändring i hans beteendet som har skett. Hans miljö har ju inte förändrats han har stått i denna hage hela tiden, utan dessa problem vid ridningen. Så varför skulle han få överskotts energi nu när han inte har haft det tidigare, då han till och med gick på kraftfoder?

Sen så har vi även börjat tömköra honom på morgonen och rider på kvällen. Men fortfarande samma beteende, borde han då inte gjort sig av med en del av energin?

För att han hade ont förut, kanske? Nu är han frisk och kry med massor av energi?
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

Varför kan hästen inte gå med någon annan?
Står du på en ridskola borde det väl finnas gott om hästar den kan stå med..

Rider du för någon tränare??
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

Vågar inte rida ut nu heller när det är älgjakt, därför är det väl extra tråkigt för honom men så fort den är slut ska jag börja rida ut några gånger i veckan som omväxling.

Ska du inte rida ut nånting på hela vintern? :confused:

Släng på dig massa reflexer så behöver du inte vara orolig.
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

*kl*

En tanke , ridskolor kan göra hästar förändrade i beteendet. När jag köpta min första häst stod hon på ridskola, som privathäst gick i verksamhet 1 gång bara under 2 veckor, annars privatryttare som red. Hon var stressad, spänd och nästan elak i beteendet på ridskolan sa dem. När hon kom hem till mig var hon världens snällaste, lugnet självt. Då stod vi i ett travstall som inackorderingar.
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

Kan uppdatera er om hur det går för tillfället.

"Krånglandet" pågick endast i två veckor så sedan några veckor tillbaka har han varit sig själv igen. Mycket märkligt. Förstår inte vad det var med honom under dessa två veckor.

Nu är han jättelugn dock, som han brukar vara. Det är verkligen jätteskönt. Det är nu bara vid uteritterna det är krångel.

Senast igår när jag var ute höll han på. Det är vattenpölar överallt och han hatar verkligen vattenpölar, trots det så gick han konstigt nog igenom dem ändå. Tills vi kom till en som var jättedjup där det inte gick att gå bredvid. Då tvärvände han och försökte galoppera hemåt. Jag försökte svänga tillbaka honom vilket resulterade i att han började backa, som vanligt, för att sedan snurra runt och kasta sig iväg igen. Eftersom det är 1m djupa diken på sidorna om vägen så kunde jag inte gå på honom, vill inte riskera att han backar ner i diket (som han för övrigt redan gjort en gång), så istället hoppade jag av. Ledde honom igenom vattenpölen, inga problem alls, han tvekade inte en sekund på att följa med mig. Fortsatte en bit in i skogen och satt sedan upp där och då började han kasta sig iväg med en gång. Jag hade längt ena stiglädret för att komma upp så jag satt där med bara en stigbygel och kämpade samtidigt som han stegrade, snurrade och försökte kasta sig iväg. Inte det lättaste så jag hoppade av och fortsatte gå tills jag kom till ett vägskäl, varav ena vägen leder hemåt. Satt upp på nytt där och styrde honom hemåt eftersom det var dit vi skulle och då gick det självklart bra...

Det är bara detta problem som kvarstår nu. Jag vill väldigt gärna kunna rida ut på honom eftersom vi har en fantastisk terräng med tusen backar att klättra i, och han behöver verkligen klättra. Men det är tydligen inte ömsesidigt. Någon som har en teori om detta beteende?
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

om jag var du så skulle jag uppsöka veterinär och röntga hans rygg för kissingspines....
Jag har en kissingspines häst som visade i princip samma saker som din. Jag åkte och kollade honom hos veterinären då jag inte visste vad det kunde vara, han var inte halt men hade ingen rytm i steget, därför röntgade vi hans haser efter spatt men dom var helt rena, sedan röntgade vi ryggen (bakre länd) som var hemsk!

jag såg till att hålla ryggen varm hela tiden med hjälp av tjocka täcken osv. samt ändrade ridningen lite, skrittade fram honom minst 15min med hjälp av promenad, sedan upp och galloparbetade honom så han blev varm, sedan vanligt dressyrpass, såg dock till att han arbetade genom hela kroppen HELA tiden, efteråt var det bara att sitta av o promenera igen tills flåsen gick ner.

samt väldigt mycket gallopträning UTE. en ganska samlad gallop så rumpan åker in o ryggen kommer upp. Superbra för både kondis o muskler.

nu är han helt fräsch igen. han måste dock ridas regelbundet då musklerna håller isär tornutskotten, så inga längre viloperioder, dom får max ligga på 1 vecka. hellre flera viloperioder än 1 lång som kan försämra ryggen avsevärt och frammkalla smärta igen...

det var lite kortfattat...

Men som sagt om jag var du så skulle jag röntga ryggen efter kissingspines.

Mvh Emma
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad kan det vara för fel?

ursekta tidigar inlägg.... läste inte allt....

det sista du skrev låter mer som om han har lärt sig att det är han som bestämmer, (han går inte hemmifrån men på vägen hem går det bra) när han håller på och flänger runt, stegrar ryggar mm, så sitt inte av! då lär han sig att det är han som är "bossen" om du förstår vad jag menar... när han bråkar så försök bara att vara lugn och bestämd, ge dig inte förens han går dit du vill... och återigen- sitt inte av.
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

kl*
gick han ensam innan betet?
och sen hamnade han på bete med andra hästar?
när han kom hem blev han ensam igen?
Han funkar när ni har sällskap?
När han inte funkar vill han hem?...till de andra hästarna?
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

ursekta tidigar inlägg.... läste inte allt....

det sista du skrev låter mer som om han har lärt sig att det är han som bestämmer, (han går inte hemmifrån men på vägen hem går det bra) när han håller på och flänger runt, stegrar ryggar mm, så sitt inte av! då lär han sig att det är han som är "bossen" om du förstår vad jag menar... när han bråkar så försök bara att vara lugn och bestämd, ge dig inte förens han går dit du vill... och återigen- sitt inte av.


Jag håller på och tragglar med samma sak med hästen jag rider nu. Det är så frustrerande och man blir så less. Jag trodde inte jag var en sån som skulle hoppa av hästryggen, men ju mer jag försöker få honom att gå fram, desto värre blir det. Med risk för att han ska slå över när han stegrar sig så hoppar man ju självklart av för att minimera risken att bli mosad om det värsta skulle hända. När jag går brevid är det inte heller några problem. Han ger mig magsår!!! :devil:
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

Har inte orkat läsa hela tråden men...

Nu kanske jag låter som en idiot men har du provat rida bettlöst?
Jag har själv ett vbl nu som blir stressad av bettet och beter sig som f*n själv vissa dagar men med hackamore är han en liten ängel. Väldigt rädd om munnen.

Nu kanske det inte löser ditt problem men bettet kanske kan vara ett stressmoment i det stora hela.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Sirap
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 912
Senast: iNHALE
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
784
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 160
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp