Vad kan ha bitit/stungit hästen?

Corax

Trådstartare
Igår när jag tog in hästen hade hon denna svullnad/ödem(?) på mage/buk:

DSC_4068.JPG


Hon borde ha fått den redan dagen innan då hon gick utan täcke då.
Idag var den ngt mer utbredd och inte riktigt lika bullig (se bild i nästa inlägg).
Hon har ingen temp och reagerar inte alls när man borstar eller känner över det.

Någon som sett något liknande?
Kan det vara geting eller orm?
 
Igår när jag tog in hästen hade hon denna svullnad/ödem(?) på mage/buk:

Visa bifogad fil 70335

Hon borde ha fått den redan dagen innan då hon gick utan täcke.
Idag var den ngt mer utbredd men fortfarande lika bullig.
Hon har ingen temp och reagerar inte alls när man borstar eller känner över det.

Någon som sett något liknande?
Kan det vara geting eller orm?
Idag såg det ut såhär:
DSC_4073.JPG
 
Mitt sto kunde se ut sådär när hon blev biten av mygg/knott/broms.. Tunn hud och vi hade ordentligt med insekter vid stallet (särskilt knott och broms..särskilt broms..). Min fjordvalack fick ödem på bogen sin första sommar här. Knott, stora bromsar och de förbaskade översvämningsmyggen.
(Jag täckade och sprayade båda hästarna. Ingen av dem hade eksem eller liknande problem sedan tidigare.)


Men kanske en geting?
 
Skulle tro en större insekt, typ getingdrottning?
+@Liten
Stallkompis trodde bålgeting. Om hon rullat på den, eftersom de är väldigt fredliga...
Hon kan få hårda platta 'kakor' av broms men mygg och knott har redan kommit här och inga större reaktioner på dem.
Broms har inte kommit än.

Jordgeting borde det inte vara. Om det inte bara var en enstaka då förstås.
 
Är ju tidigt på säsongen så lite överreaktioner är ju inte så ovanligt... min har en bula på ganaschen. Helt opåverkad. Fick nåt liknande ifjol. Jag rider som vanligt och håller bara ett extra öga på det så länge min häst inte bryr sig om det.
 
Sådär hade min häst de två sista somrarna jag hade honom! Troligen nått bett, hittade ett litet stick i mitten på den han hade första året det hände.
Fick väldigt panik första gången kan jag säga - den var verkligen enorm! Pratade med veterinär som trodde att det bara var ett bett/stick (geting sa hon, men inte säkert). Höll rent och smörjde lite för att skydda mot flugor och jag har för mig att första gången så kunde jag klämma ur lite var/sårvätska vid nått tillfälle, sen försvann det. Så det var ganska odramatiskt.
 
Min känsliga pålle får ett par likadana varje år, särskilt på ”undersidan” dit vätskan lättare rinner. Första dagarna på bete är han helt bucklig under magen.

Han är aldrig besvärad av själva reaktionerna, däremot precis när insekterna biter och har täcke de värsta perioderna.

Enda gången jag med säkerhet vet att han blev getingstucken eftersom jag såg det hända fick han dock bara ett litet bett som från en mygga, som han dock kliade sönder till ett sår.

De ormbett jag sett har varit mycket värre i stil med mule stor som en fotboll.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 500
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 242
Senast: super
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 909
Senast: mily
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 207
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp