Bukefalos 28 år!

Vad kan vara fel? långt, men hoppas någon kan hjälpa

Olympus

Trådstartare
Någon som kanske har haft liknande symptomer på sin häst som vet vad som är fel?

Började för ungefär 1 och en halv vecka sedan på hopptränigen. Hästen var väldigt bockig men hoppade ändå jättefint, 120 hinder utan problem men kunde lägga in lite bocksprång imellanåt.

Nästa träning var det lite värre. Hon började bocka utan anledning te.x mittimellan två hinder eller när man vände upp på ett hinder eller dyl. Men när hon väl hoppade så hade hon runda fina språng och hon stannade inte.

Strök oss från tävligen som vi skulle åkt på i helgen och försökte få tag på en kiropraktor.

I fredags red jag lite dressyr i ridhuset, försökte pressa henne lite för att se om hon bockade då med och inte bara i hoppnigen. Hon var jättefin i skritt och trav och när vi skulle börja galoppera i höger varv så började hon bocka.
Bytte då till väntster varv och där var inga problem. La lite volter, flyttade lite för skänkeln och dyl. När vi sedan bytte tbx till höger varv så var hon lika fin där och bockade inte alls.

På lördagens var hon varv i sitt ena bakben och stel i skritten. Tog henne då på lina och vi var alla överens (var kanske 5 pers som tittade på henne) att hon absolut inte var halt, utan bara stel och att stelheten såg ut att sitta ganska högt ut.
Hon fick massage med liniment efteråt.

På söndagen var hon inte alls lika stel. Då fick vi låna ett magnettäcke av en i stallet som hon stod med i 20-25 min innan jag red.
Då märkte men en otroligt skilnad. Hur mjuk som helst och inget bockande.

Oså igår när jag skulle rida började jag massera bakben, kors och länd med Arnika innan jag red. Hon var inte stel i bakbenen längre och hur fin och mjuk som helst i traven. Hon jobbade på ordentligt med ryggen. Men när vi skulle börja galoppera så ville hon inte alls. Fick inte alls fram henne i galoppen och hon bara bockade.

Avbrött då passet och travade av henne, då kändes ingenting.
Masserade in hela ryggen med arnika efteråt.

Nu har vi ev. fått en tid hos en kiropraktor på fredag. Har ställt ina alla tävlingar och hoppträningar tills vidare och kommer bara skritta och trava henne tills vi fått henne uppkollad. Har även beställt ett back on track täcke som förhoppningsvis kommer i morgon eller på torsdag.
Men någon som vet vad som kan vara fel?
 
Sv: Vad kan vara fel? långt, men hoppas någon kan hjälpa

Det låter exakt som dom symptomen som jag hade med min ponny när hon hade knäledsinflammation i bägge fram!!
Det började med att hon bockade lite ibland, och sen så blev det bara mer och mer. Till slut så kunde jag inte ens få upp henne i ökad rav eller i galopp utan att hon bockade, så då körde vi henne till klinik och dom märkte då att hon hade knäledsinflammation i bägge fram!

Jag hoppas att det inte är detta som är felet med din häst också!



Lycka Till!

Diana
 
Sv: Vad kan vara fel? långt, men hoppas någon kan hjälpa

Ne usch det får jag hoppas att det inte är.
Min andra polle hade kotledsinflamation och hade även små reaktioner när dom började knäna.

Men det känns mer troligt att det är ngt som sitter i ryggen iomed att hon blev "bra" när hon hade ståt med magnettäcket.
Men om inte kiropraktorn hittar ngt så får vi åka till en veterinär.
Men börjar hon kiropraktorn för veterinären kommer väl behandla med alla möjligt oså ska hon vila, och det känns onödigt om det egentligen inte ens behövs utan det kanske räcker med laserbehandligen eller vad nu en kiropraktor kan göra :p
 
Sv: Vad kan vara fel? långt, men hoppas någon kan hjälpa

Ligger sadeln bra då?

Den ligger såpass bra att den inte borde skapa dessa problmen tycker vi. O om det nu var sadeln så skulle vi nog ha märkt det långt innan detta.
Men självklart har vi även med sadeln i tankarna så vi kommer även kolla upp det.

Kan ju egentligen vara vad som helst. Finns säker många saker där hästarna får såna här reaktioner. Får hoppas att det inte är ngt allvarligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan vara fel? långt, men hoppas någon kan hjälpa

Ja, det är ju jättemyckt som kan ställa till stooora problem!

Vi får hoppas att det inte är knäna som spökar, för på min häst har dom inte blivit bra ännu!!! (5 månader sedan första vet. besöket)



Aja, vi får hoppas på det bästa, och att det inte är något jätteallvarligt!




Lycka till!!
Diana
 
Sv: Vad kan vara fel? långt, men hoppas någon kan hjälpa

Det första som "poppade" upp i huvudet på mig, baserat på din beskrivning är knä/kotledsinflammation, MEN det kan ju vara nåt muskulärt och/eller att den vridit till sig i hagen.
 
Sv: Vad kan vara fel? långt, men hoppas någon kan hjälpa

Hade nästan precis samma problem med min häst förra hösten och vintern. Hon började att bocka i vänster varv när man satte press på henne och tillslut gick det inte ens att fatta vä galopp utan att hon bockade.

Va inne på klinink två gånger och de hittad inte anledningen till att hon bockade.:confused: Det enda som vi var medvetna om var att hon hade mer muskler på vänster sida av korset och att de var ganska spända. Så hon blev behandlad två gånger av equiterapeut sen gick det att galoppera i vänster varv men det tog lång tid innan hon slutad bocka helt. Nu är vi nogranna med att hålla musklerna mjuka och smidiga och jämt fördelade hon har även fått en ryggvärmare:)

Hoppas att du får veta vad som är fel:smirk:
 
Sv: Vad kan vara fel? långt, men hoppas någon kan hjälpa

Det första som "poppade" upp i huvudet på mig, baserat på din beskrivning är knä/kotledsinflammation, MEN det kan ju vara nåt muskulärt och/eller att den vridit till sig i hagen.

Okeej, får hoppas att det inte är ngn inflammation, orkar inte med en häst till som har det samma år.

2007 har verkligen varit ett skitår för min del.
 
Sv: Vad kan vara fel? långt, men hoppas någon kan hjälpa

säger som Ancor, det låter som någon inflamation av något slag, kanske i has, knä eller kotled, om hästen inte har bockat förr så skulle jag först och främst åka till en vetrinär klinik med den.
 
Sv: Vad kan vara fel? långt, men hoppas någon kan hjälpa

Hon är väldigt bockig av sig, lite humörs häst som har lätt för att lätta i baken.

Har iafa fått en tid hos en veterinärklinik imorgon klockan halv 10. Får hoppas att det inte är ngt inflammation i kotan eller knä eller ngt allvarligt öht.
 
Sv: Vad kan vara fel? långt, men hoppas någon kan hjälpa

Min häst hade problem med framkotorna och var också väldigt bockig i samband med det! Samtidigt som han tappade framåtbjudningen... men ända fram till att jag märkte att nåt verkligen var fel så hoppade han som en klocka...
 
Sv: Vad kan vara fel? långt, men hoppas någon kan hjälpa

Min häst hade problem med framkotorna och var också väldigt bockig i samband med det! Samtidigt som han tappade framåtbjudningen... men ända fram till att jag märkte att nåt verkligen var fel så hoppade han som en klocka...

Okej, ja jag antar att hästar kan reagera väldigt olika på det där. Min andra polle bockande inte eller dyl men han började därimot stoppa på minsta lilla när han hade kotledsinflammation.
 
Sv: Vad kan vara fel? långt, men hoppas någon kan hjälpa

Min tanke var erlichia. Min ponny har haft det och visade inga direkta reaktioner mer än att han inte var sig själv ett par månader, dvs det smög sig på honom. Sedan sa det pang och han hade SÅ ONT i sin rygg. Vet kom och visade på de allra högsta värdena av Erlichios. 1 veckas (om jag inte minns fel) behandling och vila i ca 3-4 månader gjorde honom helt frisk.

Hoppas att det går bra med din häst! Lycka till!
 
Sv: Vad kan vara fel? långt, men hoppas någon kan hjälpa

Okej, ja det kan det ju oxå vara. Har varit fler hästar i vårat stall som har haft infektioner i kroppen den senaste tiden, inte för att det smittar (för det gör det inte va?) men det är ju alltid ngt man kan ha i åtanke.

Jaja, får se imorgon vad som händer. Jag har inte haft hästen så länge, köpte henne i sommras, så det behöver ju lixom inte vara ngt fel på henne utan kanske hennes sätt att reagera så här års.
Ja det kan ju vara precis vad som helst.
 
Sv: Vad kan vara fel? långt, men hoppas någon kan hjälpa

Nu är jag hemkommen från vet. Kotledinsinflamation i bägge fram :( Helt ren på röntgen dock (tack o lov) och inte hälta på böjt spår efter böjprov. Så nu är hon behandlad och vi har tre veckors promenad att se fram emot =/
 
Sv: Vad kan vara fel? långt, men hoppas någon kan hjälpa

Usch, då var det som de flesta trodde.

Hemskt tråkigt, men man får se det positiva. Det var tur att du märkte det nu, så att det inte hann och bli värre!
Lycka till nu :)
 
Sv: Vad kan vara fel? långt, men hoppas någon kan hjälpa

Ja så längre dom är rena i benen för övrigt så går det ju över, även om det kanske tar lite tid. Värre om dom hittar pålagringar.

Är glad att det inte var ngt värre dock, pratade igår i stallet om hästar som har tornutskåt (heter det så?) i rygg och grejer, och då finns det ju inte så mkt man kan göra.
 
Sv: Vad kan vara fel? långt, men hoppas någon kan hjälpa

Ja så längre dom är rena i benen för övrigt så går det ju över, även om det kanske tar lite tid. Värre om dom hittar pålagringar.

Är glad att det inte var ngt värre dock, pratade igår i stallet om hästar som har tornutskåt (heter det så?) i rygg och grejer, och då finns det ju inte så mkt man kan göra.


Ja , precis. Lite vila så ska det snart vara bra.

Ja, tornutskott är inte att leka med, och hade inte varit roligt att hanskas med för den delen heller.
 
Sv: Vad kan vara fel? långt, men hoppas någon kan hjälpa

Det första som "poppade" upp i huvudet på mig, baserat på din beskrivning är knä/kotledsinflammation, MEN det kan ju vara nåt muskulärt och/eller att den vridit till sig i hagen.

Måster erkänna att det var min tanke också... En bekants häst reagerade exakt som TS häst just vid galoppfattningen i ett visst varv. Just den hästen visade sig ha kotledsinflammation runt om...:cool:

...såg nu att det var just det. Bekantingens häst blev fullt återställd med lite ombalansering av hovarna och ET med magnettäcke regelbundet;) Lycka till!!!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 581
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 383
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 679
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 176
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp