Vad kompromissar ni med?

Tror alla behöver kompromissa, oavsett eget stall eller inackorderad. Möjligen att man kan slippa kompromissa om man är rik och har råd att fixa sitt egna stall precis som man vill ha det, men det gäller nog inte så många.
Jag står inackorderad och det är ju alltid ett övervägande mellan för- och nackdelar.

Det finns vissa saker som jag inte kompromissar med, eftersom det liksom skulle omöjliggöra för mig att få ut det jag vill av mitt hästägande.
  • Jag kan inte ha för lång resväg till stallet för då får jag inte ihop livet och kommer inte ha tid att ha hästen
  • Samma sak med antal åtaganden i stallet där jag inte kan stå i kollektivstall för då skulle jag inte få ihop livet tidsmässigt/praktiskt.
  • Jag vill inte kompromissa bort ridhus, träningsmöjligheter eller socialt liv i stallet - har testat och det tog död på mitt hästintresse.
  • Jag vill ha viss bekvämlighet såsom varmvatten, möjlighet att spola hästen (i varmvatten för hästen HATAR att bli spolad med kallt vatten) mm.
Gällande hästen så skulle jag såklart aldrig kompromissa med saker som hästen behöver för att må bra, exakt vad det är för saker kommer ju bero på individen. Med nuvarande häst gäller tex:
  • Min häst har hittills aldrig velat gå på sommarbete en hel sommar vilket gör att alla stall med obligatoriskt bete sommarperioden går bort.
  • Min häst blir superbrunstig och verkar kunna locka de flesta valacker till att försöka betäcka, alltså kan hon inte stå i stall där hästarna går i blandflock. Har testat och hon blev skadad.
  • Min häst blir stressad av allt för flexibla/röriga rutiner så det är viktigt att det är ordning och reda, samma tider för fodringar/utsläpp/insläpp varje dag mm.
Just nu kompromissar jag med tex:
  • Färre timmar i hagen än jag egentligen skulle önska
  • Ensam i hagen
  • Platt och lite tråkig hage
  • Stallägaren har vissa rutiner/regler som jag inte gillar, men som jag kan acceptera i brist på bättre alternativ
Skulle hästen på något sätt visa att hon vantrivs skulle jag såklart flytta direkt, och ja jag anser att jag känner min häst så pass väl att jag kan avgöra om hon trivs eller inte :)

Jag har egen gård så det blir kanske andra typer av kompromisser för mig, men likväl kompromisser :) När jag letade gård 2020/2021 så var mina hästrelaterade kriterier:

• Tillräcklig yta för att kunna göra bra hagar - och helst då flera hagar så det går att byta och/eller ha hästar i flera olika konstellationer.
  • Någorlunda inflyttningsklart stall med boxar alternativt stor lösdrift.
  • Bra ridvägar.
  • Gärna någon typ av ridbana.
Jag har allt det på min gård idag - visserligen ett lite äldre stall som inte är 100% som jag vill ha det, men det fungerar. Hade jag byggt nytt hade jag gjort en mer flexibel lösning med stallet placerat med direktutgång från boxarna till lämpliga hagar, kanske också med möjlighet att relativt enkelt flytta skiljeväggar för att ha grupphållning istället. Nu har jag ett traditionellt äldre stall plus en ligghall så det funkar det med :)

De kompromisser jag huvudsakligen gör är mellan olika aspekter av hästarnas behov av typen "gå ute dygnet runt på bete i stora hagar och bli smällfet eller gå i mindre, magrare hagar och stå på box på natten men vara i mer hälsosamt hull". Just den delen är det allra svåraste tycker jag och ger mig ständigt någon form av klump i magen sommartid...

När jag stod inackorderad hade vi en del saker som jag uppskattade mycket och som jag skulle söka efter om jag skulle ha hästarna inackorderade igen:

• Lösdrift i grupper uppdelade efter kön.
  • Ej fri tillgång på mat, utan fodring 3 ggr per dygn i lösdrifterna.
  • Tillgång till box vid behov.
  • Spolspilta med varmvatten.
  • Uppvärmd fikastuga och toalett.
  • Möjlighet att tvätta och torka täcken, schabrak etc.
  • Upplyst och väl underhållen ovalbana + stoooor paddock

jag kompromissar med följande:

Inget varmvatten
Inget ridhus
Fullt kollektivt ( går inte att köpa till tjänster)
Allt inköp av strö och foder sköter man själv.

Grannstallet har allt det där förutom grovfoder och strö men det jag får istället är:

Bra vinterhage med kompis, vatten draget ut till hagarna.
Bete på strandängar så inte för kraftigt, stödfodrar hellre
Luftigt kallstall
Ridbana med belysning
Rundcorall

Vill jag betala 1000kr mer i månaden får jag ridhus, varmvatten, spolspilta och en del tjänster men mycket sämre hagar.,

Jag spenderar 1-3h/dag i stallet. Min häst 24h så tycker valet är rätt enkelt.

Jag kommer lösa ridhuskort till nästa säsong i grannstallet ( ridskola) för att täcka upp det jag saknat lite denna vintern.

Med eget stall så kompromissar jag med ganska dåliga ridvägar, ingen att rida med på hemmaplan, gammalt och slitet stall, inget ridhus förstås.

Men den mest kännbara kompromissen och största minuset är att inte hinna ägna var och en av hästarna så mycket tid dagligen som jag egentligen skulle vilja. Jag kan inte heller shoppa loss på prylar speciellt mycket eller ofta. Jag hade nog inte gjort det helt maniskt även om jag bara haft en häst, men visst hade det varit mer.

Men, störst på plussidan är att jag har tre hästar som får ut mycket av att vara en stabil liten valackflock med lång utevistelse i hagar på 1-drygt 2 hektar året om. Och att jag hoppas de får leva många många år tillsammans i en lugn och trygg miljö och bli gamla tillsammans utan att flockens sammansättning ändras. Och såklart att jag sätter mina egna regler för utevistelse, foder och allmän ordning etc vilket är otroligt skönt efter några år med inackorderade.

Det som motiverat mig att gå från två till tre hästar (trots att det givetvis slukar ännu mer tid och pengar) är också möjligheten att kunna åka och träna eller så småningom kanske tävla med en, utan något dåligt samvete för att lämna en ensam hemma. Och att jag tycker det är positivt för hästarna annars också med fler än en kompis.

Särskilt i januari så absolut kan jag fantisera om allt det positiva i ett lyxigt stall med fina boxar, ridhus i direkt anslutning, uppvärmd flott sadelkammare, kanske några fina skogsvägar med backar och trevliga stallkompisar att diskutera de senaste ridpassen med. Och slippa att lösa allt praktiskt med gård och hagar och stall. Men skulle det vara till priset av självständigheten, utetiden/hagstorleken och den långvariga tryggheten i den lilla hästfamiljen, så väljer jag tveklöst det jag har nu. Ännu bättre hade det varit med en lösdriftslösning/ligghall men framtiden får visa om det går att fixa.

Nog lättare vad jag inte kompromissar med. Det är ett krav på bra hage och lång utevistelse. Även att man kan använda box på sommaren då jag har en fånghäst.
Eftersom jag är smart, har jag 3 hästar med 3 olika behov av mat. Det är fånghästen som sätter standard. Det innebär att en av de andra (gammelstoet) får gå i hage med fånghästen och får mer mat inne på kvällen eller att hon flyttas till grannhagen under dagen i ett par timmar på sommaren. Unghästen har andra att gå med just nu.

Lång utevistelse är minst 12 timmar per dygn året runt. Oftast är de ute runt 14 timmar.

Sen behöver jag köpa eget foder till fånghästen om stallet inte kan erbjuda tillräckligt bra.

Där jag står idag uppfylls allt ovan. Det finns såklart nackdelar med stallet också, inga ”människo-faciliteter”, lite rörigt, men med hagar, boxar, sadelkammare, upplyst paddock och ridvägar. Ridvägarna är dock så man måste rida på väg och det är inte så kul innan de är trafikvana.

Jag är inne på tredje i rad som gärna vill ha sällskap i hagen men som går själv pga sällskap saknas.

Och det var liksom lika illa när vi stod på stor anläggning med över 40 hästar och min snälla valack hade största hagen. För de ville inte ha ute så länge, de ville inte ha med broddad kompis, de ville kunna ge fri tillgång, de ville inte ha sin häst med unghäst, det var för långt att gå till hagen (!!) osv.

I nuvarande stall finns bara tre andra så där är det ju lite knepigare så. Men utan att han kan gå på gräs så får han inget sällskap. Finns 2 valacker han kan gå med men då behöver han kunna gå på gräs vilket han inte kan. Sista hästen går också på gräs men där vill inte heller ägaren ha sällskap för hennes häst blir omöjlig att fånga då

Känner såå igen detta! Och då har jag en normalfödd häst, som är vänlig mot alla hästar men som är mycket aktiv i hagen och gärna leker och interagerar med sina kompisar, dvs en helt normal häst (visserligen ung). Men de flesta tycker att det blir "för mycket rörelse/spring i hagen", att det är katastrof om något täcke får något bitmärke etc. :meh:
Så ja, just nu är det hagsällskap vi också kompromissar med. Som svider i hjärtat.

Kan inte säga att jag kompromissar med något det enda var toa men det är på gång.
Nära till stallet 3 km . En gigantisk vårhage med skog och bäck.ett par sommarhagar med magert bete. endast valacker 11 st i vår hage.Lösdrift stor ligghall, egen box som du använder som du vill. Ingår intag och utsläpp. Så vid dåligt väder får han komma in på natten. Bäck rinner genom den stora lösdriftshagen som dessutom nästan är lerfri Ej fri tillgång på hö vilket jag gillar.Fint torkrum och fikarum. Väldigt gott om plats för saker. Det negativa är vintermörkret om man bara kan rida på kvällen. Men det finns stor paddock och trav slinga , den är inte upplyst. Mycket fina ridvägar. Min häst trivs verkligen med stora hagar med stor flock och få komma in i boxen vid busväder.

Jag kompromissar med ridhus och toa.
Jag trailar till ridhus på ett par minuter (eller rider på 23) men har åas fantastiska ridvägar och en hästhållning med vettiga utetider, stora hagar, betesmöjlighet och många hästkompisar i hagen.

Stallet drivs helt kollektivt med platt demokrati men det är inte en kompromiss från min sida utan en fördel för det gör att vi kan skapa bra rutiner om vi själva vill och får med oss en majoritet istf att det finns regler som inte går att förändra om man tycker de är konstiga eller felaktiga.
Stallet har varit kollektivt i dryga 50 år så vi vet hur man gör. ;)

Skulle inte kompromissa bort fem fodringar/dygn (inklusive nattmat), sällskap i hagen, lösdrift, möjlighet att påverka foder-/gräsmängd.

Kompromissar bort egen box, varmvatten och skogshage.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

• Sparande till barnen
  • Att lära barn att slåss

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Är rökarna utrotade?