Vad kostar en valp från ”din” ras?

Det blir ju lite mysko jämförelse, inte alla raser har krav (eller behov) av just de undersökningarna. En del kollar ju patella, ögon, hjärta och sådana saker istället.

Runt 15' skulle jag säga, plus/minus någon tusenlapp, letade ju valp ifjol. Samma ras som @Luff. (Jag kanske letat på reahyllan? :D)

Är det så i andra raser också?
Ja. Det står ofta (men inte alltid) i annonser men sällan på hemsidor skulle jag säga. Jag visste faktiskt inte vad Totoro gick på innan jag hämtade honom, insåg när jag satt där att jag kanske borde ha frågat tidigare. :angel:
(Men han gick för femton, som jag räknat med.)

Edit: Utställda föräldrar missade jag faktiskt. Det vet jag inte om min valps föräldrar är, har aldrig tänkt på att kolla det. Det står ju oftast i annonser (hittade inte honom via annons för all del) men det är inte något jag tänker på. Ser man det som lika viktigt som hälsoresultat?
 
Jag har storpudel men var tvungen att gå in på Köpa Hund för att se vad dom kostar numera. Dom verkar ligga mellan 14 000 kr - 18 000 kr men den största kenneln hade tyvärr inte satt ut något pris.
 
Nä, uppfödare skriver inte ut sådant. "Man ska inte behöva veta sådant" verkar de tänka. Däremot, om man kollar på köpahund.se så kan man se valpannonser och där skriver många ut priserna, även sådana uppfödare som inte skriver något annars.
Det blir ju lite mysko jämförelse, inte alla raser har krav (eller behov) av just de undersökningarna. En del kollar ju patella, ögon, hjärta och sådana saker istället.

Runt 15' skulle jag säga, plus/minus någon tusenlapp, letade ju valp ifjol. Samma ras som @Luff. (Jag kanske letat på reahyllan? :D)


Ja. Det står ofta (men inte alltid) i annonser men sällan på hemsidor skulle jag säga. Jag visste faktiskt inte vad Totoro gick på innan jag hämtade honom, insåg när jag satt där att jag kanske borde ha frågat tidigare. :angel:
(Men han gick för femton, som jag räknat med.)

Edit: Utställda föräldrar missade jag faktiskt. Det vet jag inte om min valps föräldrar är, har aldrig tänkt på att kolla det. Det står ju oftast i annonser (hittade inte honom via annons för all del) men det är inte något jag tänker på. Ser man det som lika viktigt som hälsoresultat?

Och allmänt!

Jag tycker att det är lite konstigt det där med priset - ska man behöva fråga alltså? Inte för att tolv eller femtontusen spelar jättestor roll om man ändå tänkt lägga ut pengarna och inte för att man borde välja valp efter pris , men varför INTE lägga ut pris på hemsidan kan jag undra?
Är det fult på något vis? Betala måste man ju ändå. Tycker personligen att det är jättejobbigt att prata pengar och skulle mycket hellre läsa det på en hemsida än att behöva "Ehum, ja.... jo... jag vill ju ha en valp. Vad kostar den?" :o

Någon uppfödare här på Buke som kan svara? :)
 
Och allmänt!

Jag tycker att det är lite konstigt det där med priset - ska man behöva fråga alltså? Inte för att tolv eller femtontusen spelar jättestor roll om man ändå tänkt lägga ut pengarna och inte för att man borde välja valp efter pris , men varför INTE lägga ut pris på hemsidan kan jag undra?
Är det fult på något vis? Betala måste man ju ändå. Tycker personligen att det är jättejobbigt att prata pengar och skulle mycket hellre läsa det på en hemsida än att behöva "Ehum, ja.... jo... jag vill ju ha en valp. Vad kostar den?" :o

Någon uppfödare här på Buke som kan svara? :)

Jag är övertygad om att många omedvetet skulle bli påverkade av priset om man lade ut det.
Det är faktiskt få som frågar vad en valp kostar innan de har bestämt sig. Prisfrågan brukar komma lagom till leverans.
 
Det blir ju lite mysko jämförelse, inte alla raser har krav (eller behov) av just de undersökningarna. En del kollar ju patella, ögon, hjärta och sådana saker istället.

Runt 15' skulle jag säga, plus/minus någon tusenlapp, letade ju valp ifjol. Samma ras som @Luff. (Jag kanske letat på reahyllan? :D)


Ja. Det står ofta (men inte alltid) i annonser men sällan på hemsidor skulle jag säga. Jag visste faktiskt inte vad Totoro gick på innan jag hämtade honom, insåg när jag satt där att jag kanske borde ha frågat tidigare. :angel:
(Men han gick för femton, som jag räknat med.)

Edit: Utställda föräldrar missade jag faktiskt. Det vet jag inte om min valps föräldrar är, har aldrig tänkt på att kolla det. Det står ju oftast i annonser (hittade inte honom via annons för all del) men det är inte något jag tänker på. Ser man det som lika viktigt som hälsoresultat?
För mig är det fortfarande en indikation på att jyckarna är anatomiskt korrekta/rastypiska om dom är utställda med godkänt resultat. Tyvärr stämmer det ju inte alls längre i väääldigt många raser.
 
Jag är övertygad om att många omedvetet skulle bli påverkade av priset om man lade ut det.
Det är faktiskt få som frågar vad en valp kostar innan de har bestämt sig. Prisfrågan brukar komma lagom till leverans.

Fast är det hela världen om de skulle bli påverkade av priset? Backar de på grund av pris är de förmodligen inte köpare man vill ha ändå, och lockas de enbart av priset sållas de förmodligen ut tänker jag.
Tack för svar! :)
Jag tycker bara att det är märkligt. Vid handel av så gott som alla andra djur dyker ju prisfrågan upp vid första kontakt sas (eller innan), åtminstone i min erfarenhet.

Jag kommer faktiskt inte ihåg om min uppfödare satte ut pris eller inte, men alla kennlar jag hade kontakt med låg inom samma tusenlapp så det spelade mindre roll. :)
 
Jag och sambon vill ha en labrador någon gång när vi känner oss redo för det. Här i Australien går de seriösa uppfödarnas valpar på $1800-2000 för en med papper, reggad i "limited register" (inte tillåten att ställa ut/avla med) och runt $2500 för en reggad i "open register".

Valpar ur samma kull kan reggas i de olika registren beroende på vad uppfödare och köpare kommer överens om.

"Renrasiga utan papper" går på runt $1000

(När jag omvandlar AUD till SEK gångrar jag med 6.6 ~ish )
 
För mig är det fortfarande en indikation på att jyckarna är anatomiskt korrekta/rastypiska om dom är utställda med godkänt resultat. Tyvärr stämmer det ju inte alls längre i väääldigt många raser.
Så är det ju även i vår ras. Många gånger alldeles för stora hundar, med enorma, välvda skallar, glosögon och korta trynen, tex. En sund exteriör är jätteviktigt men jag tror det är rätt sällsynt att det faktiskt är vad som resulterar i goda utställningsresultat? Dessutom får samma hund väldigt olika resultat hos olika domare, så även där förlorar det ju en hel del faktapoäng...

Men vad jag menade var att exteriör kan man ju själv se. Man kan vara olika bra på att bedöma en sund exteriör, men man kan se det i alla fall. Jag förstår inte hur det kan ses som likvärdigt med riktiga hälsoundersökningar, röntgen gör man ju inte själv hur bra man än vore att läsa röntgenplåtar liksom. :D
 
Fast är det hela världen om de skulle bli påverkade av priset? Backar de på grund av pris är de förmodligen inte köpare man vill ha ändå, och lockas de enbart av priset sållas de förmodligen ut tänker jag.
Tack för svar! :)
Jag tycker bara att det är märkligt. Vid handel av så gott som alla andra djur dyker ju prisfrågan upp vid första kontakt sas (eller innan), åtminstone i min erfarenhet.

Jag kommer faktiskt inte ihåg om min uppfödare satte ut pris eller inte, men alla kennlar jag hade kontakt med låg inom samma tusenlapp så det spelade mindre roll. :)

Ja man vill ju att de ska köpa en valp med så bra förutsättningar som möjligt. Inte den billigaste. Undersökningar, meriter och bra linjer kostar. Likaså support.
De kennlar som ligger i det lägre spannet i min ras är de som inte är så nogräknade med sånt.
 
Betalade 15000 för min schipperkevalp förra vecka. Båda föräldrarna har genomgått BPH och ställts ut. Mamman är även kollad för patella sant ögon. Mamman har tävlat agility.
 
12-13000, whippet
Tillägg: man gör inte så ofta mentaltest eller liknande på wh. Men jag ser att båda föräldrarna ska vara friröntgade höft och rygg och hjärtat ultraljudat och ögonen kollade. Sen vill jag att de är champ på minst en men gärna två av tre följande: rundbana, lc och utställning. Enbart utställningschamp går bort helt.
 
Edit: Utställda föräldrar missade jag faktiskt. Det vet jag inte om min valps föräldrar är, har aldrig tänkt på att kolla det. Det står ju oftast i annonser (hittade inte honom via annons för all del) men det är inte något jag tänker på. Ser man det som lika viktigt som hälsoresultat?
Vissa ser ju det som nästan viktigare :meh: För egen del tänker jag "utställningsmeriter = inga meriter", men jag vet att den åsikten ses som väldigt elak och provocerande av många.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 211
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 601
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 900
Senast: hundtant
·
Hundhälsa Jag är fortfarande på jakt efter den rätta valpen/kullen. Rasen är Isländsk fårhund som är en väldigt frisk ras, men det förekommer...
Svar
8
· Visningar
1 184
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp