Vad kostar en valp från ”din” ras?

Kelpien kostade 12000kr 2013 och jag kan tänka mej att dom ligger kvar däromkring.

Ridgebacken kostade 16000kr 2009 men dom däremot gissar jag har gått upp en del i pris. Kikade på Ebuns uppfödares hemsida men där hittade jag inget. Och övrigt googlande gav ingen hint heller. Nu blev jag ju nyfiken 😅
 
Och allmänt!

Jag tycker att det är lite konstigt det där med priset - ska man behöva fråga alltså? Inte för att tolv eller femtontusen spelar jättestor roll om man ändå tänkt lägga ut pengarna och inte för att man borde välja valp efter pris , men varför INTE lägga ut pris på hemsidan kan jag undra?
Är det fult på något vis? Betala måste man ju ändå. Tycker personligen att det är jättejobbigt att prata pengar och skulle mycket hellre läsa det på en hemsida än att behöva "Ehum, ja.... jo... jag vill ju ha en valp. Vad kostar den?" :o

Någon uppfödare här på Buke som kan svara? :)

Det kan ju skilja från kull till kull vad uppfödaren tar för valppris så då blir det liksom svårt att lägga ut ett standardpris på sin hemsida. Jag vet ingen som inte säger vad valpen kostar om man frågar.
Min ras Dvärgschnauzer peppar/salt ligger på 14.000-17.000 kr. En blocketvalp kan vara minst lika dyr som en från seriös uppfödare med mentalbeskrivna, hälsokollade och välmeriterade föräldrar :grin:

Lite statistik:
1998 kostade vår hane från uppfödare och föräldrarna hade några meriter och var hälsokollade, 7000 kr.
2012 var min tik värd 15.000 kr tror jag (helfodervärd så betalade inget) från seriös uppfödare och två väldigt välmeriterade, MH-beskrivna och KORAD och hälsokollade föräldrar
2013, 1000 euro för en valp från Ryssland från välmeriterade och hälsokollade föräldrar.
2017 16.000 kr från seriös uppfödare med två välmeriterade, MH-beskrivna, hälsokollade och mamman KORAD
 
Senast ändrad:
Jag gav 15´ för min lancashire heeler i höstas. Jag glömde tom att fråga vad de kostade då jag tittade på valparna. Efter några år med hästar känns det lite som att det spelar ingen roll vad en hund kostar, dyrt blir det aldrig. Har samma känsla när jag går till veterinären :o
 
Av ren nyfikenhet - vad kostar en valp från rasen ni har?
Med föräldrar och mor/farföräldrar som har stamtavla, röntgade av höft och armbåge, utställda och som har genomfört MH/BPH. :)
Nu har jag jakthund (Breton) men svarar ändå trots uteblivet MH/BPH, men en valp av min ras från rekommenderad parning av rasklubben (utställd med minst very good, HD-fri och meriterad jaktprov) kostar mellan 16-20000:-
 
Det kan ju skilja från kull till kull vad uppfödaren tar för valppris så då blir det liksom svårt att lägga ut ett standardpris på sin hemsida. Jag vet ingen som inte säger vad valpen kostar om man frågar.
Min ras Dvärgschnauzer peppar/salt ligger på 14.000-17.000 kr. En blocketvalp kan vara minst lika dyr som en från seriös uppfödare med mentalbeskrivna, hälsokollade och välmeriterade föräldrar :grin:

Lite statistik:
1998 kostade vår hane från uppfödare och föräldrarna hade några meriter och var hälsokollade, 7000 kr.
2012 var min tik värd 15.000 kr tror jag (helfodervärd så betalade inget) från seriös uppfödare och två väldigt välmeriterade, MH-beskrivna och KORAD och hälsokollade föräldrar
2013, 1000 euro för en valp från Ryssland från välmeriterade och hälsokollade föräldrar.
2017 16.000 kr från seriös uppfödare med två välmeriterade, MH-beskrivna, hälsokollade och mamman KORAD
Vad är en Blocketvalp? Många meriterade kennlar i olika raskategorier har annons på Blocket. Det låter alltid som det är bättre att köpa en valp vars kennel inte annonserar på Blocket - lite fiiiinare. Behöver ju inte innebära något alls för köparen.
 
Så är det ju även i vår ras. Många gånger alldeles för stora hundar, med enorma, välvda skallar, glosögon och korta trynen, tex. En sund exteriör är jätteviktigt men jag tror det är rätt sällsynt att det faktiskt är vad som resulterar i goda utställningsresultat? Dessutom får samma hund väldigt olika resultat hos olika domare, så även där förlorar det ju en hel del faktapoäng...

Men vad jag menade var att exteriör kan man ju själv se. Man kan vara olika bra på att bedöma en sund exteriör, men man kan se det i alla fall. Jag förstår inte hur det kan ses som likvärdigt med riktiga hälsoundersökningar, röntgen gör man ju inte själv hur bra man än vore att läsa röntgenplåtar liksom. :D
Nu håller jag inte koll så värst på utställningarna men då det dyker upp bilder i facebookgrupperna så har det ju ändrats mycket på just huvudena, mycket bättre skallar. Jag tycker höjdproblemet är det värsta. Varför avlar man på en kalv? Eller en rottweilerliknande burk?
 
De riktigt bra kullarna hinner inte ut på blocket. Så enkelt är det. Eller så finns det för många kullar.
Vilken elitistisk bullshit. Om familjen X ska köpa sig en trevlig sällskapshund av lämplig ras så ska den alltså inte enkelt kunna hitta en uppfödare? Nä, valpkullarna dom ska gömmas så bara dom värdiga och insatta kan köpa en valp. Och så ska man få stå i kö i tre år.
 
Vilken elitistisk bullshit. Om familjen X ska köpa sig en trevlig sällskapshund av lämplig ras så ska den alltså inte enkelt kunna hitta en uppfödare? Nä, valpkullarna dom ska gömmas så bara dom värdiga och insatta kan köpa en valp. Och så ska man få stå i kö i tre år.
Hur då? Vill jag ha en bra hund så finns den inte på blocket. Varför skulle uppfödaren lägga ut annons där då folk redan står i kö sen flera år för att få en val ur just kull X.

Trevlig familjehund kan också komma från en skicklig uppfödare som folk köar till. Jag ser faktiskt heller att folk köade och sökte lite mer än nu då man kan köpa sig en gullig sak lite spontant sådär. Det är inte avel. Det är inte att främja rasens utveckling.
 
Vissa ser ju det som nästan viktigare :meh: För egen del tänker jag "utställningsmeriter = inga meriter", men jag vet att den åsikten ses som väldigt elak och provocerande av många.
Enig

De riktigt bra kullarna hinner inte ut på blocket. Så enkelt är det. Eller så finns det för många kullar.
Nja, där håller jag inte helt med. Jag känner flera uppfödare (av olika raser, dock givetvis långt ifrån alla) som avsiktligt annonserar på Blocket även fast de redan har spekulanter så det räcker och blir över. Helt enkelt för att de vill att kontrasterna ska synas, det är trots allt väldigt många förstagångsköpare (framförallt) som bara ser det som hamnar på Blocket. Är nivån jämnt usel så blir det ju det som ser normalt ut. Tycker det är en bra tanke.

Nu håller jag inte koll så värst på utställningarna men då det dyker upp bilder i facebookgrupperna så har det ju ändrats mycket på just huvudena, mycket bättre skallar. Jag tycker höjdproblemet är det värsta. Varför avlar man på en kalv? Eller en rottweilerliknande burk?
Inte heller jag håller ju koll, men jag tycker resultaten jag ser ibland är rätt skiftande. Upplever nog inte att skallarna just blivit bättre, nosarna är kanske inte enbart på tok för korta som jag tyckte det var ett tag men det är ofta knipta näsborrar, väldigt tung hud, ögon mitt fram, och bulliga skallar. Och ja, storleksöverdrifterna är bisarra!

Så som sagt, tycker inte de ger någon vidare bra bedömning av sund exteriör... :D


Knapplån, eller nåt. Har kollat nu, Totoros päron verkar båda vara utställda någon gång men jag förstår inte vad förkortningarna står för. Inget avancerat dock, misstänker jag.
 
Vad är en Blocketvalp? Många meriterade kennlar i olika raskategorier har annons på Blocket. Det låter alltid som det är bättre att köpa en valp vars kennel inte annonserar på Blocket - lite fiiiinare. Behöver ju inte innebära något alls för köparen.

Valpar från privatpersoner som ”råkat få en kull”, oseriösa uppfödare, oreggade valpar etc.
Jag vet mycket väl att ett fåtal seriösa uppfödare också annonserar på Blocket men det är inte dom jag menar.
 
Vilken elitistisk bullshit. Om familjen X ska köpa sig en trevlig sällskapshund av lämplig ras så ska den alltså inte enkelt kunna hitta en uppfödare? Nä, valpkullarna dom ska gömmas så bara dom värdiga och insatta kan köpa en valp. Och så ska man få stå i kö i tre år.
Beror ju på hur svårt det är att få tag på valp i rasen, senaste hundarna har det varit att hålla koll på planerade parningar för att öht kunna få tag på en hund.
För eller nackdel beror ju på, jag ser det bara som fördel att inte bara kunna spontan shoppa en hund från blocket utan större planering innan köp.
 
Vilken elitistisk bullshit. Om familjen X ska köpa sig en trevlig sällskapshund av lämplig ras så ska den alltså inte enkelt kunna hitta en uppfödare? Nä, valpkullarna dom ska gömmas så bara dom värdiga och insatta kan köpa en valp. Och så ska man få stå i kö i tre år.

Det är extremt enkelt att köpa valp via köpahund.se och reklam för den sidan syns överallt på SKK. Det är alltså inte särskilt svårt att hitta en sällskapshund även för familj X.
Jag motsätter mig absolut inte annonsering på Blocket (och jag är enig i din åsikt att det inte stämmer att bra kullar inte hinner ut på blocket) men det är inte direkt svårt att hitta en valp utan att använda den sidan även för en icke-hundmänniska :) Sen finns det självklart raser där det är extremt svårt att få en valp oavsett.
 
@Monstermom ja det är ju en bra idé av uppfödarna! Men poängen är väl främst att en bra kull inte behöver annonseras ut.

Fast vad du sa var väl att de bra kullarna helt enkelt inte finns på blocket? Det är det jag invänder mot, det kan finnas jättebra valpar även på blocket. Sen kanske man inte får någon, men då har man i alla fall sett att det finns och kan kanske välja lite försiktigare (eller ställa sig i kö för att få någon riktigt bra valp i framtiden). Sen behöver man ju inte alltid vänta heller, jag hade inte stått i kö för Totoro - jag var ju inte beredd på att Monster skulle bli sjuk - och hade faktiskt ingen kontakt med uppfödaren sedan innan. Jag kontaktade med intresse för valp när kullen redan var född, fick valp ändå (välja själv till och med, vilket gör att jag nu inte har någon annan att skylla för eländet jag släpat hem :angel: :laugh:). För det mesta är det ju inte hur länge man stått i kö (i första hand) som avgör om man får köpa valp, utan hur väl man passar med kullen. Möjligheten kan säkert finnas att någon väldigt bra köpare för just kull X letar på Blocket och hittar en fantastisk kull där.

Det är synd att utmåla alla hundvalpar på Blocket som mer eller mindre skräp, man vet ju aldrig var någon hittat sin valp och jag håller det för fullt möjligt att det kan vara på just blocket lika gärna.
(Nej, Totoro är inte annonserad på Blocket så det är inte honom jag försvarar. :D)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 198
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 559
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 825
Senast: hundtant
·
Hundhälsa Jag är fortfarande på jakt efter den rätta valpen/kullen. Rasen är Isländsk fårhund som är en väldigt frisk ras, men det förekommer...
Svar
8
· Visningar
1 168
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp