Bukefalos 28 år!

Vad kostar...

Sv: Vad kostar...

Vad kostar er hovis?? (verkning+skoning)

Har flera hästar som skos:

600 rundskoning med 2 broddhål året runt(tävlar på gräs och rider ut när det kan vara halt med isbrodd)

450 skor fram och endast verkning bak

200 Verkning.

rätt billigt om man får säga det:rofl: och JA han är legitimerad
 
Sv: Vad kostar...

Nu har jag turen att sedan några månader stå i samma stall som min hovis, så numera betalar jag 500+skor, 600:-.
Tidigare har jag betalat mellan 850:- och 1000:-.
 
Sv: Vad kostar...

rätt billigt om man får säga det:rofl: och JA han är legitimerad

Jag har sett att flera uppger sig ha Legitimerade hovslagare.
Det finns ingen legitimering av hovslagare i Sverige.
Den hovslagare som kallar sig för legitimerad är definitivt en bluff.
Vi har däremot en Certifiering av hovslagare.
Certifierande myndighet är jordbruksverket och registret för dessa certifierade hovslagare hittar man här. http://www2.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurmarkningcdbochovrigadjurregister/hovslagarregistret.4.71828f571158338f31a80003321.html
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad kostar...

verkning +skoning runt om 800:-
vintertid med sulor och broddskor (4 brodd/sko) 1300:-
Är än så länge en av de bästa hovslagarna jag har stött på. Gentoemot andra hovslagare här i trakten är han nog dessutom billigare. Fick ta ut en annan när min ordinarie hade semester då det krisade och hästen var ny, han tog 950:- plus reseersättning :crazy:
 
Sv: Vad kostar...

Jag är fullständigt ÖVERTYGAD om att de som helskor för ca 5-600:-- gör detta SVART eller så värderar de sitt eget arbete oerhört lågt.

Betalar själv 900:-- för helskoning, detta i Malmö.
Har haft samma hovslagare i ca 20 år och är mycket nöjd.

Just skoning skulle jag aldrig ge avkall på vad gäller kvalité, "no hoofs- no horse".

Om jag blev erbjuden att få en helskoning för 500:-- i våra trakter skulle jag inte acceptera. Har man adekvat utbildning finns det inget skäl att sälja sig så billigt då det är brist på hovslagare och då hade det för mig varit något "skumt".
 
Sv: Vad kostar...

Är ju jättesvårt att jämföra pris på skoning då vissa hovslagare gör det svart och andra inte.
Min vita hovslagare tar totalt 890:- för verkning, helskoning med nya skor.
 
Sv: Vad kostar...

Jag betalar 950 kr för en helskoning med nya skor.
350 kr för enbart verkning

Hästen och hovis kommer bra överens och jag har fullt förtroende för hans kompetens. Han är med i Svenska Hovslagarföreningen, har genomgått hovslagarutbildning och innehar gesällbrev.
 
Sv: Vad kostar...

:)
840:-

Sen gör det ju inget att min stallägare är tillika min hovslagare. Så ofta är det så här.
-jag skor din häst imorgon bitti innan jag släpper ut....

Han har koll på när, behöver bara betala. Det var några tjejer i närheten, som funderade på att ta en tappsko-kompetens, men jag bara skriver på tavlan...
Världens LYX !

Jag har också min hovis i stallet :D Helt underbart! Säger bara till så blir det fixat. Kan få vänta ett par veckor, beroende på hur mycket h*n har att göra. Tappsko är inga problem, åtgärdas snabbt. :banana: H*n tar 350 kr för skoning, 450 för skoning med nya skor.

Jag har mina hästar i 2 olika stall och unghästen, som står i ett annat stall, har jag olika 2 hovisar till. Hovslagare nr.1 tar 200 kr för verkning (min unghäst går oskodd). Hovslagare nr. 2 (hovslagaren ovan) tar 50 kr för verkning. Men då måste jag åka in med hästen till det stallet.

Mvh Jordgubba
 
Sv: Vad kostar...

Jag är fullständigt ÖVERTYGAD om att de som helskor för ca 5-600:-- gör detta SVART eller så värderar de sitt eget arbete oerhört lågt.

Betalar själv 900:-- för helskoning, detta i Malmö.
Har haft samma hovslagare i ca 20 år och är mycket nöjd.

Just skoning skulle jag aldrig ge avkall på vad gäller kvalité, "no hoofs- no horse".

Om jag blev erbjuden att få en helskoning för 500:-- i våra trakter skulle jag inte acceptera. Har man adekvat utbildning finns det inget skäl att sälja sig så billigt då det är brist på hovslagare och då hade det för mig varit något "skumt".

Nja, det kan ju finnas många skäl till att man få skoningen billigt utan att det för den delen behöver vara dålig kvalitét på skoningen.

När jag hade "foderhäst" (för sisådär 7 år sen) fick jag verkning och skoning för 100 kronor hoven inkl. skor, och det av en utbildad hovslagare. Han verkade och skodde riktigt bra trots att han inte var dyr (och nej det var inte svart)
Ska tillägga att på den tiden fanns det flera hovslagare i just de trakterna och det kan ju ha pressat ner priserna en del...

Och som en skrev att hennes syster skodde i utbyte av tjänster, tror inte hon skulle låta sin syster sko hästen om det inte blev bra...
 
Sv: Vad kostar...

När jag har häst så betalade jag nog 1200 kr på slutet för vanlig skoning (med verkning) tror jag. Innan det betalde jag 900 kr tror jag, men det gick upp på slutet. Sedan hade jag två veckors garanti på skorna, men även om det gått längre tid, så behövde jag aldrig betala för tappskor (vilket hade varit min undergång om jag behövt det med min klantiga lilla häst)...
 
Sv: Vad kostar...

jag betalar enbart skor
å hon behöver bara skos fran så ca 50 kr
värka gör jag själv å slår på skorna gör en kompis åt mig så de är gratis :)
 
Sv: Vad kostar...

Min hovslagare tar 1200 kr inkl skor. Då varmskor han plus att han på vintern "bränner" fast broddarna så man slipper mekka med det :D
 
Sv: Vad kostar...

Min hovis tar:

Helskoning= 850:-
Halvskoning=650:-
Verkning= 250:-
Med kvitto.

/J.
 
Sv: Vad kostar...

MIn hovslagare tar 600:- för helskoning och 300:- för skor fram och verkning bak.
Han varmskor och är fd. hovslagarlärare på hovslagarskolan i skara
 
Sv: Vad kostar...

Betalar 560 för verkning och omläggning. En hundring för nya skor. Vitt, utbildad kunnig hovis, vete hundan vad jag ska göra när han slutar sko, han närmar sig 60.
 
Sv: Vad kostar...

Min hovslagare skodde min häst fram idag! Hon har lite problem med framhovarna. Så vi skor fram oftare än bak. Hon måste ha plattor under fram. Idag kostade fram hovarna 250kr inkl skor och plattor.

Annars kostar en vanlig skoning 400kr runt om.

Billigt!! :banana:
 
Sv: Vad kostar...

700:- ink skor, 900:- för guldskor, 500:- för verkning och omläggning. Runt om då.
 
Sv: Vad kostar...

*kl*
En skicklig yrkesman/kvinna behöver ju aldrig hålla på att svartjobba för att försörja sig. Jag har sett många skoningar för 3-400:- som har varit väldigt dyra. Man får den kvalitet som man betalar för.
 

Liknande trådar

Anläggning Vad betalar ni i gårdsförsäkring per år? Anledningen till att jag frågar är för jag tycker vi betalar orimligt mycket. 25.000kr. Stort...
2
Svar
23
· Visningar
1 683
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
2 772
Senast: Halcyon
·
Ekonomi & Juridik Det är mycket diskussion om att veterinärvårdspriserna är för höga och att det leder till för höga premier. Ja, att riskbolagen tar ut...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
8 456
Senast: Sesca
·
Svar
0
· Visningar
126
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp