Bukefalos 28 år!

Vad kostar...

Sv: Vad kostar...

nu när han har vinterskotts (4 brodd på varje hov) har det kostat 1075 kr. vad det blir för pris sedan har jag inte riktigt koll på..
 
Sv: Vad kostar...

Min hovis tar 200kr för enb. verkning, 450kr för skor fram o 800kr för skor runt om. Hon är utbildad o är med i Hovslagarföreningen, alltid kvitto
 
Sv: Vad kostar...

*KL*
Jag betalar ca 200kr o det är för två hästar.

Och vad gör den så kallade hovisen då? Går ur bilen tittar på hästarna, ger ett omdöme per häst och åker vidare? Det är ungefär vad han tar betalt för i alla fall. Att verka och sko finns ingen möjlighet i världen för det priset att ens börja med. För att inte tala om att ha några verktyg med sig, det får ju h*n inte heller råd med.

Det enda den hovisen slipper är ju vinstskatt i sitt förteag - eftersom han skor med brakförlust.
 
Sv: Vad kostar...

min hovslagare tar 300 för verkning , 550 för halvskoning , ca 900 för helskoning. han tar 100 paret för snösulor , shettisen 100 för verkning.
 
Sv: Vad kostar...

800:- runt om med vanliga skor, men min pålla har "roll over"-skor så då kostar det 900:-
 
Sv: Vad kostar...

Min kostar 600kr för en rundskoning och då ingår allt...skor...broddar...mm.
Supernöjd med min hovis.:)
 
Sv: Vad kostar...

Jag skor själv så det blir bara matrialkostnaden.
Skor 60-70:- paret + söm, ev sulor, ev brodd och slitage på verktygen.

/Linnea
 
Sv: Vad kostar...

Min sambo är hovslagare. :) :) :)

Det enda problemet är att jag ofta får vänta till sist. :crazy:
 
Sv: Vad kostar...

*kl*
Beror på om man vill ha kvitto....Sponsrar gärna min hovis svart då han e duktig som sören....de bevisade han senast han var hos mig....
 
Sv: Vad kostar...

Att betala svart är bara att göra hovslagaren en otjänst:smirk: Och även om man betalar svart blir det inte mycket över när material, verktyg, firmabil, bensin, restid, tid för bokföring m.m. dragits av. Jag förstår inte varför alla snålar in på något som är så grundläggande och viktigt? Och inte ser värdet i en duktig hovslagare som är så grundläggande för att hästen överhuvud taget ska fungera korrekt och må väl? Struntar ni i foderanalys och träckprov också? Regelbunden tandkontroll?

Tror att någon uttryckte sig "billig och bra", och är det något jag lärt mig genom åren är att inget är billigt OCH bra när det kommer till hästar:crazy:
 
Sv: Vad kostar...

Och vad gör den så kallade hovisen då? Går ur bilen tittar på hästarna, ger ett omdöme per häst och åker vidare? Det är ungefär vad han tar betalt för i alla fall. Att verka och sko finns ingen möjlighet i världen för det priset att ens börja med. För att inte tala om att ha några verktyg med sig, det får ju h*n inte heller råd med.

Det enda den hovisen slipper är ju vinstskatt i sitt förteag - eftersom han skor med brakförlust.

Ursäkta att jag ej svarat. Är utb hovis. O ja det finns ingen möjlighet att sko så billigt som många här på tråden. O i minna 2ookr är inte bilen inräknad o slitage på utrustning har jag ej heller räknat med. GLAD PÅSK.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad kostar...

*kl*
Beror på om man vill ha kvitto....Sponsrar gärna min hovis svart då han e duktig som sören....de bevisade han senast han var hos mig....

Jag tycker att vi ska använda lite mer korrekta termer när det gäller det här:
Sponsra svart = bidra till ekonomisk brottslighet.
Ta emot svart betalning regelbundet = begå grova ekonomiska brott


Han kan vara hur duktig som helst - och får faktiskt ändå inte begå brott. Att du dessutom gärna bidrar till hans brottslighet är en konstig inställning. Men å andra sidan kanske du köper bilstereo av drogpåverkade män på gatan, handlar stulna bilar och handlar med stulna hästar, vad vet jag. I det sammanhanget passar inställningen ganska bra in. Annars inte.

Och varför skulle denna så duktiga hovslagare riskera hela sin yrkeskarriär (och personlig konkurs och tid på kåken) genom att inte redovisa sina inkomster? Och varför vill man bidra till det? :confused:
 
Sv: Vad kostar...

verkning: 200 kr
skoning med skor man köpt själv: 700 kr
skoning med hovis skor: 900 kr
 
Sv: Vad kostar...

Min hovis och jag är bundis:rofl:

Vi ska starta ett företag tillsammans. Så det så. Därför skor han ofta gratis, eller numera blir det mer slå på en sko, innan han tappar nästa (han och hans kompis springer runt i hagen i leran).

Men han tar vär en 7-800 kr om man ska ha snöskor och broddar.
 
Sv: Vad kostar...

varför måste en hovslagare vara dålig eller outbildad för att den råkar vara billig? Finns en i grannbyn som tar 350, och är utbildad!! Är det någon tävling vem som betalar mest?

jag betalar 96kr.
 

Liknande trådar

Anläggning Vad betalar ni i gårdsförsäkring per år? Anledningen till att jag frågar är för jag tycker vi betalar orimligt mycket. 25.000kr. Stort...
2
Svar
23
· Visningar
1 591
Ekonomi & Juridik Det är mycket diskussion om att veterinärvårdspriserna är för höga och att det leder till för höga premier. Ja, att riskbolagen tar ut...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
7 835
Senast: Sesca
·
Svar
0
· Visningar
94
Senast: nullo-modo
·
Relationer I en undersökning som Länsförsäkringar har gjort har man kommit fram till en summa hur mycket ett barn kostar fram till 18 års dagen. Då...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 619
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp