Bukefalos 28 år!

Vad kostar...

Sv: Vad kostar...

varför måste en hovslagare vara dålig eller outbildad för att den råkar vara billig? Finns en i grannbyn som tar 350, och är utbildad!! Är det någon tävling vem som betalar mest?

jag betalar 96kr.


Precis, och vad är det som säger att han skor dåligt om han är outbildad för den delen... jag tror t.ex inte att alla travtränare i sverige som skor själv har utbildning för det (speciellt inte dom från den "gamla stammen")... och säg vad ni vill men jag tror inte att dom skor sina hästar sämre för varför skulle dom riskera fötterna på sina hästar?
 
Sv: Vad kostar...

och säg vad ni vill men jag tror inte att dom skor sina hästar sämre för varför skulle dom riskera fötterna på sina hästar?

Eller hur, med misskötta hovar så springer inte travarna, och därmed blir det inga pengar, så tror absolut inte de skor dem dåligt.
 
Sv: Vad kostar...

varför måste en hovslagare vara dålig eller outbildad för att den råkar vara billig? Finns en i grannbyn som tar 350, och är utbildad!! Är det någon tävling vem som betalar mest?

jag betalar 96kr.


Nej det är ingen tävling men om man som utbildad hovis står och nöter ner sin kropp för 350:-/helskoning så är man antingen
1. En usel hovis trots utbildning.
2. Ljuger om att man är utbildad och dessutom usel på det man gör.
3. Riktigt riktigt korkad.
 
Sv: Vad kostar...

Eller hur, med misskötta hovar så springer inte travarna, och därmed blir det inga pengar, så tror absolut inte de skor dem dåligt.


Tyvärr så är hovslageri fortfarande lågprioriterat hos många travtränare. Hästarna skos ofta av körlärlingar och skötare som inte har en susning om vad dom pysslar med. Dessa lärlingar skor ofta ridhästar som extraknäck på fritiden.

Givetvis så finns det många undantag.
Jag tycker att man ser de allra bästa och de absolut sämsta skoningarna just inom travet. Tyvärr så överväger fortfarande de sämsta i antal.
 
Sv: Vad kostar...

Nej det är ingen tävling men om man som utbildad hovis står och nöter ner sin kropp för 350:-/helskoning så är man antingen
1. En usel hovis trots utbildning.
2. Ljuger om att man är utbildad och dessutom usel på det man gör.
3. Riktigt riktigt korkad.

Vad har du för priser o vart finns du ??
Jag letar efter en extra hovis då vi har massa jobb o min hovis inte hinner med allt ...
Vi finns nära Västerås.
 
Sv: Vad kostar...

varför måste en hovslagare vara dålig eller outbildad för att den råkar vara billig? Finns en i grannbyn som tar 350, och är utbildad!! Är det någon tävling vem som betalar mest?

jag betalar 96kr.

Nej den personen behöver ju naturligtvis inte vara outbildad i yrket, bara ovanligt korkat om det dessutom sker med kvitto.
Räknar man baklänges på dessa pengar så blir det ingen förtjänst alls, utan den hovslagaren har sponsrat hästägaren. Så var snäll och tala om vem det är, för jag anlitar en sådan hovis på stört.
Kriterier som krävs.

*Utbildad och ansluten. Innehar försäkring
*Kvitto på utfört arbete, och har F-skattsedel samt anger sitt organisations nummer på kvittot och anger vad som är moms.
*Hovis har allt material som krävs.
*Skor bra, dvs tar redan på förutsättningar för respektive häst och skor utifrån det.

Tittar man vad en hovis behöver för att sko en häst, skor söm, hovknivar, rasp, tång så inser man snabbt att 350 kr då går denna person ordentligt back vid varje skoning om denne uppfyller ovanstående kriterier. Ingående moms på 350 kr är 70 kr, då är ej skorna avräknade så kvar har hovis 280 kr som ska täcka skor och övrigt arbets material. Hovisen ska även betala sociala avgifter för sig själv samt skatta på beloppet.
Var rädd om en sådan hovis, som är beredd att sponsra hästägaren ur egen ficka.:idea:
 
Sv: Vad kostar...

Jag har för närvarande fullt.
Det finns ett par duktiga nyutbildade i distriktet om ni behöver hjälp.
 
Sv: Vad kostar...

Nej det är ingen tävling men om man som utbildad hovis står och nöter ner sin kropp för 350:-/helskoning så är man antingen
1. En usel hovis trots utbildning.
2. Ljuger om att man är utbildad och dessutom usel på det man gör.
3. Riktigt riktigt korkad.


eller...
4. en utbildad duktig hovslagare som av någon anledning skor någon/några hästar billigare (svart eller vitt förtäljer inte historien)
5. en utbildad duktig hovslagare som numera bara "fritidsskor" (mest troligt gamla stamkunders hästar och tar betalt svart)

Oavsett anledning så finns det absolut inget som säger att det är en hovis som skor sämre... (så han får väl hamna under din kategori korkad)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad kostar...

750 tar min för runt om även resan är inräknad då han har ca 3-4 mil till mig.
 
Sv: Vad kostar...

eller...
4. en utbildad duktig hovslagare som av någon anledning skor någon/några hästar billigare (svart eller vitt förtäljer inte historien)
5. en utbildad duktig hovslagare som numera bara "fritidsskor" (mest troligt gamla stamkunders hästar och tar betalt svart)

Oavsett anledning så finns det absolut inget som säger att det är en hovis som skor sämre... (så han får väl hamna under din kategori korkad)


Fy fan för såna stamkunder!
Mina stamkunder uppskattar mitt arbete och skulle aldrig gå med på att betala så lite för en helskoning.
 
Sv: Vad kostar...

Fy fan för såna stamkunder!
Mina stamkunder uppskattar mitt arbete och skulle aldrig gå med på att betala så lite för en helskoning.

Alla som har en bra hovis uppskattar väl hovslagarens arbete.
Det är ju inte säkert att alla betalar för billiga hovslagare pga snålhet heller... det finns ställen i detta avlånga land där det är i princip omöjligt att få ut hovslagaren när hästen behöver verkas och skos, vad ska hästägarna göra?? Vänta två veckor på att hovslagaren ska komma eller be den utbildade "hobbyhovslagaren" i grannstallet (vi låtsas att han är duktig på att sko och att han lämnar kvitto trots att han inte tar mer än låt säga 400 för en helskoning) sko hästen??
 
Sv: Vad kostar...

min tar 620 kr + moms för skoningen sen kommer det till skor på ca 140 kr + moms så för en vanlig skoning blir det 950kr med skor.

då är det vitt med utbildad hovis.
 
Sv: Vad kostar...

Verkning och skoning runt om med skor 700:-. Dyrare om jag behöver nya snösulor, men det var ett par år sen så jag minns inte vad de kostar...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kostar...

Jag tycker att vi ska använda lite mer korrekta termer när det gäller det här:
Sponsra svart = bidra till ekonomisk brottslighet.
Ta emot svart betalning regelbundet = begå grova ekonomiska brott


Han kan vara hur duktig som helst - och får faktiskt ändå inte begå brott. Att du dessutom gärna bidrar till hans brottslighet är en konstig inställning. Men å andra sidan kanske du köper bilstereo av drogpåverkade män på gatan, handlar stulna bilar och handlar med stulna hästar, vad vet jag. I det sammanhanget passar inställningen ganska bra in. Annars inte.

Och varför skulle denna så duktiga hovslagare riskera hela sin yrkeskarriär (och personlig konkurs och tid på kåken) genom att inte redovisa sina inkomster? Och varför vill man bidra till det? :confused:

[Nä...handlar inte stulna saker eller djur, befattar mig inte heller med drogmissbrukare (vad jag vet iallafall...):rofl:......
 
Sv: Vad kostar...

Min hovslagare tar 1000 kronor för en helskoning. Jag får kvitto och han är försäkrad mot evenutella yrkesmisstag.

Skulle aldrig anlita en hovslagare som inte lämnar kvitton dvs gör det "svart". Kollar alltid upp en hovlagare med Hovslagarförbundet innan så att jag är säker på att personen är utbildad och har avlagt examen från hovslagarskolan.
Jag är för rädd om mina hästar för att jinxa med hovslagare.
 

Liknande trådar

Anläggning Vad betalar ni i gårdsförsäkring per år? Anledningen till att jag frågar är för jag tycker vi betalar orimligt mycket. 25.000kr. Stort...
2
Svar
23
· Visningar
1 589
Ekonomi & Juridik Det är mycket diskussion om att veterinärvårdspriserna är för höga och att det leder till för höga premier. Ja, att riskbolagen tar ut...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
7 814
Senast: Sesca
·
Svar
0
· Visningar
94
Senast: nullo-modo
·
Relationer I en undersökning som Länsförsäkringar har gjort har man kommit fram till en summa hur mycket ett barn kostar fram till 18 års dagen. Då...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 618
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp