Vad krävs?

A

Arabian

Hej.

Vad krävs för att klara av en islandshäst, vad kan den kosta och kan man vara 168 cm lång och ändå rida den? Ve tju att isisar kan vara lite små vissa av dem, men vad är maxhöjden på dem? Hur stora kan de egentligen bli?

//Jessica
 
Sv: Vad krävs?

Hur menar du vad det krävs för att klara av en isis?

För att det ska må bra skulle jag rekommendera andra isiskompisar, gärna lösdrift.
Du måste lära dig om hur islandshästen är som personlighet, de är lite speciella, men uuunderbara när man kommer på hur man ska göra :love:
Läs gärna lite om vad Parrelli säger om isisar...
Vad den kostar beror på vad du ska ha, en medelutbildad, hyfsad en kan väl ligga på 45-50 tusen. Men det kan variera väldigt mycket beroende på utseende, stam osv.
Jag är väl omkring 175 och rider isis utan att skämmas :p Så du ska nog klara dig. Det gäller ju att skaffa en häst som är lämpligt byggd och musklad för din vikt och längd. Om jag var du skulle jag sikta på en isis på omkring 135 cm åtminstone. Men min kompis har en på 128 cm som känns som en stor häst att rida, så det är sååå olika det där.
 
Sv: Vad krävs?

Det är INTE höjden över marken som räknas, det är hästens resning ;) Alltså, du kan inte bara kolla på mankhöjden, utan hur hästen bär ryttaren är det viktiga.

En islandshäst kostar som sagt oftast från 45.000 och uppåt, det beror mycket på kravlistan hos köparen - precis som hos andra raser.

För att "klara" en islandshäst så bör man vara medveten om att ridmässigt så finns 1 eller 2 extra gångarter vilket kräver lite mera. Gångarterna kan ofta ha vissa avarter, dessutom ;) För t ex dressyr kräver många islänningar mycket träning; bärighet och balans kommer sen att gagna även gångarterna.

Islandshästen som häst är ofta lite speciell; flockkänslan kräver ofta en stark ledare för att funka optimalt. Det finns många variationer, så jag rekommenderar dig att testa på en bra ridskola eller så för att få en god introduktion.
 
Sv: Vad krävs?

Själv har jag hand om en isis som är 146 cm som alla tycker är otroligt högbent och välrest. Men jag har hört att det finns ännu större (mankhöjdsmässigt) än så.
 
Sv: Vad krävs?

Vuxna rider normalt islandshäst, så din längd är inget problem. Jag är själv 173 cm och har en islandshäst på runt 140 cm.

"Normalhöjd" på en islandshäst ligger väl på 135-140 cm, men ganska stora avvikelser åt båda håll förekommer.

Som alla andra redan skrivit så får du nog betala åtminstone 40-50 tusen för en "vanlig" islandshäst som är inriden och trevlig att rida, men inte är något utöver det vanliga. Om du skall köpa, bör du veta att islandshästar är överrepresenterade när det gäller sommareksem (gäller särskilt islandsimporter) och spatt. För att minimera riskerna för dessa åkommor, bör du köpa en svenskfödd häst som dessutom är spattröntgad utan anmärkning.

Ridmässigt bör du antingen kunna rida islandshäst sedan innan, eller vara beredd på en hel del ridning för instruktör för att klara gångarterna. Det är mycket få islandshästar som behåller fyra eller fem klockrena gångarter om de kommer till en okunnig gångartsryttare...
 
Sv: Vad krävs?

Hej.

Vad krävs för att klara av en islandshäst, vad kan den kosta och kan man vara 168 cm lång och ändå rida den? Ve tju att isisar kan vara lite små vissa av dem, men vad är maxhöjden på dem? Hur stora kan de egentligen bli?

//Jessica

jag rider islänningar och är 1.68, men den största ja vart med om var 1.47 gränsen går väl där någonstans
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 519
Ridning Hej! Jag undrar om jag är för stor för att rida på en Haflinger. Jag är 163 cm lång och väger ca 65 kilo. Är det för mycket för den...
Svar
5
· Visningar
1 079
Senast: VincentM
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 624
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
609
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp