Vad kräver du?

Sv: Vad kräver du?

Krav:
Stor,ljus box
Bra hagar
Bra ridvägar
Vettigt o trevliga stallkompisar
Ridbana helst ridhus
Bra foder
Flera fodringar per dag
låsbar sadelkammare
nära mitt hus då jag inte har körkort och cyklar överallt,året om...

Önskemål:
Spolspilta
toalett
Varmvatten
tvättmaskin
täckesservice

sen kommer jag inte på mer just nu.:bump:

(* stjärna betyder att mitt nuvarande stall uppfyller "kraven")

KRAV
Ett stall med tillräckligt stor box, och god ventilation
allt ska följa djurskyddsreglerna *
Ridhus på ridavstånd *
Stor hage med hästkompis * (förhoppningsvis snart)
God säkerhet i stall och hagar * (t ex bra boxlås,inga vassa kanter, ej nåbart foder, stor stallgång, hyfsat staket och strömtillförsel)
Tidiga ut och sena insläpp, (i annat fall gör jag det själv) *

Bör finnas
Sadelkammare *
Inte alltför lång körväg till stallet *
Bra ridvägar *
Varmvatten
Likvärderande stallkompisar *
och där man kan komma överrens och kompremissa, där det inte blir bråk över småsaker
Där man hjälps åt att hålla ordning och reda (en person får inte "glömma" att sopa stallgången efter sig varje dag i veckan, men har man glömt att plocka upp skiten efter sin häst EN dag ridhuset så ska det inte bli ilskna utrop heller, då är det väl bara att plocka upp till den personen, och hoppas att den gör samma för en, en annan gång)

Hade gärna fått finnas
Ridbana *
terrängbana
Skrittmaskin
tillhörande ridhus med hindermaterial som alltid står framme. Gärna med läktare
spolspilta
fikarum och toalett och dusch
stort stall o mycket folk, MEN lugn i stallet
box utan galler överhuvudtaget *
Analyserat grovfoder, valfritt strömedel och kraftfoder, allt detta superbilligt, helst gratis :p (då hade det förvisso inte funnits någon plats kvar till mig :D )
bra tränare
tävlingsinriktade inackoderingar, fast med naturlig hästhållning
inackoderad hovslagare, veterinär, equiterapeut och lite så :p
snyggt nybyggt stall och hagar med snyggt staket
stället ska ligga centralt, fast mitt i skogen och även stora gräsängar omkring
allé upp till gården :p
öppningsbara fönster. Och/eller rastningshage i anknytning till boxen, som man kan ha öppet vid bra väder på nätterna, och där hästen kan gå ut när man t ex mockar.
Boxarna får gärna ligga i t ex halvcirkel så slipper någon häst stå längst in i gången.

För övrigt så tycker jag om kollektivstall, som vårt. Där hästarna får gå ut tidigt, in sent, och täckesbyten ingår, och eventuella hagskydd.
Gärna där man hjälps åt med mockning (har man en bit till stallet, och hästen har en vilodag så hade det varit skönt att slippa åka ut den där dagen mitt i iskalla vintern) blir så mycket billigare än ett helinackoderingsstall också, och är jag ändå i stallet kan jag lika gärna sköta resten av hästarna också.
Hade jag haft väldigt nära till stallet så hade jag kunnat tänka mig att sköta allting själv.

Senast ändrad:

Måsten:
- Lösdrift
- Friskt vatten, helst varmvatten
- Sadelkammare
- Stora hagar som ej har tendens att LÄTT bli geggiga
- Skjul/vindskydd
- Paddock
- Foderkammare
- Minst en bra skogsväg
- Morgon utfodring
- VETTIGT folk, som INTE plågar djuren. (har varit i stall med motsatsen)
- Man ska ha sina grejer ifred och hästarna med, dvs inget som ligger öppet för allmänheten.

Gärna
- Massor av ridvägar
- Belyst paddock

Strunt samma:
- Om kraftfoder ingår
- Om grovfoder ingår
- Om folket i stallet tävlar eller är nybörjare
- Så länge de har iaf någon HÄSTkompis så är det bra för mig. (kräver inte typ 162371467124 andra hästar)
- Om det finns boxar att nyttja, jag vill ha lösdrift.

Hmmmm, förlåt en jättedum fråga:o men SKRITTMASKIN:confused: Till vad används en sån:confused:

Jag är inte så bevandrad i såna grejjer, har aldrig haft mina hästar på stora stall, är överhuvudtaget inte i tävlingssvängen utan har mina hästar som fritidshästar, med andra ord, vi skogsmullerider bara...:o Men jag tycker om att LÄRA mig NYA saker:laugh: så lär mig vad en SKRITTMASKIN är till för och på vilket vis den är viktig:banana:

ridhus,hagvistelse och tränare på plats är krav. bra hagar,bra ridvägar och trevliga människor är önskemål.

En skrittmaskin är en karusell för häst. :D En stor mojjäng byggd i cirkel med ett nav i mitten som sedan har "armar" som går ut och skapar "fack" som är inhägnade av staket/vägg på inner och yttersida. Navet är en motor som driver armarna framåt och hästen går på så sätt runt i cirkel.

Finns mängder av modeller, både inom- och utomhus och med olika typer av underlag. Används som "extrarastning" utöver ridningen, fram- och/eller avskrittning, motion en vilodag osv. Fantastisk uppfinning. :love:

Självklarheter:
Bra hagar
Ett säkert stall/hästhållning, bra stallmiljö och säker hästhållning
Schyssta boxar
Alltid hästsällskap både i stallet och i hagen
Bra människor och stämning i stallet
Stadiga rutiner
Uppvärmt utrymme där man kan sitta och äta mat, eller sadelkammare där det finns några stolar
Varmvatten
Ridhus/paddock (något av dem)
Bra foder om det ingår
Inte allt för hög hyra

Något jag kan kompromissa med men som jag helst inte gör:
Spånbädd (kan även tänka mig något annat)
Spolspilta
Ridhus
Ljust och luftigt, fräscht stall
Stor och varm sadelkammare
Kök med spis och micro
Bra ridvägar (bara det finns någon så är jag nöjd)
Tränare på plats
Kollektivtrafik ut

Krav:
  • Fasta rutiner
  • Fräscht och "säkert" stall
  • "Bra" hagar (inga små lerplättar)
  • Inte för mycket folk
  • Bra ridvägar (motorväg på ena sidan och järnväg på andra t.ex. känns inte idealiskt direkt)
  • Träningsmöjligheter (om det inte ligger ridhus/ridbana just där, så bör det ligga inom högst en mils radie)
  • Det ska finnas rinnande vatten i stallet
  • Bra stämning

Resten kan jag tumma på mer eller mindre...

En skrittmaskin är en karusell för häst. :D En stor mojjäng byggd i cirkel med ett nav i mitten som sedan har "armar" som går ut och skapar "fack" som är inhägnade av staket/vägg på inner och yttersida. Navet är en motor som driver armarna framåt och hästen går på så sätt runt i cirkel.

Finns mängder av modeller, både inom- och utomhus och med olika typer av underlag. Används som "extrarastning" utöver ridningen, fram- och/eller avskrittning, motion en vilodag osv. Fantastisk uppfinning. :love:

Tack så jättemkt för förklaringen... Det är underbart när man får lära sig nått nytt.... Kan nog förstå att vissa älskar en sån...:laugh:

Krav

Stora hagar, med träd eller vindskydd
Ordentliga stora boxar
Bra stallmiljö
Hästkompisar
Bra ridvägar
ridbana
Inte ett stort stall med mycke folk...:angel:

Bra att ha:
Spolspilta
Ridhus eller ridavstånd till ridhus
Ridsällskap
Fri tillgång till grovfoder
Varmvatten
Lösdrift

Trivs otroligt bra i stallet jag är i nu, det finns stora fina hagar, fina boxar, det är en rymlig och stor stallgång där man kan ställa upp 8 hästar samtidigt, utan att trängas, sadelkammare, med egna skåp, en loge- där vi förvarar hösilage, spån och annat, spolspilta
övervåning med skåp för täcken man inte behöver osv.
Foderkammare och en Kanon hyresvärd som alltid ställer upp när det behövs och åtgärdar problem direkt.

Det man ev. saknar är väl ridhus. Men jag är otroligt nöjd med detta!!

Krav:

Luftigt rent stall (absolut inte dammigt/mögel då min häst är dammallergiker)
Stora kuperade hagar, träd och eller vindskydd och tillräckligt många för byte när de blir leriga och mellan vinter/sommar
Boxar med minst standardmått
Belyst ridbana
Lång utevistelse helst från tidig morgon till sen kväll (då med em fodring i hagen på vinter
Ensilage som grovfoder eller i alla fall fritt val till sin egen häst
Spån som strö
Ordentligt med plats för utrustning och foder
Flock, absolut inte ensamma hästar i hagen

Önskningar:
Vattenkopp som inte fryser på vintern
Gärna ventilerat ridhus
Insläpp/utsläpp och fodringar ingår eller delas upp smidigt mellan hästägarna
Uppbindningsplatser separat från stallgången/boxen och ute på stallplan
spolspilta
toalett/ombytesrum

Kommer säkert på fler saker senare:)

Kikade på annonser om stallplats sökes/finnes, vilket fick mig att fundera vidare... Jag är nu nyfiken på vad ni letar efter, när ni letar stallplats?

Vad är självklarhet att det ska finnas?
Vad kan ni kompromissa med?

Skriv gärna fritt om vad ni än kommer på :)

Det som jag ser som krav när jag letar stallplats är:

Stor box
Välventilerat stall
Paddock
Hyffsade ridvägar
Stora hagar med flera kompisar
Spolspilta med varmvatten
Att strö och grovfoder ska ingå då jag inte har möjlighet att köpa in själv.

Saker som jag ser som bonus är:
Ridhus
Skrittmaskin
fullservice
att kraftfoder ingår

Är säkert mer men detta är det som jag kommer på för stunden

Är säker på att min nordsvensk omgående skulle ramponera en sån till skrot! Han gillar skojiga leksaker.

Kikade på annonser om stallplats sökes/finnes, vilket fick mig att fundera vidare... Jag är nu nyfiken på vad ni letar efter, när ni letar stallplats?

Vad är självklarhet att det ska finnas?
Vad kan ni kompromissa med?

Skriv gärna fritt om vad ni än kommer på :)

Det är ganska mycket som är förhandlingsbart, men som det ser ut nu, med den ganska speciella hästen jag rider så gäller:

Krav:
1. Litet stall - max 4 boxar, sedan kan det finnas andra byggnader med fler hästar, men han måste stå väldigt lugnt.
2. Välventilerat och fräscht
3. Stora hagar, och MYCKET utevistelse med kompis/kompisar, fodring i hagen
4. Fri tillgång på analyserat grovfoder om jag inte kan/får köpa in själv
5. Eget skåp i sadelkammaren
6. Ej kollektivstall - samma kunniga person sköter insläpp/utsläpp/fodringar då inte jag är där
7. Någorlunda nära till en vettig paddock
8. Bra, och lättillgängöiga ridvägar ute

Punkt 1 och 6 gäller särskilt för honom, var hästen en annan så kan jag ta bort dem.

Önskningar:
Vattenkopp som inte fryser på vintern
Gärna uteridbana och/eller ridhus
Uppbindningsplatser utomhus
Spolspilta
Toalett/ombytesrum
Tillgång till terrängbana
Glada, trevliga stallkamrater
Ridavstånd till större klubb med tränare, etc
...vad finns det mer för lyx...solarium! :D

Krav som jag måste ha är stora fina hagar samt bra ridvägar. Gärna att det finns ridbana, ridhus, corall innom rimligt avstånd. Huvusaken är att hästen ska trivas dock, för jag är bara där ett par timmar varje dag. Utevistelsen är också väldigt viktig maximalt 12 h i box.

Saker jag kan kompromissa med är utseende på stall och materiella saker men inte hur hästarna har det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 480
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
1 191
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 327
Senast: Nota
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
1 014
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka