Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, trots varningen från @Klara tidigare i tråden så är jag i slutet av Manglade dukar och vikta servetter. Vilken smörja. Osympatiska och puckade karaktärer, alldeles för lång bok pga ett meningslösa detaljer och en orimlig story. Varför envisades jag med att lyssna på den?! :arghh:
 
Läste ut ”brudskeppet” av Jojo Moyes. Tror det är en av hennes tidigare böcker. Rätt intressant historia, som är baserat på verkliga händelser (men inte verkliga personer).
Boken handlar om en bok som precis efter krigsslutet transporterar drygt 600 kvinnor från Australien till England efter att de under kriget gift sig med engelska soldater. Boken följer fyra kvinnor som tvingas dela hytt. De har olika bakgrund och förutsättningar och givetvis blir det ingen dans på rosor.
Jag gillade boken, det var en intressant historia som jag inte hade hört talas om innan :)

Även lyssnat på ”Simon vs the homo sapiens agenda” av Becky Albertalli. Den var fantastisk, som bara riktigt bra Ya-romaner kan vara :love:
Boken handlar om en ung kille i en amerikansk high-school som brottas med att komma ut som homosexuell och sina känslor för sin mailkompis för vem känslorna växer. Helt underbar! Vet att det finns en uppföljare, men tar något annat emellan för att njuta lite av känslan den gav, så jag inte blir för besviken av uppföljaren :angel:

Brudskeppet har jag inte läst, men kom att tänka på En farofylld överfart av Rachel Rhys när jag läser din beskrivning. Vi kanske har haft uppe den i tråden? Annars vill jag varmt rekommendera den, så himla bra. Handlar om en ung kvinna som reser till Australien efter kriget för att ta plats i familj - de kunde få bidrag av staten om de åkte dit. Det är en salig blandning av folk på båten och ett brott begås... men det är så mycket mer än så. Ruskigt bra.

Och nu har jag ju skrivit till dig på Goodreads om Leah on the off beat som är uppföljaren till Simon, men jag kan ju skriva här också att den var fantastisk så att alla andra också läser Albertallis böcker.

PS: Hennes "mellanbok", The upside of unrequited, flirtar lite med Simonboken i det att huvudpersonens kusin är... ja, vad heter hon, Abby! i Simonboken.

Simon har ju blivit film också förresten, premiär om två veckor:

https://www.sf.se/film/NCG407387/love-simon?forceNavStrat=standard
 
Läste ut The Darkest Minds för några dagar sedan. Jag lade den aldrig ifrån mig och t.o.m. sov med den, så jag antar att det ger ett rätt bra betyg :p Tycker handlingen är okej och jag vill veta vad som händer härnäst, framförallt vill jag se huvudkaraktären utvecklas, och överlag mer djup hos andra karaktärer. Blev sjukt frustrerad i slutet av boken när huvudkaraktären agerade egoistiskt och fel, i mitt tycke. Men jag är nyfiken på hur hon ska lyckas rädda upp situationen som den är.

Härnäst blev det Hollow City (ur Miss Peregrin-serien) som än så länge är lika seg som första boken. Förhoppningsvis drar den igår snart. Jag har inte kommit långt ännu, men det känns som en sådan bok man kan läsa, läsa och läsa och sedan ändå inte komma ihåg något av den. Den känns rätt intetsägande.

Hur ser ni förresten på att sluta läsa böcker? Känns som att varje gång jag hamnar i en svacka där jag inte läser är det för att boken jag läser för tillfället inte intresserar mig så jag slutar läsa. Det känns liksom så fel att sluta halvvägs in i en bok och börja på en ny utan jag vill liksom bli färdig med det jag började.
För mig beror det på. Finns det minsta intresse av handlingen fortsätter jag läsa boken. Däremot kan det ta några år från början till slut :angel: Är det en bok jag tror jag kommer glömma fort läser jag inte klart dock, då läser jag hellre något mer intressant.
 
Brudskeppet har jag inte läst, men kom att tänka på En farofylld överfart av Rachel Rhys när jag läser din beskrivning. Vi kanske har haft uppe den i tråden? Annars vill jag varmt rekommendera den, så himla bra. Handlar om en ung kvinna som reser till Australien efter kriget för att ta plats i familj - de kunde få bidrag av staten om de åkte dit. Det är en salig blandning av folk på båten och ett brott begås... men det är så mycket mer än så. Ruskigt bra.

Och nu har jag ju skrivit till dig på Goodreads om Leah on the off beat som är uppföljaren till Simon, men jag kan ju skriva här också att den var fantastisk så att alla andra också läser Albertallis böcker.

PS: Hennes "mellanbok", The upside of unrequited, flirtar lite med Simonboken i det att huvudpersonens kusin är... ja, vad heter hon, Abby! i Simonboken.

Simon har ju blivit film också förresten, premiär om två veckor:

https://www.sf.se/film/NCG407387/love-simon?forceNavStrat=standard
Tror jag har hört talas om "En farofylld överfart" också, får se när det blir den! Du får gärna låna brudskeppet om du vill, det är en av få pappersböcker jag läst på det senaste ;)

The upside of unreqieted tyckte jag också mycket om! Även om jag redan glömt vad den handlade om :o

Vill verkligen se filmen om Simon :love:
 
Alltså, trots varningen från @Klara tidigare i tråden så är jag i slutet av Manglade dukar och vikta servetter. Vilken smörja. Osympatiska och puckade karaktärer, alldeles för lång bok pga ett meningslösa detaljer och en orimlig story. Varför envisades jag med att lyssna på den?! :arghh:
Du ser, du ska lyssna på mig. Om jag tycker det är dåligt, då är det dåligt. Jag har ganska hög toleransnivå. :laugh:
 
Jag känner mig lite boklös? Lyssnar vidare på Greek heroes så länge. Har massor av oläst i bokhyllan men inget alls som lockar öht. Vad ska jag läsa? Ingen deckare nu utan nåt romanigt? Nån sån där som man inte vill stänga av?
 
Jag vill ha tips på bra svenska författare innan jag ger upp mitt projekt (var tredje bok av en svensk författare under hela året). Jag tycker det mesta jag lyssnat på varit skräp, med ett och annat guldkorn.

Jag lyssnar just nu mest på feelgod, men är öppen för det mesta så länge det inte är allt för våldsamt, blodigt eller skräckfyllt. Eller rent psykiskt jobbigt.
 
Jag känner mig lite boklös? Lyssnar vidare på Greek heroes så länge. Har massor av oläst i bokhyllan men inget alls som lockar öht. Vad ska jag läsa? Ingen deckare nu utan nåt romanigt? Nån sån där som man inte vill stänga av?
Jag ramlade över Linda Skugges serie på Storytel, den verkar mycket lovande! Heter Internatskolan :)
 
Jag vill ha tips på bra svenska författare innan jag ger upp mitt projekt (var tredje bok av en svensk författare under hela året). Jag tycker det mesta jag lyssnat på varit skräp, med ett och annat guldkorn.

Jag lyssnar just nu mest på feelgod, men är öppen för det mesta så länge det inte är allt för våldsamt, blodigt eller skräckfyllt. Eller rent psykiskt jobbigt.
Jag har lagt till Felsteg i min ”att läsa” efter att den hyllats så av @Anna och @Ninnurur Det kanske kan vara något?
 
Alltså, trots varningen från @Klara tidigare i tråden så är jag i slutet av Manglade dukar och vikta servetter. Vilken smörja. Osympatiska och puckade karaktärer, alldeles för lång bok pga ett meningslösa detaljer och en orimlig story. Varför envisades jag med att lyssna på den?! :arghh:
Puh jag stod och höll i den igår, tyckte att jag kände igen titeln men kom inte på varifrån så jag köpte den inte! :up: Jag köpte däremot Kvinnor i strid av Anna Larsdotter och Förbjudet att visa ohämmade känslor i pensionatets entré av Mamen Sánchez. Den första ska bli intressant, det är mer en fakta bok om kvinnor i kriget, den andra kändes som en lämplig sommarbok, jag har inte så höga förväntningar på den mer än att den ska sysselsätta mig en timme eller två på stranden. :D
 
Nu lyssnar jag på Törst av Andreas Ek. Gillar den (och den föregående, raseri, som jag lyssnade på tidigare i år) men alla känns lite naiva.
 
Karl Marx en introduktion av Per Månsson - lättsam liten presentation, kort biografi och diskussion om marxismen.

Ett porträtt av Torgny Segerstedh av Anders Johnsson - intressant bok om en av våra stora svenska skribenter, kan rekommenderas! Lätt att ta sig igenom och spännande för dem som är lite intresserade av förra sekelskiftet.

Friheten är mitt hem av State Lycke - har bara kommit något kapitel, plockade ned den för att jag sprang på författaren och fick tips. ;) Socialrealism i -70-80-talets Göteborg.
 
Puh jag stod och höll i den igår, tyckte att jag kände igen titeln men kom inte på varifrån så jag köpte den inte! :up: Jag köpte däremot Kvinnor i strid av Anna Larsdotter och Förbjudet att visa ohämmade känslor i pensionatets entré av Mamen Sánchez. Den första ska bli intressant, det är mer en fakta bok om kvinnor i kriget, den andra kändes som en lämplig sommarbok, jag har inte så höga förväntningar på den mer än att den ska sysselsätta mig en timme eller två på stranden. :D
Den sistnämnda har du nog helt rimliga förväntningar på! Har lyssnat på den och den är iaf bättre än Manglade dukar! :D
 
Jag ramlade över Linda Skugges serie på Storytel, den verkar mycket lovande! Heter Internatskolan :)
Har lyssnat på tre delar hittills och den är bra! Påminner en hel del om norra latin, men med musik istället för drama. Lite mer radioteater än ljudbok tycker jag och det blir lite hackigt med 30 minuters avsnitt, men det är petitesser. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 861
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 402
Senast: Bison
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Optimala foderrutiner?
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp