Vad läser du just nu?

Har senaste veckan lyssnat på Glucose Revolution av Jessie Inchauspé samt Självkänsla: När introverta och extroverta möts av Marita Lynard.

Jag lyssnar väldigt mkt då jag promenerar, kör bil eller joggar. Nu är dock dilemmat att jag avslutat Storytel då jag tjurade ihop när de höjde avgiften med 50 spänn från mars. Funderar nu på vad jag ska ha istället för utan går ju inte att vara... BookBeat, Nextory eller annat. Tips mottages gärna. BB är ju billigast mn frågan är hur deras utbud är jämfört med Storytel?
 
Jag har hittat en bok som skulle kunnat handla om @pepp :)
 

Bifogade filer

  • 20230222_164037.jpg
    20230222_164037.jpg
    122,9 KB · Visningar: 28
Jag lyssnar på drömtydarna av Katarina Wallander. Verkar ganska YA. Ett gäng sanndrömmare som engageras för att hindra innehållet i deras mardrömmar att ta sig in i deras verklighet.

Oklart riktigt vad jag tycker såhär långt. Ganska lättlyssnad och smått engagerade. Stör mig på/skrattar åt att att plural av skrotupplag har skrivits skrotupplagor (men i bestämd form skrotupplagen). Första uppläsningatimmarna verkar uppläsaren mycket nervös att bomma ett hen (ena huvudkaraktären har pronomen hen så det används mycket), så det överbetonas.

Glad att lyssna igen. Det var länge sedan. Därför är det också perfekt tajming med den här tråden. Har redan sparat ett gäng böcker i min bokhylla i appen.

Edit: men hur i hela värden kan ’skrotupplagor’ smita igenom korrekturen? Det är liksom återkommande.
 
Senast ändrad:
Jag lyssnar mig igenom lite klassiker. Bland annat The Picture of Dorian Gray av Oscar Wilde. En mörk historia som jag var bekant med men faktiskt aldrig läst - nu är jag kär! Dialogen är helt fantastiskt underbar. Jag tror den kommer att bli min nya grej att somna till.
Ramlade också över Brave New World av Aldous Huxley. Också en mörk, mörk historia egentligen, om människor som odlas i provrör och som konditioneras till att aldrig vara olyckliga. Skriven 1932.
 
Lyssnade färdigt på Kvinnornas Stad och tyckte mer om den efter några timmar. Tycker det var en riktigt bra skildring av ett kvinnoliv och gillade den verkligen!

Nu har jag gått över till Lycka till av Marie Stehn efter tips från @Anna. En svensk spännings-/relationsroman. Kul att den till hälften handlar om ett bröllop på på ett slott, och att min bror gifte sig på samma plats för några år sen 😅
 
Jag läser Svartfågel av Frida Skybäck. Gillar den!
Jag brukar mest läsa feelgood och det här är en deckare, men den är inte för rå, utan det är fokus på mänskliga relationer typ.
 
Jag har tagit fram en gammal Marian Keyes bok; ”en oväntad semester”.
Den är ju över 20 år gammal och lika längesedan jag läste den första gången och jag gillar sättet Marian skrev på, humoristiskt och lättsamt.
Hittade på bokrean uppföljaren ”ett oväntat val” till den jag läser nu så jag får väl se hur den är men jag har tidigare varit besviken på hennes senare böcker då jag inte tyckt att hon har skrivit lika bra som innan.
 
Jag har tagit fram en gammal Marian Keyes bok; ”en oväntad semester”.
Den är ju över 20 år gammal och lika längesedan jag läste den första gången och jag gillar sättet Marian skrev på, humoristiskt och lättsamt.
Hittade på bokrean uppföljaren ”ett oväntat val” till den jag läser nu så jag får väl se hur den är men jag har tidigare varit besviken på hennes senare böcker då jag inte tyckt att hon har skrivit lika bra som innan.
Jag gjorde ett försök att lyssna om En oväntad semester, men tyckte den (eller främst huvudpersonen då) var gräslig! Har så svårt för böcker där det inte finns några sympatiska karaktärer, och i den tar huvudpersonen så mycket plats att jag fick ge upp helt.. tyckte ändå om den när jag läste den som tonåring.
Håller med om Keyes f.ö., hennes senare är inte lika bra som vissa av de äldre…
 
Jag gjorde ett försök att lyssna om En oväntad semester, men tyckte den (eller främst huvudpersonen då) var gräslig! Har så svårt för böcker där det inte finns några sympatiska karaktärer, och i den tar huvudpersonen så mycket plats att jag fick ge upp helt.. tyckte ändå om den när jag läste den som tonåring.
Håller med om Keyes f.ö., hennes senare är inte lika bra som vissa av de äldre…
Ja inte är karaktären trevlig det håller jag med om och jag kan inte påstå att jag känner igen mig i henne heller men jag tänker att det är så många omogna människor tänker och beter sig.
Jag har ju inte läst så långt än så länge och minns inte så mycket från boken heller men just nu duger den att läsa på tåget :)
 
Jag har precis läst Själsfränden av Sofie Sarenbrant med blandade känslor. Som vanligt är det snabbt och spännande, sträckläsning emellanåt. Men trovärdigheten faller ganska ofta, jag tycker också det märks att den här boken skrevs ganska snabbt (enligt efterorden) för storyn håller inte riktigt ihop, det är många lösa trådar och tveksamma motiv.

Utöver det har jag börjat läsa Harry Potter igen, har läst böckerna extremt många gånger men nu var det länge sen. Började på Chamber of Secrets idag :D
 
Började läsa en annan bok av Ullström (efter två fantastiska böcker i Sveablot-serien). Hjälp vad språket kan skilja sig mellan två böcker av samma författare. Hade jättesvårt att hålla uppe intresset denna gång. Hoppas det blir bättre, annars åker den tillbaka till biblioteket oavslutad.
 
Läst tre böcker i Lockwood och Co-serien. Gillar dem och ska lyssna vidare men tar lite annat emellan :)

Har börjat lyssna nu på En egen lön av Maria Gustavsdotter. Vill minnas att hon nämnts i tråden, och min mamma tipsade om just den boken med mycket lokala anknytningar i den äldre historien. Gillar den mycket hittills :)
 
Jag har läst om några av mina gamla barn- och ungdomsböcker; Bambi, Vi på Saltkråkan, Glasblåsarns barn och en som heter Skyddsängeln i Belfast. Planerar läsa några fler av Astrid Lindgren innan de lånas ut till systersonen.
 
Läser just nu Den osynliga väggen av Harry Bernstein.
På den ena sidan av en liten gata bor judar, på den andra kristna. En liten judisk pojke är berättaren.
 
Äntligen har jag kommit in i Jag var död en gång för länge sen av Sofia Rutbäck Eriksson och får hänga med människorna kring inre Arvidsträsk igen :love: innan dess har jag hunnit med hennes Mord i storm samt del 2 och 3 i serien om Boklyckan av Anna Alemo. Den serien må upplevas som tramsig, men tar upp viktiga kvinnoproblem på ett naturligt sätt som ändå ger en lättsam läsning/lyssning. :up:
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 948
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
409
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 149
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
884
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp