Vad läser du just nu? #2

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 525
  • Visningar Visningar 15 526

Bukefalos 30 år!

Jag har läst The butcher's wife av RJ Law. Den har fått rätt mycket hype om att den ska vara SÅ bra och ha sån sjuk twist tydligen. Jag visste inte innan att detta var en bok som blivit poppis på "Booktok" men börjar fundera på om jag aktivt ska undvika dessa hypade böcker när jag fått reda på det för.. ja, det är inte bra.

Till att börja med så framgår det ingenstans på typ Goodreads att den här boken typ är en del i någon serie, eller iaf tillhör något universum med redan kända karaktärer. Det känns liksom som att man slängs in i den 20e Beck-filmen där vissa karaktärer typ bör vara bekanta. Det är väl lite av en twist på slutet men allt det är är egentligen en character reveal som man inte ens begriper om man inte fattar att detta som sagt är en del i en serie.

Boken ska vara "så äcklig och mörk" men är ärligt talat mest tråkig, sen tar den bara slut. Men det jag stör mig på mest var ändå språket. Det är metafor på metafor på metafor på ett liksom tonårs-artsy sett. Jättemycket mimik i text, tappade räkningen på hur många "snarl" och "sneer" frugan i titeln gjorde genom boken och ofta när hon ska gå fram till eller gå ikapp någon så används nästan alltid ord som rushed, hurried, charged osv som gör att man hela tiden tänker på henne som kutande fram och tillbaka, det är jättedumt.

Läs inte den här. Den låter spännande men allt det som antyds om mysterier, sekter, kannibalism och konspirationer är liksom bara en liten liten kuliss för något som känns som ett avsnitt av Criminal minds säsong 17. UNDVIK.
Ser bara framför mig en stressad och arg husfru som springer framåtlutad runt mellan olika människor 😂

Började på första delen i Åle Edwardsons serie om kommisarie Wintee. Dans med en ängel heter den. Tyvärr är det något med den som inte tilltalar mig alls som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Har läst de sex första kapitlen ich är helt osugen på att fortsätta. Så kommer nog byta ut den mot annan e-bok från biblioteket.

Har avslutat mysigaste fantasyserien, A miss Percy guide av Quenby Olson. Huvudkaraktären är en 41-årig ungmö som bor hos systerns familj och plötsligt ärver en koffert från en gammal farbror. Den innehåller bla ett drakägg! Utspelar sig 1816 i England och är verkligen mysig. Saknar dem nu efter tre böcker.
Screenshot_2026-07-10-05-28-51-19_0b416fda94c8669e21242d5c6c47eb90.webp

Lyssnat på Project Hail Mary av Andy Weir. Inte sett filmen, men hade sett lite tips om boken på Instagram.

Tycker boken var bra! Första tredjedelen klart mest intressant, sen blir den lite enformig en bit på mitten, och sen lite mer spänning mot slutet. Förstår verkligen inte hur det gått att göra en hyllad film av den, men får väl se den framöver så kanske jag fattar 😅

Jag har läst Klanen och Kriget av Pascal Engman. Gillar man hans serie om Vanessa och Nicolas så gillar man de här, även om man blir helt matt av gängkriminaliteten som beskrivs i böckerna. Trean kommer i höst.

Läser "Den sjunde brigaden" av Denise Rudberg. Om den är jättebra vet jag inte, men jag är rätt förtjust i många av karaktärerna och det känns kul att "hälsa på dem" igen... :D
Det sammanfattar min upplevelse av den också. Det kändes inte som att det hände särskilt mycket egentligen, men den var mysig och liksom tröstande på samma sätt som det är att återse en god vän :)

Jag har läst Klanen och Kriget av Pascal Engman. Gillar man hans serie om Vanessa och Nicolas så gillar man de här, även om man blir helt matt av gängkriminaliteten som beskrivs i böckerna. Trean kommer i höst.
Åh, jag hade missat att det kommit en uppföljare till Klanen. Tack! Tyckte väldigt mycket om Klanen, gillar nog den serien snäppet bättre än Vanessa Frank faktiskt (mest för att jag blir lite trött på henne och Nicolas ibland).

Lyssnat på Project Hail Mary av Andy Weir. Inte sett filmen, men hade sett lite tips om boken på Instagram.

Tycker boken var bra! Första tredjedelen klart mest intressant, sen blir den lite enformig en bit på mitten, och sen lite mer spänning mot slutet. Förstår verkligen inte hur det gått att göra en hyllad film av den, men får väl se den framöver så kanske jag fattar 😅
Jag har inte läst boken, men det är en av de bästa filmerna jag sett de senaste åren 😍

Jag läser Three av Valerie Perrin, efter rekommendation härifrån. Jag är inte lika tagen av den som jag var av Färskt vatten till blommorna, men jag tänker att det är ganska naturligt eftersom hennes språk - vilket är det jag uppskattar mest med hennes böcker - inte är nytt och intressant på samma sätt längre. Det är lite som att läsa en andra Fredrick Backman-bok, fortfarande fantastiskt men nyhetens behag har gått över lite :D Tycker dock väldigt mycket om den och karaktärerna är otroliga. Den känns lite långsam och lång emellanåt (jag har kommit ungefär halvvägs), men samtidigt som en sådan där bok som liksom får ta lite tid.

Sent omsider (den kom 2012) läser jag Canada av Richard Ford. Inledningsmeningen: "First I'll tell you about the robbery our parents committed",

Efter snart 100 sidor har rånet ännu inte skett, men man har fått en ingående skildring av familjen och deras egenheter. Berättaren är sonen i familjen och man förstår att katastrofen är nära.Språket är enkelt och stilen liksom avskalad och näsran vetenskapligt iakttagande.
Kommer definitivt att läsa klart boken!

Eget grepp av Maria Adolfsson. Blandning mellan deckare och roman skulle jag säga. Den handlar om tre väninnor som bott ihop i ungdomen men litegrann glidit ifrån varandra i mer vuxen ålder. Utan att spoila så framgår det efter ett tag att det även funnits en fjärde väninna som utsatts för våld i nära relation. Jag har läst Marias Doggerland-serie förut som är mer renodlad deckare men gillar man dem gillar man den här. 4 av 5 i betyg.
Nu har jag också lyssnat på denna. Gillade den verkligen, även om jag mådde rätt dåligt när visst våld beskrevs.

Blev sugen på att läsa om Doggerland-serien med. Kanske får bli i sommar!

Filmen går jättefort i jämförelse 😂 inte så att den är stressig eller alltid håller högt tempo, men saker sker betydligt mer effektivt i den än i boken. Definitivt sevärd!

Filmen går jättefort i jämförelse 😂 inte så att den är stressig eller alltid håller högt tempo, men saker sker betydligt mer effektivt i den än i boken. Definitivt sevärd!
Ja, det kan jag verkligen tänka mig! Boken är ju rätt lång i jämförelse, så kan tänka mig att filmen är lite destillerad 😅 Får se till att se den framöver då!

Slutet på historien av AJ Finn. Började segt, var riktigt bra mellan typ sida 200-450 men de sista 50 sidorna kände jag bara nääää :confused: Gillade inte hur allt hängde ihop, gillade inte slutet. Sträckläsning som ledde till antiklimax.

Nu läser jag Alter Ego av Emelie Schepp. Det visade sig vara del 8 i en serie jag bara läst del 1 av 😅 Massor av referenser till tidigare händelser, massor av namn. Har läst några kapitel och tycker hittills att språket är halvdant och karaktärerna är osköna. En polis som drar förhastade slutsatser utan bevis. Ja ja. Bra för solstolen ändå säkert!

När mimosan glöder, av Carina Nunstedt. En i traven av böcker som jag köpte i nåt slags rus sedan jag klarat av alla mina deadlines till september (!!) och äntligen fick tid i mitt liv till att läsa. Den här boken var den 4:e i ordningen som jag läst i sommar!

Jag köpte den pga baksidestexten men blev rätt besviken. Hade bestämt mig för att läsa färdigt alla böcker jag påbörjat, men den kändes ytlig och lite meningslös, tre jetsetkvinnor och ändlösa namn på restauranger, barer, platser osv. Nu är jag på sida 300 av knappt 400 och den har fått lite mer djup, lite mer meningsfullhet. Jag behöver inte längre tvinga mig att läsa. Jag VILL läsa den och veta hur det går. Men ... så himla mycket mer än så är det inte. Jag tycker inte illa om den längre, men ändå.

(Den är tydligen en fristående fortsättning på Rivieradrömmar (?) men den har jag inte läst. Har ni?)

Senast ändrad:
Döda kvinnor förlåter inte (Katarina Wennstam) - jag uppskattade boken för att jag lärde mig mycket om kvinnors situation förr i tiden. Jag irriterade mig på att jag upplevde att författarens egna åsikter skiner igenom. Kommer inte lösa fortsättningen, men det beror även på att jag orkar inte läsa om kvinnors fruktansvärda situationer som de inte kan påverka.

Den stumma sorgen (Pia Kask, Yin Ling) - i början tyckte jag det var alldeles för många liknelser och det kändes liksom som nya författare som tror att en bok blir bra om det är många liknelser, floskler och förklaringar. Men det släppte efter några korta kapitel och när jag hade löst ut den kände jag att jag ville läsa fortsättningen! Lättläst!

Nu har jag läst fyra (4!!!!!) böcker sedan i våras. Det känns som ett stort steg i mitt liv, att ge mig själv den tiden.

Nu har jag tagit en lite på måfå ur högen; jag valde alla pga baksidestexterna. Nu är det Viveca Stens ”Helenas resa”! Den har börjat bra men jag stör mig av nån anledning av att författarens namn på omslaget är större än boktiteln. Är det en grej nuförtiden, för att locka köpare till ”de kända”? Jag funderar också om omslaget är AI, vilket isåfall är ett stort störningsmoment…… Jag
IMG_6566.webp
hoppas inte!!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka