Vad läser du just nu? #2

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 525
  • Visningar Visningar 15 524

Bukefalos 30 år!

Tog mig till slut an Harrow the Ninth, andra boken i Lesbian Necromancers in Space- The Locked Tomb-serien. Jag gillar verkligen hur Muir skriver och Moira Quirks inläsning är som vanligt sjukt bra, men herregud vilken förvirrande bok! Första boken(Gideon the Ninth) var också sjukt förvirrande bitvis men där kände jag åtminstone att jag fick en förklaring till det mesta så småningom, efter Harrow känns det inte som om jag fattar nånting! Eller snarare, jag fattar massa saker, men kanske mest sånt som egentligen inte spelar roll? Kan också ha upplevt den mest absurda plot twisten nånsin: God(ja, deras gud) har blivit cum-jacked?! Jag fick lägga ifrån mig boken en stund 💀
Den var absolut bra, men inte lika bra som Gideon. Har nästa bok i serien(Nona the Ninth) redo men tror min hjärna behöver återhämta sig lite först :p
One flesh, one end, 3,5 i betyg.

Jag har läst två böcker i samma serie av Sara Hagström. Ettan heter Vargdräparen och tvåan Skuggälven. Deckare som utspelar sig i Junsele. Helt okej svenska deckare, kommer antagligen läsa om det kommer fler i samma serie.

Jag har läst We All Live Here av Jojo Moyes, väldigt trevlig och slukade den på några dagar. Moyes är så duktig på att skriva karaktärer! Sen vet jag inte om just huvudpersonen i den här var min favorit, men oavsett en väldigt välskriven bok, igen!

Jag läser en av Nora Roberts spänningsromaner, och ett av morden genomfördes genom att förövaren tog en förlängningssladd i ett uttag på baksidan av huset, en brödrost och slängde ner brödrosten i poolen där offret simmade längder. Offret ryckte till och flöt sen med huvudet neråt (dvs verkar ha dött direkt). Alltså, så funkar det väl ändå inte? (USA, 2010-tal)

Jag läste en annan bok för ett tag sedan där jag också störde mig på något - karaktären fick ett sår (inget extremt) och efter att de gjorde rent det så lade de på antibiotikasalva innan de satte på plåster/bandage/vad de nu gjorde. Alltså, det är säkert sant, men använder amerikanare verkligen antibiotika till ALLA sår? Har de aldrig hört talas om antibiotikaresistens? (det är alltså amerikanare jag blev irriterad på i den boken, inte att det verkar för otroligt...)

Även jag har nu faktiskt under veckan läst Bröllopsgästerna, den fångade till sist mitt intresse efter alla era intressanta recensioner, så nyfikenheten tog över! Och jag gillade den :) skrattade inte rakt ut men den var bitvis väldigt underhållande och med fyndiga dialoger.

Nu ska jag ta mig an ännu en Kristin Hannah bok; En flicka som kallas Alice

Jag läser en av Nora Roberts spänningsromaner, och ett av morden genomfördes genom att förövaren tog en förlängningssladd i ett uttag på baksidan av huset, en brödrost och slängde ner brödrosten i poolen där offret simmade längder. Offret ryckte till och flöt sen med huvudet neråt (dvs verkar ha dött direkt). Alltså, så funkar det väl ändå inte? (USA, 2010-tal)

Jag läste en annan bok för ett tag sedan där jag också störde mig på något - karaktären fick ett sår (inget extremt) och efter att de gjorde rent det så lade de på antibiotikasalva innan de satte på plåster/bandage/vad de nu gjorde. Alltså, det är säkert sant, men använder amerikanare verkligen antibiotika till ALLA sår? Har de aldrig hört talas om antibiotikaresistens? (det är alltså amerikanare jag blev irriterad på i den boken, inte att det verkar för otroligt...)
Jaja, i USA köper man antibiotika över disk, inga recept.

Dy av Pia Hagmar
En spänningsroman med lite lägre tempo än jag är van vid.

Jag uppskattade boken och gillade språket, huvudpersonen kunde jag störa mig på men samtidigt så kändes hon väldigt realistisk och i slutet så uppskattade jag att hon inte var någon hjälte eller hade ändrat så mycket på sig. Det jag uppskattade mest var att det inte kom in en man på en vit häst som räddade dagen (som jag upplever många andra böcker har med i varierande utsträckning). 😄

Har börjat lyssna på bok igen efter långt uppehåll pga hjärntrötthet. Har börjat med Shatter Me-serien av Tahareh Mafi. Lyssnat på den för flera år sen men då fanns inte alla delar. Språket är fantastiskt och jag gillar verkligen hur författaren utvecklar karaktärerna och plotten. Sen är den väldigt typisk y/a med 17-årig hjältinna och hjärta och smärta. Alldeles lagom för mitt fortfarande trötta huvud😅.

Har börjat lyssna på bok igen efter långt uppehåll pga hjärntrötthet. Har börjat med Shatter Me-serien av Tahareh Mafi. Lyssnat på den för flera år sen men då fanns inte alla delar. Språket är fantastiskt och jag gillar verkligen hur författaren utvecklar karaktärerna och plotten. Sen är den väldigt typisk y/a med 17-årig hjältinna och hjärta och smärta. Alldeles lagom för mitt fortfarande trötta huvud😅.
Dottern älskar dem!

Den här har höjts till skyarna av många men jag vet inte om jag håller med. Ok den är en riktig bladvändare och feelgood men … den kändes lite FÖR osannolik (även om feelgood gärna får vara lite orimlig för min del! ) och slutet kändes lite tråkigt. Jag hade förväntat mig att den där hemligheten skulle vara nåt annat, lite mer komplicerat eller nåt.

IMG_6841.webp

Jag har läst ut "Den oduglige" av Tomas Bannerhed. Är både tagen och knäckt. Väldigt fint skriven men så tragisk. Slukade och kommer nog bära med mig den länge.

Just nu håller jag på med "Väggen" av Marlen Haushofer. Jag hade väldigt höga förhoppningar på den här klassikern men det går faktiskt rätt långsamt.

Någon måste dö - Anna Jinghede och Lena Ljungdahl

Jag har lyssnat en del på deras podd och tyckte det skulle vara kul att läsa deras första bok, eftersom de är så kunniga inom sina områden.

Tycker boken var bra skriven, spännande och jag ville veta upplösningen. Däremot så tycker jag det var tråkigt att mördaren visades redan i mitten av boken och det var lite för avancerat i vad som hade hänt och hur hon löste det. Lite för overkligt för bubblan jag lever i helt enkelt.

Med det sagt så kommer jag säkert läsa fler böcker av dem. :)

Skam av Ann-Helen Laestadius. Sista och tredje delen i hennes Sapmi-trilogi. Har läst de två tidigare innan och tyckte nog att de var aningens bättre (särskilt tvåan, den är så bra och så hemsk och så gripande på samma gång). Men det handlar egentligen inte om att den här är dålig, bara att de andra är bättre. Rekommenderar alla att läsa dessa tre böcker.

Jag läser "Din tjänare hör", första delen i Jernbanesviten av Sara Lidman. Jag har läst den förut, men jag uppskattar den mer den här gången. Den är ju språkligt (och delvis kulturellt) ganska utmanande, så jag märker att en förförståelse är bra.

Personligen tycker jag att Sara Lidman är den mest utmanande av de stora Västerbottensförfattarna, men också supergivande om man tar sig tid.

En dag ska vi återvända, av Carina Bergfeldt.
Handlar om den svenska slavhandeln på Saint-Barthelemy i slutet av 1700-talet, ur både slavars och kolonisatörers perspektiv. Välskriven och gripande, även om jag önskar att det var mer av en egen bok i sig, nu är det väldigt mycket del 1 av 3. Men jag ser fram emot att läsa resterande böcker när de kommer.
Läste ut den under semestern och tycker också att den var bra. Ser fram emot resterande och framförallt gillade jag hur det mesta var baserat på sanna personer och deras öden (väl värt att läsa författarens efterord om man inte gör det annars!).
Vill veta mer om slavhandeln känner jag.

The House in the Cerulean Sea av TJ Klune. Åååh vad jag ville tycka om den 🙃 men det gick inte. För lite världsbygge tror jag, platt och on the nose, och alldeles alldeles för sockrad. Jag förstår att det ska vara mysig feel good, men samtidigt är det en fantasyversion av sixties scoop? Tillsammans med det fattiga världsbygget blir det alldeles för okritiskt, och tidslinjen på fyra veckor från nyttig government idiot till superbonuspappa/aktivist är bara... nej. Jag upplevde den som en barnbok som verkligen inte ville acceptera att den är en barnbok och gjorde allt den kunde för att skohorna in vuxna teman, utan att ta sig an ett enda av problemen som kommer med vuxna teman 😬 barnen var uppfriskande dock, bättre skrivna än barn generellt brukar vara tycker jag.
2/5 griniga sjömän, kommer inte läsa uppföljaren

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd