Jag har läst några böcker till sedan jag skrev här senast.
A botanical daughter, Noah Medlock - Två gentlemän i viktorianska England som bor i ett gigantiskt växthus skapar tillsammans en dotter av en avliden flicka, olika växter och en supersmart svamp från Sumatra. Efter att ha läst baksidan var jag väkdigt taggad på att läsa den här boken, men även om den tidvis var spännande så är personporträtten platta och språket är konstlat och distraherar från berättelsen. I slutändan helt ok ändå.
We do not part, Han Kang - Den här boken handlar om en kvinna som reser genom en snöstorm för att ta hand om en skadad väns fågel som riskerar att dö, men också om en mörk tid i Koreas historia när mängder med människor massakrerades. Språket är så vackert och jag gillade verkligen stora delar av boken, men jag har lite för dålig koll på Koreas historia för att helt kunna ta till mig berättelsen.
The Twyford code, Janice Hallett - Janice skriver rätt annorlunda böcker där en historia återberättas genom, vanligtvis, email och sms konversationer. Jag har läst flera av dem och tycker att de flesta är läsvärda även om kvaliteten skiftar en del. The Twyford code är absolut en av de bättre. En man lämnar röstanteckningar på sin telefon innan han plötsligt försvinner. De handlar dels om hans barndom i en fattig del av London och hans liv som kriminell, men även om en hemlig kod som verkar ha lämnats i en barnboksförfattares böcker och den skatt som kan hittas om koden kan lösas.