Vad måste du byta ut?

Sv: Vad måste du byta ut?

JAG tror att ger du bara fan i att placera dig är det lugnt. Placerar du dig kommer fort som örat nån avundsjuk att anmäla till ÖD att du har otillåtna loggor.

*kl*
Först o främst så får jag skrota min sadel - problemet är väl att TR inte tillåter att man rider barbacka?!
Spontant så måste jag förstöra eller byta ut mina vita boots, dock har jag ännu ej hittat några vita neoprenboots i rätt storlek utan logga (har kollat innan, men det finns nog, nånstans). "Nya" tävlingsbenskydden tror jag klarar sig.
Alla mina tävlingsskjortor/tröjor får jag skrota, fast att jag inte ens tror någon vet vad ELT är för märke, och där det står "Jacson Wear" är minilitet, men ändå längre än tre centimeter.
Jag får nog gå från mina skinnhandskar tillbaka till mina gamla jacson, den loggan klarar sig precis.

Täcken/ländtäcken ochtransportskydd är nog ganska kört det också. Ja, tävlingssuget blir helt klart mindre, jag har helt enkelt inte råd med först den saftiga licensen och sen behöva byta ut täcken o transportskydd för att ens kunna lasta ur på tävlingsplatsen.. :crazy:

Nog för att tillverkarna kommer att följa, men det skulle ju behöva en rimlig övergångsperiod så man har möjlighet att byta ut efter hand. De kunde ju t ex samtidigt som de kom med benskyddsreglen gått ut o sagt att "2012 så kommer dessa regler att gälla" så kunde tillverkarna gjort skydd som både höll måttet OCH hade små loggor. Nu får man köpa nya grejer. Igen. O då tävlar jag normalt dressyr o är således ganska förskonad. Väljer jag att täävla distans igen är jag rätt körd eftersom inga av mina benskydd klarar sig, hjälmen gör det nog inte heller och inte jackan, längre än så vågar jag inte ens tänka..

Senast ändrad:

Jag förstår inte heller att de inte kan ha nån övergångsperiod så vi hästägare och tillverkarna hinner med oss och kan byta utrustningen till tillåtna när det är dags att byta utrustning, inte bara för att nån logga inte är godkänd. Skittråkigt verkligen! För även om vi kan byta benskydd idag - så finns inte det min häst behöver med en sån logga. Hur har dom tänkt att vi ska lösa det? :confused: Alla benskydd idag har stora loggor. Och min häst kan verkligen inte ha vilka benskydd som helst då han är skavkänslig och samtidigt stryker sig rätt hårt så han kan inte gå med nå skit. :crazy:

Detta resulterar alltså i att jag måste avstå att tävla eller lappa mina snygga tävlingsgrejjer så de blir fula eller förstöra dem genom att riva bort loggan. Jättekul situation.

Jag får byta ut nästan alla mina benskydd. Tror mina gamla Gera klarar sig, och kanske PC-skydden där loggan är ganska sliten. Mina två nyaste fleecetäcken är körda (tack för framförhållningen), och dressyrsadeln till ena hästen. Känns som det börjar bli läge att strunta i att tävla, börjar bli riktigt jädra less på alla dess idiotregler.
Lär knappast köpa en ny sadel bara för att förbundet har för lite att göra/för mycket sprit över:(

Håller verkligen med om att framförhållningen är kass! Tydligen hade detta inte ens gått ut på remiss till distrikten heller. Dock var det nån i nån tråd som skrev att detta momentet faktiskt inte är nytt, men att förbundet har valt att extramarkera det inför denna säsongen. Har dock inget gammalt TR att kolla i (är moment 151).

Sen är det väldigt lät att sy över en lapp över märkena på Eskadronsskydden:). Man får vara lite kreativ;). Lider lite med dig att du inte kan använda ditt nya knalliga Schöckemöhletäcke till Brun:(.

*KL*

Till och med jag, som är minimalist vad gäller märkena, tycker att det här nya är överdrivet fånigt. OK inne på tävlingsbanan, men utanför blir det bara fånigt. Och i vems intresse är det? Jag betvivlar att det är för att göra ridsporten en enda gnutta mer jämlik. De enda det gynnar är väl den minoritet av tävlande som har sponsorer, eftersom det får deras satsningar att sticka ut mer. Som vanligt när TR ändras är det hobbyryttaren som kommer i kläm.

Jag skulle nog klara mig hyfsat vad gäller utrustningen inne på tävlingsbanan, kan möjligen ha Wintec-loggan på två ställen på sadeln, men jag tror att den sitter på den lilla remmen som håller stigläderänden och där är det lätt att tejpa. Men transportskydden och täckena?

Tycker loggor är fula, oavsett vilet märke dom tillhör. Men det finns ju snart inga saker att köpa än att fula stora loggor på dom eller fula kantband. :crazy:

Sedan förstår man ju sponsorer om dom försvinner i mängden om det är loggor på allting i övrigt.

Senast ändrad:

Enligt denna artiklen på Ridsports sajt får man inte ha några märken alls på täcken. Vet inte hur de tolkat TR så?

Måste vara detta:

3.3 All reklam på hästtäcken inne på tävlingsbanan är förbjudet på alla tävlingar inom eller utom Sverige. Undantaget är överlämnande av sponsortäcke vid prisutdelning."

Men gäller alltså bara inne på banan. Jag trodde inte man fick ha täcke öht där, med eller utan logga?

kl

Jag hatar blaffloggor men större delen av min utrustning ligger ändå i fara, det är en väldigt liten marginal för loggan.
Kommer få tejpa över(byter gör jag fasen inte, utrustningen passar hästen och mig. Hellre ful än skav efter x antal mil...)
-Hjälmen
-Förbygeln
-Benskydden
-Alla täcken
-Ländtäcken
-Transportskydd
-Jackor
-Skor
-Prestige sadeln
Coolback padden till den bomlösa
-Måste mäta loggan på pulsmätare och Gps
-Handskar
- Ett par tävlingströjor

Nu äger jag inte en enda kingslandpryl och jag avskyr alla blaffloggor men mina små diskreta saker är för stora. Dessutom så har jag inte många tillverkare att välja mellan heller när det kommer till biothaneutrustning eller liknande som tillverkas i USA och Italien, så de lär ju inte ändra sina produkter för att det blir nya regler här.
Så silvertejp blir det här, kommer ju synas mkt mer än märket...

Men grejen är ju att det dels inte är nya regler, det är bara mer uppmärksammat, plus att det följer FEIs regler - alltså lär det inte bara vara Sverige som har de reglerna.

Jag tror att detta innebär att det nu, en gång för alla, är färdigtävlat med Scapaschabrak och annat. Jag tvivlar på att någon går runt och mäter och kollar, men rider du in på banan i ett Scapa och med GG-skydd med megalogga på, lär du råka illa ut. Jag tror inte det kommer bli en förföljelse för att du har instansat ett märke på nackstycket eller sadelgjorden - men med REJÄLA loggor är det nog kört.

Själv blir det väl mina skydd som får bytas ut, men det tänkte jag göra ändå då jag byter färg på utrustningen. Mina två schabrak med stora loggor är inget jag tävlar med ändå.

Jag har tur, eftersom jag tidigare endast tävlat i distansritt (och det sparsamt) och därmed inte har en massa tävlingsutrustning redan. Ridbyxorna kommer nog dock att precis gå över gränsen (liten tyglapp + logga på knappen). Och jackan. Ridskorna har jag inte hunnit titta på, men de lever nog också lite farligt. Stövlarna har stansad/punsad logga som är way för stor, men såhärlångt har jag inte tävlat i stövlar.
Kommer att satsa på billig ridutrustning till mig själv, om vi kommer iväg och startar någon dressyr.

Hästen har jag bara haft sedan i augusti, så vi har inte så mycket prylar ännu. Och han behöver varken benskydd eller lindor. Tränset jag har nu får jag dock inte tävla i (stansad/punsad logga på nackstycket, samt 2st loggor i metall på pannbandet - en på vardera sida), så det kommer jag att bli tvungen att byta ut.

Senast ändrad:

Fast hur många ser knappen? Jag menar, de måste ju få ha sin logga för identitifikation och en knapp är ju helt normal placering.

Och det måtte vara en stor knapp om den är större än 3cm2:p.

Tycker att folk hänger upp sig mycket på småsaker här. Herregud nu får ni en massa nytt att shoppa på GHS:D!

*kl*

Håller på att beställa nya pikeur ridbyxor från england när jag ramlade över denna produktbeskrivningen:

"...and large Pikeur logo (breeches in colour white does only have the Pikeur icon on the side to comply with FEI guidelines for competition use)."

så tillverkarna är kanske längre fram än vadvi tror:)

Jag kommer få välja schabrak utan märke på, annars kan jag tävla hoppning i det jag brukar. Är väl mest i fälttävlan då man får kolla vad man ska ha för jacka o sådär i terrängen tror jag..

Märket på sadeln syns inte på håll alls så det känns som de knappt kan tänkas bry sig om när det i princip ligger under skänkeln när man sitter i sadeln..

Knapp
Tycker det känns lite väl hysteriskt med denna regel, men även med reaktionerna på själva regeln!

Jag behöver inte byta ut ngt. Sätter ett ludd på bogspännet på HW täcket i transporten.
Alla andra grejer är utan synliga logg o märken! Utom sadelgjorden som har märket stansat i lädret. Och det skiter jag i!!!!!

Det är nog inte så konstigt att tillverkarna är långt framme, eftersom det är en regel som inte kom igår, och kom från FEI.
Det är alltså inte bara vi i Sverige som har denna regel.

*knapp*
Hjälmen är ju lätt fixat det är ju bara att köpa ett överdrag i valfri färg så slipper man köpa en ny svindyr hjälm.

På endel saker går det säkert sprätta loss loggan oxå (vilket kanske inte är så kul om reglerna ändras om ett år eller så) Men annars finns det ju tejp i olika färger. Kan bli riktigt snyggt och man matchar tejpen med överdraget på hjälmen.

Fan det är nästan lite tråkigt att jag inte tävlar! Hade varit en kul utmaning att hitta på snygga lösningar för att kunna behålla de gamla sakerna!

Sadeln är ju värre.... Men sitter loggan på bakvälvet får man väl ha rumpvärmare då :rofl:
2012 kommer bli ett spännande år :D

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
428
Senast: Emuliiaa
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
562
Senast: Ramona
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
794
Senast: Cavallo
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 458
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Bästa kloslipen?
  • Uppdateringstråd 31