Vad menar dom?

Werewolflaird

Trådstartare
Har ofta hört politiker säga att man kan inte bygga bort bostadsbristen utan större rörlighet på marknaden behövs.
Fattar inte riktigt vad dom menar bygger man tillräckligt med bostäder så försvinner väl bostadsbristen men att folk byter lägenhet gör väl inte att fler bostäder blir lediga:confused:

Har ni hört några konstiga val löften eller uttalanden från politiker som ni inte tycker verkar logiska?
 
Har ofta hört politiker säga att man kan inte bygga bort bostadsbristen utan större rörlighet på marknaden behövs.
Fattar inte riktigt vad dom menar bygger man tillräckligt med bostäder så försvinner väl bostadsbristen men att folk byter lägenhet gör väl inte att fler bostäder blir lediga:confused:

Har ni hört några konstiga val löften eller uttalanden från politiker som ni inte tycker verkar logiska?

Om rörligheten är större anpassar människor sitt boende mer. Då sitter inte ensampensionären kvar i sitt 6-rums hus bara för att, som kunde hyst en fyrabarnsfamilj.

Fast vi behöver såklart bygga fler bostäder också.
 
Min farmor bor i en stor 4:a. Hon har inte råd att flytta, då mindre lägenheter är dyrare än vad hon just nu betalar. Lägenheten är egentligen väl anpassad för en barnfamilj.

Just nu har hon dock en inneboende, ger stora fördelar ekonomiskt för en fattigpensionär.
 
Men det betyder ju bara att barnfamiljen får mer utrymme och pensionären mindre inte att alla som inte har någon bostad får en, bristen på bostäder ändras ju inte

Nja, barnfamiljen kanske idag sitter på två lägenheter och kan inte flytta ihop. Får de huset, ensampensionären ena lägenheten så kommer en lägenhet loss till annan. Osv.

Det finns mycket outnyttjad boyta i det här landet. Men som sagt, det är inte hela lösningen. Byggande av bostäder med rimligt låga hyror är viktigt.
 
När vi pratar elförsörjning brukar det vara naturligt att prata om både kapacitet och effektivt utnyttjande.

Det här är samma resonemang fast för bostäder. Vi måste effektivisera utnyttjandet av bostadsyta. Det är inte rimligt att en person har 50+ kvm bostadsyta.

Sedan finns det andra kvantiseringseffekter kring bostäder, men det är ändå samma slags resonemang. Och båda behövs.
 
Pratar vi hyresrätter nu?
Min erfarenhet är att gamlingar sitter på enorma bostadsrätter med ett par hundringar i avgift pga inga lån och inte känner att de har råd att flytta till seniorboende tex.

Eller färdigbetalda hus. I staden där jag bor kostar nybyggda lägenheter lika mycket som vad man får in på sin sålda villa. Sedan tillkommer en månadsavgift. För att få en hyreslägenhet i stan krävs minst 10 års kö hos det kommunala bostadsbolaget.
 
För att få loss hyresrätter i attraktiva området skulle isf behövas införas marknadshyror. Då skulle tex kulturarbetare, pensionärer odyl försvinna från mitt kvarter. De som bott länge i kvarteret, kanske haft ett hyreskontrakt sen 60-70 talet skulle inte ha råd att bo kvar. Segregationen skulle bli 100% och området skulle utarmas totalt.
 
De nya bostäder som trots allt byggs är som sagt sällan billiga, vare sig det är bostadsrätter eller hyresrätter. Mitt intryck är att det finns begränsat intresse från byggare att skapa just billiga bostäder. Allmännyttan bygger inte särskilt mycket, och näringslivets fastighetsaktörer vill förstås få in sina investeringar så fort som överhuvudtaget möjligt, gärna från så köpstarka kunder som möjligt, och börja generera avkastning.
Jag skyller inte på näringslivet, inte alls, utan tror att det helt enkelt är ett förhållande som är svårt att ändra på.
 
Har ofta hört politiker säga att man kan inte bygga bort bostadsbristen utan större rörlighet på marknaden behövs.
Fattar inte riktigt vad dom menar bygger man tillräckligt med bostäder så försvinner väl bostadsbristen men att folk byter lägenhet gör väl inte att fler bostäder blir lediga:confused:

Har ni hört några konstiga val löften eller uttalanden från politiker som ni inte tycker verkar logiska?
Tror de menar att de tex tycker att pensionärerna ska sälja sina villor bums, eller egentligen i samma ögonblick som barnen flyttar ut, och flytta till liten lägenhet så att barnfamiljerna kan flytta in :D.

Och tex, om du bygger en lyxig femma i centrum så flyttar någon rik dit, då flyttar någon halvrik in i hens lägenhet och en medelklass in i dennes, så flyttar en nybildat par in där och överger två ettor.

Då blir det hmm 6 flyttade personer på en ny lägenhet, det skulle ju kunna äta bostadskö snabbt.

Bygger man två ettor så får bara två personer flytta in.

Men det verkar inte riktigt fungera i realiteten? för med tanke på hur mycket lyxlägenheter som byggts medan problemet består så verkar det inte hjälpa rakt av.

Däremot kanske det kunde fungera med mer stora uhm prisvärda lägenheter? Så att större familjer flyttar in. Storleken kvar men inte panoramafönstren och helkaklet?

Risken är ju att lyxvåningen bara genererar en flytt, en manlig jurist som precis blivit delägare flyttar från sin etta :D

(Jo jag raljerar lite och har inte läst på)
 
Senast ändrad:
Men det betyder ju bara att barnfamiljen får mer utrymme och pensionären mindre inte att alla som inte har någon bostad får en, bristen på bostäder ändras ju inte
Båda står ju i bostadskön och ser ut som att de behöver bostad. Bostadskön består ju inte av folk som bor under broar :p.

Tex seriösare exempel ur verkligheten. Ett par med barn bor i en tvåa för 8 000 kr i månaden, vill gärna byta lägenhet. Treorna mer centralt och i samma område kostar runt 7300 kr i månaden i hyra så ingen vill byta till mindre och dyrare. De som bor i de rejält dyrare nya treorna i ytterområden och förorter flyttade ju dit nyligen och vill inte byta till en liten tvåa -eftersom de har en flock barn. Det är 8 års kö på treor (då är ju barnet 10 år). Köpa? har inte insatsen.
 
Den personen köper en BR
Den har inte insatsen (den personen var jag så jag vet).

Men det är ju också en del av det som driver upp priserna på bostadrätter, folk har inget val helt enkelt och är villiga att betala mycket stor del av sin lön för att inte bo under en bro eller i en tvåa med två barn. Så då tar man gärna ett topplån/ett personlån för att få pengar till insatsen, vilket i sin tur har drivit upp belåningsgraden på svenska befolkningen så högt att EU blir oroliga.
 
Den har inte insatsen (den personen var jag så jag vet).

Men det är ju också en del av det som driver upp priserna på bostadrätter, folk har inget val helt enkelt och är villiga att betala mycket stor del av sin lön för att inte bo under en bro eller i en tvåa med två barn. Så då tar man gärna ett topplån/ett personlån för att få pengar till insatsen, vilket i sin tur har drivit upp belåningsgraden på svenska befolkningen så högt att EU blir oroliga.

Jag tror många lånar eller får hjälp av föräldrar till första kontantinsatsen. Sen är det ju ekonomiskt betydligt bättre att amortera på ett lån än att betala hyra på en hyresrätt i långa loppet
 
Senast ändrad:
De nya bostäder som trots allt byggs är som sagt sällan billiga, vare sig det är bostadsrätter eller hyresrätter. Mitt intryck är att det finns begränsat intresse från byggare att skapa just billiga bostäder. Allmännyttan bygger inte särskilt mycket, och näringslivets fastighetsaktörer vill förstås få in sina investeringar så fort som överhuvudtaget möjligt, gärna från så köpstarka kunder som möjligt, och börja generera avkastning.
Jag skyller inte på näringslivet, inte alls, utan tror att det helt enkelt är ett förhållande som är svårt att ändra på.

Jag tror inte att det är så enkelt som att det saknas intresse att producera billiga bostäder.
Jag tror att det är svårt att producera billiga bostäder som håller tillräcklig standard och som är yrkesmannamässigt byggda i godkända material.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 960
Senast: Linda_A
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 638
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
902
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp