Vad menar dom?

Men om pensionären vill flytta, men inte anser sig ha råd, då en mindre lägenhet kostar mer i hyra/drift än vad nuvarande bostad kostar?
Det är också till viss del att de inte underhåller sina bostäder som det blir billigt. Vi har tittat på närmare 100 hus och lägga om tak, gräva grund och renovera badrum har ju inte direkt prioriterats någonstans... En hyres- eller bostadsrätt sköts ju inte så.
 
Har ofta hört politiker säga att man kan inte bygga bort bostadsbristen utan större rörlighet på marknaden behövs.
Fattar inte riktigt vad dom menar bygger man tillräckligt med bostäder så försvinner väl bostadsbristen men att folk byter lägenhet gör väl inte att fler bostäder blir lediga:confused:

Har ni hört några konstiga val löften eller uttalanden från politiker som ni inte tycker verkar logiska?
Åtminstone i Stockholm så är det inte generell brist, utan problemet är att bostadsbolagen bara bygger de mest lönsamma bostäderna för dem: premiumlägenheter. De är för dyra för många av dem som behöver bostad. Bostadsbolagen avstår hellre från att bygga öht än att bygga billigare, mindre lönsamma bostäder. Det råder ingen brist på premiumlägenheter.
För att systemet ska fungera fast man bara bygger premiumlägenheter, så behöver de som bor i lite billigare lägenheter flytta till dyrare, osv, till slut blir det en billig lägenhet ledig som en bostadssökande har råd att köpa.
Det går ju inte att tvinga byggföretagen att bygga om de inte vill. Inget företag vill bygga olönsamma bostäder.
 
Ja absolut! Ställde mig bara kritisk till att det automatiskt ansågs vara rika personer eller medel/överklass-personer som hade denna möjlighet.
Vad är det för arbetarklasspensionärer som sitter på dyra bostäder utan lån, med ekonomiskt utrymme att öka sina boendekostnader med ett miljonlån?
Priserna har ju varit höga ganska länge, så om man har köpt för så länge sen torde man vara pensionär. Har man haft ett lågbetalt yrke hela livet är det kanske inte läge att som pensionär dra på sig kostnaden för ett lån. Bostadslån är ju inte gratis att ha, med ränta och amorteringskrav.
 
Vad är det för arbetarklasspensionärer som sitter på dyra bostäder utan lån, med ekonomiskt utrymme att öka sina boendekostnader med ett miljonlån?
Priserna har ju varit höga ganska länge, så om man har köpt för så länge sen torde man vara pensionär. Har man haft ett lågbetalt yrke hela livet är det kanske inte läge att som pensionär dra på sig kostnaden för ett lån. Bostadslån är ju inte gratis att ha, med ränta och amorteringskrav.
Exakt. Dessutom är det rätt mycket storstadsperspektiv över det där med miljonlån. När mina föräldrar, i småstad, flyttade till äldreboende sålde vi deras lägenhet som de bott i sedan 70-talet. Där fanns inga miljoner att hämta, kan jag ju säga. Än mindre gjorde det det när de gick i pension för mer än 20 år sedan.
 
Jag tror inte att det är så enkelt som att det saknas intresse att producera billiga bostäder.
Jag tror att det är svårt att producera billiga bostäder som håller tillräcklig standard och som är yrkesmannamässigt byggda i godkända material.

Enligt min salig bonuspappa är det allt runt omkring själva byggandet som fördyrar. Att bygga bra och billigt är inte problemet utan det är mark och andra omkringkostnader.

Har någon sagt nåt annat?

Bekymret är de som INTE vill bo kvar i sitt stora arbetkrävande hus med trädgård och snöskottnig. för att inte tala om sovrummet på övre våningen. Men de har ingenstans att flytta.

Ett av dagens problem är att de som vill flytta inte kan. Varken till större eller mindre bostad.

I min kommun finns det oftast bara en eller två lediga bostäder hos kommunala bostadsbolaget. En helt ohållbar situation. Får de en källarbrand med rökskador så får de kvartera in hyresgästerna på hotell tills saneringen är klar.

Jepp, min mamma vill gärna flytta till något mindre och mer central. Då kan hon göra sig av med bilen också. Problemet är att hyresrätterna som finns tillgängliga är för dyra, även bostadsrätterna hon kikat på går upp i pris och blir alldeles för dyra.
 
När vi pratar elförsörjning brukar det vara naturligt att prata om både kapacitet och effektivt utnyttjande.

Det här är samma resonemang fast för bostäder. Vi måste effektivisera utnyttjandet av bostadsyta. Det är inte rimligt att en person har 50+ kvm bostadsyta.

Sedan finns det andra kvantiseringseffekter kring bostäder, men det är ändå samma slags resonemang. Och båda behövs.

Jag kan bli lite provocerad över det här med att ensamstående alltid ska bo så litet. 50 kvm är inte särskilt stort. Man kanske vill ha ordentligt kök, sovrum, vardagsrum och arbetsrum. Naturligtvis förstår jag att man måste ha en viss ekonomi för det, men att man ska bo litet bara för att man är själv förstår jag inte.
 
Jag kan bli lite provocerad över det här med att ensamstående alltid ska bo så litet. 50 kvm är inte särskilt stort. Man kanske vill ha ordentligt kök, sovrum, vardagsrum och arbetsrum. Naturligtvis förstår jag att man måste ha en viss ekonomi för det, men att man ska bo litet bara för att man är själv förstår jag inte.

Men tre rum plus kök för sig själv är mycket! Självklart har man ingen skyldighet att flytta, men en trea bara för en person tycker jag är rätt lyxigt. Naturligtvis en lyx man är i sin fulla rätt att unna sig, men fortfarande en lyx.
 
Jag kan bli lite provocerad över det här med att ensamstående alltid ska bo så litet. 50 kvm är inte särskilt stort. Man kanske vill ha ordentligt kök, sovrum, vardagsrum och arbetsrum. Naturligtvis förstår jag att man måste ha en viss ekonomi för det, men att man ska bo litet bara för att man är själv förstår jag inte.

Det är inte hållbart, Thats all. Även om jag är biaserad som bor 6 personer på 115 kvm.
 
Man har faktiskt 'byggt bort' bostadsbristen två gånger i Stockholm, dels under efterkrigskrisen med den sk egna hem rörelse. Lite roande att de mindre villorna i Enskede kostade 25,000 på den tiden. Men man byggde snabbt och billigt med stöd från staten. Samma sak hände med det i dag så bespottade miljonprogrammet på 60 och 70 talet. Men vid båda tillfällen fanns det inte bara en mycket stark politisk vilja utan också mark relativt centralt och billigt.

Med dagens bostadsmarknad saknas det incitament för att bygga hyresrätter eftersom det varit mer lönsamt att bygga BR, särskilt när subventionerna för att bygga HR togs bort. Sedan tycker jag att dagens lägenheter inte alltid är välplanerade och slösar mycket biyta. Ser du på Enskedevillorna är de relativt små per kvadratmeter men de använder varje kvadratmeter effektivt.

Jag tvivlar dock på att man kan bygga bort bostadsbristen en tredje gången. Förutsättningarna har förändrats för mycket. Men bostadsmarknaden i storstäderna är för statisk det tror jag nog alla håller med om. Liksom att nybyggen är för dyra, vilket i sin tur skapar en överhettad andrahandsmarknad. Att sälja ut allmännyttan var en stor bidragande orsak till dagens situation, liksom SBAB vilket gjorde att människor kunde göra 'bostadskarriär'. Så där band S tyvärr ris åt sin egen rygg.
 
Jag tvivlar dock på att man kan bygga bort bostadsbristen en tredje gången. Förutsättningarna har förändrats för mycket. Men bostadsmarknaden i storstäderna är för statisk det tror jag nog alla håller med om. Liksom att nybyggen är för dyra, vilket i sin tur skapar en överhettad andrahandsmarknad. Att sälja ut allmännyttan var en stor bidragande orsak till dagens situation, liksom SBAB vilket gjorde att människor kunde göra 'bostadskarriär'. Så där band S tyvärr ris åt sin egen rygg.
Fast det där stämmer väl ändå inte. För 20 år sedan var vi inte 10 miljoner människor som vi är nu i Sverige. Det är klart att ifall vi blir fler invånare så behövs det fler bostäder också.

Varför skulle det inte gå att bygga bort bostadsbristen som råder? Fler bostäder löser bristen på bostäder, det är ju inte svårare än så egentligen. Att få mer rörlighet skapar möjligtvis mer möjligheter och större valfrihet, men det skapar ju i realiteten inte fler bostäder. Man ska inte behöva stå i bostadskö i 10 år för att få ett förstahandskontrakt i någon sunkig förort, då är ju någonting fel på riktigt.
 
Jag kan bli lite provocerad över det här med att ensamstående alltid ska bo så litet. 50 kvm är inte särskilt stort. Man kanske vill ha ordentligt kök, sovrum, vardagsrum och arbetsrum. Naturligtvis förstår jag att man måste ha en viss ekonomi för det, men att man ska bo litet bara för att man är själv förstår jag inte.
Instämmer.
Bodde på 42 kvm förr själv, borde alltså vara en lagom lägenhet för en ensamstående. Problemet var dock att det var en etta med kokvrå. Att kunna ha ett köksbord tycker jag inte är mycket begärt ens för en ensamstående, för att inte tala om något så nödvändigt som basal sömnhygien.
 
Jag tycker inte att det är ETT problem som ska lösas, det är många problem som ska lösas vad gäller bostäder.

En lösning för rörlighet kan vara att bygga vettiga seniorlägenheter, i olika prisklasser. Det är inte jättekul att ha en ovanvåning man inte kommer upp på och renoveringar som skriker i ansiktet. Vad som är rätt prisklass är ju inte rymdforskning att ta reda på, kommun för kommun.

I studentstäder är det vettiga studentboenden där man inte kan bo efter att man studerat klart (känner många som hänger kvar i sin studentlya men har jobbat ett par år).

På vissa håll behövs det byggas ALLT. Lyxigt, billigt, stort, litet, senior, student - you name it.

Det är ingen som tvingar pensionärer att flytta, men jag tycker det är tragiskt när man låter hus förfalla för att man av olika skäl inte underhåller det och i många fall inte ens vill bo kvar.
 
Jag tycker inte att det är ETT problem som ska lösas, det är många problem som ska lösas vad gäller bostäder.

En lösning för rörlighet kan vara att bygga vettiga seniorlägenheter, i olika prisklasser. Det är inte jättekul att ha en ovanvåning man inte kommer upp på och renoveringar som skriker i ansiktet. Vad som är rätt prisklass är ju inte rymdforskning att ta reda på, kommun för kommun.

I studentstäder är det vettiga studentboenden där man inte kan bo efter att man studerat klart (känner många som hänger kvar i sin studentlya men har jobbat ett par år).

På vissa håll behövs det byggas ALLT. Lyxigt, billigt, stort, litet, senior, student - you name it.

Det är ingen som tvingar pensionärer att flytta, men jag tycker det är tragiskt när man låter hus förfalla för att man av olika skäl inte underhåller det och i många fall inte ens vill bo kvar.

Har kompisar som bor kvar i studentlägenheter trots att de tog examen för typ 4-5 år sen. De skriver in sig på en random kurs varje termin så får de bo kvar. Så himla fult. Och lite märkligt att man som 28-åring vill bo kvar i studentlägenhet när man faktiskt inte pluggar längre. Är inte 100 men tror även de bara har 10 månaders hyra om året.

Håller med om pensionärerna, min pappa höll på så. "Kunde" inte flytta för det var så dyrt med lägenhet mot huset. Bara det att han inte gjort något alls med huset på över tio år, klart det blir billigt då. Fattar inte hur man kan vilja bo så ens. Till slut tog han sitt förnuft till fånga och flyttade, 5 år för sent men men.
 
Har kompisar som bor kvar i studentlägenheter trots att de tog examen för typ 4-5 år sen. De skriver in sig på en random kurs varje termin så får de bo kvar. Så himla fult. Och lite märkligt att man som 28-åring vill bo kvar i studentlägenhet när man faktiskt inte pluggar längre. Är inte 100 men tror även de bara har 10 månaders hyra om året.

Håller med om pensionärerna, min pappa höll på så. "Kunde" inte flytta för det var så dyrt med lägenhet mot huset. Bara det att han inte gjort något alls med huset på över tio år, klart det blir billigt då. Fattar inte hur man kan vilja bo så ens. Till slut tog han sitt förnuft till fånga och flyttade, 5 år för sent men men.

Vill och vill, ibland finns inga lägenheter att flytta till när man är färdigstuderad. Man har väl sällan råd att köpa och i iaf Gbg behöver du stå i kö i 5-6 år innan du får komma på visningar. Är du då färdigpluggad efter 3 år behöver du fortfarande någonstans att bo tills du hittat ett annat boende.

Sedan kan man ju trivas väldigt bra i lägenheten och i området och håller sig kvar av de anledningarna.
 
Något som nästan aldrig nämns utom i nedsättande ordalag är mobile homes den lösningen funkar ju i många andra länder det är snabbare, billigare och enklare dra bara fram ledningar och rör till en liten tomt och kör dit huset.
Jag har sett områden där det är både billigt att köpa bostaden och bo och dom kan vara jättefina. manufactured-home-advantage-2872-203.jpg
 
Något som nästan aldrig nämns utom i nedsättande ordalag är mobile homes den lösningen funkar ju i många andra länder det är snabbare, billigare och enklare dra bara fram ledningar och rör till en liten tomt och kör dit huset.
Jag har sett områden där det är både billigt att köpa bostaden och bo och dom kan vara jättefina.Visa bifogad fil 18380

Jag tror att modulhus är nått som kommer byggas mer här, tillfälliga boenden. Man pratade om det på radio (P4 Stockholm) igår, och i t.ex Danderyd har man byggt upp flera för vad jag antar är nyanlända.
Jag har tittat på villavagn själv, men den skulle kosta typ lika mycket som att bygga ett hus i motsvarande storlek.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 478
Senast: Linda_A
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp