Vad menas med att en hund behöver en hård hand?

Kan du inte läsa innantill? Vad jag skrev var att jag aldrig kommer att vara fysiskt överlägsen min mallehane. När det gäller mallens egenskaper tror jag det är bättre att du håller dig till det du behärskar, vilket inte är olika typer av malle eller mallens egenskaper över tid.
Då du är så duktig så borde du veta att detta är fakta
"Och vad det gäller MALINOIS så har väl ett aktivt avelsarbete och utslagning av icke önskvärda individer resulterat i en betydligt mer anpassad hund idag än för 20 år sedan Då var rädd ilskan rätt vanlig i rasen, numera är den inte vanligare där än hos andra större vallhundar. " Eller menar du att rasföreningens avelsarbete varit meningslöst och utan resultat:angel:
 
Med del räcker en tillsägelse, andra måste man peka med hela handen åt.
Varför behöver jag aldrig göra det varken åt dom djur jag haft eller andras djur? Jag höjer inte ens rösten och dom vill vara hos mig oavsett vad deras matte-husse tycker. Likadant är det med människor, om jag hamnar i ett gäng med störiga hotfulla typer så taggar dom snabbt ner, jag höjer inte ens rösten utan det blir bara ett morrande "lägg av" och inget mer. Man kan styra mycket mentalt, en kompis jag har som jobbar inom blåljussektorn och han har sett det live både bland bus och när han skickade sin tjänstehund efter mig, enligt alla regler så skulle hunden ta mig och hålla fast mig,,,,gick sådär då det bara blev bus av alltihop och han skrek "du får kräket gratis för han är ju oduglig. :rofl:
Oduglig var det minsta han var, egentligen var han vass som en rakkniv men som sagt, mentalt kan man styra mycket om det är ärligt också vill säga.
 
  • Gilla
Reactions: lbb
Alltså @lbb om du vill bli tagen seriöst här så får du nog använda lite mer precisa begrepp än "ilska". Det är liksom inte ett ord som är användbart när en pratar om hundars egenskaper.
Rädd-ilska beskriver väl hundar som av osäker hugger. Detta är ngt som avelsarbetet reducerat. nu står dock MALINOIS inför ett allvarligt problem, den med en alltför smalt genetisk bas, dvs för få bra o godkända individer att avla på. Eller på ren Svenska, De svenska hundarna börjar bli för nära släkt med varandra.
 
Rädd-ilska beskriver väl hundar som av osäker hugger. Detta är ngt som avelsarbetet reducerat. nu står dock MALINOIS inför ett allvarligt problem, den med en alltför smalt genetisk bas, dvs för få bra o godkända individer att avla på. Eller på ren Svenska, De svenska hundarna börjar bli för nära släkt med varandra.

1. Ilska är inte ett fruktbart begrepp. Menar du skärpa? Aggression? Försvarslust? Kamplust? Nåt annat?

2. En hund som svarar upp behöver inte alls göra det av rädsla. Den kan göra det av många orsaker (skärpa/integritet/kamplust till exempel). Diskussionen handlar inte om ångestbitare utan hundar som svarar upp vid korrigering.

3. Håll dig till ämnet.
 
Varför behöver jag aldrig göra det varken åt dom djur jag haft eller andras djur? Jag höjer inte ens rösten och dom vill vara hos mig oavsett vad deras matte-husse tycker. Likadant är det med människor, om jag hamnar i ett gäng med störiga hotfulla typer så taggar dom snabbt ner, jag höjer inte ens rösten utan det blir bara ett morrande "lägg av" och inget mer. Man kan styra mycket mentalt, en kompis jag har som jobbar inom blåljussektorn och han har sett det live både bland bus och när han skickade sin tjänstehund efter mig, enligt alla regler så skulle hunden ta mig och hålla fast mig,,,,gick sådär då det bara blev bus av alltihop och han skrek "du får kräket gratis för han är ju oduglig. :rofl:
Oduglig var det minsta han var, egentligen var han vass som en rakkniv men som sagt, mentalt kan man styra mycket om det är ärligt också vill säga.
krokodildunder...
 
1. Ilska är inte ett fruktbart begrepp. Menar du skärpa? Aggression? Försvarslust? Kamplust? Nåt annat?

2. En hund som svarar upp behöver inte alls göra det av rädsla. Den kan göra det av många orsaker (skärpa/integritet/kamplust till exempel). Diskussionen handlar inte om ångestbitare utan hundar som svarar upp vid korrigering.

3. Håll dig till ämnet.
Vi har under årtusenden avlat för att just de hundar som svarar upp när föraren gör ngt , ska undvikas.
 
Rädd-ilska beskriver väl hundar som av osäker hugger. Detta är ngt som avelsarbetet reducerat. nu står dock MALINOIS inför ett allvarligt problem, den med en alltför smalt genetisk bas, dvs för få bra o godkända individer att avla på. Eller på ren Svenska, De svenska hundarna börjar bli för nära släkt med varandra.

Just för belgisk vallhund är det ju inget enormt problem eftersom de olika varianterna går att para med varandra. Det finns raser som har mycket större problem.
 
Vi har under årtusenden avlat för att just de hundar som svarar upp när föraren gör ngt , ska undvikas.

Det stämmer inte heller. Förmågan att svara upp vid korrigering är ofta kopplad till många önskvärda egenskaper för vissa typer av hundar. Det kräver bara ägare som är kloka och använder sitt intellekt, inte våld, för att lära hunden saker, så visar hunden inte det beteendet och allt är frid och fröjd.
 
Vi har under årtusenden avlat för att just de hundar som svarar upp när föraren gör ngt , ska undvikas.

Stämmer inte. En hund svarar ytterst sällan upp pga lynnesfel.
Merparten av incidenter där hunden svarar upp beror på att föraren brister i kommunikation och/ eller nyttjar fel teknik. Felhantering från föraren helt enkelt.

Många av våra främsta hundar i avel mot tjänst skulle lätt svara upp vid övertramp av föraren.
 
På tal om att svara upp, grannen har ett par berner sennen och den ena, den äldsta (som är 2,5 år nu) har hela tiden tyckt att jag tom. är roligare än matskålen och nästan välter mig när jag kommer. Han har enligt matte ett mycket konstigt beteende när det gäller mig för han kan sätta igång att "aggressivmorra" och flyga på mig när han blir skitbusig men för mig är detta helt normalt då vi haft hundar som gjort precis likadant och jag är inte det minsta orolig för att det ska gå överstyr, hans matte däremot har backat. :laugh:

När jag är där och fikar så ligger han antingen halvt i knät på mig eller ligger på mina fötter och då skiter han i matte, då är det han och jag (och sen behöver jag inte tvätta mig på minst en vecka för det har han sett till). :rofl: :love: :heart
 
Hundens finns i människans miljö på människans villkor. De hundar som inte accepterade detta slogs konsekvent ut. Vilket återspeglar sig i dagens hundars mentalitet Och så är det med alla domesticerade djur.

Nä. Vargen och människan började samarbeta och därför har vi hundar idag.

Har aldrig hävdat att livet är rättvist. Men faktum är ju att för att djur ska kunna existera, samexistera med människor i människors samhälle å måste de ovillkorligen kunna anpassa sig

Så för att livet inte är rättvist tar du ut det på djuren? Varför?

Nej det där stämmer inte alls. Vi är flera med hundar som inte tål vilken hantering som helst som fungerar fint. Snarare är det som så att när man behöver och kräver hundar med vissa specifika egenskaper för arbetsbruk lär man sig att man inte kan hantera och bete sig hur som helst mot dom heller.
 
Stämmer inte. En hund svarar ytterst sällan upp pga lynnesfel.
Merparten av incidenter där hunden svarar upp beror på att föraren brister i kommunikation och/ eller nyttjar fel teknik. Felhantering från föraren helt enkelt.

Många av våra främsta hundar i avel mot tjänst skulle lätt svara upp vid övertramp av föraren.
eller som jag tidigare skrev, skit i andra änden på snöret...Av en hund som ska kunna agera i pressade situationer krävs högre integritet och självsäkerhet, må det vara tjänstehundar eller hundar som ensamma ska gå på björn eller gris. Det innebär naturligtvis att dessa hundar inte accepterar vad som helst från vem som helst. Men att gå på sin egen förare , då är det antingen jäkligt mycket skit i andra änden på snöret eller så är det fel på hunden.
 
eller som jag tidigare skrev, skit i andra änden på snöret...Av en hund som ska kunna agera i pressade situationer krävs högre integritet och självsäkerhet, må det vara tjänstehundar eller hundar som ensamma ska gå på björn eller gris. Det innebär naturligtvis att dessa hundar inte accepterar vad som helst från vem som helst. Men att gå på sin egen förare , då är det antingen jäkligt mycket skit i andra änden på snöret eller så är det fel på hunden.

Och vi försöker förklara att de metoder du pratar om är just "skit i snöret".
 
Då du är så duktig så borde du veta att detta är fakta
"Och vad det gäller MALINOIS så har väl ett aktivt avelsarbete och utslagning av icke önskvärda individer resulterat i en betydligt mer anpassad hund idag än för 20 år sedan Då var rädd ilskan rätt vanlig i rasen, numera är den inte vanligare där än hos andra större vallhundar. " Eller menar du att rasföreningens avelsarbete varit meningslöst och utan resultat:angel:
Nej det är inte fakta. Däremot importerades hundar av den typen mer ofta. Det är stor skillnad på bruksmalle och malle av utställningstyp- den senare betydligt mer vanlig för 20 år sen än den arbetande dito. Att jämföra dessa två typer är som att jämföra jaktlabbe med utställningsdito.
 
Rädd-ilska beskriver väl hundar som av osäker hugger. Detta är ngt som avelsarbetet reducerat. nu står dock MALINOIS inför ett allvarligt problem, den med en alltför smalt genetisk bas, dvs för få bra o godkända individer att avla på. Eller på ren Svenska, De svenska hundarna börjar bli för nära släkt med varandra.
Belgisk vallhund består av fyra varianter- malinois, laekenois, groenendael och tervueren. Samtliga varianter får användas internt varför avelsbasen inte kan betecknas som alltför smal genetiskt.
 
eller som jag tidigare skrev, skit i andra änden på snöret...Av en hund som ska kunna agera i pressade situationer krävs högre integritet och självsäkerhet, må det vara tjänstehundar eller hundar som ensamma ska gå på björn eller gris. Det innebär naturligtvis att dessa hundar inte accepterar vad som helst från vem som helst. Men att gå på sin egen förare , då är det antingen jäkligt mycket skit i andra änden på snöret eller så är det fel på hunden.
Som sagt- skit i snöret!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 874
Senast: mysboll
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 190
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 052
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 136
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp