Bukefalos 28 år!

Vad önskar ni att ni tyckte smakade gott?

Kolsyra. Det skulle vara mysigt att kunna ta en cider en varm sommarkväll eller kunna beställa en drink utan att lusläsa innehållsförteckningen eller förhöra bartendern.

Olika konsistenser. Jag kan inte äta olika konsistenser tillsammans. Om jag äter något mjukt, säg nudlar, och det helt plötsligt knastrar till, som av en böngrodd eller majskorn, slutar jag tugga och kan inte förmå mig till att fortsätta. Det är vidrigt. Och väldigt jobbigt..
 
Banan i tårta. Min mans släkt älskar banan i tårtfyllningen men jag tycker det förstör hela tårtan. Mogna, bruna bananbitar är värst! Vidrigt:yuck:

Kvarg och keso. Superbra som mellanmål,billigt och enkelt men smakar skit.
 
Alla ni som önskar ni kunde dricka kaffe av sociala skäl, visst går det väl så gott som alltid att få te som alternativ? Oavsett om det gäller hemma hos någon eller ute någonstans brukar väl lite hett vatten och några gamla blad(ja, jag är främst kaffedrickare) gå att skaka fram? Är det så socialt hopplöst att inte dricka kaffe?

Ja, jag har oftast kunnat få te och har dessutom några påsar liggandes i väskan. Tycker det är "värre" socialt sett att jag inte dricker alkohol, då brukar alternativet förutom vatten vara läsk vilket jag inte heller dricker. Typ aldrig nån bättre äppelmust eller nåt.
 
Ja, jag har oftast kunnat få te och har dessutom några påsar liggandes i väskan. Tycker det är "värre" socialt sett att jag inte dricker alkohol, då brukar alternativet förutom vatten vara läsk vilket jag inte heller dricker. Typ aldrig nån bättre äppelmust eller nåt.
Det, däremot kan jag mycket väl föreställa mig. Intressanta alkoholfria alternativ må ha blivit fler på systemet och krogen, men det är kanske inte lika vanligt att de trollas fram ur hemmakylskåp?
 
Alla ni som önskar ni kunde dricka kaffe av sociala skäl, visst går det väl så gott som alltid att få te som alternativ? Oavsett om det gäller hemma hos någon eller ute någonstans brukar väl lite hett vatten och några gamla blad(ja, jag är främst kaffedrickare) gå att skaka fram? Är det så socialt hopplöst att inte dricka kaffe?

För mig är det fikandet på stan som är det största irritationsmomentet. Jag har ingen lust att betala lika mycket för min dötrista tepåse som polaren betalar för sin maskinbryggda latte. Som tedrickare blir man liksom aldrig tagen på allvar. Jag räkna upp upp antalet fik/restauranger/hotell/etc som serverat vettigt te på min ena hands fingrar. Och då vill jag ändå påstå att jag varit runt en del.
 
För mig är det fikandet på stan som är det största irritationsmomentet. Jag har ingen lust att betala lika mycket för min dötrista tepåse som polaren betalar för sin maskinbryggda latte. Som tedrickare blir man liksom aldrig tagen på allvar. Jag räkna upp upp antalet fik/restauranger/hotell/etc som serverat vettigt te på min ena hands fingrar. Och då vill jag ändå påstå att jag varit runt en del.
Det låter förstås trist. Hoppas te får ett uppsving och blir en lika trendig vetenskap som kaffe.

Om det kan trösta dig något(knappast, va?) så brukar det bryggkaffe som ligger i samma prisklass som en kopp te inte precis vara något att ringa hem om det heller, utan riskerar att vara riktigt äckligt det med.
 
För mig är det fikandet på stan som är det största irritationsmomentet. Jag har ingen lust att betala lika mycket för min dötrista tepåse som polaren betalar för sin maskinbryggda latte. Som tedrickare blir man liksom aldrig tagen på allvar. Jag räkna upp upp antalet fik/restauranger/hotell/etc som serverat vettigt te på min ena hands fingrar. Och då vill jag ändå påstå att jag varit runt en del.

Lugn, tenördandet kommer. Vin, öl och kaffe har varit hipstergrejer länge. Te blir nästa stora grej.:D
 
Det, däremot kan jag mycket väl föreställa mig. Intressanta alkoholfria alternativ må ha blivit fler på systemet och krogen, men det är kanske inte lika vanligt att de trollas fram ur hemmakylskåp?
Jag brukar faktiskt alltid ha något alkoholfritt mousserande vin hemma och någon alkoholfri öl. Mestadels för att jag själv ofta kör bil och måste vara nykter men även för att jag är löjligt förtjust i nanny state och det är trevligt att kunna bjuda folk på någonting gott även om det är alkisfritt.
 
Senast ändrad:
Just nu önskar jag att jag skulle tycka om (nästan) vad som helst, för just nu är jag manisk och "kan" enbart kan äta jordgubbar, vattenmelon, popcorn och mjölk utan att känna mig lite äcklad. :meh:
 
Honung, det ser så fantastiskt gott ut och luktar så hemskt. Jag har nästan lärt mig äta det och kan numera ha det på ost och sådant, men det finns folk som älskar att äta det med sked :) (kan göra det numera men ryser lite :D). Men som sagt önskar att det vore sådär fantastiskt gott som i -gator som flödar av mjölk och honung.
Önskar också att jag gillade honung. Det är ett vackert ord, med massor av positiv laddning. Det är fantastiskt att människor har lurat bin att jobba åt sig, inte bara med honungsproduktion utan också pollination av fruktträd och bär. Så synd bara att honung smakar insekt.
 
Sill... de flesta i min familj är lyriska över ett bra sillbord på julen, och jag tycker det luktar så illa så jag kan inte förmå mig att stoppa det i munnen. Gäller även ansjovis, matjessill och liknande. Tänk så enkelt på sommaren, koka några nypotatis, öppna en burk sill. Men nej, det går inte.
 
Tomater. De jävlarna finner man ju tyvärr i var och varannan maträtt så nog hade det varit praktiskt om de inte smakade URK. :wtf: (Den slemmiga konsistensen ska vi inte ens tala om...)
 
Smör! Jag börjar klökas om jag försöker äta bröd med smör på. Jättestörigt att inte kunna köpa färdigbredda mackor/baguetter.

Starksprit som whisky, rom och cognac. Jag tycker jag är typen som borde gilla sådant. Men nej, det behövs en himla massa "blannevann" för att det ska gå ner och då kan jag lika gärna hoppa över det.

Blå- och grönmögelost. Jag känner helt ärligt ingen skillnad på smaken av en ost som möglat avsiktligt och en som bara är för gammal...
 
En fråga till er som inte dricker vin (speciellt rödvin): Har ni provat ett riktigt bra vin? Tex är det mesta plonket ur en BiB egentligen inte drickbart utan säljs enbart på YPK. Givetvis finns det undantag. Sedan kanske det inte är så strategiskt att börja med en helfet amarone heller :D

Detsamma gäller vitt vin, jag har druckit få goda vita boxviner.

*hm, undrar om jag ska börja ordna kurser och lära Bukefalister dricka vin, äta sushi, skaldjur och kött :sneaky: :up:*
Problemet är väl att de kan vara dyra och så sitter man där med en nästan helfull flaska dyrt vin om man inte tycker om det ... :cautious:
Inte vet man heller vart man ska börja när man inte tycker om vin alls :grin:

För att svara på trådens fråga - alkohol! Oftast så tänker jag väl att det är bra att jag inte är så förtjust i alkohol utan dricker söt cider som mest. Men ibland vid middagar så önskar man att man kunde tacka ja till vinet, bara för att få känna sig liksom vuxen för ett tag :angel::p
Färska tomater - jag åt dem förut men slutade då jag inte kan äta dem utan att få blåsor på tungan :mad:
Färsk lök - ibland blir det irriterande när folk har lök (eller paprika för den delen :yuck: men jag har åtminstone lärt mig att äta ostbiten som en paprikabit har legat på! :up:) i sallader och så kan man inte äta det, det är ju starkt! :wtf:
Kaffe - det vore ju shysst om man kunde ha något som piggade upp en på morgonen utan att ha en massa socker i :banghead:

Inte äter jag sushi heller, men det är inget jag stör mig på ... än :angel:

KÖTT har jag absolut inget problem med, det är grönsaker jag har problem med :angel: där kan jag önska att jag kunde lära mig att äta mera av :arghh: men de e ju inget gott..! :arghh:
 
Blå- och grönmögelost. Jag känner helt ärligt ingen skillnad på smaken av en ost som möglat avsiktligt och en som bara är för gammal...
Gud, jag kan inte ens smaka/äta av en mögelost då jag tänker på det. Vad fanken är skillnaden förutom avsikten bakom den ena?? Fyy vad äckligt :yuck:
 
Frukter & bär.
Kan äta äpple, banan, apelsin, clementin och jordgubbar, men det är väldigt sällan.

Vore trevligt om man kunde äta "italiensk/grekiskt kallskuret" såsom oliver, salami och dess kusiner. Mysko små mögelostar etc.
Vår på väns 30 årsfest, åt ungefär nån brödbit

Tja, varför inte ostar över huvudtaget med mer smak är hushållsost/gouda!

Vin/öl/nåt med alkohol.
 
@Asko: Man bjuder in sig till en vinnörd och erbjuder sig att betala för det man dricker ;)

@Koltrast och @Angel: Jag har alltid något alkoholfritt alternativ hemma. Bara för att JAG föredrar vin med alkohol :D betyder ju inte att alla gör det och det skulle aldrig falla mig in att truga i folk alkohol.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid varit lite kinkig med maten. Inte så att jag är kräsen, utan jag äter allt som är nytt och färskt. Jag brukar säga att...
Svar
7
· Visningar
1 398
Senast: tjenixen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp