Bukefalos 28 år!

Vad önskar ni att ni tyckte smakade gott?

Alla ni som önskar ni kunde dricka kaffe av sociala skäl, visst går det väl så gott som alltid att få te som alternativ? Oavsett om det gäller hemma hos någon eller ute någonstans brukar väl lite hett vatten och några gamla blad(ja, jag är främst kaffedrickare) gå att skaka fram? Är det så socialt hopplöst att inte dricka kaffe?
Ja det är det faktiskt. Min man dricker inte kaffe och det är hopplöst. Vi är båda tedrickare men jag kan dricka kaffe och gör det helt frivilligt men han ställer alltid till jätteproblem hemma hos 50- 60+ personer som har gjort kaffe till alla och så måste de börja leta efter te till en. Sedan om det är besvärligt eller om de gör det till besvärligt vet jag inte, men alla tio vid bordet uppfattar och diskuterar trasslet i alla fall :D.

Det är typ enklare att be om ett glas vatten, men det vill de ju helst inte servera. Coca cola eller saft tycker de också är lättare, dessutom är det kanske redan framställt till barnen.

Kommer man hem till någon vän i 30-40 årsåldern är det inga problem. Är det någon man inte känner så väl, vi har tedrickarvänner, så blir det problem igen.
 
@Badger: Jag har alltid kaffe (förvarat i en vacuumbehållare) och te hemma fast jag inte dricker kaffe och väldigt lite te.

Bondjäntan i mig skulle skämmas ögonen ur mig om jag inte kunde servera kaffe eller te :D
 
@Badger: Jag har alltid kaffe (förvarat i en vacuumbehållare) och te hemma fast jag inte dricker kaffe och väldigt lite te.

Bondjäntan i mig skulle skämmas ögonen ur mig om jag inte kunde servera kaffe eller te :D
Jag har också kaffe hemma numera, till mamma, och en pressobryggare. Man får springa och pressa jättemycket när föräldrarna är på besök :)

Haken är inte att de inte har te hemma, det har alla, problemet är att det är så jobbigt att göra för dem. Det är faktiskt på riktigt ett problem att inte dricka kaffe om man inte tycker om att bli tio personers samtalsämne i några minuter på varje tillställning hos kaffedrickare.
 
Jag har också kaffe hemma numera, till mamma, och en pressobryggare. Man får springa och pressa jättemycket när föräldrarna är på besök :)

Haken är inte att de inte har te hemma, det har alla, problemet är att det är så jobbigt att göra för dem. Det är faktiskt på riktigt ett problem att inte dricka kaffe om man inte tycker om att bli tio personers samtalsämne i några minuter på varje tillställning hos kaffedrickare.

Jo, det har verkligen potential att bli fikats största samtalsämne :grin:

Jag har faktiskt en bryggare, den har hängt med sedan universitetstiden :love:
 
@Badger och @athena_arabians
Jag umgås nog i ett ganska(tyvärr!) snävt åldersskikt av 25-60-åringar som samtliga kan plocka fram både en och fyra sorters te(svart? rött? vitt? grönt?, vilken smak?), men eftersom en del av dem inte är kaffedrickare själva är de inte alla så slängda i kaffebryggande(och tenderar att ha förhistoriskt kaffe:D). Således dricker jag ofta te hemma hos tedrickare, vilket inte är något större problem eftersom jag tycker att det är fullt drickbart(sålänge det inte är skogsbärssmakande svart påste eller dylika fruktiga otäckheter).
 
J
Jag rör mig nog i en skyddad värld:D
Jag känner mig lite skyldig och dum i det här sammanhanget. :p Jag tror inte att jag lyckas dölja att jag tycker att det är lite jobbigt när folk ber om te. (Det finns hemma, men ändå.)

Alltså, jag är en av dem som skapar socialt tryck att dricka kaffe, TROTS att jag fattar att det är jobbigt för er som inte gillar kaffe.
 
J

Jag känner mig lite skyldig och dum i det här sammanhanget. :p Jag tror inte att jag lyckas dölja att jag tycker att det är lite jobbigt när folk ber om te. (Det finns hemma, men ändå.)

Alltså, jag är en av dem som skapar socialt tryck att dricka kaffe, TROTS att jag fattar att det är jobbigt för er som inte gillar kaffe.
Jag kan tycka att det känns lite fattigt när någon "bara" vill ha te(men jag kan prestera en jävla massa sorter att välja på eftersom min omgivning består av en stor del tedrickare, som ofta misstar mig för en av dem och ger mig te i present titt som tätt), medan att bjuda på enbart kaffe inte känns lika illa.
 
Ang kaffe, så ÄR det väldigt 'besvärligt' att inte dricka det.
I min bekantskap av folk mest kring trettioårsåldern är det några få som dricker te/ens har det hemma, ännu färre (om ens någon) har saft hemma. Ibland finns det läsk men i nästan alla fall är det vatten som är alternativet.
Äldre har ofta saft åtminstone.
 
Jag hade gärna kunnat dricka svart kaffe. Det är ofta folk inte har mjölk och då känner jag mig jättelöjlig som tackar nej till kaffet. "Ja tack gärna kaffe, på ett villkor!" blir rätt tramsigt :p
 
Njae, det allra mesta av det jag inte gillar har jag inget problem med att inte gilla, så att säga. Kaffe, alkohol, sushi, vispgrädde, tårta, semlor, majs... Nej, det är ingenting jag saknar.

Paprika skulle vara lite smidigt att tycka om, verkar fiffigt att ta en bit paprika när man vill tugga på något!
 
Ha ha! Jag önskar snarare att jag inte tyckte att det allra mesta smakar (jätte-) gott... Hade ju varit lättare att låta bli då. :cautious:
 
När en läser tråden låter det ju som att var och varannan inte dricker kaffe, vilket mörkertal det måste finnas, för jag har aldrig uppfattat att så många hellre dricker något annat :p

Är det något jag önskar att jag gillade är det banan :banana: men jag tycker verkligen att det smakar vidrigt :yuck: Verkar så himla smidigt att fylla ut mellanmål med, äta bara, i smoothies och vad gott det låter med bananpannkakor, men jag kan verkligen inte förmå mig att äta det :down:
 
Grönsaker! Jag är en riktig "tycker inte om" skitunge, mina föräldrar har gett upp och låter mig utan att klaga allt för mycket peta bort om jag är hos dom men det har tagit lång väg dit!

Var alltid lite tjafs på sommaren när det var varmt och vi gjorde en sallad för alla ville ju ha äckelpäckel i som typ paprika, lök, fetaost å jag vägrade befatta mig med det om det fanns i för de goda tog ju smak av det äckliga så dom fick så fint ha allt utom isbergssallad, gurka och tomat i en skål bredvid.

Lägger till att jag inte dricker te, kolsyrat vatten, kaffe, vin, öl eller whiskey heller, mitt liv är väldigt jobbigt på finare tillställningar :mad:
 
Alltså, jag är en av dem som skapar socialt tryck att dricka kaffe, TROTS att jag fattar att det är jobbigt för er som inte gillar kaffe.
Samma här får jag erkänna. Sambon dricker inte kaffe, har aldrig gjort. Senast härom veckan dukade jag fram kaffekoppar till alla när vi hade gäster på fika, innan jag kom på att sambon kanske ville ha en tekopp istället. Vi har bott ihop i typ fem år. :banghead:
 
Alltså, jag är en av dem som skapar socialt tryck att dricka kaffe, TROTS att jag fattar att det är jobbigt för er som inte gillar kaffe.
Ja, det är faktiskt snorjobbigt att inte gilla kaffe. Än värre att jag dessutom inte heller dricker te. Folk vet liksom knappt vad de ska ta sig till när jag kommer på fika :crazy:.
 
Korianer - för det har de nästan på alla rätter på mitt jobbs restaurang nuförtiden :p och de har ju en viss förkärlek för att peta ner det i de flesta asiatiska rätter - gillar asiatisk mat men hatar koriander :p
 
Konjak! Eller Cognac då. Det doftar så gott och det ser så härligt ut när nån sitter där med en cognacskupa i handen och smuttar en vinterkväll framför öppna spisen. Som i nån engelsk TV-serie ungefär. Till och med färgen är gudomligt vacker. Men smaken ger mig kväljningar! (Vilket i sin tur förmodligen beror på att jag en gång i min dumma ungdom drack lite väl mycket cognac en kväll och inte mådde så bra sedan...)
 
@Badger: Jag har alltid kaffe (förvarat i en vacuumbehållare) och te hemma fast jag inte dricker kaffe och väldigt lite te.

Bondjäntan i mig skulle skämmas ögonen ur mig om jag inte kunde servera kaffe eller te :D

Jag har också kaffe hemma numera, till mamma, och en pressobryggare. Man får springa och pressa jättemycket när föräldrarna är på besök :)

Vad kan man ha för kaffe hemma som folk dels brukar tycka smakar ok och dels inte kräver nån dyr maskin?
 
Ja, det är faktiskt snorjobbigt att inte gilla kaffe. Än värre att jag dessutom inte heller dricker te. Folk vet liksom knappt vad de ska ta sig till när jag kommer på fika :crazy:.

Samma här! Man känner sig sjukt dryg när folk erbjuder både kaffe och te och man tackar nej pga tycker inte om... :o
 
Vad kan man ha för kaffe hemma som folk dels brukar tycka smakar ok och dels inte kräver nån dyr maskin?
Såväl moccabryggare, pressokanna som en filterhållare, filter och en vattenkokare kan göra bra kaffe och är billigare och mer utrymmessnåla än elektrisk bryggare eller andra maskiner.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid varit lite kinkig med maten. Inte så att jag är kräsen, utan jag äter allt som är nytt och färskt. Jag brukar säga att...
Svar
7
· Visningar
1 398
Senast: tjenixen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp