Vad pysslar vi med? Del LXII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det värsta är när man inte kan stava toll något och man ber att de bokstaverar så blir det T.ex. Thomas alltså T h omas. Ingen jävla hjälp direkt. T och h hörde jag men rästen blir en gröt

Det där är intressant för det är väldigt individuellt, för en del fungerar ju bokstavering :) Mamma tyckte om att försöka hitta nyckeln för varje elev så hon skräddarsydde från olika metoder det som fungerade för varje individ. Hon gick kurser genom jobbet men la mycket egen tid också på att utbilda sig.

Det värsta är när man inte kan stava toll något och man ber att de bokstaverar så blir det T.ex. Thomas alltså T h omas. Ingen jävla hjälp direkt. T och h hörde jag men rästen blir en gröt
Sånt tycker jag bara funkar när det sista blir ett ord som man kan. Som namnet Kihlgren, det har jag alltid lärt mig som K-I-H-L-gren. Gren är enkelt i sig liksom.

Men vad spelar det för roll på ett hobbyforum i en tjattertråd?
Jag stavar fel ibland och jag skriver inte alltid korrekta meningar här.

Det är ju inte någon uppsats eller viktig publikation vi skriver här.
Det finns fler än Tranan som har dyslexi. Så att påpeka sånt vet vi väl alla kan vara lite onödigt iom risken att den som skrev fel kanske har ett problem som genom åren gett mycket ångest.

En av mina bästa vänner är dyslektiker. Han har behandlats som om han vore efterbliven många gånger. Det gör ont, än idag..
Har åxo stora svårigheter att skriva då jag inte känner igen orden och vet hur många bokstäver det ska vara och vissa klarar jag inte alls utan väljer andra ord och det har blivit mycket värre med utmattningssyndromet .Så jag måste läsa en text 3-4 gånger innan jag postar och se om det är läsbart .Så ofta på Fb så hackar folk fort som tusan om någon inte stavar rätt i vissa trådar men tänker inte på att han eller hon som skriver kan ha stora svårigheter med text

Är någon otrevlig så klappar jag inte denne på huvudet. Jag tycker inte att @dobbis var trevlig utan det var ett sånt där klassiskt tjuvnyp igen.
Men va fan:mad: Du läser in mycket mer än det var och jag är inte varken den första eller sista stavningspolisen här inne,liksom att tranan inte är den första eller sista felstavaren oavsett diagnos.
Och med tanke på att det finns ett helt gäng av dom här inne så är det omöjligt att komma ihåg eller veta vem som har vilken diagnos.
Så mao var det inget att varken dra på sig offerkoftan för eller resa ragg o läsa något som inte fanns där

Jag som arbetar i branschen och bokar frakter med miljonvärden - det hen dillar om är rena fantasier. Det är ju ingen som vet om vi har sopor eller sängar eller en världsunik 12-miljonersmaskin i skåpet. Bara vi i trafikledningen och chauffören vet.

Miljonvärden? Två av mina pallar till butik är värda dryga 5 mille, vilket bevisades då en av våra bilar blev rånade på planerad rastplats i Danmark i mars, tjuvarna tog sig 0,8 meter in på lasset räknat från bakdörrarna, grabbade med sig 8 tv apparater och fyra lådor 60*40*25cm med telefoner. Tullvärde drygt 350000Dkr, försäkrings och salgsvärde dryga 1,3 mille enligt danska avdelningen och deras försäkringsbolag.

Det sker stölder från bilar som åker från denna nordens största aktör varje dag, vi vet aldrig om de slår till i Norge, Danmark, Sverige eller Finland. Det ända vi vet är att någon av de 5-6 personbilar som står parkerad på "huvudvägen" registrerar alla bilar som åker från lagret.

Miljonvärden? Två av mina pallar till butik är värda dryga 5 mille, vilket bevisades då en av våra bilar blev rånade på planerad rastplats i Danmark i mars, tjuvarna tog sig 0,8 meter in på lasset räknat från bakdörrarna, grabbade med sig 8 tv apparater och fyra lådor 60*40*25cm med telefoner. Tullvärde drygt 350000Dkr, försäkrings och salgsvärde dryga 1,3 mille enligt danska avdelningen och deras försäkringsbolag.

Det sker stölder från bilar som åker från denna nordens största aktör varje dag, vi vet aldrig om de slår till i Norge, Danmark, Sverige eller Finland. Det ända vi vet är att någon av de 5-6 personbilar som står parkerad på "huvudvägen" registrerar alla bilar som åker från lagret.

Händer alla åkeriet.... inte bara ditt

Jaja, du är häftigast, så, nöjd nu?

Har åxo stora svårigheter att skriva då jag inte känner igen orden och vet hur många bokstäver det ska vara och vissa klarar jag inte alls utan väljer andra ord och det har blivit mycket värre med utmattningssyndromet .Så jag måste läsa en text 3-4 gånger innan jag postar och se om det är läsbart .Så ofta på Fb så hackar folk fort som tusan om någon inte stavar rätt i vissa trådar men tänker inte på att han eller hon som skriver kan ha stora svårigheter med text

Ja, min vän tex är otroligt allmänbildad och har lätt att lära. Han är skärpt.
Men i skolan skulle det läras in via text och göras skriftliga prov. han fick urdåliga betyg och fick höra att om han bara skärpte sig skulle det gå, han var lat eller ännu värre dum och korkad.
Iom de dåliga betygen läste han aldrig vidare. Och han har alltid känt sig sämre än alla och behandlats som han vore det av många. Utöver att han behövt ha en del jobb han inte trivts på alls.
Samma när han skulle börja nätdejta och var orolig över att skriva sin text och dömas som idiot pga sina skrivsvårigheter. Alltså skrev han vad han ville ha sagt och jag rättskrev.
Så man kan ju hindras på så många plan av ett sånt handikapp.
Idag finns som tur är så mycket hjälpmedel för ungarna i skolan, med att få all undervisning i ljudform och erlägga muntliga prov etc. Men det har ju inte varit så så värst länge.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag har alltid varit en person som ogillar att pyssla, eller egentligen allt som är smått och pilligt kan driva mig till vansinne. Jag... 2
Svar
28
· Visningar
910
Senast: Trott
·
Tjatter Idag har jag gjort bort mig. En stor del av året är Harris Tweed-kavaj min vardagsklädsel, när jag vill vara prydlig men inte alltför... 2
Svar
24
· Visningar
1 213
Senast: Flixon
·
  • Låst
Tjatter Dödstrött pga allergi och allergimedicin men vilket ljuvligt väder det var igår! Inte lika trevligt idag men uppehåll ännu så jag ska... 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
70 348
Tjatter Jag vill göra något i sommar på min semester. Jag känner att jag vill uppleva något och liksom unna mig själv någonting.😊 Kanske resa... 2 3
Svar
46
· Visningar
2 299
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vilken färg?
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur