Vad pysslar vi med, del LXIX

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare dobbis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 004
  • Visningar Visningar 59 838
Status
Stängd för vidare inlägg.
Först och främst; nej, det hade jag inte gjort.

Men sen är det där en rätt vanlig scam också!! Folk som kapar mail/FB-konto och skickar ut ”nödbrev” till den kapades vänner och bekanta, så de stackare som bara vill hjälpa sätter in pengar på bedragarens konto.

Är ganska övertygad om att det är personen. Vi är vänner på fb och hen skickade meddelande via messenger. Hen nämnde också vissa detaljer som gör att jag är säker på att det är personen i fråga

Ok fick just ett meddelande på messenger från en fd arbetskompis som jag jobbade med för typ 10 år sedan. Hen har tydligen ekonomiska problem och ville låna 10 k.
Hade inte tvekat med ngn närstående men känns lite shady att hen frågar mig, antar att det är akut. Minns att hen hade lite ekonomiska problem redan när vi jobbade ihop (lån med höga räntor och sånt). Men är en enormt snäll och godhjärtad person. Vad hade ni gjort?

Du kan skicka dem hit istället, räcker till många tuggben till vilda pirater :D

Skämt å sido, så nej det tycker jag inte att du ska om du inte råkar vara über-rik och kan slänga pengar i sjön lite nu och då bara för att du kan. Känns lite väl märkligt att någon du jobbat med kommer så lång tid efteråt och vill låna pengar O_o

Sitter med laptopen i knäet efter en jobbdag. Känner mig trött och fortsatt snuvig, men på bättringsvägen.

Oj, vad svår fråga.
Som du säger hade jag direkt lånat ut till mina vänner.
Men någon jag inte umgåtts med så mkt på 10 år vet jag inte riktigt.
Jag vill ju gärna hjälpa. Men 10k känns lite väl saftigt att riskera bli av med. Personen kan ju vara godhjärtad men ha svårt med att betala åter och inte riktigt vara medveten om hur svårt/omöjligt det blir.

Precis så tolkar jag personen. Enormt godhjärtad, lite godtrogen liksom. Snäll men har lite svårt för att planera rent allmänt. Nu hade hen bytt jobb och pga olika löneformer hamnar en månad i stort sett utan lön. Rent krasst tänker jag att hen borde planerat för det alt haft en buffert för oförutsedda händelser.
Jobbigt dock då jag VET att detta är en väldigt fin person som ställer upp för folk på olika sätt (annat än ekonomiskt)

nej det tycker jag inte att du ska om du inte råkar vara über-rik och kan slänga pengar i sjön lite nu och då bara för att du kan. Känns lite väl märkligt att någon du jobbat med kommer så lång tid efteråt och vill låna pengar O_o

Tolkar det som att hen är ganska desperat..

Ok fick just ett meddelande på messenger från en fd arbetskompis som jag jobbade med för typ 10 år sedan. Hen har tydligen ekonomiska problem och ville låna 10 k.
Hade inte tvekat med ngn närstående men känns lite shady att hen frågar mig, antar att det är akut. Minns att hen hade lite ekonomiska problem redan när vi jobbade ihop (lån med höga räntor och sånt). Men är en enormt snäll och godhjärtad person. Vad hade ni gjort?

Jag skulle inte låna ut under sådana omständigheter då jag skulle känna mig utnyttjad och bara som en pengamaskin om hen hört av sig bara för att låna pengar efter 10 år. Varför hör hen av sig till just dig? Hen har säkert bränt sina broar hos de som står hen närmare.

Precis så tolkar jag personen. Enormt godhjärtad, lite godtrogen liksom. Snäll men har lite svårt för att planera rent allmänt. Nu hade hen bytt jobb och pga olika löneformer hamnar en månad i stort sett utan lön. Rent krasst tänker jag att hen borde planerat för det alt haft en buffert för oförutsedda händelser.
Jobbigt dock då jag VET att detta är en väldigt fin person som ställer upp för folk på olika sätt (annat än ekonomiskt)
Finns väl banker att låna av? :)

Jag är både snäll och godhjärtad, samt generös. Men att låna ut 10 k, aldrig i hela livet. Möjligen till en familjemedlem eller en mycket nära vän. Nån jag jobbat med för 10 år sedan skulle jag inte ens överväga tanken på att säga ja till :o

Tolkar det som att hen är ganska desperat..

Säkerligen, men det är lite väl mycket pengar att be någon man inte träffat på så lång tid oavsett hur desperat man än. Tycker jag i alla fall.

Risken är ju att om du lånar ut nu, så lär människan fortsätta höra av sig.

Jag hade nog sagt att tyvärr, men jag kan inte hjälpa.

Hade jag haft möjlighet att avvara 10 000 så visst. Men då hade jag sett det som en gåva, inte ett lån och aldrig räknat med att få tillbaka dem.

Jag är både snäll och godhjärtad, samt generös. Men att låna ut 10 k, aldrig i hela livet. Möjligen till en familjemedlem eller en mycket nära vän. Nån jag jobbat med för 10 år sedan skulle jag inte ens överväga tanken på att säga ja till :o
Jag lånade ut 10 papp till ett ex men som jag vid det tillfället var ihop med. De pengarna fick jag sedan inte se röken av och han är numera död så hoppet om att återfå pengarna är helt ute.

Varit i Stockholm på kurs. Trött i huvudet nu. Just ätit soppa framför tv:n, vår tid är nu.
ska till stallet och hinna tömköra en häst innan kvällsfodring.

Mmm, det regnar utanför, så otroligt mysigt. Jag får rysningar av välbehag. Älskar verkligen höstregn, helst ska det blåsa också :up:

Förstår att det känns svårt. Man vill ju hjälpa snälla människor och man antar ju att det inte kan vara kul att behöva be om sånt.
Men 10k är ju annat för mig än tex en tusenlapp. 10 k vet jag inte om jag vill ge någon som faktiskt haft jobb nyligen och verkar arbetsför etc..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 535
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
799
Senast: Whoever
·
Småbarn Min femåring åker bakåtvänt i en Britax Max-Way Plus, men nu börjar han bli för lång för den. Bältet vid axlarna hade behövt höjas ett...
Svar
19
· Visningar
789
Senast: lillaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka