Vad pysslar vi med? Del LXXVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej inte är dom som vargar riktigt, vet en familj några mil från dig som har en som husdjur.
Det är ju som med allt, det kan fungera jättebra och det kan bli katastrof men oftast är det djurvana människor som skaffar udda djur och tar det för vad det är. Jag vet också om en hybrid här i närheten som är husdjur och som funkar jättebra och trivs.

Hittade vad lagen säger:
Rovdjur får inte vara sällskapsdjur
Det är förbjudet att ha andra rovdjur än hundar, katter, grävlingar och tama illrar som sällskapsdjur. Du får inte heller hålla eller sälja
  • hybrider mellan tamhund och vilda hunddjur, till exempel varg eller dingo
  • hybrider mellan tamkatt och vilda kattdjur
  • korsningar mellan sådana hybrider och vilda arter.
Hybrider som är förbjudna är första till och med fjärde generationen efter korsning mellan vilda arter och tamhund eller tamkatt.

Jo vi har ju rätt många såna i våra trakter, åt Vingåkershållet har dom ju skjutit 2.
Dom kommer aldrig att hinna knäppa alla så det är bara att gilla läget nu, själv är jag inte ett dugg orolig. Om folk visste vilket djur som är farligast så skulle dom inte gå i skogen öht. om dom ser rådjur, råbockar och även hjortar kan ta ihjäl människor med sina vassa horn och är dom på stridshumör anfaller dom allt.

Hybrider? Dom är inte ens lagliga att ha om det inte är 3 eller 5 generationer hund efter vargen (tror det är 5) och då är det inte så mycket hybrid kvar men dom som äger dom brukar överdriva ändå tills länsstyrelsen dyker upp.
Dom som vill ha skaffar ändå oavsett vad lagen säger, jag har träffat på renrasig sibirisk varg med husse, kramgo nallebjörn som älskar alla och alltid går lös men sånt talar man inte om, hoppas han får leva länge för det är en fin och älskvärd individ.

Hybrider? Dom är inte ens lagliga att ha om det inte är 3 eller 5 generationer hund efter vargen (tror det är 5) och då är det inte så mycket hybrid kvar men dom som äger dom brukar överdriva ändå tills länsstyrelsen dyker upp.
Dessa är d mycket varg i. Är ganska säker på att dom kommer från utlandet med. Länstyrelsen dyker upp, vänder och åker. Dom vågar sig inte in på tomten som är låst med hänglås. Flera personer i trakten har gjort anmälan då dom inte ens vågar gå förbi på vägen. Men ingen släpper in länstyrelsen. Vad gör man då??
Dessa djur är verkligen kusliga. Dom är inte fina på något vis utan bara kusliga.

Dessa är d mycket varg i. Är ganska säker på att dom kommer från utlandet med. Länstyrelsen dyker upp, vänder och åker. Dom vågar sig inte in på tomten som är låst med hänglås. Flera personer i trakten har gjort anmälan då dom inte ens vågar gå förbi på vägen. Men ingen släpper in länstyrelsen. Vad gör man då??
Dessa djur är verkligen kusliga. Dom är inte fina på något vis utan bara kusliga.
Länsstyrelsen brukar i dom fallen ta med polis o distrikts vet.
Ring Una.Modig hon är en av dom ansvariga i vårat län på länsstyrelsen.

Dom kommer aldrig att hinna knäppa alla så det är bara att gilla läget nu, själv är jag inte ett dugg orolig. Om folk visste vilket djur som är farligast så skulle dom inte gå i skogen öht. om dom ser rådjur, råbockar och även hjortar kan ta ihjäl människor med sina vassa horn och är dom på stridshumör anfaller dom allt.
Problemet är väl att hybrider är ett hot mot d svenska faunan. Var d inte i Tyskland d blev katastrof när d kom massa tvättbjörnar eller vad d nu var för djur.

Dom som vill ha skaffar ändå oavsett vad lagen säger, jag har träffat på renrasig sibirisk varg med husse, kramgo nallebjörn som älskar alla och alltid går lös men sånt talar man inte om, hoppas han får leva länge för det är en fin och älskvärd individ.

Ja vad lagen säger och med anledning av varför (ibland finns det ju genomtänkta lagar) bryr sig inte en del inte det minsta om.
Det fallet jag tänker på är mest katastrof på flera vis vad jag hört, har ingen egen insikt i vare sig djur eller familjen mer än att jag sett dom på avstånd.

Problemet är väl att hybrider är ett hot mot d svenska faunan. Var d inte i Tyskland d blev katastrof när d kom massa tvättbjörnar eller vad d nu var för djur.
Jo jag vill minnas att det var tvättbjörnar och trots att dom är söta så vill vi INTE ha in dom i landet för värre huliganer finns inte.

Länsstyrelsen brukar i dom fallen ta med polis o distrikts vet.
Inte för två år sen när jag vet att dom var ute sist.
Mannen i familjen jobbar inte, tydligen måste han vara hemma och ''styra upp flocken '' Är dom borta för länge är risken stor att flocken tar över. Sant eller inte, jag vet inte. Men något kommer att ske där en dag. Inte mycket som går rätt till där tyvärr.

Ja vad lagen säger och med anledning av varför (ibland finns det ju genomtänkta lagar) bryr sig inte en del inte det minsta om.
Det fallet jag tänker på är mest katastrof på flera vis vad jag hört, har ingen egen insikt i vare sig djur eller familjen mer än att jag sett dom på avstånd.
Då är det troligen bara för att "det är häftigt" dom har hybrid, kanske likadant med @åke s fd. grannar. Skaffar man djur ska man ta hand om dom och då ska dom vara älskade husdjur och inget annat.

Inte för två år sen när jag vet att dom var ute sist.
Mannen i familjen jobbar inte, tydligen måste han vara hemma och ''styra upp flocken '' Är dom borta för länge är risken stor att flocken tar över. Sant eller inte, jag vet inte. Men något kommer att ske där en dag. Inte mycket som går rätt till där tyvärr.
Aha, white trash alltså som lever på bidrag, ja då kan man ju förvänta sig precis vad som helst. En vacker dag sätter hybriderna tänderna i honom eller nån annan i huset och då löser det sig självt. :cool:

Samma sak med hybrider. Ska stammen hållas ren så måste vi ju vidta åtgärder.
Exakt, vargen jag nämnde kommer aldrig att lämna husse levande och kommer aldrig att avlas på och det är därför jag inte nämner honom.

Fy FAAAAN vilken dag.. Hittade Dräktiga Damen liggande på sidan i boxen i morse, med ena hoven sittande fast i boxgallret.. Det ska ibte gå..
Brandkåren kom och fick plocka ner väggen för att få loss henne. Nu står hon på kliniken, inga frakturer, ögat som såg sönderslaget ut är helt "bara" så svullet att slemhinnan täcker hela ögat, svullen över huvud och hals som hon slagit mot golvet när hon försökt ta sig loss. Så hade hon ett djupt jack i bakbenet som ska has kollpå.
Snuttan...
Jag har landat i sängen med värktabletter och godis, lär somna ovaggad.
Håll tummarna för damen och fölis..
Fy fan vilken pärs :eek:! Skönt att det gick bra ändå!

Jag håller inte med om att det brukar vara kunnigt folk som skaffar hybrider etc. Absolut inte!

De som vet tillräckligt avlar inte fram såna djur, de håller inte icke-domesticerade djur som husdjur utan att kunna ge dem vad deras drifter eg mått bäst av.
Det är i mina ögon otroligt själviskt att hålla icke-domesticerade djur i fångenskap som privatperson för sitt egna höga nöjes skull.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 873
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 685
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 930
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Under 2021 var jag vid två skilda tillfällen med om situationer där jag trodde att jag skulle bli dödad. Nu blev jag inte det, men det...
Svar
13
· Visningar
1 504
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka