Bukefalos 28 år!

Vad räknas som störande av dressyrritt

meadow

Trådstartare
råkade ut för en otrevlig och störande dressyrritt ( och hoppritt) under helgens tävlande.
Under dressyrprogramet gick helt plötligt 2 st unga fuktionärer( barn) högljudt på dressyrläktaren med prasslande papper. dessa hämtade protokollen från dressyren och gick till sek. de gjorde de mellan ritterna men mitt under min ritt. eftersom jag var mitt i programmet och befann mig ca 3m från barnen blev min häst rädd och tvärstannade. jag skrek och barnen att de skulle stå still, de fortsatte samt smällde igen ridhusdörren istället varav min häst som tyvärr var nere i hörnet vid dörren tvärstannade igen. resten av programmet blev lite spänt men helt ok. men jag fick 2 or på 3 moment precis vid störningen samt en 4a på hästens form med kritik att den inte gick fram för skänkeln.
Flera kom franm efteråt och sa till mig att klaga. jag kontakade överdommaren som sa att det är sånt som händer och att det inte fanns något att göra. vi var flera som sa att det är fel. han pratade med dressyrdommaren som kom ihåg incidenten och att jag hade varit tvungen att skrika på barnen men de valde ändå att inte göra något. Jag tappade en massa poäng och tycker att det inte är rätt.
inte nog med dettta!!
under hoppningen var jag tvungen att avbryta efter halva banan då funktionärerna hade glömt tagit upp ett rivet hinder. men här var de vänliga och bad mig vänta, satt upp hindret och jag fick fortsätta. felfritt vilket var skönt.

men tack vare neddömningen i dressyren fick jag inte godkänt resultat i dressyren utan precis under. 5 åringen skulle kvala så det känns extra bittert. och med 2 funktionärsmissar tyckte jag att det var nog, jag stök mig från terrängen och åkte hem.

har ni varit med om något liknande??
 
Sv: Vad räknas som störande av dressyrritt

Det var ju väldigt tråkigt att det hände, speciellt när man rider unghäst och ska försöka kvala.

Men det är ofta småtjejer som får springa med protokollen och det ska ju DEFINITIVT ligga på arrangören att se till att dessa funktionärsmedhjälpare är upplysta om HUR de ska agera och NÄR.

Tycker nog att Ö.D och arrangör kunde gjort mer för dig....
 
Sv: Vad räknas som störande av dressyrritt

Tja så är det , det är bara att miljöträna för man kommer aldrig ifrån störande moment på vanliga tävlingar så det är bara att vänja sig och hästen ;)
 
Sv: Vad räknas som störande av dressyrritt

Jag har varit med om en liknande händesle under Duseborgs fälttävlan. Kommer inte ihåg vilket år men vi som bodde i närheten skulle åka dit och rida dressyren på kvällen innan och mitt under mitt program kommer en man på åkgräsklippare och börjar klippa precis utanför dressyrstaketen... Som tur var sprutade gräsklippet från banan. Det blev en liten paus i mitt program medans domaren pratade med mannen, men min häst var hyfsat lugn så jag fullföljde och det gick väl ganska hyfsat ändå. Skönt med miljötränade hästar :)
 
Sv: Vad räknas som störande av dressyrritt

man tycker ju att hästtjejer, hur gamla de än är skulle ha så mycket vett att de är tysta o lugna när det är hästar inne på banan, det hör till sunt förnuft...

jag har en gång fått rida om ett program då jag ramlat av i en galoppökning för att min häst blev rejält skrämd av barn som klättrade i träd precis vid banan...

jag har också varit åskådare på en dressyrtävling då en fotograf från lokaltidningen satt ihop krupen vid staketet för att ta kort "underifrån" när ekipagen kom i mellan trav på diagonalen... han fick en rejäl tillsägelse av domaren... men tyvärr hann han skrämma ett par hästar...
 

Liknande trådar

Relationer Hej, jag har tidigare haft en annan användare här på forumet men har nu valt att starta denna. Jag skulle behöva hjälp med hur jag ska...
Svar
13
· Visningar
5 709
Senast: Luff
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 202
Senast: Hippocampus
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 266
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp