Vad säger analysen??

B

Blixtra

Ensilage:

Torrsubstans: 71.4%

Omsättningsbar energi för häst (VOS):per kg foder 7.4MJ; per kg torrsubstans 10.3MJ

Råprotein:per kg foder:54; per kg torrsubstans75

Smältbart råprotein för iddislare och häst per kg foder:28 och per kg torrsubstans:39

Aminosyror absorb tarm (gram) per kg foder 49.7 och per kg torrsub69.5

Kalcium: per kg foder 1.6 och per kg torrsub 2.3 (gram)

Fosfor: per kg foder 0.9 och per kg torrsub 1.3 (gram)

magnesium: per kg foder 0.6 per kg torrsub 0.9 (gram)

Kalium: per kg foder 11.2 per kg torrsub 15.6 (gram)

Kalcium/Fosfor kvot: 1.7

Det finns även rapport på Svavel, NDF och aska är det något jag behöver ta hänsyn till?
 
Sv: Vad säger analysen??

Lovisaleonora_ skrev:
Till mig säger den; jobbig kvot och dyrt hästår.
Varför säger den det? Jag har beställt Plancks bok men den har inte kommit ännu. Jag har aldrig räknat på något sådant här. Hästen har fri tillgång på ensilaget och får kanske i sig 15kg/dygn (kanske mer. Han är 2½ år och arbetar inte.
 
Sv: Vad säger analysen??

Jag hade aldrig vågat ha en häst på fri tillgång med den kvoten, än mindre en växande unghäst. Den får i sig på tok för lite protein i förhållande till energin. Med fri tillgång har du dessutom svårt att veta hur mycket protein du måste komplettera med.

Fri tillgång är bra, men förutsätter att man har ett bra och välbalanserat grovfoder!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
950
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 870
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 379
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej bukisar! Nu är snart fjolårets hösilage slut och det är dax att börja på årets skörd. Har fått analysen och har försökt sätta ihop...
Svar
4
· Visningar
751
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp