Vad såg ni senast? Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skrev om Fleabag tidigare i somras, så himla rolig!
Är Fleabag väldigt lik Crashing? Alltså att Waller Bridge spelar en huvudroll som Quirky och SÅ Speciell-tjej som ska vara rolig men bara är snorjobbig?

Jag älskar ju Killing Eve, men den är ju väldigt annorlunda.
 
Är Fleabag väldigt lik Crashing? Alltså att Waller Bridge spelar en huvudroll som Quirky och SÅ Speciell-tjej som ska vara rolig men bara är snorjobbig?

Jag älskar ju Killing Eve, men den är ju väldigt annorlunda.

Jag har faktiskt inte sett Crashing, men grejen med Fleabag är att man verkligen inte gillar henne och tanken är inte att man ska det heller. Så absolut inte quirky och ”gullig”.
Plus att hon bryter den fjärde väggen dvs talar in i kameran på ett så väldigt roligt sätt
Det jag och många andra gillat med serien är att karaktärerna känns som riktiga personer inte karaktärer. Jag fastnade redan i första avsnittet. Det är rätt grovt men kul och äkta.
 
Jag har faktiskt inte sett Crashing, men grejen med Fleabag är att man verkligen inte gillar henne och tanken är inte att man ska det heller. Så absolut inte quirky och ”gullig”.
Plus att hon bryter den fjärde väggen dvs talar in i kameran på ett så väldigt roligt sätt
Det jag och många andra gillat med serien är att karaktärerna känns som riktiga personer inte karaktärer. Jag fastnade redan i första avsnittet. Det är rätt grovt men kul och äkta.
Ok, intressant! Det slog mig att hon kanske ska vara gräslig i Crashing också men att jag inte fattade det. Grejen med Crashing är att serien är BRA, karaktärerna BRA men hela will they, won’t they-grejen som är i fokus är kasst eftersom de två karaktärerna är lika olidliga båda två.

Aja. Ger nog Fleabag en chans vid tillfälle :).
 
Såg just en HBTQ-film på svtplay - Pojkarna som baseras på boken med samma namn. Jag kände till boken men har inte läst den, men blev väldigt nyfiken. Och trots att det är lite fantasy/magi inblandad så hamnar fantasyn på andra plats, det är mycket mera baserat på HBTQ-personernas känslor, fantasyn är mera ett verktyg - vilket får ett stort fett plus av mig!
Och castingen! :eek: Jag var typ övertygad om att huvudpersonen var tvillingar först :rofl::up:
Musiken får ett fett plus av mig också, jag ska googla fram dem :up:

Annars kan det vara lite väl uppspeedat i början, jag är dock van vid att se filmer som baserats på böcker och kan se när man haft mycket att pressa in på kort tid. Men på grund av att HBTQ-personer ligger lite nära mig (jag kände igen mig lite grann) så vann det över mig, helt klart. Och jag glömde bort det ju längre in i filmen jag kom.

Lägger till en spoiler varning som handlar om vad som händer i filmen, som kan vara känsligt för vissa:
Det hintas ganska rejält om ett självmord men det visas inget, själv vill jag intala mig själv att det inte alls blev så.

Pojkarna - 4/5
 
Såg just en HBTQ-film på svtplay - Pojkarna som baseras på boken med samma namn. Jag kände till boken men har inte läst den, men blev väldigt nyfiken. Och trots att det är lite fantasy/magi inblandad så hamnar fantasyn på andra plats, det är mycket mera baserat på HBTQ-personernas känslor, fantasyn är mera ett verktyg - vilket får ett stort fett plus av mig!
Och castingen! :eek: Jag var typ övertygad om att huvudpersonen var tvillingar först :rofl::up:
Musiken får ett fett plus av mig också, jag ska googla fram dem :up:

Annars kan det vara lite väl uppspeedat i början, jag är dock van vid att se filmer som baserats på böcker och kan se när man haft mycket att pressa in på kort tid. Men på grund av att HBTQ-personer ligger lite nära mig (jag kände igen mig lite grann) så vann det över mig, helt klart. Och jag glömde bort det ju längre in i filmen jag kom.

Lägger till en spoiler varning som handlar om vad som händer i filmen, som kan vara känsligt för vissa:
Det hintas ganska rejält om ett självmord men det visas inget, själv vill jag intala mig själv att det inte alls blev så.

Pojkarna - 4/5
ÅH, inte konstigt att jag gillade musiken - två av låtarna i eftertexten är av Fever Ray, som jag gillar :laugh:
 
Läs boken! Den är ännu bättre tycker jag.

Började se på filmen men insåg att det var lite för mycket för mig. Men så himla välgjord det jag orkade se.
Hur vet du då att boken är bättre? :p;);)

Tillägg: Det är den nog, men den är nog tyngre än filmen. Det var väldigt fullt av känslor men det varade åtminstone bara i någon timma, medan jag antar att boken beskriver känslorna mycket mera. Känns lite väl tungt kanske.
 
Hur vet du då att boken är bättre? :p;);)

Tillägg: Det är den nog, men den är nog tyngre än filmen. Det var väldigt fullt av känslor men det varade åtminstone bara i någon timma, medan jag antar att boken beskriver känslorna mycket mera. Känns lite väl tungt kanske.
Tycker också att den är läsvärd, och såklart så är tematiken i boken ganska tung men jag upplevde den ändå som "lättläst" :)
 
Hyrde ”A star is born” igårkväll. Den började ganska bra, men blev fort vääääldigt långsam och faktiskt ganska tråkig... :meh:
2/5
 
Dark/Web (Amazon prime)

Jag har nu sett de tre första av de åtta avsnitten som är i säsong ett. Det är lite av en antologi med en övergripande story. Några personer som gick i high school tillsammans får typ 15 år senare en massa mail från en annan tjej från deras "gäng" på den tiden. Hon verkar befinna sig i någon sorts knipa och har varit försvunnen i sex månader.

Hon skickar små historier till dem (som vi får se som små avsnitt i avsnittet typ) och detta ska ha något sorts samband som inte blivit uppenbart än.

Spontant är den inte superbra men den håller intresset uppe och jag vill veta hur mysteriet ska lösas. Själva serien verkar utspela sig i en ganska nära framtid där tekniken tar än större plats än idag och de flesta av de korta historierna är ganska dystopiska vilket får det lite att kännas som en något mindre välarbetad version av Black mirror.

Jag kommer fortsätta kolla i alla fall, återkommer med sista utlåtande när/om jag sett färdigt hela säsongen :)
 
Tittar på första avsnittet av Hitler's Circle of Evil (Netflix) och har bara kommit en halvtimme in när jag bemärker några likheter till dagens samhälle och vad som lett fram till det :cautious::banghead: Läskigt men får mig mest att vilja smälla huvudet i väggen.

I övrigt, jag har pluggat lite om ww2 men intressant att se ändå och handlar mycket om just dessa män i spetsen av nazisterna till skillnad från de flesta andra dokumentärer som handlar mest om Hitler själv.
 
Har sett klart Big Little Lies säsong två nu (sista) och jäklar vilken bra säsong det var!

När Laura Derns karaktär smashar sin hemska mans grejer :D
Jag såg scenen igår. Magnifikt!

Däremot inte min favoritscen när Madeline reparerar sin relation. (Eller vad fan det är hon gör, vi får väl se om metoden funkar.)
 
Jag såg Midsommar på bio i går. Jag vet inte vad jag ska skriva, men tycker att Moviezines recensent sammanfattar ganska bra:

En fnissfest för svenskar och en direkt-avbokad Sverigeresa för amerikaner. För vissa väntar årets wtf-upplevelse på bio.

WTF-upplevelse, minst sagt. Och tråkigt o-läskig. Synd, för den hade förutsättningar för att bli något annat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Har ni några bra tips på serier och filmer från Australien och från Danmark? Kan vara vad som helt men dokumentärer och deckare är jag...
Svar
11
· Visningar
487
Senast: startpompe
·
Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 089
Senast: Karro-Lina
·
Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
16 878
Senast: Lobelia
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 197
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp